Lichamelijk/geestelijke gehandicapten geen ouderschap??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niekoezz

Lichamelijk/geestelijke gehandicapten geen ouderschap??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 18:02

Hoor vaak mensen praten over deze stelling. Dus ben wel benieuwd naar wat jullie ervan vinden!

“Lichamelijke en geestelijke gehandicapten ouders mogen geen kinderen krijgen.”

Ik ben tegen deze stelling, want/omdat…

1) In Nederland wonen meer dan een miljoen mensen met een verstandelijke handicap. Al deze mensen hebben recht op een volwaardige plaats in de samenleving. Daarom hebben zij ook recht op kinderen. Dit recht kun je ze niet ontnemen.
Daarnaast is één van de belangrijkste onderdelen bij opvoeding liefde. Geestelijk gehandicapten zijn vaak vrolijke en liefdevolle mensen. Dat betekent dat zij hun kind dus best liefde en aandacht kunnen geven.
2) Daar komt bij dat discriminatie in de Nederlandse grondwet verboden is. Geestelijk gehandicapten verbieden om kinderen te krijgen, betekent dat ze achtergesteld worden op grond van hun beperkingen. Dat is dus discriminatie.
3) Het zijn ook mensen, en daardoor kun je hen geen rechten ontnemen. Uit onderzoek bleek dat 55% van de geestelijk gehandicapten in staat is om hun kind(eren) goed op te voeden. Een groot deel kan het dus wel degelijk.

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:03

Ik vind dat je ze er niet van kunt onthouden, maar dan alleen als ze wel in staat zijn om kinderen op te voeden.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:11

Als ze begleiding zouden krijgen, wie weet. Vind dat lastig om daar een goed antwoord over te geven.

Genee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:16

Ligt, vind ik, ook heel erg aan de mate van handicap.

Gjilke

Re: Lichamelijk/geestelijke gehandicapten geen ouderschap??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:16

Ik weet het niet hoor... In hoeverre heeft zo'n kind daar last van? En is het kind ook verstandelijk gehandicapt eigenlijk?

Niekoezz schreef:
3) Het zijn ook mensen, en daardoor kun je hen geen rechten ontnemen. Uit onderzoek bleek dat 55% van de geestelijk gehandicapten in staat is om hun kind(eren) goed op te voeden. Een groot deel kan het dus wel degelijk.

55% wel, betekend wel 45% niet. Ik vind dit nog al wat.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 18:33

Bedankt voor de reacties!

Citaat:
Ik vind dat je ze er niet van kunt onthouden, maar dan alleen als ze wel in staat zijn om kinderen op te voeden.

Vind ik ook, met dagelijkse hulp moet het toch ook wel kunnen?

Citaat:
Als ze begleiding zouden krijgen, wie weet. Vind dat lastig om daar een goed antwoord over te geven.

Heb je gelijk in, is ook niet echt een antwoord. Meer of je er voor of er tegen bent. Dat moet je inderdaad wel beargumenteren

Citaat:

Daar heb je wel gelijk in. Wat zou je zeggen dan als ze een lichte mate van handicap hadden, zoals ouders in een rolstoel, niet meer kunnen lopen? En als ze een zware handicap hadden, bijvoorbeeld, geen armen of geen benen?

Citaat:
Ik weet het niet hoor... In hoeverre heeft zo'n kind daar last van? En is het kind ook verstandelijk gehandicapt eigenlijk?

Niekoezz schreef:

55% wel, betekend wel 45% niet. Ik vind dit nog al wat.

