Hoelang doorrijden bij zwangerschap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

uffie

Hoelang doorrijden bij zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 13:29

Zoals de titel aan aangeeft hoellang zullen jullie doorrijden bij een zwangerschap?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:30

Zolang het gaat denk ik

Rhythm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:31

Bij jou of bij het paard

pluizebol

Re: Hoelang doorrijden bij zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:32

zolang je er zelf geen last ven hebt denk ik én zolang het veilig is lijkt me!

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:33

Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat hun gynaecoloog heeft gezegd dat ze gewoon door kunnen rijden, totdat ze zelf niet meer kunnen....
Ik ben zelf nog nooit zwanger geweest, maar dat is wat gehoord heb....
Hier was laatst ook een topic over, moet je even zoeken met de zoekfunctie

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:38

Mijn gyn zei dat ook en dat heb ik zeker ter harte genomen. Ik heb doorgereden tot 32 weken, daarna is Imker in training gegaan. Het rijden deed me op zich niet zeer, maar het afstijgen ging niet meer zo soepel.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:42

Nee precies, op een gegeven moment wordt je buik vaak zo groot, dat je gewoon heel moeilijk op- en af kunt stijgen
Ik rij western. Dus als ik ooit zwanger ben krijgt m'n kindje pijn in z'n hoofd van het gebonk op de knop hahaha
Maar volgens mij kan je gewoon zo lang mogelijk doorrijden hoor.
Het houdt jou lichamelijk ook in conditie wat vaak ook weer ten goede komt bij de bevalling, omdat je dan een beter uithoudingsvermogen hebt.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:44

Totdat je idd niet meer kan, lijkt me.

uffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 13:47

Je leest namelijk in veel bladen dat het niet verstandig is i.v.m. vallen, maar er kan overal wat gebeuren lijkt me. En het paard is een betrouwbaar paard, dus geen gekkenhuis.

Bedankt voor de reactie's

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:59

Uffie, dat is echt onzin wat er geschreven wordt. Ik heb dat dus ook voorgelegd aan mijn gyn en die zei dat je minimaal 1.5 jaar vantevoren moet stoppen, willen je bekkenbodemspieren 'normaal' worden, dus zoals bij iemand niet niet rijdt.
Ga gewoon lekker door met rijden, tot je lichaam zegt dat je moet stoppen.

uffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:01

dank je imker, gevoelsmatig kan het ook best, maar sommige mensen laten je dan toch twijfelen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:09

imker schreef:
Uffie, dat is echt onzin wat er geschreven wordt. Ik heb dat dus ook voorgelegd aan mijn gyn en die zei dat je minimaal 1.5 jaar vantevoren moet stoppen, willen je bekkenbodemspieren 'normaal' worden, dus zoals bij iemand niet niet rijdt.
Ga gewoon lekker door met rijden, tot je lichaam zegt dat je moet stoppen.

als je anderhalf jaar van te voren moet stoppen, ppffttt dan kan je helemaal nooit meer rijden, want wie weet er nou of ze over anderhalf jaar zwanger is.

gewoon blijven rijden, zolang jij het nog vertrouwt vind en je paard geen gekkehuis is (blijft wel een paard) en zolang je buikje niet in de weg zit. Ieder voor zich hoor. Persoonlijk zou ik me niet meer zo veilig voelen, denk dat ik tot zo,n 20 weken zou blijven rijden

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:22

Idd zolang je je er goed bijvoelt. Op- en afstappen kun je na een tijd nog vanaf een krukje of een baal stro doen als dat wel lukt. De een stopt na drie maanden omdat het niet lekker voelt, de ander rijdt tot bijna de bevalling toe. Als je harde buiken krijgt of je krijgt bloedverlies moet je natuurlijk wel stoppen maar dan zul je jezelf ook al niet meer zo prettig voelen

Het kan wel zijn dat rijbroek en laarzen ed al snel niet meer passen

orban

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:33

Ik was al 9 weken zwanger toen ik met zeker wist dit ik zwanger was en ik heb doorgereden tot ik een week of 16 ver was. Maar dit is voor iedereen anders als je merkt dat je last hebt tijdens het rijden zou ik stoppen.

loontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:39

Ik ben vrij vroeg gestopt opdat ik erg last kreeg van mijn banden en omdat ik weet dat mijn paardje in de winter nogal rare dingen kan doen.Maar heb het gevraagt en je mag gewoon rijden totdat je niet meer kan/wil.
Heb trouwens laatst nog erop gezeten maar merkte wel dat het in de weg zat allemaal dus meer als stappen werd het niet.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:40

Ja hoii,

Ik had hier dus ook een topic over geplaatst, veel reacties gehad, misschien kan je hem nog terugvinden.

