N.a.v. Gamer pleegt zelfmoord; MMORPG'S

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

assie

N.a.v. Gamer pleegt zelfmoord; MMORPG'S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 12:58

Nav dit topic was ik wel benieuwd wat jullie van MMORPG's vinden. Gevaarlijk verslavend of gewoon een leuk spel? Een nieuwe rage die mensen/pubers/jongeren vervreemd van de wereld of leuk tijdverdrijf?

Voor iedereen die niet weet wat een MMORPG is, een Mass Multiplayer Online Role Playing Game; het is een spel dat je op het internet speelt, samen met (veel) andere (on)bekende mensen. Je hebt verschillende spellen; die allemaal verschillende thema's en doelen hebben.

Ikzelf speel World of Warcraft (op de Europese server Doomhammer, guild Defectu Virium Elite). En wat ik daar soms zie, oa in mijn guild (=groep mensen die samen spelen onder 1 naam, een clubje) , aan speelstijl en tijd die mensen in dat spel stoppen. Vrij shockerend

Voor veel mensen zijn het net veredelde chatboxen, met errug mooie graphics. Daar in die nepwereld (in WoW, Azeroth) hebben ze 'echte' vrienden, zien ze er mooi uit en bereiken ze dingen. Ze kunnen vluchten voor de werkelijdheid en lol hebben. Gebreken doen er niet toe. Het is echt een droomwereld.

Van de ene kant vind ik mmorpg's goed; ze bieden mensen een makkelijke mogelijkheid om te vluchten van problemen.
Om een voorbeeld te geven: Er zit iemand in mijn guild, hij leed aan kanker, is genezen, ternauwernood. Zijn vader is overleden aan kanker. En net een maand nadat hij genezen is verklaard, is zijn moeder opgegeven, ook kanker en niet meer te redden. Hij verzorgt haar nu. Zou hij WoW niet hebben; zou hij instorten onder de enorme druk. WoW is voor hem echt die broodnodige ontspanning.
Een mmorpg kan wat dat betreft overigens ook net zo werken als bijvoorbeeld een forum als bokt. Ik wil bovenstaand persoon zeker niet met Dorine vergelijken, de situaties zijn geheel verschillend, maar deze persoon put wel net zoveel steun uit alle lieve reacties die hij krijgt van ons guild. Het is echt een hechte community

Maar van de andere kant kun je natuurlijk ook te ver doorslaan en niet meer in de echte wereld leven. Ter illustratie nog een voorbeeldje, ook uit mijn guild; (voor mensen die geen WoW spelen wordt dit misschien een beetje hocuspocus-taal); Ik noem hem even R. Hij is halverwege de 20, woont nog thuis en werkt 2 uur per week. R wilde met PVP (=speelstijl) de hoogste rang behalen. Om dat te kunnen behalen moet je ongelofelijk veel spelen. Hij wilde dat persee. Gevolg was dat hij dag en nacht achter zijn pc zat. Ik geloof dat hij maar 4-5 uur per etmaal sliep. Zijn moeder bracht hem zijn eten en drinken naast de pc, want anders at en dronk hij amper . Plaspauze waren bij hem altijd kwesties van 5 sec. Absurd gedrag dus. En in deze vind ik Mmorpg's wel gevaarlijk.
Uiteindelijk, na een maand of 3 heeft hij de hoogste rank wel gehaald overigens en hij loopt nu steeds te pimpen met zijn epixs. Maar wat hij ervoor heeft moeten doen. Gewoon ziek.

