2 Minuten stilte

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 14:51

Ik wil niet zeggen dat mensen die niet stil zijn om 2000 uur geen respect hebben voor wat gebeurd is, maar ik vind eigenlijk wel dat als de traditie zich gevormd heeft dat we de mensen die in de oorlog gevallen zijn herdenken door met zijn ALLEN stil te zijn, je je daar best 2 minuten per jaar(waar praten we dan over) bij aan kan sluiten.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 16:03

Ik ga geen mensen veroordelen die niet herdenken, die zullen daar vast hun redenen voor hebben. Zelf doe ik het wel, er zijn familieleden van mij die in de oorlog gesneuveld zijn en ik vind het ook een traditie die in ere gehouden moet worden. En ik herdenk echt niet alleen die 2 minuten per jaar: ik vind het gewoon een mooi moment, een moment waarop je met z'n allen even een paar minuten stilte in acht neemt, een moment waarop het openbare leven in NL stil ligt.

Gisterenavond was ik net voor 8 uur weer thuis na het middagje Apenheul. Joost had zijn auto voor mijn deur geparkeerd staan, maar hij vond het niet gepast om meteen weg te rijden, hij zou dan net tijdens de herdenking in de auto zitten en daarom zijn we eerst nog even voor mijn tv gaan zitten. Stilte. Best mooi, met die camera op het monument op de Dam gericht. Zoals ik al zei, een traditie die in ere gehouden moet worden.

Boven de Waterlinieweg in Utrecht stond trouwens op een lichtbak te lezen: 'Herdenken in de auto? Zoek even een parkeerplaats' of iets van die strekking. Erg goed.

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 16:09

'herdenken? zoek een parkeerplaats' is wat er stond.

En dat vond ik het mooiste, die camera op de dam gericht, en dan de absolute stilte. en eht gaat echt niet alleen om de 2 minuten, maar om het symbool van dat praktisch heel Nederland stil staat. Zelfs de NS schijnt dan helemaal te stoppen, alle treinen stil.

We hebben daarna ook nog ff anderhalf uur de apenheul zitten herdenken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 16:26

BartVB schreef:
Hmm, zat om 8 uur met Heike op de A2 en iedereen reed gewoon door hoor.. Vind dat ook wel een beetje ver gaan eigenlijk..


Weet je wat pas ver gaat Bart?

Dat mensen afgeslacht worden, omdat ze andere voorouders hadden, of een ander geloof aanhangen, of omdat ze toevallig een andere kleur hebben, of andere ideeen dan anderen. DAT gaat pas ver.

Ik heb respect voor degenen die hun auto aan de kant gezet hebben. Die even twee minuten de aarde alleen maar hebben laten draaien, en daarmee even 1 werden met al die mensen waarvoor de wereld stilstond, toen een geliefde om wat voor reden dan ook afgeslacht werd.

Ik mag dan in bepaalde opzichten een asociaal ding zijn (heb de schurft aan verjaardagen en andere sociale verplichtingen, doe eigenlijk alleen maar waar ik zelf zin in heb), maar Dodenherdenking heb ik nog nooit overgeslagen. En waarom niet? Opdat wij nooit vergeten.... zegt het monument een stukje verderop. En daar ben ik het nou eens voor 100% mee eens.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 16:30

Gelukkig dat ik net 1 minuut voordat de herdenking begon thuis (lees huis van ouders Haha! ) was. Ik vind de herdenking altijd vrij speciaal. Mijn ouders wonen al jaren buitenaf en op het moment van de herdenking hoor je niets behalve het gefluit van de vogels buiten. De hond was echter wel druk aan het spelen en wilde aandacht. Net als sommige kleine kids die aandacht willen. Tja... dat is pas pure onschuld... zo'n dier of kind weet niet wat er gaande is en zal niet de dingen veroorzaken die wij als volwassen mensen gedenken. Laten we hopen dat de kinderen van nu een stuk verstandiger zullen zijn dan de volwassenen van deze generatie en er niet zo'n zootje van maken als dat het nu is....

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 17:02

ja ik zat gisterre tijdens de 2 min stilte bj lyr en ik was het totaal vergeten Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 17:09

Sonja schreef:
Opdat wij nooit vergeten.... zegt het monument een stukje verderop.


En dat het nooit weer mag gebeuren, dat wij het nooit weer laten gebeuren.

Vandaag vieren we onze vrijheid, verloochen niet de prijs!