Wie kent onze kerk? Mormonen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Fem

Berichten: 12478
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 08:08

ik ben eigenlijk heel erg benieuwd of er ook leden van deze kerk op bokt zitten..

Zoals ik hier kan lezen hebben veel mensen een verdraaid beeld van de kerk.

Wij zijn totaal niet te vergelijken met de Amish, terwijl o0janneke0o haar vader dat ook telkens doet, dus blijkbaar worden ze ook verkeerd vergeleken in de pers-wereld.

Ik hoor hier ook van veel mensen dat wij sober leven en dat wij niks mogen. Dat is allemaal erg overdreven.
We hebben onze normen en waarden, maar wie heeft die nou niet?
Alleen zijn onze normen en waarden wat anders dan die van jullie.
Dat ik geen thee, koffie, drugs of tabak mag gebruiken, dat is dan misschien een van mijn "regels"... maar dat betekend niet dat ik niet de keuzevrijheid heb om dat toch te doen.
Ik heb dan wel voor mijzelf de keuze gemaakt om het niet te gebruiken, ik heb het niet nodig en het maakt mij niet gelukkiger.
Alcohol gebruik ik ook niet, ook dat heb ik niet nodig. Ik heb al lol zat van mijn eigen als ik uitga!

Dus zo'n sober leven heb ik niet, want ik kan ook gewoon uitgaan als ik dat wil. Ik kan doen wat ik wil. Alleen bij fouten, mag ik ook de consequenties dragen...

Tegenwoordig mag je de "man" in onze kerk, niet meerdere vrouwen of bijvrouwen hebben.
Dat was vroeger een aftakking van ons geloof. Die trouwens nogsteeds bestaat. Maar wat de benaming van deze kerk is weet ik zo gauw even niet.

@beantsje:
Wij hebben inderdaad de doop, maar bij ons is de doop anders dan bij de katholieke kerk. Bij ons worden ze niet met baby zijnde gedoopt, maar kunnen kinderen pas vanaf 8 jaar gedoopt worden. Dit is zodat de kinderen zelf kunnen kiezen of ze wel gedoopt willen worden. Als baby kan je namelijk niet kiezen of je wel zelf wilt.
Dus als een kind bij ons 8 jaar is, kan hij/zij zelf kiezen om gedoopt te worden. Wilt hij/zij niet, dan is dat niet erg, dan kan hij altijd kiezen om op een later tijdstip te worden gedoopt.

Zaterdag als rustdag? nee dat is niet zo, we hebben de zondag als sabbat/rustdag. Omdat toen de heer ook rust hield. Zo ga ik dus normaal gesproken niet op zondag sporten of winkelen... (met af en toe een uitzondering daar)
Wel hebben we vaak op zaterdagen activiteiten. Zoals volleybaltoernooi, dansavonden, seminarietopdagen (dat is voor de 14 tot 18-jarige die schriftstudie doen.) we hebben ook talentenshows en meerdere leuke activiteiten.
Zo hebben we binnenkort een kerstgala.

De tempel in zoetermeer staat er nu al weer 2 jaar. Dit is inderdaad de eerste nederlandse tempel van onze kerk. Maar in andere landen staan ook tempels.

Ik ben heel blij met mijn geloof, ik voel het niet als een sekte en al helemaal niet zoiets van:"het moet dus ik doe t maar".

Ik heb keuze vrijheid, ik voel me gewoon een normaal mens en de regels die ik heb zijn voor mij niet als een beperking, maar meer als een bescherming.

Vragen staan voor mij vrij!
Ik ben erg benieuwd, wie buiten
El_vis
I_horselover (+ zusje, weet ff haar naam op bokt niet meer)
ik_mieke

En ik...
wie er nogmeer op bokt toevallig lid is van deze kerk?

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.


Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:00

Femke_L schreef:
ik ben eigenlijk heel erg benieuwd of er ook leden van deze kerk op bokt zitten..

Zoals ik hier kan lezen hebben veel mensen een verdraaid beeld van de kerk.