Door de chatfunctie zijn mmorpg's vrij verslavend. Het is net zoiets als MSN, dat zet je ook even aan. Alleen in dit geval ben je tijdens het chatten ook nog gezellig aan het spelen met mensen. Probeer je samen een doel te bereiken. Dat is erg motiverend om door te spelen.
Blizzard (producent van Wow) zorgt er ook wel voor dat je door blijft spelen door steeds updates van het spel te geven.
Ik moet ook eerlijk toegeven dat ook ik verslaafd ben overigens. Niet zo zeer aan het spel, maar wel aan alle leuke mensen die ik daar heb leren kennen. Gelukkig heb ik de meesten tegenwoordig op MSN en ken ik ze irl, dus mijn verslaving neemt hard af. Dat is dan wel weer het voordeel van een Nederlands guild hebben. Je kunt makkelijk met elkaar meeten, bijna net zo gezellig als boktmeetings

Ik denk dat je een vrij sterke geest moet hebben om niet verslaafd te raken aan deze spellen. En ook dat je échte vrienden moet hebben en niet al een beetje sip zijn op het moment dat je een mmorpg begint. Anders zou het wel eens een échte verslaving kunnen worden, waarbij je vervreemd van de wereld; zeker jonge/puberende mensen.

Hmm, het is een vrij lang verhaal geworden zie ik, maar ik ben benieuwd wat jullie van MMORPG's vinden.

Marye78

Re: N.a.v. Gamer pleegt zelfmoord; MMORPG'S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:03

aan de ene kant lijkt het me een heel gaaf spel, maar aan de andere kant ook heel gevaarlijk. Die jongen wat je beschrijft, dat is echt niet normaal. Snap ook niet dat zijn moeder braaf zijn eten en drinken naar de pc blijft brengen, ik zou dat gwoon niet doen, krijgt hij honger en dorst en moet hij wel even ervan af! Een mens heeft toch ook buitenlucht nodig?!

Ik denk ook wel dat je een sterkte geest moet hebben en dat met name jonge kinderen (zoals die zelfmoord heeft gepleegd) er niet sterk genoeg voor zijn.

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:12

ik vind het echt zwaar irritante spellen. Mijn broer zit op EVE en dat is de grootste van die spellen geloof ik, maar als hij thuis is zit hij echt constant achter de computer en word hij chagrijnig als ik eens een avondje wil. Het verschil is wel dat hij al volwassen is en nog gewoon gaat werken en slapen. Maar hij kent mensen op dat spel die dat gewoon 16 uur per dag doen en er ook hun geld mee verdienen.

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:13

Ik speel spellen om ze uit te spelen... op de xbox bijvoorbeeld Morrowind de elder scrolls waar ik level 70 ben en vrijwel alles mogelijk gedaan heb Online spellen met meerdere personen trekt me niet omdat ik liever niet van anderen afhankelijk ben in een spel mijn verloofde is wel weer het type dat haast kwaad kan worden omdat hij niet zijn goud krijgt omdat de winkel bijna dicht is en hij nog wat moet gaan halen! (en reken maar niet dat ik zeg 'ik ga wel schat, speel jij maar je piraatje en krijg dat goud' pfffrt ) Het is maar een spel en als je real life daar onder gaat lijden moet je even een swift kick in the ass krijgen door iemand die je kent in de realiteit! Hij heeft daarnaast wel een full time baan, maar af en toe is het zwaar irritant, gelukkig heeft hij zijn eigen lap top

Debsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:18

ik vind MMORPG's zeer leuk en sociaal.
net als jij ben ik verslaafd geworden aan World of warcraft.

usefullady.. lvl60 hunter..silvermoon..rise of the phoenix
alleen is er inderdaad een risico grens.. het voorbeeld wat jij noemde klinkt me heel erg bekend in de oren.
Ken je het verhaal van dat (chinese?) meisje wat 48 uur non stop door heeft gespeeld zonder eten of drinken?
Zij is hier dus echt aan overleden.
Ken je dat verhaal van vader en moeder die in een internetcafe ''gezellig'' samen World of Warcraft speelden?? alleen vergeten dat hun piepjonge baby alleen in huis was en hier dus aan overleed?
Ken je dat verhaal van een jongen die zijn maat zijn account gaf en die maat hem naaide omdat hij een epic(bijzonder zeldzaam gear) van hem had verkocht??
Die gozer heeft zijn maat letterlijk neer geschoten.

