over pim fortuyn ( echt lezen)( erg lang, waarschuwing)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

over pim fortuyn ( echt lezen)( erg lang, waarschuwing)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-02 14:18

via mijn vader kwam ik aan deze tekst,
deze tekst is geschrevemn door herman franke en hij sprak mij erg aan.
komt ie:

hij is erg lang maar toch de moeite waard om te lezen!

Bron: NRC, Herman Franke

Nou zeg ik eens wat ik denk
Zeggen wat je denkt, dat vinden de massale aanhangers van Pim Fortuyn mooi. Laat ik dat dan ook maar eens doen. Voor mij was Fortuyn een machtswellustige man met drassige opvattingen. Ik vond dat uit zijn optreden minachting en haat voor zijn tegenstanders spraken. Als student sociologie zag ik hem aan de Rijksuniversiteit Groningen de communistische revolutie uitroepen met dezelfde gedreven glansogen en op dezelfde verzekerde messiastoon als hij nu de rechtse LPF-revolutie aankondigde op 15 mei. Het was tijdens de olicrisis in 1973. Nu klapt het kapitalisme, zei Fortuyn als docent marxistische sociologie, nu breekt de dictatuur van het proletariaat aan.
Dat feest ging niet door, maar als ik nu op tv de huilerige, maar ook grimmige en onverdraagzame reacties op zijn dood zie, dan heeft de dictatuur van het proletariaat zich toch langzaam maar zeker gevestigd in dit land. Op volkse ressentimenten en angsten speelde Fortuyn handig in met rechtse retoriek over misdaad, regenten en immigranten. Hij is niet door de media gedemoniseerd, maar juist tot zo'n politieke megaster opgeblazen dat er steeds meer politiek onbenullige dwepers op afkwamen, en uiteindelijke een tunneldenkende dwaas met een pistool. Zijn dood heeft bovenal het gevaar van ongeremd mediahypen blootgelegd.
Nu zou de democratie vermoord zijn. Maar de Lijst Pim Fortuyn is allesbehalve democratisch. Zonder enige democratische procedure zijn er mensen op die lijst beland van wie langzaam maar zeker duidelijk wordt dat het vooral rancuneuze oude mannen en politieke amateurs zijn die van ruzie naar ruzie zullen struikelen. Als ze straks in de Kamer zitten, heeft praktisch niemand op hen gestemd, maar louter en alleen op Pim Fortuyn. Als dat democratisch is, dan weet ik niet meer wat ondemocratisch is. En Fortuyn wist dat zijn machtsgreep ertoe kon leiden dat er twintig tot dertig mensen in de Kamer zouden komen van wie hij de kwaliteiten zelf zeer betwijfelde. Is dat democratisch? Getuigt dat van respect voor de kiezer? Nee, het getuigt van dictatoriale en onverantwoordelijke machtshonger. Wordt toch wakker mensen.
Aanhangers van Fortuyn roepen dat hij hun hoop had gegeven. Nog meer hoop? Er is geen land ter wereld waar mensen zoveel hoop kunnen hebben als in Nederland, zowel materieel als immaterieel. Dit geklaag over hoop bewijst hoe volgevreten en decadent dit land is. De massakijk op onze samenleving is die van verwende kinderen geworden. Nu maken ze, opgestuwd door de media, een heilige van een slimme, goed gebekte, charismatische, politieke opportunist, die niet zei wat hij dacht, maar vooral zei wat hem de zo lang begeerde macht zou opleveren. Vandaar dat hij zo goed van mening kon veranderen.

Ik zeg wat ik denk.

