22+ Wat was voor mij normaal en voor jullie nog niet?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

22+ Wat was voor mij normaal en voor jullie nog niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 00:04

Ik zal eens de titel en de bedoeling van dit topic verduidelijken.
In ons leven veranderen veel dingen, dingen worden vernieuwd en er komen nieuwe dingen bij. Ook de leeftijdsgroep die ermee te maken krijgt veranderd.
Voorbeeld: een mobiele telefoon. Toen ik 12 jaar was en dus naar de middelbare school ging had niemand een mobiele telefoon (ik ben nu 19) Nu heb ik in de krant gelezen dat een groot precentage van de kinderen die naar de middelbare school gaat een mobiel krijgt/heeft. (ter vergelijking, ik heb mijn mobiele telefoon gekocht toen ik vorig jaar naar de universiteit ging en op kamers ging wonen)
Het is nu veel normaler om met je 14 een mobiele telefoon te hebben dan toen ik 14 was.

Vandaar ook de vraag aan degene die wat ouder zijn dan ik (zeg rond de 22 of iets ouder). Wat was nog niet normaal toen jullie een leeftijd hadden wat ik al als heel normaal beschouwde op dezelfde leeftijd. Ben wel benieuwd!

(wanneer de bedoeling niet helemaal duidelijk is leg ik het graag nog een keer uit. Ben niet zo goed in iets in een verhaaltje onder woorden brengen.)

LittleKathy

Re: 22+ Wat was voor mij normaal en voor jullie nog niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:23

Ja, zoiets valt mij ook heel vaak op. Kinderen van nu hebben een grotere bek ook. Of ze gaan paar keer per week naar mcdonalds, en dat was toen nog niet zo. Toen ging je erheen met kinderfeestjes, maar nu gaan ze er lunchen En ze hebben zoveel, als mijn neefjes jarig zijn gritsen ze direct hun cadeau uit handen }>

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:30

Ik denk dat ik je vraag wel snap en denk ook dat het een leuke vraag is.

Ik ben een stukje ouder als 22
Ik denk bv make-up. Toen ik op de lagere school zat, was dat eigenlijk niet zo hip Soms werden meisjes dan een **** of een **** genoemd.
Nu zie ik make-up al bij heel veel jongere.
Of rokjes tot net over de bilnaad Dan krijg ik wel eens het gevoel, meid kijk daar toch een beetje mee uit hoor. Het mag dan heel onschuldig zijn en gewoon mode, maar er lopen toch wat viespeuken rond tegenwoordig.

Wat ik veranderd vind, tenminste zo beleef ik het, is het hebben van sex. Als ik nu verhalen hoor van jongere die zelfs nog op de lagere school zitten, vraag ik af waar het heen gaat.

Zo zal er vast nog heel veel meer zijn, maar kom er zo 123 niet op.

Draakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:36

kinderen rond de 10 jaar lopen nu al met make-up en sexy kleding
iets wat ik absoluut niet droeg...
ja wel eens een jurkje ofzo, maar niet van die uitdagende kleding zoals nu. nu zijn meiden van 12 jaar al bezig met jongens, zoenen en sex.
ik speelde op die leeftijd nog gewoon buiten en dacht daar helemaal niet aan.
sommige meisjes van 12-16 lopen er bij als kleine sletjes, uitdagende kleding en ladingen make-up.
en dat word nu (zeker weten doe ik het niet) als normaal beschouwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:37

Dan hebben mijn kinderen het toch slecht. MacDonalds gaan ze maar met opa en oma heen (moeders vind dat zonde van het geld), een mobiel mogen ze lenen van pa en ma als ze weggaan.
En een grote b*k wordt hier al helemaal niet op prijs gesteld.
Rokjes tot op de bilnaad heeft moeders ook wat moeite mee en worden niet gedragen. Voor zover ik daar zicht op heb
Hoeveel is er nou echt veranderd in al die jaren?

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:39

Mijn visie: Het gebruik van alcohol.. Het dragen van strings of andere lingerie... Uitgaan .. Acociaal gedrag tov oudere mensen.. Veel bijdehanter (schrijf je dat zo??) Meer en duurdere kado's wat hier al genoemd is. Meer verwend worden door papa en mama... (wij moesten overal zelf voor werken..) Zo kan ik nog wel effe door gaan... Het is echt onvoorstelbaar. Soms valt het mij op dat het net lijkt over er een hele generatiekloof tussen mij en de jeugd in valt ( en ik ben pas 24) Maar het is zo anders als toen ik 15 was...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:42

Kinderen van 12 die uitdagend rondlopen met ladingen make-up in hun gezicht kan ik nog steeds niet als normaal beschouwen.

