Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 13:03

Hoi allemaal!

Aankomende vrijdag moet ik geopereerd worden en word er een transpalatale distractie bij mij gedaan, en krijg ik daarna een expansieapparaat.

Iemand hier ervaringen mee?

Adrija

Berichten: 1896
Geregistreerd: 28-11-01

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:11

Geen ervaring mee, maar vraag me wel af wat de ingreep inhoudt en voor welke diagnose. Kun je het misschien wat meer toelichten?

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 13:37

ingeborg schreef:
Geen ervaring mee, maar vraag me wel af wat de ingreep inhoudt en voor welke diagnose. Kun je het misschien wat meer toelichten?


Ik heb een open beet, kruisbeet en mijn bovenkaak is smaller dan mijn onderkaak.

Ik heb op internet gezocht om het te verduidelijken met een plaatje, maar kon niets vinden, zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.

Zal een stukje overtypen van een folder die ik van de kaakchirurg heb gehad:
Transpalatale distractie is een techniek waarbij de bovenkaak op bepaalde plaatsen heelkundig wordt verzwakt, en een expansieapparaat op het gehemelte een verbreding realiseert.
Na de verbreding krijgt het bot zijn natuurlijke sterkte terug.
De kruisbeet is gecorrigeerd en de ruimte die vrij komt tussen de centrale snijtanden, wordt gebruikt om de andere tanden in de boog te brengen.

Een week na de ingreep krijgt de patient een sleutel, waarmee dagelijks de expansiemodule wordt geactiveerd, door van boven naar beneden te draaien, tot de volgende kleurcode verschijnt.
Het sleutelen duurt een paar weken.

Er word dus zeg maar een staafje in mij gehemelte geplaatst die druk geeft aan mijn bovenkaak.
Die moet ik dus een week na de operatie steeds een beetje aandraaien met een speciale sleuteln die in het midden van het expansieapparaat past.
Hoe meer er gedraaid word, hoe meer druk er op de kaak komt, en hoe breder deze dus word.
Als er ver genoeg gedraaid is zal het expansieapparaat een andere kleur vertonen.

Tenminste zo zit het ongeveer als ik het goed begrepen heb van de kaakchirurg en orthodontist.

Adrija

Berichten: 1896
Geregistreerd: 28-11-01

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:01

Ik wist niet eens dat ze dat zo deden. Mooi dat ze een oplossing hebben voor een te smalle kaak. Lijkt me wel pijnlijk. Sterkte met de ingreep en ook daarna als je dat sleuteltje moet gaan gebruiken!

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 14:10

ingeborg schreef:
Ik wist niet eens dat ze dat zo deden. Mooi dat ze een oplossing hebben voor een te smalle kaak. Lijkt me wel pijnlijk. Sterkte met de ingreep en ook daarna als je dat sleuteltje moet gaan gebruiken!


Jammer genoeg voor mij is er verder ook weinig informatie over te vinden.
Lijkt me ook pijnlijk, maar gelukkig ben ik binnen een dagje weer thuis.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:57

Klinkt als een soort hele heftige beugel.

Ik heb er nog niet eerder van gehoord, maar ik wens je veel succes, klinkt vrij heftig, ik hoop dat je uiteindelijk het beoogde resultaat zult hebben.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 15:02

Stennisje schreef:
Klinkt als een soort hele heftige beugel.

Ik heb er nog niet eerder van gehoord, maar ik wens je veel succes, klinkt vrij heftig, ik hoop dat je uiteindelijk het beoogde resultaat zult hebben.


Erbij krijg ik ook nog brackets, krijg dus een hele mond vol.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:09

ik lees je verhaal en het doet spontaan pijn bij me.
wens je heel veel sterkte, lijkt me ergpijnlijk, maar ja wie mooi wil zijn.....
Of is het ook medisch beter, bedoel euh tja, snap je het

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:51

ik heb deze gehad!!!

elke dag moest mijn moeder de sleutel uittdraaien en dan werd de buegel "breder" op een gegeven moment had ik een spleetje van 3 cm tussen mijn voortanden, en toen kreeg ik slotjes om het in de rij te zetten. het was vooral pijnlijk. Maar ik ben blij met hoe het geworden is

ow, ik lees nu dat jij van te vooren een 'operatie'moet ondergaan. ik kreeg deze beugel gelijk zonder operatie van de ortho. Maar met hetzelfde idee. mijn geheemelte was te smal en daardoor was er te kort ruimte voor alle tanden en kiezen

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:01

heey

ik heb volgens mij de essential bla distracitie (of hoe je het ook schrijf)

heb er nu 2 mijn allebei de kaken zijn ste smal.

heb tussen me gehemelte een soort stang zitten en in me onderkaak soort van schroeven

ben blij dat ik niet de enige bent

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:03

Sassieja schreef:
ingeborg schreef:
Geen ervaring mee, maar vraag me wel af wat de ingreep inhoudt en voor welke diagnose. Kun je het misschien wat meer toelichten?


