Wonen/studeren in Portugal.. Iemand info/ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Wonen/studeren in Portugal.. Iemand info/ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 12:29

Omdat mijn vriend in Portugal woont moet er te zijner tijd natuurlijk een oplossing gevonden worden voor het gependel.

Of ik ga daar heen, of hij komt hierheen...

Eigenlijk weet ik bijna niks over het studieklimaat etc in Portugal, en ben dus blij met alle info die ik kan krijgen.
Misschien een belangrijk punt: Ik zal in de omgeving van Lissabon gaan wonen.

(titel even overgenomen van het Duitsland topic )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:00

Wat voor opleiding doe je nu? Mogelijk kun je al eens een jaartje gaan ihkv een uitwisseling van je opleiding. Ga er vanuit dat als je je volledige studie in Portugal doet, dat je dan ook het grootste gedeelte in het Portugees zult moeten doen.

Pantykous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 14:21

Ja, dat ik mijn opleiding in het Portugees zal moeten doen dan, daar was ik al wel vanuit gegaan.
Ik doe momenteel geen opleiding, ben gestopt in januari, maar kon niet instromen in februari bij de opleiding die ik wil gaan doen .(international business and management studies)

Pantykous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 14:55

Ik weet dus alleen niet, hoe dat zit met studieniveaus en dergelijke daar..
Geen idee hoe het systeem in elkaar zit, wat diploma's die je daar behaald betekenen in andere Europese landen, welk niveau daar vergelijkbaar is met bijvoorbeeld HBO/Universiteit hier.. etc etc

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:56

Je kunt Lusitana een PM sturen, die woont in Portugal.

Pantykous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 14:58

Urielle schreef:
Je kunt Lusitana een PM sturen, die woont in Portugal.

Oh, dat wist ik niet, bedankt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:16

In principe hebben we nu een Europees studiesysteem. Je werkt niet meer voor studiepunten maar voor ECTS, de studielast is in principe overal gelijk. Je moet in Lissabon wel een instituut kunnen vinden dat je een Europees erkend diploma geeft.

Ga er wel vanuit dat je in je eigen levensonderhoud zult moeten voorzien.

Pantykous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 15:19

Zep schreef:
In principe hebben we nu een Europees studiesysteem. Je werkt niet meer voor studiepunten maar voor ECTS, de studielast is in principe overal gelijk. Je moet in Lissabon wel een instituut kunnen vinden dat je een Europees erkend diploma geeft.

Ga er wel vanuit dat je in je eigen levensonderhoud zult moeten voorzien.

Dat zit goed, ik zal dan gewoon bij mijn vriend gaan wonen, en ouders betalen mee met het schoolgeld.
Kun je dan in Portugal ook gewoon gaan studeren/opleiding volgen met een HAVO diploma?
Ik heb een beetje zitten neuzen op internet, maar ik vond vooral info over VWO-ers en HBO-ers..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:44

Als je aangenomen kunt worden op een HBO opleiding, waarom niet? De vraag is een beetje of zij dat diploma accepteren maar daarvoor moet je gewoon bij de opleiding zelf zijn.

zo'n international business administration kun je overal studeren, dat moet in Portugal ook wel te vinden zijn.

Pantykous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 20:58

Hmm, heb weer even zitten zoeken.. Uiteraard kun je alleen met een VWO diploma naar de universiteit, en met HAVO naar een soort HBO opleiding.
Nou vroeg ik me af, kun je daar, net als hier, een soort van propedeuse halen om daarna universiteit te gaan doen?

Pantykous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 13:16

*schopje*

Niemand meer ervaring, info of wellicht een antwoord op bovenstaande vraag?

plura

Re: Wonen/studeren in Portugal.. Iemand info/ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:40

Ik woon al een paar jaar in Portugal nu.
Ik heb geen info ivm het Portugees schoolsysteem, kan ik je niet mee helpen. Bel de ambassade even, doe een google. Die zullen je wel helpen of doorverwijzen naar de juiste instantie.
Waar ergens dichtbij Lissabon? Ik zit er in juni, dan kan ik jullie het nachtleven eens laten zien Daar heb ik wél ervaring mee...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:49

Ik wilde je PB even beantwoorden sokje, maar bedacht toen dat ik hier maar even ga posten want misschien is het ook wel interessant voor de meelezers.

http://www.wilweg.nl/

Hier kun je heel veel info vinden en ook info over beursprogramma's e.d. Ik zou je echt aanraden om voor je de stap neemt je volledige studie in Portugal te doen, eerst echt eens goed naar de mogelijkheden van buitenlandstudie vanuit je Nederlandse opleiding te doen.

Toen ik in Zuid Zweden woonde en in Kopenhagen wilde studeren wilde ik mij ook gewoon inschrijven omdat mijn Nederlandse uni niet zo erg meewerkte. Dat bleek toch vrij ingewikkeld en uiteindelijk ben ik na bemiddeling van het Deense instituut uitgezonden voor mijn Nederlandse opleiding.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 17:00

Ben inmiddels al weer een stuk verder gevorderd in m'n onderzoek.. Maar nu zit ik met het volgende... Ik heb hier een paard, en dat is toch wel lastig. Meenemen of niet?

Zou ze sterk reageren op de temperatuurverandering? En hoe zit dat dan met vervoer.. Zelf brengen, of laten doen?

