Belijdenis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Belijdenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-02 19:03

Zo, ben de laatste tijd wel kerkelijk hoor.

Valt op zich eigenlijk ook nog wel mee, maar de laatste tijd staat veel in het teken van de kerk.
Dit komt omdat ik in de Paas-nacht (vanavond dus) Belijdenis ga doen.

Gister, op Goede Vrijdag, ook naar de kerk toe geweest, want dat hoorde er bij.
Vorige week donderdag nieuwe kleren wezen shoppen en vorige week vrijdag nieuwe schoenen.
En ongeveer een halfjaar lang iedere eerste maandag van de maand Chatechisatie gehad, alleen deze maand 3 maandagen achter elkaar.
De gewone, nog 1 keer inhalen omdat een keertje de dominee ziek was (ben ook 1 keer niet geweest, maar goed), en eentje speciaal over vanavond.
En gisteravond laat mn kettinkje gekregen (met zoiets krijg je vaak sieraden), die ik dus vanavond al om kan doen.
Vanochtend om half 12 al naar de kapper (om te knippen en laten opsteken), das een crime zeg, je haar op laten steken voor vanavond terwijl de kerk pas begint om half 10, duurt tot half 11 en dan nog eventjes handje schudden en dan naar huis, en alle familie mee.
Moest vanmiddag ook nog mee boodschappen doen, paard buiten en binnen zetten en uitmesten, helpen schoonmaken etc etc.
En nu had ik vanochtend een puli aangedaan en daarna mn haar op laten steken, dat wordt zo nog leuk dus als ik me ga omkleden.

Ik ben zelf 18, volgende maand 19 en nog een jongen die ff iets jongers is dan mij, maar wel 18, die Belijdenis doet.
(Daar heb ik trouwens ooit nog eens een blauwe maandag 2 maandjes mee gehad, zeg maar kinderverkering, want in totaal hebben we 1 x gezoend, haha).
Hij heeft zn rijbewijs al wel (ikke dus nog niet) en een auto, en dat was very makkelijk, want iedere keer bracht hij me thuis.
Hij kreeg dan meestal wel gebak, haha, was erg toevallig, maar dan hadden we zondags wat gehad, een verjaardag ofzo en was er gebak over, die we dus de andere avond op gingen eten en als hij me dan thuis bracht kreeg hij dus ook wat, alleen moest ie dan wel verplicht Westenwind kijken Schijnheilig .


Het mag van mij nu wel een keer beginnen hoor, dan ben ik daar ook weer vanaf.
Maar moet me nog eerst omkleden, opmaken, visite ontvangen, koffie en gebak, naar de kerk, handjes schudden, visite (familie dus) weer mee naar huis, eten (wordt dus pas na 11 uur) bla bla bla en dan had ik eigenlijk ook nog wel graag uitgewild, heb al gezegd dat er kans is dat ik om half 1 wegpeer en lekker uitga, maargoed, dan moet mn vriendin wel uitgaan, maar dat zie ik vanzelf nog wel.

Oja, niet vergeten de mobiel uit te zetten, want stel je voor dat ie in de kerk afgaat.
We hebben trouwens de digi ook weer voor eventjes in huis, dus ik wordt veel op de foto gezet vanavond ben ik bang, maargoed, ik heb de honden vandaag ook flink gekiekt en de omgeving.
Dus als je wilt weten in wat voor boes-boes ik woon, van de week komen de foto's op ITP, waarschijnlijk ook wel van vanavond, tenminste als er een toonbare en duidelijke (tis in de kerk dan, flitsen wordt dan een beetje moeilijk he?) tussen zit.
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 01-04-02 02:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 19:21

Wat voor kerk zit je?

Mijn oom en vriend deden ook belijdenis. (afgelopen zondag was dat) En 2e paasdag m'n neef (lekkere familie haha Haha! )

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-02 19:40

Bij de Nederlandse Hervormde Kerk (oftewel Protestants dus) hier in de buurt.