.

Zal een stukje overtypen van een folder die ik van de kaakchirurg heb gehad:
Transpalatale distractie is een techniek waarbij de bovenkaak op bepaalde plaatsen heelkundig wordt verzwakt, en een expansieapparaat op het gehemelte een verbreding realiseert.
Na de verbreding krijgt het bot zijn natuurlijke sterkte terug.
De kruisbeet is gecorrigeerd en de ruimte die vrij komt tussen de centrale snijtanden, wordt gebruikt om de andere tanden in de boog te brengen.

Een week na de ingreep krijgt de patient een sleutel, waarmee dagelijks de expansiemodule wordt geactiveerd, door van boven naar beneden te draaien, tot de volgende kleurcode verschijnt.
Het sleutelen duurt een paar weken.

Er word dus zeg maar een staafje in mij gehemelte geplaatst die druk geeft aan mijn bovenkaak.
Die moet ik dus een week na de operatie steeds een beetje aandraaien met een speciale sleuteln die in het midden van het expansieapparaat past.
Hoe meer er gedraaid word, hoe meer druk er op de kaak komt, en hoe breder deze dus word.
Als er ver genoeg gedraaid is zal het expansieapparaat een andere kleur vertonen.

Tenminste zo zit het ongeveer als ik het goed begrepen heb van de kaakchirurg en orthodontist.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:04

Sassieja schreef:
ingeborg schreef:
Geen ervaring mee, maar vraag me wel af wat de ingreep inhoudt en voor welke diagnose. Kun je het misschien wat meer toelichten?


Ik heb een open beet, kruisbeet en mijn bovenkaak is smaller dan mijn onderkaak.

Ik heb op internet gezocht om het te verduidelijken met een plaatje, maar kon niets vinden, zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.

Zal een stukje overtypen van een folder die ik van de kaakchirurg heb gehad:
Transpalatale distractie is een techniek waarbij de bovenkaak op bepaalde plaatsen heelkundig wordt verzwakt, en een expansieapparaat op het gehemelte een verbreding realiseert.
Na de verbreding krijgt het bot zijn natuurlijke sterkte terug.
De kruisbeet is gecorrigeerd en de ruimte die vrij komt tussen de centrale snijtanden, wordt gebruikt om de andere tanden in de boog te brengen.

Een week na de ingreep krijgt de patient een sleutel, waarmee dagelijks de expansiemodule wordt geactiveerd, door van boven naar beneden te draaien, tot de volgende kleurcode verschijnt.
Het sleutelen duurt een paar weken.

Er word dus zeg maar een staafje in mij gehemelte geplaatst die druk geeft aan mijn bovenkaak.
Die moet ik dus een week na de operatie steeds een beetje aandraaien met een speciale sleuteln die in het midden van het expansieapparaat past.
Hoe meer er gedraaid word, hoe meer druk er op de kaak komt, en hoe breder deze dus word.
Als er ver genoeg gedraaid is zal het expansieapparaat een andere kleur vertonen.

Tenminste zo zit het ongeveer als ik het goed begrepen heb van de kaakchirurg en orthodontist.



Deze heb ik in me geheelte en onderin heb ik een ander geval

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:12

de pijn valt opzich wel mee.

maar tegen mij zeiden ze je hoef maar een dagje in het ziekenhuis te liggen. Niet dus!!

maar bij mij waren ook verstand kiezen eruit gehaald en die onderbeugel is niet zo'n sucses

De pijn valt echt mee alleen het opdraain is het poedersuiker.

1 tip neem een paracetemol voordat je het gaat opdraaien.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:17

Esmeralda schreef:
ik lees je verhaal en het doet spontaan pijn bij me.
wens je heel veel sterkte, lijkt me ergpijnlijk, maar ja wie mooi wil zijn.....
Of is het ook medisch beter, bedoel euh tja, snap je het


Tja het is voor mezelf op den duur ook beter.
Mijn kiezen passen dus niet netjes op elkaar, en als ik bijvoorbeeld lig te slapen, schrapen ze over elkaar heen, waardood ik verschrikkelijke pijn in mijn kaken heb de volgende dag.

En tja nu voelt het niet fijn om mijn mond dicht te doen, dus zit ik vaak met mijn mond op een kier, en dat ziet er ook niet echt bijzonder intelligent uit.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:19

shariyerke schreef:
ik heb deze gehad!!!

ow, ik lees nu dat jij van te vooren een 'operatie'moet ondergaan. ik kreeg deze beugel gelijk zonder operatie van de ortho. Maar met hetzelfde idee. mijn geheemelte was te smal en daardoor was er te kort ruimte voor alle tanden en kiezen


Ik heb wel van tevoren gehoord dat er bij mij ook een spleetje tussen mijn voortanden zal komen, maar dat zou volgens de orthodontist met een week of 5 weer wegtrekken.