We gaan er van uit dat het kind niet verstandelijk of lichamelijk gehandicapt, maar volkomen gezond is. 45 % is inderdaad veel, maar 55% is wel meer dan de helft.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:49

laat ik proberen uitleg te geven, zonder mensen voor het hoofd te stoten!!!
Mensen met een geestelijke handicap, hebben vaak (niet altijd) een beperking, een niveau tot 12 jaar. Een 12 jarige kan geen kind opvoeden! Zullen deze mensen het kind normen,waarde mee kunnen geven (sommige mensen zullen dat ook nooit kunnen al hebben ze geen handicap) Kunnen zij een kind opvoeden en begleiden in het leven.
Lichamelijk gehandicapt, tja, dat is maar net aan wat ze hebben. Denkend aan iemand zonder armen of benen. In een rolstoel, denk dat zekers wanneer een kind in de peutertijd zit, dat dat echt niet mee zal vallen. Kind loopt weg, valt , dan kan je het niet optillen, het zal je aangerijkt moeten worden.
Lastig hoor, om hier een oordeel over te geven.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:57

Ik werk met geestelijk gehandicapten (2 avonden per week als vrijwilligster) en als ik deze mensen zie dan denk ik, nee zij kunnen geen kind opvoeden. Hun niveau is veel te laag om een kind op te voeden. Ze kunnen zichzelf niet eens onderhouden, ze wonen meestal in een groep onder begeleiding, een kind lijkt me echt niet kunnen. Ze hebben er de verantwoordelijkheid niet voor.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:59

Niekoezz schreef:
Citaat:

Daar heb je wel gelijk in. Wat zou je zeggen dan als ze een lichte mate van handicap hadden, zoals ouders in een rolstoel, niet meer kunnen lopen? En als ze een zware handicap hadden, bijvoorbeeld, geen armen of geen benen?

een lichamelijke en een geestelijke handicap is nogal een verschil vind ik. Bij een lichamelijke handicap zijn ze nog volledig bij verstand.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:09

Ik zou t prima vinden als geestelijk of lichamelijk gehandicapten geen kinderen geen kinderen zouden mogen hebben! Het opvoeden v kinderen is n taak die je niet licht moet nemen. Het is misschien voor die ouders dan wel 'leuk' om n kind te hebben, maar of het voor n kind zo leuk is????? Ik kan wel n heel rijtje nadelen voor n kind noemen, maar iedereen die even na denkt kan dat zelf ook.
Komt bij dat vaak de oma's en opa's opdraaien voor de opvoeding van hun kleinkind. Of de overheid moet helpen. Het is nu eenmaal n feit dat de meeste gehandicapten het niet zelfstanding kunnen.
Ik ben dus v mening dat je het n kind niet aan kan doen! En liefde alleen is lang niet genoeg.

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:09

Mensen met een verstandelijke gehandicap die niet zelfstandig en sociaal vaardig genoeg zijn om aan de maatschappij deel te nemen, zijn ook niet vaardig genoeg om een kind op te voeden. Zelfs degene die wel deel nemen aan de maatschappij zullen als het kind ouder wordt waarschijnlijk door verstandelijke beperking behoefte hebben aan begeleiding (maar dat niet altijd in willen zien). Er is laatst een documentaire geweest over kinderen en de gevoeligheid voor hun omgeving en wat daarvan het resultaat kan zijn. Kinderen kunnen 'opgevoed' worden door honden en overleven, maar zijn na een bepaalde leeftijd niet meer in staat om taal te leren en dat deel van de hersenen sterft zelfs af, ook nemen de kinderen het gedrag over van het dier. In hoeverre zal een beperking van het verstand bij de ouders zijn effect hebben op de kinderen? En wil je je aan die kinderen verantwoorden als ze (later) problemen krijgen? Ik zeg dus nee.

Wat betreft lichamelijk gehandicapten, als deze geen verstandelijke beperking hebben en een partner hebben zonder lichamelijke handicap dan zou dit geen probleem moeten zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:34

Hangt van de handicap en gradatie af. Ik vind dat je in staat moet zijn een kind op te voeden en daar de geestelijke vermogens voor nodig hebt. Laatst heb ik op tv een vrouw gezien die niets kon en toch een kind op de wereld heeft gezet. Dat kon alleen met de hulp van zo'n 30 helpenden, persoonlijk vind ik dat egoisme, maar ik heb makkelijk praten, ben geestelijk gezond en heb twee prachtkinderen.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:43

Ik vind het erg lastig, van de ene kant ben ik tegen, omdat sommigen niet eens in staat zijn zichzelf te verzorgen, dus laat staan een kind. Van de andere kant: iedereen heeft toch recht om van je leven te maken wat je wilt? Ik weet het niet... vind het erg lastig

