Vragen over dierenmishandeling

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Vragen over dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 13:53

Hai, ik ga een presentatie houden over dierenmishandeling. En daar wil ik jullie een paar vragen over stellen. Ik wil namelijk weten wat jullie voor antwoord hebben op de volgende vragen.

Overigens wil ik geen posts zien over het feit dat dierenmishandeling zielig is e.d. want dat weten we helaas allemaal Scheve mond En daar heb ik nu even niets aan, sorry.

Ok, de vragen:

1) Wat is de oorzaak van dierenmishandeling?
2) Hoe wordt het momenteel tegengegaan?
3) Wat vind jij een goede oplossing om dierenmishandeling tegen te gaan?
4) Waar ligt de grens? Is een dier een tik geven al dierenmishandeling?

Alvast hartstikke bedankt, jullie helpen me er erg mee!
Laatst bijgewerkt door XoNo op 19-04-02 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:02

1) Wat is de oorzaak van dierenmishandeling?
- kwaadwilligheid voorkomend uit gestoordheid (deze personen vormen vaak ook een gevaar tegen de mens),
- onwetendheid.

2) Hoe wordt het momenteel tegengegaan?
- door voorlichting te geven om onwetendheid tegen te gaan;
- lichte boetes, meer niet. Is niet toereikend dus.

3) Wat vind jij een goede oplossing om dierenmishandeling tegen te gaan?
hardere maatregelen zijn nodig, zoals dieren meteen afnemen en verbieden weer andere dieren te nemen.
zwaardere straffen voor degenen die gestoord zijn, psychische behandeling.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 14:11

Dankje Desiree, ik heb overigens nog één vraag toegevoegd, welke ik dus vergeten was. Ik moet dus ook weten wat jullie denken over welk gedrag nu precies onder dierenmishandeling gerekend wordt.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:21

Ships.. had ik een heel antwoord ingevuld, wordt ik van i-net afgegooid Boos!

nog een keer dan:
1)wat is de oorzaak van dierenmishandeling?
>> Verschillende. Onwetendheid inderdaad, frustratie (eigenlijk zouden ze hun vrouw willen slaan, maar nemen de hond in de plaats), sociaal onkundig (asociaal gedrag over het algemeen en dus ook met hun dieren), gebrek aan opvoeding (of aandachttrekkerij) en gewoon plain sick.

2) Hoe wordt het momenteel tegengegaan?
>> Weet ik niet precies. Wel is het zo dat bijvoorbeeld de dierenbescherming niet zo veel kan doen. Zelf heb ik wel eens een melding gedaan waar ook niets aan gedaan kon worden. Het blijven eigendommen, moet heterdaad zijn e.d. Er zijn wel geldboetes en sancties (in beslagname).

3) Wat vind jij een goede oplossing om dierenmishandeling tegen te gaan?
>> Uhm... strengere omschrijvingen van de grens van mishandeling (zoals je bijgevoegde vraag al zegt). Misschien een keurmerk (die zijn er natuurlijk al) voor ALLE dierenhandelaren, zodat de koper bij de aanschaf nogmaals op hun verantwoordelijkheden gewezen worden (om ontwetendheid tegen te gaan). Controles op illegale dierenverkoop (dat kan natuurlijk niet want je kan als particulier ook je beesten doorverkopen) maar dan vooral bij uitheemse diersoorten. Meer bevoegdheid van bijvoorbeeld de inspecteurs van de DB...

4) Waar ligt de grens?
>> Dat is denk ik het moeilijkste van het hele verhaal.... Er is voor ieder dier een standaard basiszorg noodzakelijk, maar hoe dat verder te definieren? De 1 vind aan de riem al mishandeling en de ander vind een knoert met een honkbalknuppel normaal.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:23

O jee, waar ligt de grens.
die ligt bij het ene dier al sneller dan bij het andere. dat is moeilijk te beantwoorden. In ieder geval hoort verwaarlozing er onder.
Verwaarlozing is onthouding van voldoende voedsel, dierenarts indien nodig, (aandacht eigenlijk ook al zal dat bij dieren nog niet erkend worden, dat is bij mensen nog maar net erkend), en onthouding van een schoon en degelijk verblijf waar het dier gezond zal blijven.

Daarnaast is het dier zodanig pijnigen dat je weet dat verbetering in gedrag niet tot gevolg zal hebben, ook mishandeling.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:41

Er is ooit een groot onderzoek gedaan naar mensen die veroordeeld waren voor een ernstig delict. Het bleek dat het overgrote deel van deze misdadigers als klein kind dieren mishandelde. Helaas weet ik niet meer wie dit onderzoek gedaan hebben.

Mensen die dieren mishandelen hebben geen enkel respect voor het leven.
Er zullen er zijn die uit frustatie mishandelen maar vaak ligt er ook een persoonlijkheidsstoornis aan ten grondslag.

Er zouden strengere straffen op dierenmishandeling moeten komen en kinderen die dieren mishandelen zouden psychische hulp moeten krijgen. Wat mij betreft verplicht. Op dit moment wordt er veel te weinig gedaan omdat er strafrechtelijk niet veel mogelijk is. Verder heeft de dierenbescherming natuurlijk maar weinig bevoegdheden en is het is helaas een, vind ik, nogal starre organisatie.

Tja, wat is dierenmishandeling? Een dier onnodig pijn doen is uiteraard dierennmishandeling maar ik vind ook dat verwaarlozing, ontzegging van de primaire levensbehoeften en het op een verkeerde manier houden van dieren er onder zou moeten vallen.
Klein voorbeeld: ik hoorde laatst van iemand die twee chincilla's hield in een hele kleine konijnenkooi. Voor die beestjes is klimmen en bewegen een primaire levensbehoefte. Door ze in zo'n hok te houden mishandel je ze in feite ook.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 22:34

Ja, helaas wordt het mishandelen van dieren ook gezien als het aanrichting van schade op materiële dingen. Gelukkig zijn bonden als Zinloos geweld tegen dieren bezig om die dingen te veranderen, en om te zetten naar het schade aanbrengen aan immateriële 'dingen'.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 22:45

Vanmorgen was er op sbs6 het programma van Willibrord.
Dat ging over de mishandelingen van de zeehondjes, als je dat had gezien...
Had je ook veel over kunnen schrijven.
Ik heb echt staan huilen voor de tv... Verdrietig