Beetje jammer, het enigste wat eigenlijk wel netjes is word ook weer uit mekaar geduwd.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:20

willeke16 schreef:
de pijn valt opzich wel mee.

maar tegen mij zeiden ze je hoef maar een dagje in het ziekenhuis te liggen. Niet dus!!

maar bij mij waren ook verstand kiezen eruit gehaald en die onderbeugel is niet zo'n sucses

De pijn valt echt mee alleen het opdraain is het poedersuiker.

1 tip neem een paracetemol voordat je het gaat opdraaien.


Hoelang heb jij dan in het ziekenhuis gelegen?
Mij is ook beloofd dat ik 's ochtends kom en 's middags weer naar huis mag, met een week rusten erachteraan.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:21

Ik krijg er spontaan pijn van in m'n mond Maar op den duur zal het idd beter zijn, ik wens je veel succes en voor daarna beterschap

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:26

Mik_beer schreef:
Ik krijg er spontaan pijn van in m'n mond Maar op den duur zal het idd beter zijn, ik wens je veel succes en voor daarna beterschap


Ja bedankt, sturen jullie allemaal massaal kaartjes?!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:27

ik werd woensdag opgenomen, donderdag werd ik geopenreerd en ik mocht vrijdags naar huis.

ben nu week achter de rug.

mijn onderkaak was stijf maar dat kwam omdat me vestand kiezen eruit was gehaald en in me onderkaak ook een soort van beugel hebt,

me bovenkaak minst last van alleen slikken is ff raar omdat je niet je tong tegen je geheemelte kan leggen maar dat is gewoon wennen

elke dag wordt er een milimeter gedraaid.Als ze gaan draaien is het geen pretje het is geen pijn.Het is echt een tegen druk.

Daarom advisier ik je een paracetemol een uur van te voren in te nemen. Anders heb je kans dat het wel zeer doet. Ben 1x vergeten en tja toen was het wat gevoeliger

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:04

Sassieja schreef:
dus zit ik vaak met mijn mond op een kier, en dat ziet er ook niet echt bijzonder intelligent uit.

Ben je toch ook niet?

Room en ik komen je wel troosten hoor .

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:23

Mijn broertje is hier een jaar of 10 geleden aan geopereerd. Het deed wel veel pijn maar het is zo mooi geworden. Zijn gezicht klopt nu. Hij had een smallere onderkaak en kruisbeet (zit blijkbaar in de familie want ik heb het ook, maar niet zo erg).

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 11:15

Dennis schreef:
Sassieja schreef:
dus zit ik vaak met mijn mond op een kier, en dat ziet er ook niet echt bijzonder intelligent uit.

Ben je toch ook niet?

Room en ik komen je wel troosten hoor .


Haha dat is waar.

De operatie is (gelukkig) nog even uitgesteld, ze moesten toch nog meer foto's hebben voor de operatie.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 11:16

crazycactus schreef:
Mijn broertje is hier een jaar of 10 geleden aan geopereerd. Het deed wel veel pijn maar het is zo mooi geworden. Zijn gezicht klopt nu. Hij had een smallere onderkaak en kruisbeet (zit blijkbaar in de familie want ik heb het ook, maar niet zo erg).


Ja idd, mijn gezicht klopt ook niet nu.
Agh het kan er alleen maar beter op worden.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 11:18

willeke16 schreef:
ik werd woensdag opgenomen, donderdag werd ik geopenreerd en ik mocht vrijdags naar huis.

ben nu week achter de rug.

mijn onderkaak was stijf maar dat kwam omdat me vestand kiezen eruit was gehaald en in me onderkaak ook een soort van beugel hebt,

me bovenkaak minst last van alleen slikken is ff raar omdat je niet je tong tegen je geheemelte kan leggen maar dat is gewoon wennen


Okee, ik zal van tevoren een paracetamol nemen.

Daar zat ik ook nog over te denken idd, ook 1 van de redenen dat dit moet is omdat mijn tong niet genoeg ruimte heeft.
Als er nou ook nog zo'n ding in zit, word het krap daarboven.

En tja slikken lijkt me idd raar, doet het in het begin niet pijn als je slikt en je komt tegen dat ding aan?!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:43

het slikken doet bij mij niet pijn (denk dat dat bij iedereen anders is)

als je slikt dan voel je dat ding wel met je tong. ik eet nu kleine stukjes maar dat komt omdat ik onder ook zo'n geval heb alleen dan met schroeven (ingewikkeld verhaal)

veder heb je geen pijn alleen het aandraaien kan een soort druk/pijn veroorzaken maar dat zakt later weer