Pim Fortuyn neergeschoten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noukie
Berichten: 10954
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 22:56

tis idd ellende in den haag. Ik was net ff in het centrum, waar het normaal best relax is enzo, maar was nu zware deurbewaking en dr hangt echt al de hele avond een dreigende creepy sfeer. Om een uur of 9 was er op centraal station al niemand meer te bekennen maar het was helemaal vol met bewaking. Ik denk dat dat wat er nu daar gebeurt niet alleen met Pim te maken heeft, er zijn nu ook gewoon een aantal mensen die het leuk vinden om te rellen. Maar er zijn ook mensen die er wel echt voor Pim zijn.

Als je hoort hoe mensen reageren, dat is echt ziek, mensen die blij zijn, die roepen dat dit terecht is. alweer, dit is eng.

Daarnaast wat iemand al eerder noemde: dit soort dingen gebeurt zeer regelmatig, helaas, maar waar. Ik hoor denk ik bijna wekelijks over schietpartijen en moord doordat mensen het niet met elkaar eens zijn. Dit is opzich geen nieuw verschijnsel, nu het Pim (als in: bekend persoon) treft gaan de ogen wel open. Het is vreselijk hard dat dat nu pas gebeurt, dat het eerst helemaal fout moet gaan voordat dat zo is, maar misschien kunnen al die politieke persoontjes de ernst van de situatie gaan inzien.

iig, ik vind het heel ziek en onterecht dat Pim vermoord is, als dit dan democratie moet zijn zou ik bijna gaan pleiten voor het communisme.. (en dat doe ik liever niet)
Laatst bijgewerkt door Noukie op 06-05-02 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 22:57

wat er is gebeurt is te triest vor woorden. Iemand die een mening had en er voor uitkwam. O.K ik was het niet eens met al zijn meningen maar vind het te absurd voor woorden dat ie daarom is neergeschoten.

Ik wordt er wel even naar van.

lies

Berichten: 9638
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 23:06

Marja schreef:
Nou, ik werkte vanavond (als jongerenwerker met een groep Antiliaanse jongeren) en ze gaven er geen zak om.
Ze hebben vrolijk muziek gedraaid en getafeltennist, terwijl ik de enige was die met m'n gedachten bij dit afschuwelijke nieuws was.


Wat wil je hier nou mee zeggen???

Er zitten op dit moment hiernaast in de kroeg ook zo'n 50 man, gewoon te poolen en te kletsen. Blanke jongeren.. dus wil dit nou zeggen dat alle blanke jongeren er geen zak om geven?
Ik begrijp echt niet waarom je zo'n denigrerend bericht plaatst.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 23:10

Ik vind het heel triest dat in Nederland een politicus vermoord is. Dat verwacht je niet, dat zijn Amerikaanse toestanden.
Toch vind ik het heel gevaarlijk, mensen gaan nu stemmen op emotionele gronden ipv uit overtuiging.
Daarom vind ik dat de verkiezingen uitgesteld moeten worden, totdat de rust teruggekeerd is.
Mensen zien Fortuyn nu als een martelaar ipv een controversieel politicus.Waarschijnlijk stellen ze hem in hetzelfde rijtje als Martin Luther King, John F Kennedy en alle anderen die vermoord zijn om hun politieke opvattingen

lies

Berichten: 9638
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 23:19

je hebt gelijk Billy. Je zou eens moeten gaan kijken op www.prikpagina.nl/list.php?f=1112 een prikbord over Pim. Die lui zijn echt knettergek geworden, volgens mij.
Pim wordt daar gezien als God en idd als martelaar, Jezus die aan het kruis gestorven is voor 'ons' het nederlandse volk, zoiets.
Nou ja, de raarste dingen. Massahysterie op dit moment, en daarom idd de verkiezingen zeker twee tot drie maanden uitstellen.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 23:27

XoNo"]
[quote="lis"][quote="XoNo schreef:
Ken het verhaal van Traa niet, maar de PvdA is een rechtse politieke partij, Magreet Knipoog


Denk dat je in de war bent met VVD, Xono. PvdA is wel degelijk links
[/quote]

Dan hebben ze dat mij mooi verkeerd geleerd op school. Er is mij verteld dat de PvdA de laatste jaren een veel meer rechtse vorm aan is gaan nemen, en nu vrijwel rechtse opvattingen heeft.
[/quote]

Nou rare school heb jij dan? Zeker is dat de pvda de laatste jaren een iets rechtsere instelling heeft gehad. Maar dit komt omdat paars samen met de vvd was.
Zo krijg je een mengelmoes tussen links en rechts.
Maar om nu meteen te zeggen dat de pvda rechts is?
Je weet zelf toch wel het verschil tussen links en rechts neem ik aan?
Dan zie je toch dat pvda links is?
Ze kunnen op school zoveel zeggen maar als jij pvda rechts vind snap je denk ik weinig van politiek.

