discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 22:37

al in meerdere topics is dit ter sprake gekomen

lijkt me leuk een discussie te starten,

voordelen kat binnen :

- veilig weg van verkeer
- veilig ivm besmettelijke kattenziektes
- veilig ivm parasieten
- veilig tegen diefstal
- veilig tegen kattenmeppers ( zeer actueel!! )
- geen besmette muizen,vogels etc etc.
- je weet precies wat de kat eet en kan beter zijn gezondheid in de gaten houden

ik ben absoluut en dan vooral vanwege bovenstaande redenen, helemaal tegen het katten buiten laten lopen.
stalkatten en boerderijkatten even ter zijde gelaten.

een kat kan zeer goed binnen leren leven, mits je hem genoeg ruimte, speeltjes en aandacht geeft.
de buitenwereld is hedendaags veels te gevaarlijk om je kat nog buiten te laten lopen. kattenmeppers heb je tegenwoordig overal, en katten worden bij bosjes gedood, omdat die mensen erop kicken of ze hebben er (terecht) last van.
als jij jouw kat buitendoet loopt zij het gevaar overreden te worden, geschopt te worden, vergiftigt te worden, besmet te raken met diverse kattenziektes waartegen niet geent kan worden.

geef mij dus goede redenen waarom je in dit tijdperk (buiten boerderij en stalkatten om) je huiskat nog buiten zou doen.

wie er heilig in gelooft dat het zielig is om je kat binnen te houde, die wil ik bij deze graag uitnodigen bij mij thuis, mijn huis is een waar kattenparadijs, elke show haal ik nieuwe speeltjes, ze krijgen zeer veel aandacht, ik heb een kattenren. geen enkele kat die zich hier ongelukkig voelt .

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:40

Onze katten kunnen dag en nacht naar buiten. Ja dat risico zit erin dat ze onder een auto komen en dat soort dingen. Maar ze hebben wel een mooi en spannend leven buiten. Ik ben voor buiten katten!
Beter gezegd, ik ben voor katten buiten

Wij hebben liever dat een kat eventueel een wat korter leven heeft (als ie pech heeft) en lekker buiten kan lopen en doen wat ie wilt. Dan een kat die binnen heel lang leeft en maar altijd in dezelfde omgeving zit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:40

Een kat hoort buiten. De meeste van de door jou genoemde redenen zijn behoorlijk egoïstisch.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:42

AM -> BB

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 22:43

hoezo egoistisch?

ik heb katten hier in de buurt zien vermageren , zien wegteren van vergif dat er word gevoerd..
en die platgereden katten maken me ook steeds weer misselijk als ik er een zie.

mijn katten mogen door het hele huis, en groeien ze binnen op dan weten ze ook niet wat ze moeten missen.

ik moet wel zeggen dat ik voornamelijk raskatten heb, en waar ik serieus mee fok, en die ik dus ziektevrij wil houden.

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:43

We hebben een kat, die loopt van jongs af aan buiten.
We wonen hier in een zeer rustige buurt.
Hij is onwijs vaak buiten, vindt het heerlijk.
Hij is een keer overreden, zijn staart dan. Die is er nu af.
Desondanks laten we hem gewoon buiten lopen, hij is nu extra voorzichtig. Mensen die de katten in de buurt uitmoorden hebben we hier totaal geen last van. De hele staart heeft zo'n beetje katten, ze lopen allemaal buiten. Last van elkaars katten hebben we ook niet. Bij ons loopt er regelmatig een kat van de buurman in de tuin, die van ons komt ook wel eens bij hen in de tuin.
Tja, we hebben er gewoon geen problemen mee

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:44

crossmonster schreef:
hoezo egoistisch?

ik heb katten hier in de buurt zien vermageren , zien wegteren van vergif dat er word gevoerd..
en die platgereden katten maken me ook steeds weer misselijk als ik er een zie.

mijn katten mogen door het hele huis, en groeien ze binnen op dan weten ze ook niet wat ze moeten missen.

ik moet wel zeggen dat ik voornamelijk raskatten heb, en waar ik serieus mee fok, en die ik dus ziektevrij wil houden.