Ze zien een man van het volk in hem. Een man in een patserige Daimler, die zich gedroeg als een rijke dandy met butlers en chauffeurs, de wachtlijsten wilde inkorten door de rijken voorrang te geven in prive-klinieken, en notoire graaiers als Timmer en Joep van den Nieuwenhuijzen als potentiële ministers zag. Een man van het volk? In de jaren zeventig zou Fortuyn dit met een marxistsiche term 'valsbewustzijn' hebben genoemd.
Van al die ingezonden stukkenschrijvers en al die mensen op radio en televisie die verkondigen dat Fortuyn zei wat zij dachten, zegt niemand, niemand wat het dan is dat ze denken. Tientallen keren heb ik gedacht: zeg het dan, lafbek. Want ik weet wel wat ze denken. Ze denken dat de misdaad meedogenloos hard aangepakt moet worden en dat we de meeste ellende aan die cultureel achterlijke buitenlanders hebben te danken. We kunnen ze er niet meer uitgooien, helaas, maar er komt er ook geeneen meer in, ook al sterven ze van ellende in de landen van waaruit ze willen vluchten. Als andere politici dat verrekken te zeggen, zijn het gevestigde leuteraars. In plaats van ronduit te zeggen wat ze zelf denken, verschuilen ze zich achter Fortuyn en schuiven ze hem zelfs gedachten in de schoenen die hij nooit zo heeft uitgesproken en die ze vrijelijk met hun eigen onfrisse onzicht inkleuren.
Vroeger werd de gewone man, zoals dat heette, klein gehouden, te klein, vernederd en vaak vertrapt. Maar nu wordt het gewone volk, vooral door de massamedia, te groot gemaakt, waardoor velen hun simpel negativisme met grote, politieke inzichten verwarren. Vroeger werden zij te veel gedwongen hun plaats te kennen, maar nu aanvaarden ze helemaal geen plaats meer en missen zelfkritiek en gepaste bescheidenheid. Het volk van Fortuyn denkt dat wie het hardst en talrijkst schreeuwt, gelijk heeft. Maar wij zijn er ook nog.
Toenmalig minister van Justitie zei ooit eens dat van een bewindsman mag worden verwacht dat hij verstandiger is dan het volk. Zo denk ik er ook over. Hadden we onze saaie politiek maar weer terug. Nu zitten we nog heel lang met de levendige brokken.
Ik heb gezegd wat ik dacht.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 16:16

Goede tekst! Kan me hier wel erg in vinden....

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 16:58

Deze tekst zet je toch wel aan het denken. Er zit een kern van waarheid in. Maar het blijft toch na-praten,
Ik vind het stukje over de rest van de mensen op de lijst van Fortuyn wel naar waarheid, ik heb ook totaal geen vertrouwen in de mensen die nu LPF denken te zijn.
LPF was Pim Fortuyn, zijn aanhang kwam ook pas na zijn dood meer en meer in beeld.
Ik ben het met je eens dat Fortuyn ook veel verkeerde dingen heeft gedaan en gezegd, maar hij was wel de aangewezen persoon geweest om in de 2e kamer te komen. Hij zou vast en zeker fouten hebben gemaakt, maar welk normaal mens doet dat niet???

Citaat:
de rechtse LPF-revolutie

Pim was niet rechts, dat is al zo vaak gezegd door hem zelf en door iedereen die hem wat 'volgde'. Hij had rechts getinte opvattingen over dingen maar ook linkse ideeen.

Citaat:
Nu zou de democratie vermoord zijn. Maar de Lijst Pim Fortuyn is allesbehalve democratisch.

Het gaat hier ook niet om het feit of de LPF democratisch was, het gaat om het feit dat hij door zijn vrije uiting van mening (of het nou wel of niet zijn eigen mening was) werd vermoord. Mensen kunnen blijkbaar niet meer zomaar alles zeggen, en dat is democratie, je mening uiten. Stel dat het niet Pim betrof maar een ander persoon, die wel zijn eigen mening uitte, iniedergeval waarvan iedereen zeker was dat het zijn eigen mening betrof en niet de mening die iedereen wilde horen. De Democratie is die dag wel degelijk vermoord.