Ik vind zeker wel dat deze spellen op de markt mogen en kunnen komen, je maakt er vrienden door en nee niet iedereen is depressief or whatever.
Voor mensen met een psychische stoornis vind ik wel dat ze dit soort games echt niet mogen spelen.

Ik ken een jongen in de guild.. 14 jaar oud en altijd negatief.
Meneer zit tot in de nacht WoW te spelen.
(Dit soort dingen houd ik altijd wel in de gaten eigenlijk, moeder gedrag )
Vanaf het moment dat ik hier vraagtekens bij plaatste ben ik met hem gaan praten..
Hij was ook depressief en haalde zijn blijdschap uit de guild.
Het gaf hem het gevoel vrienden te hebben.
Na veel verder gepraat heeft hij de stap onder nomen om een guild meeting te houden.
Hij speeld nu minder WoW en gaat nu met zijn RL vrienden lekker op stap.

Moraal van het verhaal..
mocht je het spel spelen, vertrouw je iets niets, probeer een gesprek aan te gaan

Dit soort spellen en met name World of Warcraft met zijn 7 miljoen en nog steeds stijgende spelers heeft een heel groot socialtiteits norm.
Het is meer dan een spel eigenlijk, ik kan het geen leven noemen ,daarvoor zou ik dan zelf te gek zijn..
Ik vind wel dat als je veel in dit spel zit dat je best een een gesprek aan kunt gaan met mensen die anders over komen dan een paar gezellige spelers die vrolijk mee doen en lol maken
We zorgen ervoor dat we ingame elkaar niet dood laten gaan, laten we dat ook in RL niet doen

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:25

Ken het persoonlijk niet, heb er wel eens een boek overgelezen.

Het klinkt allemaal reuze interessant, maar ik begin er niet aan, heb er de tijd niet voor

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:26

Als WoWverslaafde, MOET ik hier even reageren Heb al eerder een topic gestart, maar toen waren er niet zoveel reacties.
Ik speel trouwens op Stormreaver, guild Dominion, maar binnenkort naar Dark Ritual. De beste guild op stormreaver Ben NE druid lvl 52. Nog even dus
Ja, ik ben behoorlijk verslaafd... ben nu aan het afstuderen en moet mezelf echt DWINGEN om niet te spelen. Ik kan dus best 3 weken of langer zonder WoW, maar als ik dan 1 keer inlog, dan gaat het fout Gelukkig stimuleerd mijn vriend om echt niet te WoW-en tijdens belangrijke periodes op school. Hij zit zelf ook in Dark Ritual en bijna iedere avond is er een Raid, waar hij dus ook aan meedoet.

In de vakantie is het helaas nog erger dan staan we op... loggen in... en voor dat we het weten is het 16h.. zitten nog in onze pyama, nog niet ontbeten, tanden niet gepoetst. Dan gaan we HEEL snel boodschappen doen, eten en weer achter de pc en zo gaat dat de hele vakantie Oh wat erg eigenlijk
Maarja, ik heb toch wel leuke mensen ontmoet in WoW, nog niet gemeet IRL, maar we praten altijd met elkaar als we online zijn.
Eerst zat ik in een Nederlandse guild, dat heb ik een week volgehouden... wat zijn Nederlanders toch erg zeg. Schaam me er bijna voor. Toen ik vertelde dat ik een meisje was, flipte ze helemaal
In Dominion hou ik dus ook lekker mijn mond over dat een meisje ben... om geen vervelende reacties uit te lokken. Ze horen het wel een keer als ik teamspeak aanzet

Ja, of WoW gevaarlijk is.... er zijn wat mensen overleden omdat ze het spel 24/7 speelden. Er worden ook accounts voor 2000 euro op ebay verkocht... ja, is dat normaal? Ik ken een jongen uit WoW, die een jaar vrij heeft genomen om alleen maar te WoW-en... Misschien ontwijk ik inderdaad wel de 'echte' wereld... maar om af en toe naar een wereld te gaan die niet bestaat, geen problemen kent etc, vind ik heerlijk. En zo dus 6 miljoen mensen met mij

