Verschil loon MBO of HBO?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Verschil loon MBO of HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 15:52

Ik kan niet goed vinden op google e.d. waar je kunt zien wat voor verschil in loon je hebt met een MBO diploma of dat je een HBO hebt.
Het gaat hierbij om de opleiding Bouwkunde!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

SassieSjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:53

MBO= middelbaar beroeps onderwijs.
HBO= hoger beroeps onderwijs.

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 16:02

Dat weet ik Plucker, maar ik bedoel wat het verschil in loon is.
Het gaat dus ook om dezelfde opleiding, Bouwkunde!
Hoeveel is het verschil in loon als je dan dus een MBO f HBO diploma daarin hebt...

SassieSjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:09

OWh oke geen idee?! sorry

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:13

Op loonwijzer.nl kan je ergens een test doen wat je hoort te verdienen. Je zou eens kunnen kijken of ze daar ook onderscheid maken tussen MBO en HBO.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:18

er wordt onderscheid gemaakt, een hoger ogeleid persoon zal een hogere functie kunnen bekleden en daardoor in een hogere functieschaal worden geschaalt.
Hoeveel dit scheelt ligt aan het bedrijf en de CAO(dit kan verschillen van €200 in de maand tot ?)

Anoniem

Re: Verschil loon MBO of HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:35

Mijn zwager heeft MBO bouwkunde gedaan en verdiende rond de 2100 euro netto in de maand. Hij heeft nu zijn HBO bouwkunde afgerond en zit rond de 3600 in de maand. Dus het verschil is heel groot. En wel logisch ook eigenlijk.

Het verschil tussen MBO en HBO bouwkunde is heel groot. De MBO opleiding is heel simpeltjes en de HBO gaat toch wat verder in op de technische aspecten.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:59

Het verschil in loon is van veel factoren afhankelijk, oa. je eigen werkervaring (zowel het aantal jaren als de aard van het werk), de grootte van het bedrijf, het takenpakket, CAO, je verantwoordelijkheden enz.

Grofweg zul je, wanneer al deze factoren exact hetzelfde zijn, ongeveer 200/300 euro meer verdienen.

Op www.loonwijzer.nl kun je zien wat anderen in de sector verdienen. Je kunt daar precies je niveau, het soort baan, je werkervaring enz. aanvinken en vervolgens wordt er een indicatie gegeven wat je collega's verdienen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:03

Sorane schreef:
Mijn zwager heeft MBO bouwkunde gedaan en verdiende rond de 2100 euro netto in de maand. Hij heeft nu zijn HBO bouwkunde afgerond en zit rond de 3600 in de maand. Dus het verschil is heel groot. En wel logisch ook eigenlijk.

Het verschil tussen MBO en HBO bouwkunde is heel groot. De MBO opleiding is heel simpeltjes en de HBO gaat toch wat verder in op de technische aspecten.

2100 of 3600 is een erg groot verschil hoor, tussen MBO en HBO. En ik kan hiervandaan niet zien hou oud je broer is, maar 2100 voor een MBO-baan is namelijk verrekte veel!!

Ikzelf ben afgestudeerd in Chemische technologie, maar heb nu een functie als technisch calculator in een werktuigbouwkundig bedrijf. Ik verdien paar honder euro minder dan die 2100 (en voor een afgestudeerde HBO-er heb ik toch nog geen slecht salaris hoor..). Vriend van mij, afgestudeerd in de Chemie MBO heeft al 5 jaar werk bij dezelfde werkgever en verdient ca. 100 euri minder dan ik. Ondanks die 5 jaar werkervaring.

Misschien is dit een voorbeeld waar je wat aan hebt? Geen Bouw, maar toch ook wel beide technische opleidingen.

P.s. Als het je gaat om te kiezen voor een MBO of HBO opleiding nav het loon wat je ermee krijgt. Lijkt me beter van niet namelijk, dan gewoon de opleiding doen die je qua niveau het beste ligt lijkt mij..

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 22:20

Bedankt voor de berichtjes! Ik sta een beetje te kijken van het verschil wat jouw zwager heeft Sorane! Dat is nog behoorlijk wat!

Bienotje, het gaat om een vriend van mij. Hij heeft diploma MBO bouwkunde en is nu bezig met HBO. Hij heeft bij een van de bekende bedrijven in de bouw, INBO, gewerkt (vakantie werk) en stage gelopen. Nu waren er toen 2 die een eigen bedrijf begonnen zijn en zij belden hem nu op dat ze een 2e tekenaar nodig hebben, hij zit dus heel erg te twijfelen hoe of wat. hij wil graag zijn opleiding afmaken maar het is hard werken en hij moet ook veel thuis op de boerderij helpen en een stukje nalatigheid.

Waarom hij precies het verschil wil weten weet ik niet! Maar hij zal het zowiezo nooit om het geld doen, dat weet ik zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 01:03

Ik zit met een zelfde verschil hoor. Een verschil tussen MBO Informatica en HBO informatica.

Een vriendin van mij net zo... en we zijn allemaal tussen de 25 en de 34 jaar.

XLC70

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:06

Ik werk in de uitzendbranche en kan je wellicht helpen! Wat de precieze verschillen in loon zijn, is ook erg afhankelijk bij wat voor een bedrijf je werkt. Bij een groot internationaal bedrijf liggen de lonen standaard al hoger dan bij een bedrijf met 50-100 werknemers.
Gemiddeld heb je wel een soort van leidraad:
MBO afgestudeerden hebben een startsalaris van +/- EUR 1600,- bruto per mnd
HBO afgestudeerden +/- 1900,- bruto per mnd
Universitair afgestudeerden +/- 2500,- bruto per mnd
Wil je uitrekenen wat je aan deze bedragen netto overhoudt, dan moet je er 70% van pakken, dan kom je ongeveer goed uit.

Edit: de lonen op loonwijzer zijn trouwens vrij laag ingeschaald! Vind ik dus niet echt een graadmeter!

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 14:12

XLC70 bedankt!