Mobiele telefoon is ook iets van deze tijd, ook volwassen mensen kunnen niet meer zonder, dus om dat nu specifiek op de jeugd toe te spitsen?

Tegenwoordig is informatie wel beter beschikbaar, en de computer is eigenlijk in ieder huis aanwezig, dito met internet. Je kunt eigenlijk niet meer zonder.
Ik ben ook wat ouder dan 22+, vliegvakantie's waren echt een uitzondering, Amerika een land ver, ver hier vandaan. Paarden waren onbereikbaar, niet iedereen had een auto.

Wat ik wel vind is dat kinderen eerder hun onschuld verliezen, eerder met excessen in aanraking komen door al de informatiebronnen die ze tot hun beschikking hebben. Wij hadden thuis geen telefoon, ook geen TV dat ik klein was. Auto kwam pas veel later...

Tegenwoordig is het normaal dat er minstens een TV, auto en telefoon in een gezin aanwezig is.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:45

ja het valt mij ook op!!! ik ben nu 22 en toen ik 14 was ging ik echt nog niet uit en zo.En tegenwoordig zien er er echt veel ouder uit.En het is schijnbaar heel normaal om op die leeftijd al met iemand naar bed te gaan.Ik vindt ook dat de ouders vaak te veel toe laten.Ik was een keer op vakantie in italie en daar zaten mensen met een dochter die naar de midelbare school ging naar de vakantie en die kreeg ook een gsm omdat ze er anders niet bij zou horen vonden die ouders!!! nou dat gaat er bij mij later echt niet in en uitgaan op z,n leeftijd ook niet hoor.
Ze hoeven schijbaar ook niet meer te werken voor hun dure spullen.Toen ik 13 was had ik al een bijbaantje.Niet omdat mijn ouders het niet konden betalen maar omdat ik moets leren om te werken voor mijn spullen.

Daisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:49

Het viel me laatst op dat mijn nichtje al een BH droeg..toen ik erna vroeg legde ze me uit dat het een push-up was. Ik vroeg me toen af wat er te push-uppen viel, omdat er nog niet echt iets van borsten te zien was, voordat ze die BH aanhad
Ik kreeg m'n eerste BH toen ik ook een BH in een a-cup kón dragen zonder dat het alleen maar een schijn van borsten gaf

Mijn moeder vertelde me altijd dat toen zij rond een jaar of 12 was ze alleen op zaterdag één glaasje fris kreeg (en mijn moeder is een jonge moeder ). Toen ik 12 was, was er altijd fris in huis. En als ze nu 12 zijn lijken ze al over te schakelen op breezers...

Mijn moeder moest ook nog bij de buren op de hoek gaan bellen (voor een dubbeltje), want zij waren de enige in straat met een telefoon
Mijn oma was koning (nouja koningin) te rijk toen ze naar een flatje verhuisde, met 3 kinderen, waar stromend water en een toilet met doorspoel in zat.

Dingen veranderen, soms positief, soms niet.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 01:19

internet&msn

nu kunnen alle kleine kindjes van 10 jaar msn'en enzo
ik ben nu 23 maar 13 jaar geleden hadden we echt nog geen kabelinternet hoor
en toen we wel internet hadden, waren er maar weinig mensen online
dat is ook veel meer van nu dan van ruim 10 jaar geleden!

uhm idd pas een bh als je die nodig had

uitgaan nouja toen ik 15 was en vlakbij stratum woonde ging ik weleens op stap, maar niet zoals je de 15 jarige van nu op stap ziet gaan (al heb ik alles ruim ingehaald haha )

veel make-up overdag dragen, sommigen in groep 8 maken zich nu al op (11/12 jaar ) ik had alleen wat mascara op hoor tot mn 17e ofzo, toen oogpotloodje of oogschaduw oid erbij voor naar school, maar meestal niet

tv en dvd speler op iedere kamer(iig woonkamer+slaapkamers) wij hadden wel altijd 2 tv's en video's en ook vrij snel al cd-i en dvd speler etc omdat mn vader bij philips werkt, van die spullen houd en er genoeg voor verdiend
maar kijk nu bij een kind op zn kamer en er staat zeker een tv+dvd speler, ligt een gsm, een huistelefoon etc etc dat was toen echt niet zo

en tsja verder schiet me zo ff niets te binnen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 01:20

Wel grappig: ik ben 26, mijn broertje 13, mijn zusje is net 12. Soms klapperen m'n oren!