Niet vervelend bedoeld hoor! Ik weet absoluut niets van jou dus daar kan ik niet over oordelen. Maar ik vind het wel erg vreemd dat een school dit soort onzin verkondigt.

Om even bij het topic te blijven: ik begrijp absoluut niet meer wat er in nederland allemaal gebeurd.
Zoals al werd gezegd in diverse nieuwsuitzendingen: Nederland heeft vandaag haar onschuld verloren.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 23:30

Ik zit al de hele avond met 'Over de muur' van Klein Orkest in m'n hoofd, vanwege die ene regel:

'Als je bang en voorzichtig met je mening moet omgaan'

Pim deed dat niet en dat is hem fataal geworden (ervan uitgegaan dat het hier echt om een politieke aanslag gaat en niet om een privé-afrekening).

Nogmaals, ik was het net als vele anderen op een heleboel punten absoluut niet met hem eens, maar voor zo'n laffe moord is gewoon geen excuus.

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 23:53

Tja, voor hetzelfde geld is het een daad geweest van één gestoord persoon.
Maar ik denk ook dat het een goed idee zou zijn om de verkiezingen uit te stellen.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 00:00

Hoor net op tv dat ze er idd van uit gaan dat het één persoon is die erachter zit. Ze hadden 'm al vrij snel te pakken, om 11 over 6, en er is huiszoeking bij hem gedaan. 't Is een man van 33 jaar. Meer is nog niet bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 00:23

Het is te hopen dat er snel duidelijkheid komt over de motieven van de 33-jarige man. Wellicht waren het de statements van Pim die hem tot de daad hebben gebracht, maar dan nog is het een persoonlijke zaak, een afschuwelijke zaak. Voor hetzelfde geld gaat het helemaal niet om de menigsuitingsproblematiek die hier vaak aan de orde is, maar om iets anders.

Iemand doden om wat voor reden dan ook, moet gestraft worden.

Westernfreak

Berichten: 5496
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 00:32

Tja...ik was ook wel even aangedaan. Ik ben absoluut geen aanhanger van Pim, maar dit gaat toch wel even te ver...
Alleen, dit gebeurd nu eens een keer in Nederland, maar het gebeurd elders veel vaker dat er zulk soort belachelijke dingen gebeuren.
Nee, het is niet zijn eigen schuld, iig niet voor 100%, maar het is zeker niet de schuld van de andere politieke partijen en de journalistiek!
Nee, een of andere psychopaat kon z'n eigen niet bedwingen!!! Frusty
Ik werd echt misselijk van de beelden van een partij Nazi's (kan het niet echt anders noemen) die leuke kreten uitten.

Laat die hersenloze mensen eerst maar even tot rust komen, want zomaar Melkert op de kop geven is echt idioot!

Mirjam

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 02:36

vonneke schreef:
VRIJHEID VAN MENINGSUITING?????????? nee hoor ook in nederland kan het al niet meer.


Begrijp me niet verkeerd, wat vanavond is gebeurd is heel erg fout!

Maar ik vind het ook wel een beetje Hypoctiet dat er zoveel ophef over gemaakt wordt, dat terwijl er vaak genoeg mensen vermoord worden om veeeel luttelere dingen dat hun mening! Zoals hoe ze auto rijden, hun schoenen, enzovoorts.

Daar wordt dan wel gezegd, zinloos geweld bla, bla, en de volgende dag hoor je er niets meer van...

Ook kan ik het niet uitstaan dat er nu in ene allemaal mooie dingen over hem gezegd worden door mensen die dat anders nooit gedaan hadden.

In mijn ogen is en blijft het een L*L!

Maar dat is mijn mening en dat betekend niet dat ik hem ooit dood gewenst had.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 05:01

Wat een vreselijk moment. Ik was het niet eens met de man, en vaak deden zijn uitlatingen mij ook de haren ten berge rijzen, maar aan de andere kant moest ik soms ook vreselijk om hem lachen. Ik denk alleen maar aan de opmerking tegen die tv journaliste die hem continue achtervolgde, "ach mevrouw gaat u toch naar huis toe, ga lekker koken ofzo".
Het was een markant figuur.