Ohja, nog wat grappige verhalen:
Mijn vriend was een keer met zijn guild een hele belangrijke draak aan het killen.... de items was de nieuwe kleding. Efin, die dag dropte er een priest item. De leader van Dark Ritual is een priest en op het moment dat het item dropte, trok zijn vriendin de stekker uit het stopcontact ze had hem al een aantal keer geroepen om te komen eten Die gast was PISSED HAHAHAHA

Iemand anders in Dark Ritual kreeg ruzie met zijn vriendin, vriendin heeft eerst al zijn items verkocht en daarna zijn karakter gedeleted Gelukkig is Blizzard zo vergevensgezind om zijn account terug te plaatsen.

Een meisje, toevallig uit Nederland, had een relatie.... maar heeft het uiteindelijk uitgemaakt om in Zweden te gaan wonen... daar woonde haar guild mate waar ze verliefd op was geworden
Laatst bijgewerkt door ShadowFax op 04-03-06 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:29

WOW is gaaf. Mijn vriend doet het en ik vind het altijd heel erg leuk om te zien. Volgens mij zit hij in Vashj oid.
Ik zie het kwaad er niet van in.
Een vriend van mijn vriend heeft vannacht tot 5 uur gespeeld. Nou; als hij dat wilt.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:31

ShadowFax schreef:
Ik ken een jongen uit WoW, die een jaar vrij heeft genomen om alleen maar te WoW-en...

mischien handig om in dit soort gevallen eens een GM in te lichten
Game masters zijn er niet alleen om buggs an lagg te fixen (als ze dat wel eens doen )

Een GM kan zijn game gedrag in de gaten houden en zelfs zijn account blokkeren in de ergste gevallen

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:33

Mijn vriend moet voor een vriend van hem zijn wachtwoord veranderen wanneer ie examens heeft. (Snappie? )

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:41

Jezus wat een codetaal. Ik snap er niks, maar dan ook niks van

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:44

Misja schreef:

join the club

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:57

Zelf weet ik niks van zulke spelletjes maar mijn zoon speelt ook regelmatig iets dergelijks, hoba hotel en runescape of zo iets.
Ik vind het eigenlijk dood eng, je hoort van die malle verhalen over chat en dergelijke, ben altijd bang dat er iets naars kan gebeuren (stalken of zo iets) dus laat aan mijn zoon naast de diverse waarschuwingen ook altijd blijken dat ik het niet grappig vind dat hij op die sites spelletjes speelt.

Ik begrijp best dat het niet perse gevaarlijk hoeft te zijn maar door mijn ontwetendheid ben ik wel bang/bezorgt dus kijk ik wel eens mee en vraag wel het een en ander maar snappen doe ik het nog steeds niet.

Kortom ik ben en blijf alert op de speeltijd en blijf waarschuwen voor de eventuele gevaren.

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:59

Mijn broer speelt ook dat soort spellen, gaat er ook helemaal in op. Maar hij zit er niet in vast ofso

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:04

Ik weet niet of ik nu offtopic ga.... maar hebben jullie alleen een alliance karakter? Of ook een horde? En waarom dat dat karakter?
Ik word er namelijk helemaal GEK van hoe mensen healers behandelen. Van de week nog. Stond ik in AV, komt er iemand naast me staan "heal". Als we in een party doodgaan krijgt de healer altijd de schuld. "Yeah, we died because you didn't heal my pet". Op een gegeven moment ben ik een hunter gestart omdat ik het zo zat was. Die is nu inmiddels lvl 30 en enorm leuk om te spelen. Maar een druid vind ik toch leuk, ondanks dat je in 1 klap dood bent Ik zit er nu over na te denken om een warrior of rogue aan te maken en niet verder te gaan met mijn hunter omdat er daar echt al te veel van zijn. Ben ook ooit begonnen aan een shaman, maar bij lvl 5 gestopt.

