Verschrikkelijk... al die kittens !!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 17:58

Speciaal voor Carola; onderstaand bericht kreeg ik gemaild van een kennis, Dicky, die voor het dierenasiel in Ede werkt (speciaal voor de kittenopvang), en van wie ik hoorde over die 60%.


Het heeft in het voorjaar in allerlei dagbladen gestaan. Staat er vrijwel
ieder jaar wel in tegen de vakantie tijd.
Het heeft ook op internet gestaan.
Laat deze persoon ook kijken op
http://www.geocities.com/leuk_een_nestje/leuk_een_nestje.html
Leg maar uit dat van de 100 kittens die geboren worden er 60 niet goed
terecht komen.
Dit kan zijn door
Verwaarlozing
Mishandeling
Verhongeren
Ziekte
Verdrinking
De normale leeftijd van een kat kan wel 20 jaar zijn, mits er goed voor
gezorgd wordt. Je hebt je weddenschap of diskussie echt gewonnen hoor, het klopt echt.
Volgens mij heeft het ook in het blad Dier gestaan van de Dierenbescherming.
Maar het is algemeen bekend hoor.


Dus... hard bewijs heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik hoop dat we hier geen welles-nietes spelletje van gaan maken. Dit is wat ik heb kunnen achterhalen.

Feit blijft dus dat er teveel katten rondlopen en dat er wel goed nagedacht moet worden over het wel of niet fokken van een nestje! Die site die genoemd is, is idd heel leerzaam om te bekijken.
Laatst bijgewerkt door Marieke22 op 15-05-02 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 18:02

trouwens die kat die nu dus zwanger is van ons hebben we gekocht van stichting babydier
dat beestje kosste een paar honderd gulden maar ja je helpt daar wel die stichting mee toch?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 18:02

Ik denk dat het zeker een nuttig bericht is. Wie weet ziet iemand het en veranderd van gedachten. Kan toch?

Ik werk niet in een asiel, maar weet hoeveel katten er gedumpt worden. Zie het om me heen, weet je wel hoeveel katten er verwilderen? Dat wil je niet weeeeten! Echt waar niet, het zijn er zo veel.
Ik denk dat niemand daar de echte cijfers van heeft, maar die 60 % die geen goed tehuis heeft, dat geloof ik direct!

Als ik het alleen al zie hier in de buurt. 27 km lang, gemiddeld zo'n 4 km breed. Hoeveel katten er jaarlijks hier niet gevonden worden? Jonge kittens die OF gedumpd zijn in de duinen OF geboren worden uit ouders die gedumpt zijn in de duinen. Katten van toeristen die "vermist" worden en die nooit weer opgehaald/gezocht worden.

Winst van afgelopen jaar, twee jonge katten. Gelukkig beide een goed tehuis gekregen, maar er worden heel veel afgemaakt. Oudere zwerfkatten in de duinen worden soms afgeschoten. Katten kunnen in de natuur veel schade aanrichten, zeker als er te veel zijn.

Mijn poesje is dus ook gesteriliseerd. Mocht ik er ooit over nadenken om een kleintje erbij te nemen, dan ga ik zo rond augustus wel een flinke wandeling door de duinen maken, gewapend met een schepnetje *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:10

Dus toch 60% gedumpt van de katten. Tsja, als er 3 katten op de 1 nederlander is (wat hier boven ergens stond beschreven), maar er zijn nog veel nederlanders die geen katten hebben, waar blijven die dan allemaal? dan is die 60% inderdaad niet onwaarschijnlijk.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 10:18

de asielen zitten bom vol met katten. wij hebben er voor gekozen om onze poes en kater te laten casteren. omdat wij geen nafok willen hebben. 1 kat komt van een manege hij was nog over en als hij niet weg was gegaan werd hij verzopen. en de andere komt uit het asiel was ook nog een kitten toen ie bij ons kwam moeder was gevonden. niet alle katten komen slecht terecht maar veel wel. maar vooral op manege is het heel erg (ik zeg niet allemaal) daar lopen 5 moeder poezen rond en 1 kater en dat fokt wel lekker door hoor op een manege hier in de buurt waren wel 40 jonkies geboren. kijk en dat vind ik dan zielig als ze weer niet wegkomen. vrouwtjes worden bewaard en mannetjes die worden verzopen (daar dan) Maar als mensen echt een nestje willen hebben en ze hebben al een adres gevonden voor de kittens vind ik het niet erg.

maar mensen nemen te snel dieren voordat ze er echt over na hebben gedacht hoeveel werk het is vooral honden en katten zijn vaak te dupen