Citaat:
Zijn er mensen op die lijst beland van wie langzaam maar zeker duidelijk wordt dat het vooral rancuneuze oude mannen en politieke amateurs zijn die van ruzie naar ruzie zullen struikelen. Als ze straks in de Kamer zitten, heeft praktisch niemand op hen gestemd, maar louter en alleen op Pim Fortuyn. Als dat democratisch is, dan weet ik niet meer wat ondemocratisch is. En Fortuyn wist dat zijn machtsgreep ertoe kon leiden dat er twintig tot dertig mensen in de Kamer zouden komen van wie hij de kwaliteiten zelf zeer betwijfelde.


Hiermee ben ik wel eens, zoals ik eerder zei, ik heb geen vertrouwen in de mensen die Fortuyn ons heeft nagelaten.
Ook is het zo dat veel niet-nadenkende mensen op LPF hebben gestemd om 'eer' te betuigen aan Pim. Maar ik betwijfel ten zeerste of dat nou werkelijk een eerbetuiging is...

Citaat:
Aanhangers van Fortuyn roepen dat hij hun hoop had gegeven. Nog meer hoop? Er is geen land ter wereld waar mensen zoveel hoop kunnen hebben als in Nederland, zowel materieel als immaterieel. Dit geklaag over hoop bewijst hoe volgevreten en decadent dit land is.


Weer een kern van waarheid. Mensen zijn te veel gewent geraakt aan de welvarendheid van dit land, het is te vanzelfsprekend geworden.
Mijn vader zei ook, misschien zijn het ook wel puinhopen de 8 jaar van paars, maar ondertussen heeft de nederlandse bevolking niet veel te klagen gehad!

Citaat:
Nu maken ze, opgestuwd door de media, een heilige van een slimme, goed gebekte, charismatische, politieke opportunist, die niet zei wat hij dacht, maar vooral zei wat hem de zo lang begeerde macht zou opleveren. Vandaar dat hij zo goed van mening kon veranderen.


Met het stukje over de media die een heilige van Pim maakt ben ik het eens, door zijn dood word Pim opeens ' aanbeden' terwijl hij inderdaad gewoon goedgebekt was, maar of hij nou echt dingen zei om die 'lang begeerde macht' te krijgen weet ik zo net nog niet. En ook het stukje over veranderen van mening ben ik het niet mee eens, er is vaak gezegd dat hij als geen ander vast kon houden aan een mening, ik ben er van overtuigd, zijn eigen mening.

Citaat:
In plaats van ronduit te zeggen wat ze zelf denken, verschuilen ze zich achter Fortuyn en schuiven ze hem zelfs gedachten in de schoenen die hij nooit zo heeft uitgesproken en die ze vrijelijk met hun eigen onfrisse onzicht inkleuren.


Ook hier ben ik het helemaal mee eens.

Citaat:
hun simpel negativisme met grote, politieke inzichten verwarren

Dit gebeurt inderdaad heel vaak, waardoor dus ook veel mensen niet meer weten wat er nou eigelijk allemaal wel en niet waar is.

Citaat:
van een bewindsman mag worden verwacht dat hij verstandiger is dan het volk

Ook helemaal mijn mening! En ik vind dat Pim dat ook was in veel opzichten. natuurlijk zullen we nooit weten of hij ook verstandig was gebleven als hij eenmaal in de kamer zat of misschien minister president was geworden.

Citaat:
Ik heb gezegd wat ik dacht.


En dat heb ik ook.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 21:13

*volcano* schreef:
Citaat:
Aanhangers van Fortuyn roepen dat hij hun hoop had gegeven. Nog meer hoop? Er is geen land ter wereld waar mensen zoveel hoop kunnen hebben als in Nederland, zowel materieel als immaterieel. Dit geklaag over hoop bewijst hoe volgevreten en decadent dit land is.


Weer een kern van waarheid. Mensen zijn te veel gewent geraakt aan de welvarendheid van dit land, het is te vanzelfsprekend geworden.
Mijn vader zei ook, misschien zijn het ook wel puinhopen de 8 jaar van paars, maar ondertussen heeft de nederlandse bevolking niet veel te klagen gehad!