Toch is dit een daad van waanzin. M'n eerste gedachte was dan ook "
Met Pim is tegelijkertijd ook de democratie vermoord"
Naderhand, eenmaal bijgekomen van de schok, betrapte ik mezelf erop dat ik met deze gedachte toch wel door een heel nauw gaatje keek. Natuurlijk is de democratie niet om zeep geholpen. Je kan een systeem niet beoordelen door een daad van een enkeling. Het is niet zozeer het systeem danwel de mentaliteit van de mensen. Je wordt immers al in elkaar geslagen of vermoord als je smoel iemand niet aanstaat?
Dat hij door de andere partijen of door de media in een bepaalde hoek werd geplaatst vind ik niet helemaal (misschien wel een klein beetje?) opgaan. Hij plaatste mensen zelf ook in een hoek. Hij stelde Min. Borst (hoewel zij mij ook niet aanstaat hoor!) verantwoordelijk voor de dood van vele mensen gezien de wachtlijsten. Dat is natuurlijk ook een extreme uitspraak en beschuldiging. Natuurlijk is niet één persoon verantwoordelijk voor het functioneren van een apparaat. Er komen nog zoveel andere factoren bij kijken. Wie kaatst kan de bal verwachten, en dhr. Fortuyn heeft gekaatst. Hij heeft vele mensen persoonlijk (terecht of onterecht) gekwetst. Dat roept reacties op. Maar deze reactie is natuurlijk van ziekelijke aard. Maar als iemand anders wordt vermoord als ie een opmerking maakt tegen baldadige jongeren dan wordt ook niet gezegd dat de democratie is vermoord. Dit is een daad van een enkeling en er lopen nou eenmaal vele enkelingen rond helaas.

En wat te denken wat voor beeld dit Nederland zal geven in het buitenland? Nederland, dat landje met dat beschuldigende vingertje?

Toen Frankrijk massaal een daad stelde door op Chirac te stemmen (en zich vervolgens liet ontsmetten omdat dit de minst slechte keus was tussen twee slechten) omdat le Pen een nog slechtere keuze was, dacht ik nog "Ik hoop dat dit in Nederland ook zal gebeuren". Maar dit is wel heel erg radikaal. Zo zal dit in ieder geval in het buitenland gezien worden. Dit doet het beeld van Nederland geen goed. Het zal gezien worden als Nederland op z'n smalst. Hetzelfde Nederland dat o zo graag heel breed wil lopen!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 07:04

Eindelijk ben ik wat bijgekomen van het nieuws van gister over Pim.
Waar gaat deze wereld heen jongens, wil ik hier nog wel in leven?
Als je blijkbaar een andere mening hebt en je trekt je bek hierover open wordt je neergeknald.
Viv

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:10

Ook ik ben na een nacht piekeren iets genuanceerder geworden. De emoties zijn wat gezakt en ik kan de zaak weer iets rationeler bekijken.
Het blijft natuurlijk vreselijk tragische en walgelijk wat er is gebeurd, maar als het inderdaad door 1 zieke man is gepleegd zegt dat nog niet zoveel over de democratie. Hoewel die wel een gevoelige knauw krijgt, maar dat zijn weer meer de emoties dan de onderliggende gedachte.
Als het een handeling blijkt te zijn van een hele groep met dit soort oplossingen voor problemen is het weer een heel ander verhaal, maar er schijnt dus nog geen reden te zijn dit aan te nemen.

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:26

Vanmorgen toen ik wakker wordt drong het ineens weer tot me door: Hij is echt dood..........Gewoon zo onwerkelijk..........ik kan het gewoon nog niet bevatten hoor.

Pim was iemand die zei wat velen dachten en hij stond ergens voor, had een doel, een missie. En die fantastische zelfverzekerdheid van hem he?: Ik wordt de nieuwe ministerpresident......fantastisch!!!

En inderdaad zoals Eyes zei: Hij maakte me altijd aan t lachen met zijn droge opmerkingen. Hij nam geen blad voor de mond en zei wat hij dacht en vond......
Ik persoonlijk vond hem fantastisch en stond en sta achter hem en zijn politieke opvattingen......als de lijst Pim Fortuyn doorgaat zal ik ook zeker niet van mening veranderen.

Maar of je nou wel of niet van hem en zijn politieke ideeen hield......iemand zo maar vermoorden omdat hij een mening heeft is natuurlijk afschuwelijk en ziekelijk......

