Vogelgriep in Duitsland!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sandorra

Vogelgriep in Duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 10:29

Mogelijk eerste vogelgriepgeval in Duitsland
Dinsdag 14 Februari 2006

BERLIJN (ANP) - In Duitsland is mogelijk het eerste geval van vogelgriep geconstateerd. Op Rügen in de Oostzee zijn vier dode zwanen gevonden. Twee van hen gaven positieve resultaten bij de eerste snelle tests op het ook voor mensen gevaarlijke virus H591.

Minister Seehofer van Landbouw zei dinsdagavond tijdens een persconferentie dat alles erop wijst dat het om de gevaarlijke variant gaat. Materiaal uit de twee verdachte zwanen is onderweg naar Groot-Brittannië voor nader onderzoek. De uitslagen die zekerheid moeten geven, worden donderdag verwacht.

Roemenië

Ook bij dode vogels vlakbij het Roemeense Topraisar is H5N1 vastgesteld. Dit heeft het Roemeense diergezondheidsagentschap ANSV dinsdag bekendgemaakt. In de streek zijn quarantainemaatregelen genomen. Circa 30.000 vogels zullen worden afgemaakt. Over de geïnfecteerde vogels zijn geen nadere mededelingen gedaan.

Bij twee dode zwanen die onlangs in het zuiden van Oostenrijk zijn gevonden, zijn besmet met de H5N1-variant. Dat heeft het Oostenrijkse bureau voor voedselveiligheid dinsdag bekendgemaakt.

In een laboratorium van de Europese Unie in Groot-Brittannië zijn eerdere testresulaten bevestigd dat de zwanen inderdaad de gevreesde ziekte onder de leden hadden. Eerder bleken ook vogels in Griekenland, Italië en verscheidene Europese landen buiten de EU besmet met het H5N1-virus.

Veiligheidszone

De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, zal vanaf dinsdagavond een veiligheidszone instellen van drie kilometer rondom de plaats waar de zwanen zijn aangetroffen. Verder komt daaromheen een surveillancezone van tien kilometer. Binnen de veiligheidszone zal een ophokplicht gelden en mag geen pluimvee worden vervoerd. Ook komen er verscherpte controlemaatregelen en is de jacht binnen de veiligheids- en surveillancezone verboden.

Het vogelgriepvirus heeft ook Iran bereikt, meldde de Iraanse veterinaire dienst dinsdag. De dodelijke H5N1-variant is vastgesteld bij 135 dode ganzen die in het noordwesten van het land werden gevonden.

Internationale laboratoria hebben dat bevestigd, meldde de veterinaire dienst. Turkije, waar het virus al eerder opdook, beschuldigde Iran en andere buurlanden er eind januari van dat ze het bestaan van het vogelgriepvirus in hun landen geheimhielden.

Experts bevestigen H5N1 in dode zwanen Duitsland
Woensdag 15 Februari 2006

BERLIJN (ANP) - De dode zwanen die zijn gevonden op een Duits eiland in de Oostzee hebben inderdaad het gevreesde H5N1-virus. Dat hebben verdere tests dinsdagnacht bevestigd, zei een expert de Duitse televisie woensdagochtend.

,,Helaas is het bevestigd dat de zwanen waren geïnfecteerd met H5N1 uit Azië'', aldus Reinhard Kurth, hoofd van het Robert Koch Insitut in Berlijn. ,,We hebben er geen enkele twijfel meer over.''

De gezondheidsautoriteiten in Zweden en Noorwegen hebben het houden van pluimvee in de open lucht verboden. Denemarken heeft pluimveehouders dringend geadviseerd om hun dieren binnen te houden. Een verplichting is er echter niet, aldus een woordvoerder. In het Noord-Europese land stuit dat volgens de zegsman op juridische problemen.

Het komt nu wel in een keer erg dicht bij. Nu maar hoen dat we niet dezelfde toestanden krijgen als met de Varkenspest/ mond en klauw zeer/ en of die andere vogelziekte die we hebben gehad.

Laat alle dode vogels liggen en kom er niet bij in de buurt. Wat me het meest verontrust is dat deze variant besmettelijk is voor de mensen. Weet iemand of je het ook kan krijgen via je kat of zo, als hij net een dodo vogel heeft opgegeten. Kan het overdraagbaar worden via de kat?

Krijg allemaal vragen. Brrr vindt het best wel eng worden.

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:22

Hihi.. Ik had net ook een topic geopend maar die is alweer gesloten
Ik heb duiven buiten zitten en die ga ik maar ophokken want ik vertrouw het niet echt meer..
Het kan zo overvliegen

essiedepessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:22

Ik heb gelukkig weinig contact met vogels, maar ik vind het ondanks dat toch best wel eng..

PolosportJ

Re: Vogelgriep in Duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:25

Ja echt wel super scary Ik heb gelukkig ook geen contact met vogels maar als t op mensen overslaat

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:26

brrr ik vind het ook maar eng!