Wij zijn totaal niet te vergelijken met de Amish, terwijl o0janneke0o haar vader dat ook telkens doet, dus blijkbaar worden ze ook verkeerd vergeleken in de pers-wereld.



dat zeg je misschien wel zo, het is ook zo maar, als het ons zo verteld wordt in boeken/tijdschriften, dan gaan we daar vanuit dat dat waar is!!
laatst stond er ook een artikel IDS waarop jij zei dat dat totaal niet waar was!

als de media ons dat te lezen geeft gaan wij er toch vanuit dat dat waar is?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:22

Van de wachttoren of niet? Ja ik ken het wel.

Zowiezo heb ik me verdiept in religieuze stromingen en kende ik het. Op het station in Groningen sprak ik met een Amerikaanse (petje af voor haar Nederlands) en hebben we veel dingen enzo besproken.

Hebben ze niet een boek naast de bijbel nog? Heeft toen niet ene (volgens mij) Smith een openbaring oid gehad? Dit ving ik een beetje vaag en kan/wil het niet geloven. Dat meisje vroeg toen of ik er eentje wilde, helaas heb ik toen nee gezegd. Had wel graag willen weten wat dat inhield.

Maar voor de rest heb ik er veel respect voor, vooral op de manier waarop ze evangeliseren.

Maar ik hou het bij mijn eigen

Kelloriejj
Berichten: 1643
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Doetinchem, Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:23

Ben niet zo gelovig...
Of zeg maar, helemaal niet

Ben weer up to date na een half jaar afwezigheid *(30-11-06)*

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:26


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:26

LuvdaTossa schreef:
Van de wachttoren of niet? Ja ik ken het wel.

Zowiezo heb ik me verdiept in religieuze stromingen en kende ik het. Op het station in Groningen sprak ik met een Amerikaanse (petje af voor haar Nederlands) en hebben we veel dingen enzo besproken.

Hebben ze niet een boek naast de bijbel nog? Heeft toen niet ene (volgens mij) Smith een openbaring oid gehad? Dit ving ik een beetje vaag en kan/wil het niet geloven. Dat meisje vroeg toen of ik er eentje wilde, helaas heb ik toen nee gezegd. Had wel graag willen weten wat dat inhield.

Maar voor de rest heb ik er veel respect voor, vooral op de manier waarop ze evangeliseren.

Maar ik hou het bij mijn eigen



ik denk dat je het boek van mormon bedoelt?

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:27

LuvdaTossa schreef:
Heeft toen niet ene (volgens mij) Smith een openbaring oid gehad?

Lees de link bij Wikipedia even die ik op de vorige pagina gaf. Dan heb je in grote lijnen op de hoogte van de geschiedenis van het Mormonisme.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Tien

Berichten: 1691
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Makkinga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:32

corinec schreef:
Ja ik ken het ook. Hier in Apeldoorn staat ook zo'n kerk. Een klasgenoot van mij is ook een Mormoon. Ze geloven geloof ik ook in een Mr Smith ofzo.


Is dat die uit de film Mr en Mss Smit?
Ik had nog nooit van Mormonen gehoord.

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:37

Femke_L : waarom 'mag' je geen thee drinken dan ?
Vind met normen & waarden idd niets mis hoor Vind het allemaal wel redelijk klinken. Wat voor 'regels' heb je nog meer voor jezelf als ik vragen mag ?
En klopt het dat niemand behalve mormonen zo'n tempel binnen mag ?

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:51

Ik heb het zelf niet zo op religie. Want wie heeft er nu gelijk? Er zijn zoveel geloven de een nog strenger of beter dan de ander. En mensen die niet meedoen zijn ongelovigen die in de hel komen. Denk dat het daar dan erg vol gaat worden.

Ik heb een hekel aan regels die je op deze manier op worden gelegd omdat je anders niet dichterbij god zou komen. Het is enkel bedacht door mensen om anderen bij het geloof te houden.

Daarbij heb je weinig keuze in deze. Als je niet voor het geloof kiest als kind of jongeren lig je er gewoon uit! Wordt je met de nek aangekeken en ben je geen volwaardig lid meer van je eigen gezin of familie. Dat is bij bijna alle geloven zo. Dus weinig sprake van vrije keuze!

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:10

Maroush schreef:
Femke_L : waarom 'mag' je geen thee drinken dan ?
Vind met normen & waarden idd niets mis hoor Vind het allemaal wel redelijk klinken. Wat voor 'regels' heb je nog meer voor jezelf als ik vragen mag ?
En klopt het dat niemand behalve mormonen zo'n tempel binnen mag ?

