Wie kent onze kerk? Mormonen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Wie kent onze kerk? Mormonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 20:10

Nou misschien beetje rare vraag maar ik qas gewoon benieuwd wie er hier allemaal weleens van ons gehoord heeft, en wat voor ideen mensen over ons hebben.
Dus wie heeft er weleens van; De kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen.
we worden ook weleens Mormonen genoemd.
En?
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 13-12-05 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:11

uhm, is dat nieuw? Ben opzich redelijk bekend met godsdiensten maar hier heb ik dus echt nooit van gehoord

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:19

Wel eens van gehoord...maar ken het verder niet.

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:19

verootjoo schreef:
uhm, is dat nieuw? Ben opzich redelijk bekend met godsdiensten maar hier heb ik dus echt nooit van gehoord


Mormonen bestaan volgens mij al heeel lang, maar die komen vooral in de USA voor toch? Is toch een beetje hetzelfde als de 'Amish" daar?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:21

ik weet wel waar een kerk van de h der l dagen zit maar wat dat geloof betreft, geen flauw idee. Ik weet wel dat vroeger de mormonen meerdere vrouwen mochten hebben, en dat ze veel kids hadden :p

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:23

Ik heb er denk ik wel eens van gehoord. Is er neit pas ook een mormoonse tempel geopend?

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:24

Ik heb er wel eens een papier van door de bus gehad, het zag er nogal `sekte-achtig`uit.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:25

Marye78 schreef:
verootjoo schreef:
uhm, is dat nieuw? Ben opzich redelijk bekend met godsdiensten maar hier heb ik dus echt nooit van gehoord


Mormonen bestaan volgens mij al heeel lang, maar die komen vooral in de USA voor toch? Is toch een beetje hetzelfde als de 'Amish" daar?


Is trouwens niet te vergelijken met de amish. Amish is veel strenger, hebben geen elektriciteit, stromend water etc. Hun zijn tegen globalistatie en verwereldlijking (en vooruitgang ) de amish leven maar voor 1 ding alleen: de Here. De mormonen zijn wel meegegaan met de tijd.

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:27

Ook wel eens van gehoord. Volgens mij zit er hier sinds een jaartje ofzo ook zo'n mormonengebouw iets. Krijg er alleen een beetje een sekte-idee bij, want je mag er bijv. niet zomaar ff binnenlopen ofzo.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:32

Zoetermeer heeft toch de eerste mormonentempel van Nederland?

Ik weet er wel iets van, een heel eerlijk gezegd hoef ik er niet veel meer van te weten.

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:34

Ow was het de eerste ? Hij staat er nog niet zo lang volgens mij ...
Maar het zou best kunnen hoor. Zijn die tempels er nog niet zo lang dan ?

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:49

Welshcobfan schreef:
ik weet wel waar een kerk van de h der l dagen zit maar wat dat geloof betreft, geen flauw idee. Ik weet wel dat vroeger de mormonen meerdere vrouwen mochten hebben, en dat ze veel kids hadden :p


Haha de eerst kerk die vrouwen toestaat meerdere mannen te hebben. Daar sluit ik me bij aan

Van mormonen heb ik wel eens gehoord maar wat precies.... geen idee.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:51

haha nee dat mag weer niet :p, je mag als man wel meerdere vrouwen hebben maar anders om niet . Als je als man meerdere vrouwen hebt, kun je meer kindertjes fokken andersom gaat dat niet zo snel

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:51

Een oude klasgenoot van mij was mormoon. Wat het precies inhield weet ik niet. Iig is me bij gebleven dat je geen sex voor het huwelijk mocht...

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:54

mijn mama weet het:P........sober leven en de man mag met meerede vrouwen trouwen volgens mams

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Re: Wie kent onze kerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:19

Ik ken die kerk wel die staat bij ons achter (Op ons voormalig voetbalveldje ). Ik ben ook bevriend geweest met een meisje die naar deze kerk ging.

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:28

Ik heb er wel eens over gehoord. Weet er ook verder niet veel van.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:35

O interessant.

Vroeger stonden ze weleens in het centrum bij ons te evangeliseren. Altijd strak in het pak en van die schoolplaat-posters erbij die de Jehova's getuigen ook zo mooi vinden.