Klopt, maar als jij elke avond een lekkere warme maaltijd krijgt, en je krijgt de volgende dag een droge boterham, dan moeten wij er maar blij mee zijn? Omdat veel mensen helemaal niets te eten hebben? Kom nou zeg! Aan luxe raken we gewend, en natuurlijk wordt dat vanzelfsprekend.

Even offtopic maar als al die derde wereldlanden zich meer zouden focussen op het opbouwen van het land, in plaats van oorlog voeren, dan zou dat ons een hoop geld schelen aan allerlei donaties e.d.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 21:17

Goed geschreven, om over na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 21:36

Goed stuk! Vol met zaken om in je achterhoofd te houden.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 21:47

Daar staat nu wat ik ook al lang denk, en nog goed onder woorden gebracht ook nog.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 23:14

XoNo"]
[quote="*volcano* schreef:
Citaat:
Aanhangers van Fortuyn roepen dat hij hun hoop had gegeven. Nog meer hoop? Er is geen land ter wereld waar mensen zoveel hoop kunnen hebben als in Nederland, zowel materieel als immaterieel. Dit geklaag over hoop bewijst hoe volgevreten en decadent dit land is.


Weer een kern van waarheid. Mensen zijn te veel gewent geraakt aan de welvarendheid van dit land, het is te vanzelfsprekend geworden.
Mijn vader zei ook, misschien zijn het ook wel puinhopen de 8 jaar van paars, maar ondertussen heeft de nederlandse bevolking niet veel te klagen gehad!


Klopt, maar als jij elke avond een lekkere warme maaltijd krijgt, en je krijgt de volgende dag een droge boterham, dan moeten wij er maar blij mee zijn? Omdat veel mensen helemaal niets te eten hebben? Kom nou zeg! Aan luxe raken we gewend, en natuurlijk wordt dat vanzelfsprekend.

Even offtopic maar als al die derde wereldlanden zich meer zouden focussen op het opbouwen van het land, in plaats van oorlog voeren, dan zou dat ons een hoop geld schelen aan allerlei donaties e.d.
[/quote]

Je zou het niet zo vanzelfsprekend moeten vinden dat je iedere dag een lekkere warme maaltijd voorgschoteld krijgt. Idd omdat dat niet overal vanzelfsprekend is. No offence, maar je bent het schoolvoorbeeld van een verwend kind, zoals jij nu klinkt.

En offtopic verder over die oorlogen. Niet alle derde wereld landen liggen in oorlog hoor. Er spelen veel meer factoren mee, waardoor het opbouwen van een land niet werkt.

Het stuk is heel goed, de man heeft helemaal gelijk i.m.o!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 23:41

Wat men in de hele PF discussie (voor het schieten) vaak aan voorbij ging, is dat Hitler uiteindelijk ook door het volk gekozen is. Maar Hitler is een vies woord, dus dat mag je niet zeggen in het openbaar. Bovendien (na de schietpartij) word je dan verweten dat je PF direct met extreem rechts in verband brengt. Ik denk dan meer aan een man met extreme ideeën en veel te veel macht in het algemeen, maar die link kunnen de meeste mensen niet maken.

Wie zijn verleden kent, kan zijn heden beter begrijpen.

Ik ga tóch nog eens geschiedenis studeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 01:26

Inhakend op Zep:
Want geschiedenis herhaalt zich steeds weer. Zodra de oplettendheid en aandacht verslappen, steekt dezelfde ellende de kop weer op.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 10:23

Niet alleen wanneer de onoplettendheid en aandacht verslapt maar ook in tijden waarin het slechter gaat. Mensen zoeken dan een zondebok en iemand die daar handig op inspeelt maakt veel kans.