Een kat leeft liever korter, maar wel lekker buiten dan langer en altijd maar binnen. Je geeft het zelf al aan JIJ fokt dus JIJ wilt dat ze heel blijven en niet ziek worden. Mijn buitenkatten zijn overigens nooit ziek

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:45

Kat overdag buiten, 's nachts binnen halen.
Overdag kunnen we m'n kat controleren wat hij uitspookt en 's nachts spookt hij lekker binnen in huis.

Liedje

Re:

Ik ga helemaal mee met faye.. Ik heb nu een hele gelukkige kat op schoot die nog nooit ziek is geworden

Splash_

Re:

Ik heb mijn kat ook buiten, hij vind het heerlijk en waarom zouden we hem die vrijheid niet geven?

Zijn gezondheid hou je gewoon in de gaten zodra hij binnen is, bij onze kat merken we het meteen als hij ziek of niet lekker is. Parasieten e.d. heb je middeltjes voor.

Mijn kat is buiten geen lieverdje, hij houd er absoluut niet van als mensen bij hem in de buurt komen, dus van meppers heeft hij geen last. Gestolen wordt hij ook niet omdat hij een simpele zwarte kat is en zich niet laat optillen door vreemden.

En ja, hij kan onder een auto komen, en hij kan ook vergiftigd worden, maar ik vind wel dat je een kat zijn vrijheid moet gunnen als dat zou kunnen

Ilzjuh

Re:

Liedje schreef:
Onze katten kunnen dag en nacht naar buiten. Ja dat risico zit erin dat ze onder een auto komen en dat soort dingen. Maar ze hebben wel een mooi en spannend leven buiten. Ik ben voor buiten katten!
Beter gezegd, ik ben voor katten buiten

Wij hebben liever dat een kat eventueel een wat korter leven heeft (als ie pech heeft) en lekker buiten kan lopen en doen wat ie wilt. Dan een kat die binnen heel lang leeft en maar altijd in dezelfde omgeving zit.

Amen.

Onze katten lopen ook buiten, als je ze binnen houd worden ze er niet gelukkiger op.
Oke, misschien komen ze ooit onder een auto, maar dan hebben ze iig een fijn leven gehad en ze konden altijd naar buiten als ze dat wilden, en waren ze niet opgesloten in een huis omdat wij ze op die manier wilden beschermen tegen allerlei dingen. Overigens zorgt mijn kat er prima voor dat ie niet zelf onder een auto komt.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 22:46

oke daar heb je wel gelijk in

maar tegenwoordig zijn er meer en meer mensen die een gezonde raskat verkiezen boven een boerderijkat
misschien vanwege mode, maar ook vanwege gezondheid en karakter .
dus is het iig wel goed dat er serieuse fokkers bestaan die gezonde katten fokken

Annemarie89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:46

Het lijkt mij dat een kat veel liever naar buiten gaat om allerlei avonturen te beleven en met alle vrijheid.
Het was voor ons ook moeilijk om de katten naar buiten te laten.. (ivm de redenen die jij noemt.. )
Ook 2 katten verloren aan het verkeer..
3e kat is komen aanlopen & hebben we gehouden.. deze mag naar buiten wanneer hij wil.
Alleen we proberen wel dat hij een beetje rond het huis blijft & niet te lang weg..
En hij is altijd 's nachts in huis.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 22:48

mijn zolder is voor de katten trouwens ook een groot avontuur

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:48

Ja dat is ook wel goed dat gezonde katten gefokt worden maar wat ik eigenlijk niet snap is dat mensen steeds meereen raskat verkiezen boven een boerderij kat... Hoe weet je dat als ik het vragen mag ?
En... wat is het verschil tussen een raskat en boederijkat ? Ik denk dat een boedereij kat sterker is qua gezondheid dan een raskat . Die zijn VAAK veel te ver doorgefokt

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:48

crossmonster schreef:
mijn zolder is voor de katten trouwens ook een groot avontuur