Waarom hebben jullie voor een bepaald karakter gekozen? En welke andere karakters lijken jullie nog meer leuk?

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:06

ShadowFax schreef:
Ik weet niet of ik nu offtopic ga.... maar hebben jullie alleen een alliance karakter? Of ook een horde? En waarom dat dat karakter?
Ik word er namelijk helemaal GEK van hoe mensen healers behandelen. Van de week nog. Stond ik in AV, komt er iemand naast me staan "heal". Als we in een party doodgaan krijgt de healer altijd de schuld. "Yeah, we died because you didn't heal my pet". Op een gegeven moment ben ik een hunter gestart omdat ik het zo zat was. Die is nu inmiddels lvl 30 en enorm leuk om te spelen. Maar een druid vind ik toch leuk, ondanks dat je in 1 klap dood bent Ik zit er nu over na te denken om een warrior of rogue aan te maken en niet verder te gaan met mijn hunter omdat er daar echt al te veel van zijn. Ben ook ooit begonnen aan een shaman, maar bij lvl 5 gestopt.

Waarom hebben jullie voor een bepaald karakter gekozen? En welke
andere karakters lijken jullie nog meer leuk?

open anders een ander topic voor WoW spelers.
deze gaat meer over wat mensen denken van MMORPG's in het algemeen

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:07

Stinkmodder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:09

Ik heb er géén verstand van, maar even vraagje: is WoW dat spel waar je 30 euro in de zoveel tijd voor moet betalen? Of haal ik het nu door elkaar.

ShadowFax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:09

sume schreef:
Zelf weet ik niks van zulke spelletjes maar mijn zoon speelt ook regelmatig iets dergelijks, hoba hotel en runescape of zo iets.
Ik vind het eigenlijk dood eng, je hoort van die malle verhalen over chat en dergelijke, ben altijd bang dat er iets naars kan gebeuren (stalken of zo iets) dus laat aan mijn zoon naast de diverse waarschuwingen ook altijd blijken dat ik het niet grappig vind dat hij op die sites spelletjes speelt.

Ik begrijp best dat het niet perse gevaarlijk hoeft te zijn maar door mijn ontwetendheid ben ik wel bang/bezorgt dus kijk ik wel eens mee en vraag wel het een en ander maar snappen doe ik het nog steeds niet.

Kortom ik ben en blijf alert op de speeltijd en blijf waarschuwen voor de eventuele gevaren.

Ik zou niet echt "bang" zijn voor stalkers. Tuurlijk, blijf oplettend! Ik ga niet mijn hele hebbe en houden aan iemand vertellen die ik niet ken. Ik vertel dus nog niet eens dat ik een meisje ben. Bedenk wel.... zo'n MMORPG's zijn zodanig moeilijk en ingewikkeld voor de wat oudere generatie... dat over het algemeen de spelers niet veel ouder zijn dan 35 ofzo. Tuurlijk, er zullen altijd gekken tussen zitten, maar ik stel mezelf maar gerust dat het allemaal mensen zijn die lekker willen gamen en niet uit zijn op andere zaken. *misschien naief*

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 14:09

Leonoor schreef:
Misja schreef:

join the club

Vandaar dat ik in de eerste post geprobeerd heb achter ieder 'gamewoord' een vertaling te posten .

Verhalen over mijn guild heb ik ook genoeg. Zij weten wel allemaal dat ik een meisje ben, (vind je het gek, ik banketstaaf ze de oren van de kop op Teamspeak (=een soort praatprogramma ala Skype, maar dan anders ) tijdens de ZG/MC-raids (hmm, hoe verklaar ik dit; je gaat dan een 'beschermde' ruimte in met een groepje om bepaalde bazen neer te leggen, dat heet dan raid. MC/ZG is afkorting van de naam van die ruimte)) en weet je, ik vind het helemaal niet erg dat zij dat weten. Een voordelen dat je dan ineens hebt. Echt, zoveel 'nerds' als daar spelen, die nooit met meisjes omgaan en dan erachter komen dat je een meisje bent... *waah*. Goud en Epixs (=supersupergoede spullen die je kunt aantrekken waardoor je beter wordt) vliegen je ineens om de oren