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:51

Tja, ik ga hier toch maar op in. Ik heb op dit moment ook een nestje jonge kittens. Ze komen altijd goed terecht en ja wij hebben idd een stel katten nodig tegen het ongedierte. Nadat deze kittens oud genoeg zijn wordt ze gestereliseerd.
We hebben ook al een aangelopen kat gehad, wat ons opviel was dat hij een totaal ander karakter had dan onze eigen katten. Aangezien dat ons dat karakter van onze eigen katten beter bevalt (wat ook logisch is), denk ik dat we het toch houden bij katten van onze eigen katten. Ik geef graag een ander dier een kans maar zo doen wij het nu eenmaal.
Mensen die katjes buiten gooien, verzuipen enz. mogen van mij zelf verzopen worden en daar help ik ze dan nog wel een handje bij ook. Ik vind het echt schandalig!
Maar reken nu niet alle mensen aan die een nest met jonge katjes hebben, dat vind ik ook een beetje overdreven.

angel
Berichten: 1564
Geregistreerd: 15-04-01
Woonplaats: ~~*APELDOORN*~~

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:00

hey ben het bijna hellemaal met je eens hoor ondanks dat mijn kat ook zwanger is en gisteren was uitgerekten..
Vind inderdaad de mensen die denken leuk een nestje dom bezig zijn als ze graag 1 of meer erbij willen kunnen ze er beter 1 uit het asiel laten maar hellaas is dit een maatschappelijk probleem en los je dit niet snel op.
Hier komt bij dat alle poezen rond maart allemaal krols wordxen en dus heel veel hiervan worden gedekt en zwanger raken.
onze poes was echter aan de pil!!! maar te jong om gesteriliseerd te worden dat zou nog slecht zijn en hellaas is ze toch zwanger geworden door mn ma's schuld die 1x!!! de pil was vergeten.
Verder word onse poes meteen 6 weken na de bevalling gesteriliseerd en onze kater gecastreerd en we houden 1 kitten en die word ook zo snel als het kan gecastreerd (moet ik en mn broer betalen).
Dus ik denk dat een deel dom bezig zijn van leuk een nestje maar sommige willen geeneens een nest maar worden toch zwanger zoals onze ben dr wel heel blij en wil ook het liefste de kittens in de nuurt houden dat je weet waar ze terrecht komen en weten dat ze goed leven..
XXXangel

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:09

Ik ga helamaal met marieke22 mee!!!
Echt zielig, arme beestjes!!!
Ik heb zelf 2 honden waar ik graag een nestje van zou willen, maar ik doe het niet, er zitten teveel honden ook in het asiel!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:19

daar ben ik het helemaal mee eens Monique lucky. Als je ook de advertenties leest van verkoop honden, hoeveel er dat wel niet zijn. En dan vraag ik me wel eens af of die allemaal een tehuis zullen vinden , en of ze goed terecht zullen komen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 15:21

dan wacht je met naar het asiel gaan tot het voorjaar. Want daar brengt die fokker van jou zijn jonge katjes naartoe! En dan steun je tegelijkertijd het asiel.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 19:40

Ik ben volledig afgestapt van het sterliseren en castreren van mijn stalkatten.
Ten eerste is zo een ingreep echt niet goedkoop, op zich geen probleem dat geld, maar als je bedenkt dat wij ALTIJD al prijs hebben gehad dat poeslief een dag terug thuis was en vervolgens in het niets verdween en nooit meer gezien werd vindt ik het wel belachelijk om er dan telkens zoveel geld aan uit te geven (kan op die manier net zo goed ineens door het toilet spoelen al dat geld) we hebben ook de kattenpil geprobeerd (al een geluk) want na der eerste pilletje was mevrouw het ook al afgetrapt (of doodgeschoten..) ben dus blij dat ik er dan niet wéér zoveel geld in sterlisatie heb in gestoken..
Ik doe er dus niet meer aan mee, de kattenpopulatie groeit ondanks alles niet hier.Ieder jaar krijgt mijn kat 1 nestje, maar als het jachtseizoen nadert verdwijnen de grote katten hier altijd heel "misterieus Verward "....erg jammer is dat maar houdt er al een geluk wel het nestje aan over waar een deel van wordt weg gegeven en het ander deel krijgt ook weer kindjes en verdwijnen dan ook weer..(en kan er nietsaan doen Verdrietig )

het maakt me overigens niet uit hoeveel er hier rondlopen, nu zijn het er 2 (zoals het jaar daarvoor, dit zijn 2 jonkies van de katten van vorig jaar en die dan weer van het jaar dààrvoor) het ongedierte blijft netjes weg.

