Sorane schreef:Mijn zwager heeft MBO bouwkunde gedaan en verdiende rond de 2100 euro netto in de maand. Hij heeft nu zijn HBO bouwkunde afgerond en zit rond de 3600 in de maand. Dus het verschil is heel groot. En wel logisch ook eigenlijk.
Het verschil tussen MBO en HBO bouwkunde is heel groot. De MBO opleiding is heel simpeltjes en de HBO gaat toch wat verder in op de technische aspecten.
2100 of 3600 is een erg groot verschil hoor, tussen MBO en HBO. En ik kan hiervandaan niet zien hou oud je broer is, maar 2100 voor een MBO-baan is namelijk verrekte veel!!
Ikzelf ben afgestudeerd in Chemische technologie, maar heb nu een functie als technisch calculator in een werktuigbouwkundig bedrijf. Ik verdien paar honder euro minder dan die 2100 (en voor een afgestudeerde HBO-er heb ik toch nog geen slecht salaris hoor..). Vriend van mij, afgestudeerd in de Chemie MBO heeft al 5 jaar werk bij dezelfde werkgever en verdient ca. 100 euri minder dan ik. Ondanks die 5 jaar werkervaring.
Misschien is dit een voorbeeld waar je wat aan hebt? Geen Bouw, maar toch ook wel beide technische opleidingen.
P.s. Als het je gaat om te kiezen voor een MBO of HBO opleiding nav het loon wat je ermee krijgt. Lijkt me beter van niet namelijk, dan gewoon de opleiding doen die je qua niveau het beste ligt lijkt mij..