Zoals ik hierboven ook al zei; mijn guild is ook echt een community. We hebben al 2 meetings gehad (door mij georganiseerd ) en die waren erg gezellig. Je hebt natuurlijk een gezamelijk gespreksonderwerp. Op deze manier kun je dus wel gewoon irl vrienden maken via zo'n spel. Ik heb ook erg gezellige contacten met mensen uit denemarken en zweden. En met een kerel uit Engeland met de stem van Robbie Williams

Het is ook erg oppassen geblazen inderdaad met de tijd en het echte leven. Je gaat er 'even' achter en ineens ben je alweer 7 uur verder.

Ik snap overigens ook dat mensen die geen mmorpg spelen het helemaal niet snappen, de lol niet, maar ook niet waarom je verslaafd bent. 'Het is toch maar een spelletje?'
Nee, het is (nouja, kan) veel meer zijn. Net wat je er zelf van maakt.
Grappig dat er toch nog een aantal mensen ook Wow speelt.

En Shadowfax, ja open maar een nieuw topic In de huiskamer dan maar

Debsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:10

Hoffieeeh schreef:
Ik heb er géén verstand van, maar even vraagje: is WoW dat spel waar je 30 euro in de zoveel tijd voor moet betalen? Of haal ik het nu door elkaar.

nee je hebt gelijk
WoW betaal je voor 60 dagen gametijd 26.95 aan een prepaid kaartje
met een CC ben je wat goedkoper uit

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 14:13

Hoffieeeh schreef:

Ja dat is dat spel.

En sume; ik hoor veel van de mensen met wie ik speel op Teamspeak praten. Op de een of andere manier stelt dat toch wat meer gerust.
Plus dat je heel vaak dezelfde namen voorbij ziet komen. Mensen vertellen vaak ook dingen over zichzelf. En tsja, met paswoorden, inlognamen, adressen en telefoonnummers moet je nooit gaan gooien, maar dat doe je ook niet op bokt neem ik aan.

En met een guildmeeting ben ik net zo voorzichtig als met een boktmeeting. Dan wil ik ook een veilige plaats om af te spreken, liefst met zoveel mogelijk mensen en niet 1 op 1.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:15

Debsey schreef:
open anders een ander topic voor WoW spelers.
deze gaat meer over wat mensen denken van MMORPG's in het algemeen

Dat heb ik dus al een keer gedaan viewtopic.php?p=9487558#9487558 waren wel wat mensen die het speelden, maar uiteindelijk is het topic stil gevallen. Dus ik weet niet of een 2e keer weer zinvol is ?! Naja, whatever... we doen het gewoon Huiskamer? Oke!
Laatst bijgewerkt door ShadowFax op 04-03-06 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Stinkmodder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:16

assie schreef:
Hoffieeeh schreef:

Ja dat is dat spel.

Oké. Dat spelen/speelden vrienden van me. Eén doet nu zijn best om het níet meer te spelen, er ging teveel tijd inzitten. Ook verslaafd.

Op zich lijkt het me wel leuk om eens zo'n spel te spelen, maar toch doe ik het niet. Bang dat ik (ook) verslaafd raak, en ik nóg meer tijd achter de pc doorbreng.

ShadowFax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:19

Hoffieeeh schreef:
Oké. Dat spelen/speelden vrienden van me. Eén doet nu zijn best om het níet meer te spelen, er ging teveel tijd inzitten. Ook verslaafd.

Op zich lijkt het me wel leuk om eens zo'n spel te spelen, maar toch doe ik het niet. Bang dat ik (ook) verslaafd raak, en ik nóg meer tijd achter de pc doorbreng.

Ik ken inderdaad ook veel gamers die het spel bewust niet kopen... wetende dat ze zichzelf erin verliezen.