Volgens mij mogen ze geen thee want daar zit ook een stof in net zoals in koffie caffeine zit.

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:15

Flower, je spreekt nu alleen over erg strenge richtingen. In alle religies zijn er ook wel stromingen die voorn. zeggen dat het gaat om hoe je geleeft hebt en niet om je geloof. God (of hoe je hem wilt noemen) kent binnen bijna alle geloven verschillende gezichten, waaronder God de Rechter en God de Vergevende.
God heeft de mens geschapen, de mens is niet perfect, de mens heeft vrije keuze gekregen en daarmee kan de mens dus ook foute keuzes maken. Wanneer de mens verder wel goed geleefd heeft in de zin van goed zijn voor de omgeving (mens/dier/plant) en niet gemoord e.d. wordt het de mens volgens de meeste religies vergeven dat hij de Waarheid niet heeft kunnen zien.

Dus ik zou zeggen: voor je dingen op internet spuit, verdiep je een beetje in de materie.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:23

corinec schreef:
Maroush schreef:
Femke_L : waarom 'mag' je geen thee drinken dan ?
Vind met normen & waarden idd niets mis hoor Vind het allemaal wel redelijk klinken. Wat voor 'regels' heb je nog meer voor jezelf als ik vragen mag ?
En klopt het dat niemand behalve mormonen zo'n tempel binnen mag ?

Volgens mij mogen ze geen thee want daar zit ook een stof in net zoals in koffie caffeine zit.


Dat is alleen in zgn. zwarte thee volgens mij ...

Fem

Berichten: 12478
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:45

@ Maroush: Ik heb het dan ook inderdaad over zwarte thee ik drink wel kruidenthee want daar zitten geen stoffen zoals theeine (oftewel caffeine) in.

@flowerxxx: Je komt nu wel heel kort door de bocht, met respect voor jou mening enzovoorts.
Maar zoals ik al had gezegt, word niemand gedwongen om zich te laten dopen of bij deze kerk zich aan te sluiten. En als men zich niet bij deze kerk aan wil sluiten, dan wil dat nog niet betekenen dat ze verstoten worden. Ook niet in gezinsverband. Daarmee wil ik zeggen, als ik nu "fouten" zou begaan. Dan zullen mijn familie mij nooit maar dan ook nooit verstoten, mijn ouders houden veel te veel van mij, dat weet ik zeker. Maar ze zullen me wel helpen om te doen wat het beste is voor mij.
Wij geloven ook niet dat je zomaar in de hel kunt komen, daarvoor moet je wel hele grove fouten begaan. En je dan nog niet willen bekeren, dus als het waren met opzet die fouten begaan.

Ik geloof ook niet dat mensen die niet lid van onze kerk zijn, niet terug kunnen komen bij god.
Zoals ik al zei, de de regels mij niet opgelegd, ik kan zelf kiezen wat ik doe, mocht ik vandaag besluiten dat ik met elke jongen naar bed wil die ik maar tegen kom. Dan kies ik daar zelf voor en zullen ze mij niet zomaar verstoten, ze willen me dan wel helpen.


@ Maroush:
Mijn "regels" (zoals jij dat noemt ).
*Ik houd me aan de 10 geboden, wie die niet kent. Ze zijn vrij makkelijk te vinden op het i-net
*ik houd me aan de "wet van wijsheid" (koffie, thee, alhohol, drugs, tabac en dat soort verslavende middelen)
*ik houd me aan de "wet van kuisheid" (dat betekend geen sex voor het huwelijk, overspel, hoererij, enzovoortst)
* ik ga zondags naar de kerk
*ik bestudeer de schriften.


Maar dit alles wil nog niet zeggen dat ik geen normaal mens ben.

Ik werk bij de edah als cassiere, ik heb elke dag veel lol, ik heb vele vrienden "buiten" de kerk. En die zijn voor mij echt heel erg belangrijk.
Ik ga ook wel eens op stap.

Maar wie die mij ooit heeft gemeet, zonder te weten dat ik "mormoons" ben, heeft ooit opgemerkt dat ik dat ben? Vrijwel niemand. Ik heb namelijk totaal geen beperkingen.