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:53

ehm..
het is verstandelijk gehandicapt
sterker nog, tegenwoordig hoor je te zeggen: verstandelijke beperking
maar goed.
lichamelijk gehandicapt is heel iets anders dan verstandelijk gehandicapt.
een verstandelijk gehandicapte die puur door de verstandelijke beperking (laag nivo) in een rolstoel zit is echt vrij laag qua nivo.
een gewoon mens kan ook in een rolstoel zitten wegens lichamelijke problemen, die niks met het verstand te maken hebben!

gewone mensen met een lichamelijke handicap zijn zelf wel in staat te verzinnen of ze voor een kind kunnen zorgen.

bij verstandelijk beperkten vind ik eigenlijk dat ze niet aan kinderen zouden moeten beginnen.
de verantwoordelijkheid ligt hierbij vind ik vooral bij de ouders.
het is echt onmogelijk om te zeggen dat ALLE verstandelijkk gehandcapten recht hebben op dit en dat, een normaal leven, kom op veel kunnen nooit normaal leven.
als mijn zoon, ook verstandelijk vrij zwaar gehandicapt, in staat zou raken later om een vrouw te bevruchten, en daardoor misschien zelfs gevaarlijk word, zou ik proberen of ik hem kan laten stereliseren!
zo!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:10

Moedig van je loveblacky! Een hele moeilijke beslissing ook lijkt me, maar wel n juiste; vooral voor n kindje dat je zoon zou verwekken en dus niet opgevoed kan worden door hem zelf. Het lijkt me dat je dat n kind niet wil 'aandoen'. Maar zwaar zal t je wel vallen. In mijn ogen kan je idd beter voorkomen dan genezen. Maar zo'n gedwongen steralisatie, mag dat in NL? Ik vind ook dat de ouders van verstandelijk gehandicapten zo'n beslissing zouden moeten mogen nemen.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:24

nee volgens mij mag dat niet, er was laatst iets over op tv, die ouders waren gewoon de eersten die met zo'n idee bij de dokter kwamen niemand wist wat ze ermee aan moesten!
stond ik echt heel erg van te kijken!!
het ging daarbij om een meisje met down syndroom, oke dat is wel iets anders, mijn zoontje is officieel ernstig meervoudig gehandicapt, naja klinkt enger dan het is hij is gewoon vrij laag in nivo en kan nooit een beslissing maken voor zichzelf (groter dan ik wil wel of niet eten ofzo). (praat niet ook)

ik vind ook écht dat meer ouders de beslissing tot sterelisatie zouden moeten nemen..
je blijft altijd de eindverantwoordelijke en voor je het weet krijg je op opa en oma leeftijd weer een nieuw kindje onder je hoede

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:38

Maar heb je dat recht ook loveblacky? Gaat het zelfbeschikkingsrecht van je zoon dan niet voor?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:42

Lichamelijke gehandicapten mogen best kinderen krijgen, zolang ze hun lichamelijke gebreken maar niet vererven lijkt me. WAnt het is niet eerlijk om dat door te geven.
En uiteraard moeten ze ZELF de verantwoording voor hun kinderen kunnen nemen, niet dat de staat er voor op draait.

Mensen die geestelijk gehandicapt zijn lijken mij als ouders gewoon niet geschikt. Het is niet verantwoordelijk naar de babies toe. En de staat zal worden belast. In principe moeten mensen de keuzes kunnen doen waar ze ZELF voor op kunnen draaien. Niet waar anderen voor op moeten draaien.