Mobieltje, ik was 16 en kocht van mijn salaris van m'n bijbaantje m'n eerste. Mijn zusje smst vanavond om op IngeB te stemmen met haar eigen gsm...

Mijn broertje vertelde dat er jongens van groep 8 wiet rookten op 't schoolplein achter het fietsenrek... Ik ben begonnen met roken (sigaretten!) op m'n 17e en was toen zelfs een van de eersten van de klas... In groep 8 deed ik overlopertje en buskruitje...

Mijn zusje kreeg laatst oorbellen van oma voor haar verjaardag. Hele leuke "bloemetjes". Mijn moeder is een doos: had niet door dat het wietblaadjes waren. Mijn zusje lag in een deuk...

Mijn zusje was laatst een beetje boos: ze had geen goede kleur string meer om onder haar stretch broek te dragen.

Mijn broertje had vlak voor de zomer een vriendinnetje. Binnen no time stond haar foto als screensaver op z'n computer. Ik woonde al op mezelf toen ik m'n eerste computer (Pentium 1) kreeg...

En ligt dat aan de ouders...? Dat zijn toch echt dezelfde als ik had hoor Is gewoon 2005 denk ik!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:12

Internet is toch wel het eerste dat bij me opkomt... Ik ben 23, en ik geloof dat wij voor het eerst internet kregen toen ik 17 was, via een inbelmodempje dus alleen even snel mailchecken, surfen was er niet bij, laat staan MSN! Pas toen ik al een tijdje op mezelf woonde nam ik kabelinternet.
En inderdaad de mobieltjes... Ik kocht mijn eerste mobieltje toen ik 18 was, terwijl kinderen van 10, 11 jaar nu al met de nieuwste modellen rondlopen.
En kinderen van 4, 5 jaar weten vaak al hoe de computer werkt, hebben hun eigen spelletjes en CD-rommetjes... Toen ik zo oud was hadden we geen computer, en toen we er later wel een hadden (met Wordperfect en MS-Dos) mocht ik er echt niet aankomen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:30

Die make-up en die kleding hadden we in mijn tijd ook wel hoor(eind 80 begin 90)...maar dan gewoon anders.
Volgens mij haden in 89 nog zo'n minirokken periode

Toen hoorde je er ook niet bij als je bv geen nike's en levi's aan had.
En genoeg ouders die destijds die broeken en schoenen kochten(ala 150 gulden en duurder)
En wat te denken van de eerste spelcomputers als nintendo en sega.

Tien jaar geleden(ikke was 19) kwamen zo'n beetje de eerste mobile telefoons op de markt.
Dat was destijds peperduur en mijn pensionhouder was ook een van de eerste personen met zo'n ding vanwege de hengsten.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:00

Oh, en strings Dat was toen ik 14, 15 was echt nog niet zo 'gewoon' als nu, ik ben die dingen eigenlijk pas gaan dragen toen ik een jaar of 17 was denk ik... En dan nog maar af en toe, onder een hele nette broek ofzo. Terwijl ze nu zelfs kinderstrings verkopen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:16

Ik ben 25. Internet en mobieltjes zijn echt nieuw... Maar verder? Respect voor ouderen, ha! Schelden enzo is een stuk grover geworden, maar om te zeggen dat mijn leeftijdsgenoten beleefde welopgevoede scholieren waren... Flink zuipen begon geloof ik vanaf 15.
En wat cowgirl zegt: ook toen werden sommige kinderen erg verwend: tv op de kamer, spelcomputers, dure kleding... (Herinneren we de LA-Gear-hype nog?)

Meer weet ik er niet van, want ik stond daar altijd buiten. Maar over het algemeen zou ik zeggen dat de grenzen wel iets opgeschoven zijn, maar dat het echt niet zo idyllisch was als men soms doet voorkomen.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:24

shadow0 schreef:
(Herinneren we de LA-Gear-hype nog?)

En mooi niet dat ik die kreeg. Achteraf blij toe, wat een vreselijke schoenen

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 10:34

Over computers: wij hadden een computer waar je eigenlijk alleen op kon typen (in zo'n blauw scherm). En met sinterklaas hebben mijn broertje en ik onze eerst cd-rom gehad (ik was toen 9 volgens mij)! Ik weet dat nog heel goed want het was echt super speciaal en ik snapte ook niet precies hoe dat werkte enzo. (mijn buurjongetje zat vanaf zn geboorte zowat achter de cd-roms).
Wij hebben ook heellang geen auto gehad (van mijn 4-15 jaar).

