Wie heeft DE oplossing? Behang verwijderen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ferah2001

Wie heeft DE oplossing? Behang verwijderen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 10:38

Wie heeft de ideale manier om oud behang te verwijderen???

Volgende week kan ik lekker mijn eigen plekje betrekken!
Er moet nog wel veel gedaan worden, maar het huisje is eigenlijk precies wat ik wou.
De bewoner voor mij had eigenlijk een garage staan om meteen de (grote) tuin af te sluiten. Die heeft hij jammer genoeg afgebroken, even kijken of mijn portemonnee zoiets toelaat want zoiets vind ik wel leuk. Anders alleen een schutting met deur en een afdak misschien?
Ik ben meteen al mijn plannen aan het typen, wie heeft er een goed middeltje?
Laatst bijgewerkt door Oscar op 12-12-05 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt.

Olle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:43

Uhhmzz gewoon natmaken en er met een spatel afhalen...

Ik zou het niet weten verder, ik ben niet zo heel erg slim met dat soort dingen.
Heel veel succes met je huisje.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:44

Sommigen zweren bij een behangstoommachine, bij een hoop zaken is deze wel te huur voor een schappelijk bedrag. Ik vind het zelf een onding! Ik heb heeeeeel veel lagen behang moeten verwijderen in mijn vorige huis en heb met veel resultaat het behangafweekmiddel van praxis/gamma gebruikt. Extreem natmaken en je trekt het er een goed kwartier later vrij simpel af. Zorg dat je een goed plamuurmes met breed blad hebt, dan steek je makkelijk een goed begin om te gaan scheuren! Succes en veel plezier in je nieuwe huis! Is het overigens een koop- of een huurhuis? Als het een huurhuis is, en je trekt met het behang ook een gedeelte van de stuclaag mee, meteen bellen, zij horen de muur weer behangklaar/glad te mkane voor je! Succes

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:46

Ligt eraan wat je daarna wil doen aan je muren.

Bij schilderen: als het papierbehang is EN het zit goed vast: laten zitten! Scheelt enorm veel tijd, je hoeft geen muren te vlakken (soms zijn muren onder behang erg lelijk).

Anders: bij GAMMA etc. kun je behangafstomers huren. Niet duur en wel makkelijk. Begin onderaan je muren met stomen, de stoom trekt naar boven, dus is het begtin onderaan moeilijker dan bovenaan (dat laat dan wel los). Hou ramen en deuren wel gesloten tijdens het stomen, zet de stroom uit in de ruimte waar je aan de slag bent. Gebruik evt. een schuursponsje of een schuurpapiertje om de laatstje snipper-restjes behang te verwijderen. Oja, vraag vriendjes/vriendinnetjes om te helpen, is ook stukken leuker.

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:48

He wat lekker joh, je eigen huisje in. BEn nu nog aan het afkicken van het behang afkrabben in mijn huisje, haha. Ik had van dat special spul gehaald bij de Karwei, maar je zult het ook vast bij de gamma of praxis kunnen halen. Weet even niet meer hoe het heet, maar zit in een geel flesje, door en emmer water doen en goed insmeren op het behang, laten intrekken en het gaat stukken makkelijker.
Veel succes, maar ook veel plezier!

Yavanna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:57

biotex of afwasmiddel in water doen, met een plamuurmes snedes in het behang maken, goed natmaken, ff inlaten trekken, en het vliegt er van af...

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:33

Ik zweer ook bij het behangstoom machine!! Als je er een beetje handigheid (en hulp) in hebt, heb je een kamer van 14m2 binnen een uurtje gedaan!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:40

Mijn ervaring is dat het met een stomer zeker zo lang duurt als met een plantenspuit... Behang goed insprayen, even laten intrekken, en je steekt het met een breed plamuurmes zo af. Mes goed vlak tegen de muur houden, dan haal je er zo hele plakkaten vanaf.
Radio lekker hard, groep welwillende vrienden mee die je pizza in het vooruitzicht stelt, en brullen en scheuren maar!

Succes!

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:31

Behangstoommachine is erg handig! Let er wel op dat je een professionele leent, de meeste andere zijn niet zo goed (lees: daarbij duurt het langer voor het behang eraf is). Wij hebben in de zomer opnieuw behangen en het oude behang eraf halen (bij ons zaten er zelfs 2 lagen op de muur) ging veel makkelijker met een goede behangstoommachine, dan met een plantenspuit met behangweekmiddel (o.i.d.). Al is de plantenspuit wel handig voor de moeilijke hoekjes waar je met de stoommachine niet komt.

Als je al het behang eraf gehaalt hebt is het handig om de gaten in de muur op te vullen met plamuur. Dit lijkt dan uiteindelijk veel mooier!

Succes!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:45

Behangstoommachine....echt ideaal. Ik ga echt niet meer met een emmertje en een sponsje in de weer....

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:51

wij hebben het een keer geprobeerd met zo'n stoommachine, maar dat wou dus echt niet!
toen met sodawater zeiknat gemaakt, een halfuur laten intrekken en toen ging het er zo vanaf

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:56

De truc is vooral dat je het even in moet laten trekken

Jemawi

Re: Wie heeft DE oplossing? Behang verwijderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:46

Ik ben net klaar

Hier moest ook al het behang eraf, zeker beneden zat het muur-en muurvast. Zo'n behangafstomer kon ik lenen van een bevriende schilder, het ging echt super!

Bij een bouwmarkt kun je ze huren, ik zag het laatst in de folder staan. Prijzen vallen me mee.

Succes, mijn ervaring gaat het zeker sneller met zo'n apparaat!

Anoniem

Re: Wie heeft DE oplossing? Behang verwijderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:49

Een stoom apparaat werkt het beste. Moet je wel een hele goede hebben. De gene die je bij de praxis en dergelijke huurt zijn ondingen.

Mijn ouders hebben een goede gekocht. Binnen een uurtje heb je een hele woonkamer kaal

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:50

heb ook zeer goede ervaring met Sodawater, perfect kost lekker niks!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:52

bij ons gingen de eerste lagen (ja het waren er 6) er goed af met een stoommmachine. die kan je huren bij de gamma voor ongeveer 10 euro voor een week. De andere lagen heb ik met behangafweekmiddel eraf gehaald en dat van de gamma is net zo goed als dat van perfax. Alleen het scheelt behoorlijk in prijs!

Succes en veel plezier in je huisje!