Je moet ook niet in de eerste plaats denken aan "het recht om kinderen te krijgen", maar meer aan "het recht op goede ouders". Kinderen hebben namelijk OOK rechten. Vind ik dan tenminste. En keuze hebben ze niet, ze vragen niet om te komen.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:47

nee het mag volgens mij niet nee..
in mijn geval is het ook nog lang niet zeker of het nodig zou zijn hoor.
en eigen beslissingen kan hij echt niet maken.
maar ik zeg, als ouder zijnde, dat het onder de verantwoording valt van de ouders van de verstandelijk gehandicapte.
hoe dat dan verder word ingevuld, die verantwoording, dat is natuurlijk wel het volgende, bij mij zou het eerder zijn dat hij vervelend zou kunnen worden naar vrouwen (ik ga nu echt van het ergste uit hoor is nu totaal niet aan de orde is nog maar een ukkie ) en daarom zou ik dan voor sterelisatie willen gaan.
maar ik kan me ook indenken dat er mensen zijn die het hun zoon of dochter die hoger in nivo is wel gunnen, maar dan bij ze in gaat wonen ofzo.. om het kind samen op te voeden..
maar oke in beginsel zeg ik: beter van niet!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:49

Maar wat Loveblacky als hij de handicap vererft? Zit iedereen te wachten op nog een gehandicapte erbij? Zit een kind er op te wachten om gehandicapt geboren te worden?

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:54

als wie de handicap vererft..
de gehandicapte die bijvoorbeeld onder begeleiding van de ouders een kind opvoed?
ja ook daar geld de verantwoording van de ouders, die tegen de tijd dat hun kind groot is meestal wel ongeveer weten waardoor hun kind is zoals hij of zij is, en of het wel of niet erfelijk is.
bij erfelijkheid lijkt míj toch echt dat er dan niet tot kinderen krijgen over zoou moeten worden gegaan!!
ik bedoel het zou toch onzin zijn om willens en wetens een gehandicapte te verwekken, en daarbij, en ook heel belangrijk, het kost veel tijd en moeite enz enz om een gehandicapt kind op te voeden, als opa en oma dan overlijden, wie is er dan nog verantwoordelijk voor..
maar even voor de duidelijkheid, ik vínd dat de ouders eindverantwoordelijk zijn voor alles, ik heb er geen idee van of dat ook zo is hoor!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:58

ik werk in een behandel/tbs kliniek voor zwakbegaafden.... ik ben tegen ouderschap. ik zie wat voor ellende er van kan komen.

maar goed, dit geldt voor ook heel veel 'normaal begaafde ouders'

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:05

Ik ben er eigenlijk op tegen dat een verstandelijk gehandicapte een kind mag opvoeden. Ik weet ook wel dat die mensen vaak veel liefde op kunnen brengen voor hun kind enzo, maar ik heb zelf een neef die verstandelijk gehandicapt is. Samen met zijn vrouw heeft hij niet zo lang geleden een kind gekregen. Al maanden voor de bevalling merkte je dat het niet helemaal goed ging: er werd een wiegje gekocht, maar nee, eentje is niet genoeg. Een tweede moest er bij. De begeleider kwam er toen achter dat mijn aangetrouwde nichtje van plan was wel een stuk of tien wiegjes te kopen! Ze zijn hele lieve ouders hoor, maar er gaat veel mis. Het kind heeft bovendien waarschijnlijk maar een kleine achterstand zoals het er nu voor staat, dus die groeit straks op met twee ouders die een heel stuk minder 'verstandig' zijn dan hij. En dat lijkt me niet echt leuk.

zorobri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:06

nou ik vind dat de lichamelijk gehandicapte ouder wel kinderen zou moeten krijgen (als de situatie dit toelaat) en geestelijk gehandicapten niet..
dit eigelijk bekeken vanuit het ookgpunt van het kind.. op de jongere leeftijd zal dit nix uitmaken maar stel dat ze voor het eerst een vriendje of vriendinnetje mee willen nemen om te spelen.. dan komt de schaamte..
dat hou je nooit tegen.. vroeg of laat zal het komen.
laten ze dan dieren nemen.. die kijken niet naar de mens en die schamen zich er niet voer.. die nemen gewoon de liefde aan en geven het weer af

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:13

Ja maar dieren hebben OOK goede verzorging nodig en verantwoordelijkheid! Die kunnen lang niet alle geestelijk gehandicapten aan hoor. Het gaat wel om LEVENDE wezens. Die kunnen OOK ziek worden en dood gaan.