Maar niet te vergelijken met de natuur

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:49

He crossmonster, heb je foto's van je katten?
Ik lieft katten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:50

crossmonster schreef:
oke daar heb je wel gelijk in

maar tegenwoordig zijn er meer en meer mensen die een gezonde raskat verkiezen boven een boerderijkat
misschien vanwege mode, maar ook vanwege gezondheid en karakter .
dus is het iig wel goed dat er serieuse fokkers bestaan die gezonde katten fokken

Ik zou toch liever zien dat alle katten die van de straat gehaald worden een warm huisje krijgen. Mijn vuilinisbakkies zijn net zo lief en mooi als een raskat. Bovendien hebben ze een beter leven, lekker naar buiten en gewoon kat kunnen zijn ipv een levend bankkussentje...

Sempre

Re:

ja als je zo gaat denken kan je er net zo goed een einde van maken

Een kat heeft ruimte/frisse lucht nodig. (alhoewel die an mij de hele dag voor de ramen ligt )

Maar dat is hetzelfde met paardrijden, je kan niet meer naar buiten:

Je kan aangereden worden
Als je een paard tegenkomt die een besmettelijke ziekte heeft krijgt die van jou het ook
Hij kan zich verstappen en zo kreupel worden dat je hem in moet laten slapen
Hij kan schrikken en in de sloot vallen

Dus ja

Vinaba

Re:

Mijn kat was al vanaf jongs af aan niet binnen te houden.
Hij was nog nooit buiten geweest, en toch wilde hij zo graag.
Je kon hem amper binnen laten houden. Hij leeft bijna buiten maar, ook weer thuis. Hij hoort buiten en anders vind ik mijn kat net een kasplantje.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:51

sorry,maar ik lees hier met volle verbazing dat katten eigenaren liever hun huisdier laten doodrijden,als ze binnen te houden...

echt ik heb 3 katten van de straat geschraapt om ze naar een dierenarts te brengen die ze in liet slapen 1 redde de dierenarts niets,bloed is uit die kat zijn bek gespoten,wat had dat beestje het benauwd!!!

de anderen waren "slechts" half plat,en konden daarna door de dierenarts uit hun lijden verlost worden,echt zou het mijn dieren niet aan willen doen!!

nu heb ik geen katten,maar moet er niet aan denken ,dat iedereen zo ook over hun honden gaan denken,tenslotte lopen die ook liever vrij rond als opgesloten te zitten in een huis(of modeverschijnsel,de bench....)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 24-02-06 22:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Annemarie89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:51

Nancy_evita schreef:
ja als je zo gaat denken kan je er net zo goed een einde van maken

Een kat heeft ruimte/frisse lucht nodig. (alhoewel die an mij de hele dag voor de ramen ligt )

Maar dat is hetzelfde met paardrijden, je kan niet meer naar buiten:

Je kan aangereden worden
Als je een paard tegenkomt die een besmettelijke ziekte heeft krijgt die van jou het ook
Hij kan zich verstappen en zo kreupel worden dat je hem in moet laten slapen
Hij kan schrikken en in de sloot vallen

Dus ja

Haha. tsja. daar ben ik het wel mee eens.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 22:52

ik heb een kattenren aan huis, en van de zomer ga ik mijn tuin cat-proof maken .

ik heb helaas nog geen site, die is namelijk nog in ontwikkeling

ik heb wel enkele topics geplaatst

"en waar moet ik slapen?"
"mooie boskat in de sneeuw"

ben ff te lui ze op te zoeken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:52

Precies, overdag lekker de hort op en savonds ven lekker kroelen op schoot voordat ze nog even de avondronde buiten gaan maken

_Rijkie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:52

faye schreef:
Bovendien hebben ze een beter leven, lekker naar buiten en gewoon kat kunnen zijn ipv een levend bankkussentje...

Mijn katten hebben en super leven, beetje jammer dat jij kan bepalen dat jou kat een beter leven heeft alleen omdat ie buiten komt en mijn katten niet
Mijn katten zijn echt geen bankkussentjes ze hebben een hele eigen kamer met 3 krabpalen en voldoende ruimte om zich uit te kunen leven.