Ik ben nu 20 weken en doordat mijn ene paard geblesseerd was en ik de andere ivm de vorst/sneeuw niet kon rijden heb ik nu twee weken niet meer gereden. Daarvoor ging het helemaal prima, maar nu ben ik al wel hard gegroeid! Ik ga het nog wel weer proberen, maar ben wel benieuwd hoe het voelt. Het paard is wel een 3,5 jarige hengst, weliswaar een hele brave maar ik denk niet dat ik hem nog heel lang doorrijd! Als de merrie weer goed is probeer ik het op haar wel wat langer vol te houden denk ik. Maar ik kijk gewoon hoe ik me er bij voel!

En vooral de mensen die zelf niet met paarden omgaan roepen dat ik moet stoppen, de mensen die paardrijden vinden dat het makkelijk kan! Zelf bepalen denk ik. Alhoewel ik nu toch wel dat risico van vallen meeweeg hoor, want mij paarden zijn braaf, maar stel dat...

beetjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:52

Ik ben nog nooit zwanger geweest, en ben dat ook absoluut niet van plan ooit te worden, maar mocht het ooit gebeuren, dan ligt het er maar net aan wat voor paard ik op dat moment heb.

Als het een braaf, betrouwbaar paard is, dan zou ik doorrijden zolang het ging, maar heb ik op dat moment een 3-4 jarige die nog weinig kent en nogal eens jolig doet, dan klom ik daar niet meer op.
Je krijgt dan al gauw de opmerking: Ach, er kan overal wel wat gebeuren, maar ik vind dat je zoiets niet uit moet lokken.

Mijn instructrise is een tijd terug bevallen en haar verloskundige had gezegd dat vrouwen die intensief paardrijden vaak meer last hebben, idd door sterkere bekkenbodemspieren en vaak veel strakkere buikspieren. Zij heeft ook best veel last gehad van haar buikspieren tijdens de groei van haar buik.

LuvdaTossa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:03

Hier in de buurt is een amazone die dezelfde dag nog gereden heeft als dat haar kind geboren is! Meisje was wel iets te vroeg... maar een redelijke probleemloze bevalling. Ze zat er ook al heel snel weer op!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:54

beetjegek schreef:
Mijn instructrise is een tijd terug bevallen en haar verloskundige had gezegd dat vrouwen die intensief paardrijden vaak meer last hebben, idd door sterkere bekkenbodemspieren en vaak veel strakkere buikspieren. Zij heeft ook best veel last gehad van haar buikspieren tijdens de groei van haar buik.

Ik heb ook al wel eens het omgekeerde gehoord, omdat vrouwen die paardrijden zo ontzettend goede controle over hun bekkenbodemspieren hebben dat ze ze juist veel beter bewust kunnen ontspannen

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:05

Ik heb normaal doorgereden tot en met 5 maanden ongeveer, daarna steeds kalmer aan, tot en met 7 maanden, toen kreeg ik last van mijn banden en vond ik het ook het niet meer verantwoord. In de bak kon ik niks meer dan stappen, buiten vond ik te link, mocht mijn paardje toch schrikken, je kan dat nooit voorkomen. En ik had al een miskraam gehad, dus ik was behoorlijk zuinig verder op deze.

Maar er zijn mensen die met drie maanden al last hebben, tijdens een tweede kun je er ook meer last van hebben omdat je banden slapper zijn.

Het is wel een voordeel meestal, ik hoefde geen bekkenbodemspier oefeningen te doen omdat die van mij prima waren. Mijn zoontje heb ik dan ook in 20 minuten persen eruit geknald! Als je niet mee kunt/wilt werken bij de bevalling zijn sterke bekkenbodemspieren lastig. Voordeel is dat je weer snel 'normaal' kunt lopen (en rijden!).

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:17

Ik verplaats je vraag even van AM naar VMR omdat het paarden betreft.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:21

Ik zou door blijven rijden totdat ik er niet meer op kan klimmen...

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:21

Zolang het gaat (en mag). Ik heb gehoord dat het helpt bij de bevalling (een goede conditie) en dat het kind rustig wordt van de bewegingen die je maakt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:55

Ik weet niet of je bij jezelf of bij je paard bedoeld, maar dat hangt dus af van jullie. Als jullie door kunnen tot het hoogtepunt, kan dat. Ik zou sowieso 2 maanden voor de bevalling stoppen met hele intensieve trainingen. Het langzaam afbouwen .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:06

zolang je buik niet in de weg zit en jij lekker kan rijden op een niet al te risico vol paard kan het geen kwaad lijkt me!