Ik doe dus niet meer mee aan dat gedoe, heb er teveel pech mee gehad..het maakt me overigens niet uit hoeveel ik der heb ze lopen me niet in de weg en kostten me verder geen moeite en geld dan de Whiskas kattebrok te gaan halen in de winkel.
Ik verwacht overigens wéér een nestje, moeder is een lapsjespoes en zwanger van een rosse, ben benieuwd wat er nu weer gaat uitkomen.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 20:09

Daar schrik ik dan behoorlijk van. Ik vind het nog hoog hoor, en wil / kan het gewoon niet geloven. Maar ik denk dat het ook erg afhankelijk is van de regio waar je woont. Ik denk dat het in de randstad veel erger is als hier in deze regio.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 23:04

En wat dachten jullie van alle konijnen in asiels en speciale opvangen? Daarvan worden er ook heel wat gedumpt. Mensen blijven konijnen fokken, omdat ze zo lief zijn of per ongeluk, en er worden nog steeds teveel konijnen als impulsaankoop gekocht.

Onze kat komt overigens van een boerderij, waarvan de jonkies waarvoor ze niet van te voren al iemand hebben ook 'verdwijnen'. Mijn vriend wilde graag een jong katje, en op deze manier hebben we wel een leven gered. Hij is overigens gecastreerd.

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 01:33

Reddy007 schreef:
aan de ene kant kan je wel zeggen als een katje zoekt van ga maar naar het asiel! maar wat gebeurd er dan met die pas geboren katjes? die worden of op straat geschopt of in ene asiel gepropt! nou dan neme ik liever een katje bijd e fokker vandaan!


En daarom moet het nemen van een nestje dus sterk verminderd worden.
Laat eerst het aantal katten in de asielen minderen.
Uitzonderingen daar gelaten.
Als je een boerderijtje hebt of stallen oid, en je bent dan ook van plan ze allemaal te houden is dat een andere zaak.
Mensen die nestjes fokken van raskatten voor bv tentoonstellingen.... tja, dat is ook wat anders, die haal je niet uit de eerste de beste asiel.
Maar een ongecastreerde kat nemen en lekker buiten laten zwerven vind ik ook onverantwoord.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 10:28

Wij hebben buiten zelf ook een stuk of 15 stalkatten. Deze katten zijn niet wild, maar tam. Ze hebben allemaal een naam en weten die ook. Elk jaar hebben we denk ik drie nestjes. De nestjes gaan vaak naar kennissen en de rest blijft bij ons. Wel proberen we altijd om de poesjes eerst weg te doen en dan de katers. Wij zorgen voor alle poezen en die hebben dus ook niets te klagen. 's Morgens krijgen ze blikvoer, 's middags Brinta met melk en 's avonds weer blikvoer. Verder worden ze ook gevoerd als ze voor het raam gaan zitten en honger hebben. Onze buren zorgen ook allemaal voor de katten en ze mogen overal komen. Verder let mijn vader erop dat als er mensen komen voor een jong poesje dat het poesje goed terechtkomt. Ook in huis hebben we 6 poezen. 2 Katers en 4 poesjes en deze zijn allemaal geholpen. Dit zijn allemaal aanlopertjes of poezen die bij ons geboren zijn en het buiten niet redden, omdat ze of ziek waren of niet geaccepteerd werden. Dezen komen ook niet buiten en blijven in huis.

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 10:47

Citaat:
En wat dachten jullie van alle konijnen in asiels en speciale opvangen? Daarvan worden er ook heel wat gedumpt. Mensen blijven konijnen fokken, omdat ze zo lief zijn of per ongeluk, en er worden nog steeds teveel konijnen als impulsaankoop gekocht.



En zo kan ik nog wel tig dieren opnoemen die in opvanghuizen terecht komen, maar we hebben het nu even over katten Haha!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 11:48

...en aangezien dit in hoofdzaak een paardensite is wil toch even de paarden noemen die als gezelschapsdier worden aangeboden. Als ze geen nut meer hebben en dus alleen geld kosten, moeten ze blijkbaar weg. Vaak nog voor een redelijk hoog bedrag (terwijl je er niets mee kan), terwijl je met een ouder dier vaker de da over de vloer zal krijgen Je moet ook vaak de garantie geven dat je het dier nooit meer verkoopt, maar doe het dan zelf ook niet. Gun je dier een goede oude dag en probeer hem niet te slijten. Dit geld voor alle dieren, ze zijn van je afhankelijk en je hoort er voor te zorgen.
Wij hebben altijd katten en honden gehad en ze ook altijd laten castreren.
Nu echter hebben wij een hond en een kat die nog niet geholpen zijn. Van de poes willen wij zeker een nestje, maar er gebeurt nog niets. De hond zijn we nog niet zeker van. In het verleden ben ik verschillende keren in het asiel geweest en zeker niet netjes geholpen. Je wordt bekeken alsof je er sateh van gaat maken en ze konden ook nooit iets vertellen over een dier, wat me sterk lijkt. We hebben nml ook eisen, met kinderen en andere dieren overweg kunnen. Vandaar dat we dan weer op een pup en een kitten uitkwamen. Zal ook wel per asiel verschillen.
Vind het ook vreemd dat jullie het blijkbaar normaler vinden dat er met rasdieren gefokt wordt, daar wordt ook aan verdient. Zijn die beter of zo?