Ik zal vanavond nog wat meer vertellen. Ik moet nu gaan werken...

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:57

ik had er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd, terwijl ik altijd dacht aardig op de hoogte te zijn.
Ik vind het wel interessant klinken, dus ik ga dit topic zeker volgen.

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:49

[quote="Femke_L] @ Maroush:
Mijn "regels" (zoals jij dat noemt ).
*Ik houd me aan de 10 geboden, wie die niet kent. Ze zijn vrij makkelijk te vinden op het i-net
*ik houd me aan de "wet van wijsheid" (koffie, thee, alhohol, drugs, tabac en dat soort verslavende middelen)
*ik houd me aan de "wet van kuisheid" (dat betekend geen sex voor het huwelijk, overspel, hoererij, enzovoortst)
* ik ga zondags naar de kerk
*ik bestudeer de schriften.[/quote]

Klinkt allemaal idd niet echt onredelijk of al te beperkend ofzo. Maar wat is dan zeg maar hét verschil met bijv. protestantisme, behalve dan die "wet van wijsheid"?
En stel dat je de fout in gaat, mag je dan geen mormoon meer zijn ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:09

Femke_L schreef:

Maar wie die mij ooit heeft gemeet, zonder te weten dat ik "mormoons" ben, heeft ooit opgemerkt dat ik dat ben? Vrijwel niemand. Ik heb namelijk totaal geen beperkingen.

Ik zal vanavond nog wat meer vertellen. Ik moet nu gaan werken...




Nee, dat merk je totaal niet aan je!
ik merkte pas dat je gelovig was toen jullie baden voor het eten toen ik voor het eerst bij jullie bleef eten!

maar verder, nee, je merkt het niet! er zijn zoveel mensen die geen koffie of een biertje drinken. hun leven en zij moeten er mee doen wat ze willen! als jij je zo prettig voelt moet je zo blijven!

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:12

Een meisje uit m'n klas zit bij deze kerk in Groningen. En ze gaat met een jongen van die kerk in Zoetermeer.

Je merkt aan dit meisje ook totaal niks!!

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:17

Ik vind over het algemeen dat Mormonen hele aardige nette behulpzame mensen zijn. Maar hoe zit het nou als je laat maar zeggen een leuke jongen ontmoet die niet van jou kerk is mag je daar dan mee trouwen?

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:25

In Utah (amerika) is het heel groot toch?

fourth
Berichten: 1904
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Wie kent onze kerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:37

Heb ik eens iets over gezien op tv oid, een homoseksuele jongen moest zich laten genezen dmv therapie met elektrische schokken.

Dat soort dingen zeggen voor mij genoeg, dat was echt heel ziek.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie kent onze kerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:41

VanillaQueen schreef:
Heb ik eens iets over gezien op tv oid, een homoseksuele jongen moest zich laten genezen dmv therapie met elektrische schokken.

Dat soort dingen zeggen voor mij genoeg, dat was echt heel ziek.



Men, wat een gestoorde!

My imaginary friend thinks you have serious problems!

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:50

ja, maar of dat nu representatief genoemd kan worden voor een hele kerkgemeenschap?? beetje kortzichtig...

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.

fourth
Berichten: 1904
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:19

Nah, dat die twee dingen überhaupt met elkaar in verband staan zegt voor mij al dat er iets niet helemaal jofel is.
Misschien kortzichtig ja, maar ik sta sowieso niet echt open voor extreem religieus gedoe.

Anoniem

Re: Wie kent onze kerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:23

VanillaQueen schreef:
Heb ik eens iets over gezien op tv oid, een homoseksuele jongen moest zich laten genezen dmv therapie met elektrische schokken.

Dat soort dingen zeggen voor mij genoeg, dat was echt heel ziek.


ben ik het niet mee eens. er word ook gezegt van bv. alle marokannen stelen enz. doen nederlanders dat niet dan? doen alle buitenlanders dat dan?

nee?!?

dat is het zelfde als jou reactie. dat is maybe een keer gebeurt, wat ik uit jou reactie opmaak is dat jij denkt dat dat meteen bij iedereen is van dit geloof. maar dat is totaal niet!