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:28

Ik heb heel veel contact met vogels
Ik loop stage bij een importeur-exporteur van vogels..
En er mogen niet veel vogels meer worden geïmporteerd maar toch.. Het is er nog altijd..

sandorra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 11:31

Jah idd xxsweet pas jij wel op.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:38

het kan worden overgedragen door je kat Is vogelgriep besmettelijk voor mijn hond of kat?

Honden en katten zijn in principe niet gevoelig voor de vogelgriep. Ze kunnen de ziektekiem wel overbrengen op pluimvee en vogels. De wereldgezondheidsorganisatie (WHO) onderzoekt, naar aanleiding van de vogelgriepepidemie in zuidoost Azië, de dood van een aantal katten. De resultaten van dit onderzoek zijn nog niet bekend.
Terug
http://www.influenza.be/nl/vogelgriep_f ... p#anchor11
info komt van deze website

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:41

Mijn vader heeft een pluimveebedrijf....
Ik hoop dat dit allemaal goed gaat.....

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:43

Heeft iemand al wel eens die site www.vogelgriep.nl gezien. Die is pas verontrustend Daar vertellen ze ook wat je moet doen om te overleven enz.

sandorra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 11:45

Brr savath dat is niet zo leuk. denk dat als het idd dichterbij komt ik de katten uit voorzorg ook maar ga binnen houden straks gaan ze dood aan het virus.

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:54

Zijn er al mensen die Tamiflu hebben aangeschaft?
(Kosten € 90,00 per 10 capsules)

PolosportJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:56

dingetje schreef:

die zijn niet meer te bestellen toch?

sandorra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 12:02

Nee nog niet. Je moet wel oppassen voor opllichters daar waarschuwen ze voor. Ik denk dat ik het maar via mijn HA Ga bestellen als het dichterbij komt.

PolosportJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:06

sandorra schreef:
Nee nog niet. Je moet wel oppassen voor opllichters daar waarschuwen ze voor. Ik denk dat ik het maar via mijn HA Ga bestellen als het dichterbij komt.

Dat is niet mogelijk vlgens mij hoor, check maar op www.vogelgriep.nl
Ze hebben nu pas een paar 100 duizend stuks. Die zijn voor politie, en mensen in de de zorg enz. (die het meeste gevaar lopen)

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:06

PolosportJ schreef:
dingetje schreef:

die zijn niet meer te bestellen toch?

Nou via www.vogelgriep.nl kun je ze in Duitsland nog kopen...

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:07

Wij zitten in de pluimvee...veel export naar Duitsland dus das mooi klote

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:09

Ctal schreef:
Wij zitten in de pluimvee...veel export naar Duitsland dus das mooi stinkmodder

Dan zitten we in hetzelfde schuitje...
Mijn vader levert alle eieren en oude kippen aan Duitsland.

sandorra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 12:13

Veel sterkte Ctal en dingetje nu maar hopen dat al deze ellende ons bespaart blijft.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:15

ojah ik zie t dat je t nu kan bestellen via duitsland. Tijdje geleden stond er alleen maar: UITverkocht en de aanbieder weet niet wanneer het weer beschikbaar is. Maar nu kan je t inderdaad via duitsland bestellen. Wel echt afzetterij zeg 90 €. Ik vind t wel moeilijk wat te doen. Ik ben ook niet helemaal gezond dus zal wel een probleem hebben als k t krijg dnek ik.. Maarja tis gelukkig allemaal nog lang niet zoveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:28

Heel vervelend, want mijn DA vertelde toen mijn paard werd ingeent dat deze vogelgriep ook overgebracht kan worden door paarden. Dus komt er een epidemie, worden dan ook de paarden geruimd???

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:32

@Russel: Dat lijkt me niet.
Er zal wel een vervoersverbod komen denk ik. Net zoiets als met die mond- en klauwzeer van een paar jaar geleden.

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:59

Jaah dat kan wel eens zo zijn.. Maar als de wilde vogels het virus bij zich dragen en even bij jullie (en mijn) dieren komen kijken, dan zit je mooi in de put Helaas snappen die vogels niet dat een vervoersverbod een vervoersverbod is..

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:02

xxsweet schreef:
Jaah dat kan wel eens zo zijn.. Maar als de wilde vogels het virus bij zich dragen en even bij jullie (en mijn) dieren komen kijken, dan zit je mooi in de put Helaas snappen die vogels niet dat een vervoersverbod een vervoersverbod is..

Dat bedoelde ik niet
Paarden kunnen geen vogelgriep krijgen volgens mij, maar ze kunnen het wel verspreiden. Daarom het vervoersverbod..Voor de rest heb je natuurlijk gelijk..

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:08

Ze zeggen dat als iemand griep heeft, en krijgt ook vogelgriep: Dan wordt er een ander griepvirus gemaakt.
Wetenschappers zijn het bangst dat er een virus wordt gevormd dat overdraagbaar is van mens tot mens. Als dat gebeurd hebben ze een grote pandemie voorspeld.

Er is geen vaccein, maar wel een soort remmer (of zoiets). Maar de nederlandse sukkels hier allemaal, hebben het maar voor 200.000 mensen. We leven hier met 16 Miljoen mensen!

Ik vind het echt wel eng..
Laatst bijgewerkt door Angeliek op 15-02-06 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt