Roken???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Roken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 10:21

Ik had even behoeft om een aanvulling te geven.
Op de enquete roken

Rookvrije restaurants vind ik een prima idee.
Voedsel en rook gaan niet samen.

Kroegen en disco's hoeven niet rookvrij omdat je daar niet heen hoeft te gaan, maar uit eten wil iedereen wel eens.

Niemand heeft last ervan als je niet rookt.
Astma patienten hebben er wel last van als iemand wel rookt.

Uiteten wil iedereen wel eens.
Normaal naar de wedstrijd van mijn dochter kijken zonder in de kantine te worden uitgerookt wil ik ook wel eens.

Dus een gouden midden weg zou er moeten komen .

Alle sportkantines (ook op ruitersportcentra) en restaurants rookvrij.

Cafe's en disco's mogen zelf verkiezen wat ze willen.

Ik wil niet alleen reacties die de onverdraagzaamheid roker=\\ niet roker benadrukken.

Dus hoe lossen we het op??

Scum

Re: Roken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:09

Helemaal mee eens. Ik vond het ook al jammer dat de enquete niet voor horeca bezoekers was.

Ik kan zelden naar een restaurant toe omdat ik allergisch ben voor rook. Vrijwel geen enkel restaurant heeft een rookvrije ruimte (muv Mac Donalds, maar dat is geen restaurant). Bijzaak is dat ik geen zin heb in stinkende kleren.
Ook zou het rookbeleid ontmoedigd worden. Dat is nergens het geval, want overal staan nog fijn asbakken op tafel. Een hoekje waarin niet gerookt mag worden is onzin. Je zult maar net naast de tafel zitten waar wel gerookt wordt.... Het moet gewoon een aparte ruimte zijn.

In Amerika mag ook nergens gerookt worden in een restaurant of cafe, en toch zit het daar stampvol met mensen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 15:12

Vind je niet dat er verschil moet zijn tussen eetgelegenheden en uitgaans gelegenheden?

Als astmapatiént hoef je niet naar disco of iets dergelijks, maar je wil wel een keer uit eten gaan.

Zou dit dan een oplossing tussen beiden zijn??

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:17

gister had ik dezelfde probleem, ik was gister naar een wedstrijd aan het kijken van m'n vriendin in de kantine en het lijkt alsof je ook gewoon aan het roken bent, want het kwam van alle kanten op.

mischien moeten alle horeca bedrijven een rookvrije ruimte en als ze dat niet hebben, mogen ze daar niet roken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 15:23

Gisteren moest ik bij mijn jongste door het roken in de kantine de prijsuitreiking missen.

Zij heeft daar begrip voor omdat moeders al 2keer in het ziekenhuis heeft gelegen met nog maar 50% zuurstof in het bloed.

Maar voor mezelf vind ik het vervelend omdat je zoveel mist.

En nogmaals cafe's enz hoef ik niet naar toe maar met de kinderen op wedstrijd en een keer uiteten ja zou ik leuk vinden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:28

Wat mij betreft cafe's en disco's ook. Nu kun je helemaal nooit uitgaan. Hetzelfde als dat je nooit ergens uit kunt gaan eten. Of ze moeten iets uitvinden waardoor de rook echt meteen weg is, maar dat bestaat volgens mij nog niet.

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:33

stalechwel schreef:
Vind je niet dat er verschil moet zijn tussen eetgelegenheden en uitgaans gelegenheden?

Als astmapatiént hoef je niet naar disco of iets dergelijks, maar je wil wel een keer uit eten gaan.

Je wil toch ook wel een keer naar de disco??? Ik zie het verschil niet zo? Beetje rare opmerking; dat kan je net zo goed omdraaien: Als astmapatiént hoef je niet uit eten, maar je wil wel een keer uitgaan.
Puur persoonlijk dus!

Ja, bij het eten is roken buitengewoon onsmakelijk; misschien is dat nog net een gradatie erger. Maar ik vind dat het als astmapatiënt mogelijk moet zijn om álle gelegenheden te bezoeken zonder te bezwijken ondert de rook, net zo goed een café en/of disco.

Het is m.i. heel makkelijk; roken is een eigen keuze, en daar heb je geen andere mensen mee lastig te vallen. Ik ben dus voor een algeheel rookverbod in alle openbare en publieke ruimtes, en anders op z'n allerminst aparte ruimtes in restaurants e.d.

NoaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:50

Moeilijk; ik heb geen problemen met roken in openbare gelegenheden maar alles mag van mij ook best rookvrij (ik ben zelf geen roker, maar heb geen last van rook).

Kan me voorstellen dat het voor mensen met asma heel vervelend is, zeker met uitgaan e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:52

Sinds januari ,is er in belgie een rookverbod in restaurants.Wij helemaal blij.Konden we ook gaan eten zonder traanende ogen en hoestbuien.Nee komen ze met een uitzonderings regel.Als een restaurant of eetcafé niet zijn grootste deel van zijn inkomen heeft uit eten dan mag er gerookt worden .Dus zaten wel laatst lekker bij de chinees in de rook.Blijkbaar verdient ook de chinees het meest aan drank .
kromme regels,mensen blij maken met een dode mus.

hetzelfde vind ik als je in de rij staat te wachten van de efteling ,moet je wachten op je beurt in de stinkstank van een ander.

Doet me trouwens denken aan een leuk verhaal van mijn vriendin.
Die zat met haar vader op een terrasje aan zee.Ze hadden wat drinken en eten besteld.Aan het tafeltje naast hun word flink gerookt en ondanks dat ze hoesten en met hun handen de rook wegwapperen word er duchtig doorgepaft.De vader van mijn vriendin laat plots een paar luidruchtige scheten waarop de rokers verbolgen zeggen "Meneer,wat zijn dat voor manieren!Waarop de vader antwoord:Ik in julie stank ,julie in mijn stank .Mijn vriendin schaamde zich dood.Maar de mens had ergens gelijk toch?

Tellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:32

Ik vind dat je binnen gewoon nergens zou mogen roken. Je kiest er zelf voor om te beginnen. Nou dan loop je maar lekker naar buiten op een sigaretje op te steken.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:09

Van mij mogen ze overal een rookverbod hebben, behalve op straat.

Kyno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:15

Ik vind het een beter idee als je zeg maar bepaalde 'rookzones' hebt. Bijvoorbeeld dat je niet in de kantine van een vereniging zelf mag roken, maar wél in een bepaald hoekje van de gang. Mensen die er last van hebben kunnen dan gewoon even snel door de gang naar binnen of buiten. Een gang is tenslotte ook niet een plek om uren rond te dralen, én de rokers kunnen toch binnen staan bij slecht weer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:23

Alles binnen moet rookvrij worden vind ik, ik heb er niet voor gekozen om met die vieze gewoonte te beginnen dus waarom zou ik wel in die stank moeten zitten? En rokers die vinden dat zij wel recht hebben om binnen te roken en dat degenen die er last van hebben maar ergens anders moeten gaan zitten. Daar heb ik geen woorden voor, die mensen leven in een omgekeerde wereld. Wat ik echt erg vind is dat als je nu uit eten wil en je gaat in de niet-rokers ruimte zitten is dat je dan in een of ander stom hoekje word gepropt en alsnog die rook ruikt. Dat vind ik zo aso! Doe dat toch lekker met die rokers!

@Stalechwel: Jouw verhaal vind ik echt te gek voor woorden. Omdat roken voor jou gevaarlijk is moet jij dus maar buiten gaan staan en vervolgens de prijsuitreiking missen? Echt te gek voor woorden gewoon, zo zelfingenomen van die andere ouders. Een beetje begrip tonen en je sigaret uitdrukken is vast niet zoveel gevraagd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 19:50

Ik vind úberhaupt dat in bijzijn van kinderen niet gerookt hoort te worden.

Maar het meest word er in voetbalkantines e.d. gerookt.

Eliane ik probeer een tussenweg te vinden waarbij iedereen tevreden is, en dat is heel moeilijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:10

Ik denk dat het heel moeilijk is om beide partijen tevreden te stellen,echwel.Bovendien begrijpen rokers gewoon weg niet hoe vies het is ,als je zelf niet rookt of dat een ander er last van heeft.
Bij ons liep van de week ook weer iemand in de stal te roken ondanks de borden op A4 formaat.van roken word je blijkbaar blind ook.

Ik heb ooit problemen met een hoefsmid gehad, hij rookte terwijl hij mijn paard aan het kappen was.In een poging de rook te ontwijken begon ze te hippen van voor .Gaf hij haar toch een schop.Ik heb gezegd dat hij nooit meer terug hoeft te komen.Hoe kan je nu kwaad worden op een paard als dat beest iets doet wat volkomen normaal is.

blackheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:53

Ze moeten het doen zoals in Italie

Toen ik daar op vakantie was, en ik op stap ging was het ideaal. In de discotheek mag niet gerookt worden, maar buiten hebben ze een tuintje waar je kunt gaan staan roken. Dus mensen met een allergie hadden er geen last van, en mensen die wouden roken konden roken, allebei blij! Ook stonken je kleren niet een uur in de wind de volgende dag.

Laten we in NL dat ook invoeren!

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:55

De horeca gaat falliet als mensen niet meer mogen roken, daarom zal dit verbod er ook niet doorkomen in NL. Ik als verstokte roker vind dat ook helemaal niet erg ook.
Bij een drankje hoort een sigaret, bij het borrelen (voor de mannen) een sigaar, en als dat wegvalt kom ik liever helemaal niet meer. En er zijn VEEL mensen die zo denken.

blackheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:59

Er kan toch ook een middenweg komen Mmaxje?

Ik vind het eigenlijk behoorlijk egoïstisch gedacht, en omdat jullie alles lekker bij elkaar willen paffen moeten de mensen met een allergie maar lekker thuis op de bank zitten.

Gelukkig heb ik geen allergie (thank god)

Maar dan nog, ik rook niet omdat ik zuinig ben op mijn lichaam en gezond wil zijn. Ook beïnvloeden jullie met jullie gepaf de gezondheid van andere mensen. 2e egoïstische punt!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:02

stalechwel schreef:

Ik als 16jarig asmapatient kan toch ook niet het hele weekend thuis voor me uit gaan zitten kijken? Niet aanvallend bedoelt, maar ik bedoel meer van astma komt in alle leeftijden voor. Voor mij is het ook moeilijk om uit te gaan, omdat ik de dag daarna gewoon veel benauwder ben dan normaal.

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:05

MMaxje schreef:
De horeca gaat falliet als mensen niet meer mogen roken, daarom zal dit verbod er ook niet doorkomen in NL. Ik als verstokte roker vind dat ook helemaal niet erg ook.
Bij een drankje hoort een sigaret, bij het borrelen (voor de mannen) een sigaar, en als dat wegvalt kom ik liever helemaal niet meer. En er zijn VEEL mensen die zo denken.

Dit is net zo een opmerking als "invalide toiletten zijn niet nodig want ik kan lopen.

Ik snap dat rokers ook hun gelijk willen hebben daarom zou er een oplossing moeten komen en laten we idd beginnen bij de Eetgelegenheden en kantines en vandaaruit verder kijken.

Of speciale rokerscafe's openen.

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:20

Ik vind de aanscherping van alle regels heel erg goed! Ben erg blij dat er op het werk in in de trein niet meer mag worden gerookt.

Vroeger was je een zeur als niet-roker. Tegenwoordig worden rokers steeds meer "vies" aangekeken. Roken staat nu gelijk aan ongezond, vies, ziektes en overlast voor anderen.

Mensen kunnen zich niet meer verschuilen achter argumenten. En ouders die roken tijdens zwangerschap of in de buurt van kleine kinderen zouden flink aangesproken mogen worden.

Ik ben heel erg voor een rookvrije horeca. Restaurant is voor mij nog belangrijker dan disco. Een disco trekt toch een bepaalde doelgroep maar uit eten gaan doe je het hele leven lang. Daarbij wil ik lekker eten daar betaal ik immers genoeg geld voor.

Ik heb het vermoeden dat de rook wetgeving nog veel verder gaat worden doorgetrokken. Bijvoorbeeld korting op ziektekosten voor niet-rokers. Op mijn werk worden alleen maar niet rokende medewerks aangenomen. Gelukkig maar ik erger mij echt dood aan collega's die extra pauze nemen terwijl ik het werk sta te doen.

Rokers worden steeds meer paria's een goede zaak!

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:29

Ik heb op zich geen last van rook als mensen roken. Ik vind het wel vies maar op een afstandje geen last van.
Alleen met eten vind ik het zo ontzettend smerig als er gerookt wordt, zit je in een restaurantje, heb je net je moeder zo ver dat ze niet rookt tussen de gangen door, steekt er achter je iemand zo'n stinksigaar op terwijl jij lekker aan het eten bent. Behalve dat ik het niet netjes vindt proef je ook nog eens minder wat je eet.
Van mij mag er in ieder restaurant een rokersgedeelte (met afzuiging) komen en een rookvrij gedeelte.

Bij ons op stal mag er tot 7 uur 's avonds niet in de kantine gerookt worden ivm met de kinderlessen. Vind ik al een stap in de goede richting. 's avonds is het af en toe zo'n rookhol, dan ga ik daar dus niet voor de lol/ gezelligheid zitten.

Wat mij betreft mogen de regels best aangescherpt worden. Ik heb inmiddels geaccepteerd dat ik rokers er niet van af kan praten maar, in mijn bijzijn wordt tijdens het eten niet gerookt en als je bij mij op visite bent ga je maar op het balkon staan roken (zelfs mijn eigen moedertje).

In de kroeg vind ik het voor ieder een eigen keuze, ga ook wel regelmatig stappen, maar zodra ik thuis kom gaan mijn kleren in de was en ik onder de douche (midden in de nacht)

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:46

x4you schreef:
Ze moeten het doen zoals in Italie

Toen ik daar op vakantie was, en ik op stap ging was het ideaal. In de discotheek mag niet gerookt worden, maar buiten hebben ze een tuintje waar je kunt gaan staan roken. Dus mensen met een allergie hadden er geen last van, en mensen die wouden roken konden roken, allebei blij! Ook stonken je kleren niet een uur in de wind de volgende dag.

Laten we in NL dat ook invoeren!

Ja idd.
Dat viel mij ook op in Italië.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:47

een jaar geleden zou ik dat hele anti rook gebeuren onzin hebben gevonden, maar ik ben nu bijna 1 jaar rookvrij, persoonlijk heb ik er niks tegen als er om mij heen gerookt wordt wat mij wel opvalt als nieuwe niet roker is dat het ontzettend stinkt, je ruikt het aan kleding, adem, als je een gelegenheid binnen stapt waar gerookt word ruik je dat meteen, dit vind ik dus nu als niet roker. als roker valt viel mij dat helemaal niet op en had niet het idee een ander tot last te zijn.ik denk dat rokers en niet rokers even veel recht hebben op een eigen plek, dat zal soms moeilijk haalbaar zijn dus dan moet 1 van beide toch maar een beetje water bij de wijn doen. wel vind ik dat mensen met luchtwegen problemen moeten kunnen aangeven dat er in hun aanwezigheid liever niet gerookt wordt.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:09

MMaxje schreef:

Zoals ik al eerder zei; in Amerika is ook overal een rookverbod en de restaurants en discotheken zitten gewoon net zo vol als anders. Het is dus onzin dat de horeca failliet zal gaan.