Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:20

Succes Sas, hoop dat alles goed gaat lukken!
In welk ziekenhuis wordt je geopereerd?
Als je in Den Helder geopereerd wordt kom ik wel even langs fietsen .

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 14:34

Yaar schreef:
Succes Sas, hoop dat alles goed gaat lukken!
In welk ziekenhuis wordt je geopereerd?
Als je in Den Helder geopereerd wordt kom ik wel even langs fietsen .


Helaas, je zult naa Alkmaar moeten.

Anoniem

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:41

Sassieja schreef:
Helaas, je zult naar Alkmaar moeten.


Eh.. dat fietst me wel een beetje ver .
Kaartje ook goes Sas?

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 16:30

Yaar schreef:
Sassieja schreef:
Helaas, je zult naar Alkmaar moeten.


Eh.. dat fietst me wel een beetje ver .
Kaartje ook goes Sas?


Nou nou.....okee vooruit omdat jij het bent.
Ik stuur je dan nog wel een PM.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:42

heey sas

zou graag willen weten als je geopenereed ben hoe alles met je gaat of je pijn hebt ofzo.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:21

Een collega van mij heeft dat ook gehad (werken zelf ook op de ok ) en zij had een beste spleet tussen haar voortanden! Vorige week is ze helemaal 'in totaal' geopereerd; boven- en onderkaakosteotomie en haar kin is ook nog naar voren gezet. Ik heb het nog niet gezien, maar ben erg benieuwd naar het eindresultaat!!! Dat zie je normaal helaas niet op de ok, terwijl het juist zo'n verandering is voor iemand.

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 18:35

willeke16 schreef:
heey sas

zou graag willen weten als je geopenereed ben hoe alles met je gaat of je pijn hebt ofzo.


Ik laat het je weten!

LaraCroft

Berichten: 1624
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Friesland

Re: Iemand hier die een transpalatale distractie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:07

Sassieja schreef:
ingeborg schreef:
Geen ervaring mee, maar vraag me wel af wat de ingreep inhoudt en voor welke diagnose. Kun je het misschien wat meer toelichten?


Ik heb een open beet, kruisbeet en mijn bovenkaak is smaller dan mijn onderkaak.

Ik heb op internet gezocht om het te verduidelijken met een plaatje, maar kon niets vinden, zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.

Zal een stukje overtypen van een folder die ik van de kaakchirurg heb gehad:
Transpalatale distractie is een techniek waarbij de bovenkaak op bepaalde plaatsen heelkundig wordt verzwakt, en een expansieapparaat op het gehemelte een verbreding realiseert.
Na de verbreding krijgt het bot zijn natuurlijke sterkte terug.
De kruisbeet is gecorrigeerd en de ruimte die vrij komt tussen de centrale snijtanden, wordt gebruikt om de andere tanden in de boog te brengen.

Een week na de ingreep krijgt de patient een sleutel, waarmee dagelijks de expansiemodule wordt geactiveerd, door van boven naar beneden te draaien, tot de volgende kleurcode verschijnt.
Het sleutelen duurt een paar weken.

Er word dus zeg maar een staafje in mij gehemelte geplaatst die druk geeft aan mijn bovenkaak.
Die moet ik dus een week na de operatie steeds een beetje aandraaien met een speciale sleuteln die in het midden van het expansieapparaat past.
Hoe meer er gedraaid word, hoe meer druk er op de kaak komt, en hoe breder deze dus word.
Als er ver genoeg gedraaid is zal het expansieapparaat een andere kleur vertonen.

Tenminste zo zit het ongeveer als ik het goed begrepen heb van de kaakchirurg en orthodontist.




Heey Sas.

Ik heb ook zoiets als beugel gehad vroeger, mijn bovenkaak was ook te smal in vergelijking met mijn onderkaak, dus moesten ze me bovenkaak verbreden zodat mijn 2 voorste tanden minder haaks op elkaar stonden.

Ik kreeg eerst elastiekjes om ruimte tussen mijn tanden te krijgen, daarna kreeg ik een *blokje* met 4 *pootjes* dr aan tegen me gehemelte aan. Die *pootjes* zaten dan om mijn tanden vast. Ik moest dat ding iedere avond aandraaien waardoor mijn bovenkaak werd verbreed. Ik weet niet zeker of dit hetzelfde is wat jij krijgt, zoals ik het uit jouw verhaal lees krijg jij een apparaatje IN je gehemelte!? Bij mij was t niet een operatie trouwens, dit werd gewoon in de tandartstoel gedaan.

Ik had er niet veel last van iig, het aandraaien voelde ik een beetje (druk op mijn tanden van binnen uit zeg maar) maar dat ging na 10 min ofzo weer weg.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

marleen_88

Berichten: 14097
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:08

jeetje sas

ik vind het allemaal nogal eng klinken
ik hoop dat je niet te veel pijn krijgt..

succes van de week