Normaal zijn we ook niet zo kerkelijk hoor, 3 jaar geleden ben ik en mn broertje gedoopt (ook tijdens de Paasnacht) en omdat ik vorig jaar nog op de gewone chatechisatie zat, ben ik zo de Belijdenis-chatechisatie in gerold.
En dus vanavond doe ik de Belijdenis, maar voor gister had ik de kerk al een hele lange tijd niet meer gezien.
Volgens mij met Kerst, dan gaan we altijd wel en ook met Pasen en als er wat bijzonders is, zoals begravenis of trouwen.
En volgens mij nog nooit op Goede Vrijdag, maargoed, dat hoorde erbij als ik vandaag Belijdenis wou doen, haha.

Bartje

Berichten: 1651
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 19:59

wat houdt belijdenis eigenlijk in..??

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 14:27

kik!!! vorige week hebben ze bij ons in de kerk belijdenis gedaan (ook ned. hervomd)... ik kreeg soms een brok in mn keel zo mooi.... ik twijfel zelf om het ook te doen..... ik denke rno g ff over na!

maar gefeliciteerd!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 16:43

Dank je wel Esmee.
Ben gister ook veelvuldig gefeliciteerd, oftewel handjes schudden zoals ik het altijd noem en kadootjes horen er dan natuurlijk ook bij Schijnheilig .
De hele familie was er bij (nouja, uitgezonderd 1 neefje) en 1 vriendin.
Ben na de tijd toch niet uitgeweest, zoals ik wel van plan was, maar ok.

Heb van mn moeder een gouden kettingje en hangertje gekregen, van de rest geld en wat kleine dingetjes, zoals een boekje van de Kinderdienst, een ander boekje van een tante, een of ander spulletje (creme waarsch oid) van iemand anders en een bos bloemen van de Kerk en nog een kettinkje van de Dominee, en op onze beurt gaven wij (die andere jongen en ik) samen een bos bloemen als dank aan haar.

Wat de Belijdenis nou inhoudt?
Opzich niet zoveel, je moet vrijdags in de kerk present zijn en zaterdags op 1 vraag ja antwoorden en op een gegeven moment naar voren komen en knielen op zo'n bankje en dan legt de Dominee haar handen op je hoofd en doet/zegt dan wat.
Ook heb ik nog een stuk voorgelezen (ik meteen natuurlijk weer het langste verhaal met sommige zeer moeilijk uitspreekbare woorden, maar dat heeft er volgens mij niet echt mee te maken, hihi.

Bartje

Berichten: 1651
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 18:15

Chrystal-gek schreef:
Wat de Belijdenis nou inhoudt?
Opzich niet zoveel


Oftewel sneaky manier om cadeautjes te krijgen Knipoog kan iedereen aan een belijdenis meedoen?? Schijnheilig

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 18:28

Ik heb ook belijdenis gedaan, een aantal jaren geleden. Toen ik een paar weken oud was, hebben mijn ouders mij laten dopen. Daarbij kreeg ik water op mijn hoofd, een teken dat ik bij God mocht horen. Toen ik volwassen was, heb ik belijdenis gedaan. Daarbij heb ik ja gezegd op de vraag of ik bij God wil horen en wil leven volgens zijn wet. In feite heb ik de verantwoordelijkheid genomen voor mijn geloof in God. Dat houdt in, dat ik zelf een relatie met God houd, door middel van bidden, bijbellezen, naar de kerk gaan etc.

Voor mij betekent het dus veel meer dan voor in de kerk staan en kadootjes krijgen. Ik word erg verdrietig van de kreet dat "de belijdenis niet zoveel inhoudt."De ceremonie op zich misschien niet, maar de belofte die je aan God doet is wat mij betreft heel belangrijk.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 19:16

Tuurlijk houdt Belijdenis doen opzich meer in dan de dienst, maar de dienst opzich houdt niet zoveel in (heb het idd een beetje verkeerd uitgedrukt, was ook niet mijn bedoeling dat ze het zo begrepen zoals jij het begreep Billy, sorry als je hierdoor gekwets voelt).
En voor de kadootjes deed ik het niet, vergat dat gedeelte vooral, kwam mijn moeder thuis met een dingetje van een juwelier, bedacht ik me ineens dat dat wel voor mij kon zijn.
En zei mn vriendin na de dienst dat ik van haar nog wel wat na de tijd kreeg (van de rest die weer mee naar huis ging, dus familie, deed dat ook) als we weer thuis waren, had ik niet verwacht of aangedacht en dacht dus van oja?, o jaaahaa, klopt, hihi.