Ik denk dat Pim Fortuyn dat ook heeft afgewacht en daarom niet vier jaar geleden de politiek is ingegaan. Zijn kansen lagen nu heel goed met onvrede over paars, de MKZ-problematiek en de steeds grotere onvrede over het aantal buitenlanders in Nederland.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 11:32

op die manier valt de grote overwinning van het cda ook te verklaren!! in tijden van onzekerheid zoet het volk stabiliteit. welke partij is er wat dat betreft dan vertrouwder dan het cda

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 19:20

Tja ik vind ook altijd al dat wij NL-ers het toch verdomde goed hebben...en maar zeuren! We kunnen slecht delen, is me ook opgevallen. Maar a la.

Ik snap je vergelijking Zep, maar ik kan me ook wel voorstellen dat PF-fans welke vergelijking met Hitler dan ook niet accepteren of verkeerd opvatten. Dat ligt natuurlijk wel gevoelig...

Verder vind ik het een heel goed stuk! Vind de verheerlijking van PF na zijn dood ook een tikkie overdreven!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 20:44

Gail schreef:
Tja ik vind ook altijd al dat wij NL-ers het toch verdomde goed hebben...en maar zeuren! We kunnen slecht delen, is me ook opgevallen. Maar a la.

Tuurlijk, ik vind ook dat wij het goed hebben, en ik heb het ook niet slecht, maar daarom hoef ik toch niet te springen als we weer een prakkie krijgen? Jullie zullen ook best een gerecht hebben wat je liever niet eet. Eet je het dan wel, omdat mensen er in derde wereld landen er bij wijze van spreken een moord voor zouden doen? Komop zeg.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 21:32

Heel goed stuk! Zit gewoon wel een flinke kern van waarheid in...*LOL*

Leuk topic ook trouwens om te lezen Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 19:02

XoNo schreef:
Even offtopic maar als al die derde wereldlanden zich meer zouden focussen op het opbouwen van het land, in plaats van oorlog voeren, dan zou dat ons een hoop geld schelen aan allerlei donaties e.d.


Als je maar niet vergeet dat er nog steeds een grotere geldstroom (grotendeels te danken aan terugbetalingen van schulden) van de derde wereld naar ons komt dan omgekeerd. Spreek dus maar van een bron van inkomsten. Frusty
Gelukkig zijn er veel regeringen die nu schulden aan't kwijtschelden zijn en dat is maar goed ook, want als je eenmaal in een schuldenstroom is (ook individeel), dan geraak je er niet zomaar uit.
Donaties zijn goed, maar enkel als ze het doel hebben de samenleving terug op te bouwen, zodat het land onafhankelijk wordt en niet telkens moet rekenen op "goedgeaarde westerlingen".

Nu even terug on topic: blij nog eens iets critisch te lezen over Pim Foruyn. Voor zijn dood hoorde je van alle kanten kritiek, maar erna al een stuk minder. Zelfs hier op bokt merkte ik het... Hij kon precies ineens niets meer verkeerd doen (ja, nogal wiedes). Nu ja, dat is misschien wat kort door de bocht, maar wat ik eigenlijk wil zeggen: mensen, laat je niet leiden door je emoties als je het over politiek hebt.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 23:37

visje schreef:
......maar wat ik eigenlijk wil zeggen: mensen, laat je niet leiden door je emoties als je het over politiek hebt.


En dat is dus wat een heleboel kiezers/stemmers wel degelijk hebben gedaan. PF schopte tegen de dingen waarvan hij dacht dat het volk wilde dat hij tegenaan schopte en raakte daarmee een zeer gevoelige snaar.

En natuurlijk heeft PF gelijk als ie zegt dat de wachtlijsten in de gezondheidszorg absurd lang zijn. En natuurlijk heeft ie in een boel andere dingen ook gelijk, alleen zijn de oplossing van PF nog paarser dan paars II, dus of we er uiteindelijk op vooruit gaan????????

Ik blijf erbij dat we binnen een jaar opnieuw naar de stembus mogen en ik zal wederom mijn stem links van de gevestigde orde uitbrengen.