Om nog even op het schoolgedoe terug te komen: Ik ga eerst een jaar naar een Internationale school in Lissabon, om zo aan de 12 schooljaren te komen die nodig zijn om aan de universiteit te studeren in Portugal.
Geeft me ook wat meer tijd om de taal goed te leren.

plura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:22

Gewoon meenemen , is niet zooo lang rijden! Na een paar daagjes rust is ze weer helemaal in orde. Mij lijkt het minder dramatisch dan ze maanden achter te laten. Wij zijn al regelmatig op en af van antwerpen naar lissabon met paarden gegaan , en is geen enkel probleem. Veel pauzes maken om even te rusten....das al.
Temp.verschil valt wel mee, het is er warmer maar vrij droge lucht. Iedereen moet een maandje wennen aan de warmte maar daarna....
Gewoon niet 's middags gaan trainen

Pantykous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 18:43

Vind het wel spannend hoor... Ga dan gelijk samenwonen 0_0

Maar ik heb het idee dat het helemaal goed gaat komen, heb er een supergevoel bij!

Pantykous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 16:56

Damn, het komt nu wel erg snel dichtbij, ga waarschijnlijk al in september daar naartoe.

Zit nu alleen nog wel te twijfelen tussen het leren van Portugees op de Oxford school of Cambridge school en ben ook nog op zoek naar een adres hier, zodat ik wat basis kennis kan opdoen.

Is het raar als ik zeg dat ik helemaal geen negatieve kanten kan ontdekken aan het verhuizen naar Portugal?
Behalve dat m'n ouders het er misschien wat moeilijk mee hebben, maar dat was het dan ook wel.

plura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:38

De negatieve kanten ontdek je daar wel .
Nu is het gewoon nog spannend.....
Wat ga je nou met je paard doen?

Pantykous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 19:41

Ja, die wil ik toch wel graag mee.. Maar ik zal eerst een stalling moeten vinden.
Ik ga in Ericeira wonen, vlakbij Lissabon, en het moet dus ergens in die omgeving zijn... Als je nog iets weet...?

plura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:55

Nabij Ericeira zit een machtig goede trainer, Luis ..whatever (achternaam vergeten ). Heb ik al verschillende clinics bij gevolgd. Ik kom het morgen wel te weten , even navragen.
Kijk eens even op www.cavalonet.com
Vervolgens bij "contactos" - centros hipicos (stalling / manege) klikken, en dan krijg je lijst van Portugese adressen.
In Cascais is er een goede stalling maar is een stukje van Ericeira. (4 te vinden in de lijst ) . Ericeira zie ik niet, zoek anders even in de lijst naar een nabijgelegen dorpje.

Pantykous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:20

Oh, super, dank je wel!!

En als je die naam nog te weten komt, zou heel fijn zijn

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:35

plura schreef:
Nabij Ericeira zit een machtig goede trainer, Luis ..whatever (achternaam vergeten ). Heb ik al verschillende clinics bij gevolgd. Ik kom het morgen wel te weten , even navragen.
Kijk eens even op www.cavalonet.com
Vervolgens bij "contactos" - centros hipicos (stalling / manege) klikken, en dan krijg je lijst van Portugese adressen.
In Cascais is er een goede stalling maar is een stukje van Ericeira. (4 te vinden in de lijst ) . Ericeira zie ik niet, zoek anders even in de lijst naar een nabijgelegen dorpje.

Volgens mij bedoel je Louis valenca.
Ik heb daar een keertje een les mogen rijden.

Onlangs heeft hij ook mee getourt met apassionata.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:54

Barco schreef:

Volgens mij bedoel je Louis valenca.
Ik heb daar een keertje een les mogen rijden.

Onlangs heeft hij ook mee getourt met apassionata.

Yep daar ken ik m onderhand ook van.

Ik ben zelf op 18 jarige leeftijd vertrokken naar de algarve (Lagos) en heb hier ruime tijd gewoond.
Mijn vader woont er nog steeds dus laat mijn neus daar nog wel eens zien.

Taal leer je het beste terwijl je er midden in zit.
jouw keuze om eerst internationale school te doen lijkt me een goed plan, ik ben compleet gestopt met school toen en ben eerst gaan werken in sheraton hotel in Albufeira om daarna door te gaan naar een lusitano fokkerij van Sr Carreira da Silva, maar dat bestaat ook niet meer.

Al met al heb ik er een mega fijne tijd gehad en dat zal jou zeker ook wel lukken, vrindlief zal jou ook vast goed helpen met wennen aan alles daar oh en pssssst ze mogen mij snachts wakker maken voor een Bifana of pao con chorizo of een pastel de nata, hmmm zucht, veel plezier

plura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:20

Neen , is een andere Luis. Luis Ricardo ...bla bla. Volledig kwijt (schande, heb hem vorige zomer 2 weken in huis gehad).
Een zeer aangename man, die ontzettend paardvriendelijk en geduldig was. Dat zie je hier niet vaak (hier = op de eilanden. Boerenvolk is nogal bruut .

On - topic: hopelijk vindt je een leuke stal. September lijkt me een goed maand om te verhuizen. Nog lekker warm maar van die zomerhitte ben je vanaf.
Wees voorbereid ivm paardenvliegen! Er is hier een volledig andere soort vliegen , verstoppen zich onder de vacht, hebben 6of 8poten ofzo (zal morgen eens tellen ) en kunnen kruislings lopen. Ze zijn zooo sterk dat ze blijven zitten als ik de waterstraal erop zet! Mijn paarden werden letterlijk gek de eerste maand, want hoe hard ze ook probeerden : zulke vliegen blijven zitten ! Houden van warme plekjes, bv. tussen de achterbenen, onder aan de hals etc etc.
Je paard zal er aan wennen, maar neem een goed vliegendeken mee met halsstuk om de eerste weken te overbruggen.
Voor meer vragen , pb staat open.

Pantykous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 17:26

Zo dan, even wat anders.. Ben dus van plan me te laten inschrijven bij een internationale school, maar de eerste waarmee ik contact had was € 16.000 per jaar!

Zijn die altijd zo duur?