Het andere erom heen houdt veel meer in, tijdens Belijdenischatechisatie wordt je veel geleerd en er wordt veel gepraat (en gediscusieerd) en je moet er over nadenken.
Oa door zelf een geloofsbelijdenis te schrijven.
De jaren ervoor heb ik de gewone chatechisatie gevolgd (jongeren en ouderen groep).
Toen ik gedoopt werd kon ik ook kiezen om dan ook meteen de Belijdenis te doen, maar ik vond het 2 dingen, dus heb het toen nog niet gedaan.

Ik heb er dus ook zelf voor gekozen om gedoopt te worden, mijn moeder heeft mij die keuze zelf te laten maken, en ik ben er zelf mee gekomen.
Ook het Belijden, ik had het ook later of helemaal niet kunnen doen, maar ik heb er voor gekozen om het wel te doen.
Mijn moeder heeft me in de keuze wel of niet en hoe te geloven dus helemaal vrij gelaten en ik heb er dus ook helemaal zelf voor gekozen.
Dus dat houdt eigenlijk al in dat ik er vrij serieus mee omga en goed over nagedacht heb.

Ik was trouwens wel vrij zenuwachtig op het laatste moment, vlak voor de dienst dus, terwijl ik van me zelf niet snel zenuwachtig ben, ook niet met wedstrijden met mn paard ofzo, alleen dan net even voordat ik de ring inga, ervoor of erna eigenlijk helemaal niet.
Soms alleen voor de uitslag (wedstrijd, school oid) op het laatste moment maar vaak ook niet, hoe belangrijk die ook is, want je kunt er toch niks meer aan veranderen.
Nou, dat was dit dus ook ongeveer.

Er is dus 1 ding waar je Ja op moet zeggen, je kan natuurlijk zo Ja zeggen, maar je moet het ook menen.

Geloof je in God de Vader, dat hij je het leven gunt
en daarom een verbond met ons gesloten heeft?

Vertrouw je je toe aan Jezus Christus, onze Heer,
die ons leven heelmaakt en onze schuld verzoent
en ons wil leiden naar Zijn toekomst?

Verlang je ernaar om, gedreven door de Heilige Geest
en verenigd rondom Woord en sacrament,
de Heer te dienen in de opbouw van Zijn Kerk
tot aan de komst van Zijn Rijk?

Wat is daarop je antwoord?
.........
.........


En daar kun je dus, als je er mee eens bent Ja op antwoorden.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:41

kun je als je niet gedoopt bent toch bij God horen?
En wat is dan de diepere betekenis achter gedoopt worden? En wat is communie ofzoiets dan? Dat doen geloof ik alleen katholieken of niet? Verward

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:50

Kinta schreef:
kun je als je niet gedoopt bent toch bij God horen?
En wat is dan de diepere betekenis achter gedoopt worden? En wat is communie ofzoiets dan? Dat doen geloof ik alleen katholieken of niet? Verward


Alas je niet gedoopt ben kun je wel bij God horen... het dopen is alleen een verbond tussen God en jouw, maar als je een baby ben en je wordt gedoopt maakt God een verbond tussen jouw en je ouders.... belijdenis doen is een verbond maken tussen God en jezelf... je KIEST zelf voor God en wil jelzef helemaal aan Hem geven! Maar er zit wel verschil in de katholieken gaat het anders als bij de protstanten (hervomden en de rest)! Zo heb je ook een volwassendoop dan kies je zelf ook voor God.. maar dan je niet gedoopt als baby zijnde!