Pim we love you...........rest in peace........en lach ons nog eens toe en zie hoe jouw dromen toch nog werkelijkheid worden.........

Fitzroy

Berichten: 25160
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:27

Ook ik heb er geen woorden voor. Ik vind het onbegrijpelijk dat als je in Nederland voor je mening uit durft te komen en geen blad voor je mond neemt, je dat fataal moet worden.

Ik vraag me af waar het naar toe gaat in deze wereld ...
Daarbij vind ik dat er wel degelijk ook door de media en politiek een anti-Pim stemming is opgewekt en wast nu iedereen zijn handen in onschuld.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:45

Het is mij niet duidelijk waarom en met welke motieven.. Een heeeel groot vraagteken Verward

Ook: wat dacht ie er mee op te schieten? Als er nog verkiezingen en campagnes komen, en Pim's lijst blijft bestaan, krijgt die sowieso meer stemmen waarschijnlijk, uit medeleven. Zou nu zelf ook spontaan op Pim gaan stemmen!!

Erg laf en ik heb er geen begrip en woorden voor.. Waarom?? Welke gek loopt er nou zo'n lange tijd met dit plan rond? Je gaat me namelijk niet vertellen dat die moordenaar geen idee had dat hij een interview had, spontaan langs liep, even gauw een paar kogels heeft gekocht, en toen de schoten loosde? Dat is echt wel georganiseerd geweest!

Belachelijk toch..

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:46

Ook ik vind het niet kunnen wat er gebeurd is.
Of je nu voor of tegen iemands mening bent, dat geeft niemand het recht om geweld toe te gaan passen.
Het lijkt mij ook vreselijk voor de ooggetuigen die alles gisteren voor hun neus hebben gezien. Natuurlijk is het voor iedereen vreselijk, maar zij waren erbij...
Ik hoop alleen dat het een éénmansactie is geweest en niet een groep van mensen die het met een voorbedacht plan hebben gedaan.
Ik denk wel dat het de verkiezingen zal beïnvloeden. Ik ben benieuwd wat zijn achterban nu gaat doen.

Marije_jiplover

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:50

Ik was het absoluut niet eens met de opvattingen van Fortuyn, maar om hem dan maar neer te knallen? Dat is gewoon echt een ziekelijke, misselijke streek. Die keur ik dan ook zeker niet goed.
Maar om dan al te gaan speculeren dat er een politieke partij achter zou zitten? Daar geloof ik echt geen bal van. Ik bedoel, als er voetbalrellen zijn, zit daar toch ook niet de supportersvereniging van een club achter, maar altijd een paar relschoppers die zich "voetbalfan" noemt?
OK, naar het schijnt is de vermoedelijke dader idd extreem links, maar volgens mij maakt dat dus niet meteen alle linkse partijen in NL schuldig. Die man is gewoon zelf doorgeslagen naar een veel te extreem (links?) denken en helaas is het hem nog gelukt ook, dat is gewoon diep triest.
Maar om dan nu ineens Pim op te gaan hemelen? Ik vond het goed datie in de politiek wat stof heeft doen opwaaien, maar ik vond zijn oplossingen nou niet echt geweldig. Ik zou niet op hem gaan stemmen en ga nu ook zeker niet ineens toch op zijn partij stemmen, ik ben het niet eens met hun ideeën, dat mag toch?
Als ik heel eerlijk ben, zel ik hem niet missen, maar dat betekend NIET dat ik hem doodgewenst heb! Dat wens je je ergste vijand nog niet toe (ik althans niet).

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:52

De naam van de advocaat van de dader is vrijgegeven Bakker Schut. De naam zegt mij wel wat.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:54

Ja ik kan het nog steeds niet echt geloven. maar ik vond pim ook niet in alle dingen gelijk hebben maar hij heeft toch dingen gezegd wat nederland aan het denken heeft gezet. hij was iemand die er eerlijk zijn menig uiten en er niet om heen draaiden. als de verkiezingen nu door zouden gaan denk ik dat veel mensen op de partij van pim fortuyn gaan stemmen

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:56

Dit heeft vast iemand al neer gezet maar ik zet het nog wel een keer neer.

De dader is een 33 jarige blanke man en komt waarschijnlijk uit Hardewijk.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:57

Dit is echt zinloos geweld. Ik was het niet met alles eens maar wel met sommige stellingen. Maar iemand om zoiets vermoorden. Nee hier kan ik echt niet bij gewoon verschrikkelijk!