Als ik me niet vergis, is er een soort extra bijbelboek over de profeet Mormon ofzo?
Jullie doen aan volwassendoop?
Hebben zaterdag als feest/rustdag? of is dat alleen bij de zevendedagadventisten?
En jullie zijn erg gefocust op het einde der tijden, al weet ik niet meer of jullie ook een datum voorspeld hebben.

Tenslotte weet ik dat jullie ergens in Amerika een enorme database hebben met gigantisch veel stambomen. Mijn ouders zijn er een keer geweest en hun stambomen kwamen er ook in voor. De bedoeling was om iedereen 'in kaart' te brengen zodat iedereen in ieder geval de kans zou krijgen zich te bekeren. Klopt dat?

Jullie hebben dacht ik geen banden met andere christelijke kerken?

Heb ik nog interessante dingen gemist?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:55

ja elvira, ik ken die ook

haha, ik ken het via femke_l, anders had ik het ook niet geweten zonder haar

Dreamer_S
Berichten: 3603
Geregistreerd: 05-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:05

nog nooit van gehoord..

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:25

verootjoo schreef:
uhm, is dat nieuw?

Het Mormonisme bestaat al sinds 1820.

De 'hoofdstad' van het Mormonisme is Salt Lake City (Utah, VS).

Zie voor uitleg, feiten en cijfertjes: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mormonen

Wikipedia schreef:
Kenmerken
Een belangrijk verschil met vele andere kerken is dat de Kerk van Jezus-Christus gelooft in voortgaande openbaring. Openbaringen die wereldwijd gelden kunnen slechts door algemene autoriteiten in de hoogste hiërarchie van de kerk ontvangen worden. Op elk niveau kan men echter openbaring krijgen voor de roeping die men heeft ontvangen, voor het gezin waartoe men behoort of voor de eigen persoonlijke vooruitgang.

De Kerk van Jezus-Christus is vooral bekend om het grote belang dat zij hecht aan familiebanden. Zij heeft een wereldwijde reputatie op het vlak van genealogisch onderzoek. Bovendien heeft zij vandaag de dag de reputatie zeer conservatief te zijn aangaande huwelijk en gezinsleven; daar echter de meerderheid van de leden tegenwoordig buiten de VS woont, is dit sterk afhankelijk van de plaatselijke culturele omstandigheden, in verschillende delen van de wereld.

Sedert 1852 was het meervoudige huwelijk onder strenge voorwaarden toegestaan : zo moest de man die meer dan één vrouw wou huwen aantonen dat hij zowel materieel als affectief voor meer dan één vrouw én voor de kinderen die er konden komen kon zorgen en was het noodzakelijk de toestemming te hebben van de vrouw(en) met wie hij reeds gehuwd was. Op het hoogtepunt van deze praktijken was ongeveer 3 % van de huwelijken polygaam. Op 6 oktober 1890 werd na een lange vervolging door tegenstanders van de Kerk van Jezus-Christus de mogelijkheid om meervoudige huwelijken te hebben afgeschaft en werd deze beslissing unaniem ondersteund op een algemene conferentie van de Kerk. Enkel op deze manier was het mogelijk te vermijden dat alle bezittingen van de Kerk en haar leden in beslag werden genomen. Sindsdien worden leden die zich met polygamie inlaten geëxcommuniceerd.

Wanneer wordt gerapporteerd over "Mormonen" die polygaam leven, betreft het individuen - meestal in afgelegen gebieden - die géén lid zijn van De Kerk van Jezus-Christus van de Heiligen der Laatste Dagen maar van een oude splintergroep.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:42

Ik ken het van naam en de dingen die hier genoemd zijn kan ik er aan idd aan koppelen maar ik heb me er nooit in verdiept. Het komt ook echt niet overeen met mijn eigen denkwijze. Niettegenstaande vind ik religie erg interessant dus ik zou zeggen... vertel eens wat!

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:49

Ja vertel eens wat? Ik ben ook benieuwd naar de echt inhoud van deze kerk

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:55

Ik ben er wel benieuwd naar hoe de TS haar geloof ervaart.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 00:05

Ja ik ken het ook. Hier in Apeldoorn staat ook zo'n kerk. Een klasgenoot van mij is ook een Mormoon. Ze geloven geloof ik ook in een Mr Smith ofzo. Ze hebben wel strenge regels. Ze mogen geen thee, koffie, drugs,tabak enz gebruiken. Er is ook een tempel in Zoetermeer. Ze zijn heel erg gericht op de familie. Zie ook de site: http://www.kerkvanjezuschristus.nl/