Ik vroeg me eigenlijk meer af of jullie ook dingen wisten die erg nieuw waren toen jullie een bepaalde leeftijd waren en wat voor mij al heel normaal was. (qua spullen iets minder van gedrag bedoel ik)
Verder leuke reacties De LA Gear Hype herinner ik me bijvoorbeeld niet

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:34

Dat zijn toch die witte met die gedraaide lichtblauwe leertjes? *grin* die wilde ik ook!
Ik merk vooral dat de kinderen steeds meer kleine volwassenen zijn.. Mijn broer is nu 30, die liep met een gehaakt vestje in vrolijke kleurtjes en een spijkerbroekje, ik al in wat minder *kinderlijke* kleren en nu zie ik echt kleine dametjes in pantys, rokjes, kleine hakjes met mobieltje. En dan heb ik het over de lagere school.

Maar goed, dat dacht de vorige generatie vast ook van ons..

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:43

Je had de LA Gears in allerlei kleurtjes Ik was vooral fan van de knalroze

Oh, en klaparmbanden, die waren ook in toen ik een jaar of 9, 10 was. Laatst zag ik ze weer ergens liggen, dus ze komen weer terug

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:49

Het is de laatste tijd heel wat opvallender.
Maar vergeet ff niet dat middenjaren 90 de economie heel wat beter ging dan nu...
Toen waren er ook al veel kinderen (de twintigers van nu:-) ) rijkelijk in
de watten gelegd. Bijv. de Australians en Cavallo suits waren ook
niet cheap toendertijd.

Tegenwoordig presenteren de dametjes en heertjes (de tiener van
hedendage) zich meer en meer als volwassenen ipv kinderen.
Als ik een dagje ga shoppen (heel af en toe) dan ben ik telkens
verbaasd dat zo'n kindje er zo oud uit ziet (lees ordinair rude gedrag
in het openbaar).
Ben het volledig eens dat het eigenlijk belachelijk is de kinderstring.
Als je als ouder zo laat manipuleren door de commercie dan kan
ik enkel denk wat een beinvloedbare leeghoofden....
En trouwens je voelt je langer oud dan jong....spraak de bejaarde

Miss X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 11:01

Ik ben 19 en mijn vriendinnen zijn allemaal in de 20.
We kunnen het goed vinden en ik merk helemaal geen leeftijdverschil. Zelfs niet van ene vriendin die al 30 is.
Dan denk ik bij mezelf..

Ben ik zo volwassen geworden.
Of zijn zij nou heel kinderachtig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 11:01

Citaat:
shadow0 schreef:
(Herinneren we de LA-Gear-hype nog?)

hAHAH echt wel...ik had ze ook, maar dan wel de goedkoopste.

Ik vond ze erg leuk met al die gekleurde veters. Heb leuke herinneringen aan die tijd

Maar vorige week zag ik ze weer ergens staan. They'r Back

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 11:27

Justy schreef:
Je had de LA Gears in allerlei kleurtjes Ik was vooral fan van de knalroze

Oh, en klaparmbanden, die waren ook in toen ik een jaar of 9, 10 was. Laatst zag ik ze weer ergens liggen, dus ze komen weer terug

Die LA Gears vond ik spuuglelijk, maar klaparmbendjes had ik wel.

Mijn eerste mobiel (prepaid formaat koelkast) heb ik gekocht toen ik 19 was en al een jaar op mezelf woonde. Een (oude) computer had ik toen trouwens al wel en internet ook, die heb ik gekregen toen ik in 1998 op kamers ging. Mijn vader had een betere nodig voor zijn werk en ik mocht zijn oude hebben. Verder houdt de verwenning snel op; we leefden van een uitkering dus een vetpot was het niet. We gingen niet op vakantie, maar dagjes weg en een keer op ponykamp maar daar heb ik zelf voor moeten sparen. We hebben ook van 1987 tot 1994 geen auto gehad.

Mijn ouders zijn trouwens gescheiden en mijn vader had het iets breder, met hem gingen we elk jaar naar een camping in friesland om te zeilen, maar ook dat was low-budget. Eerst jaren in een tentje en later in een oude sta-caravan die we hebben opgeknapt.

Als ik kijk naar de dochter van de eigenaar van mijn bijrijdpaard, dan zit er een ontzettend groot verschil in hoe we zijn opgegroeid. Ze is vorige week 19 geworden, ik ben 25. Het heeft gedeeltelijk met geld te maken, maar ook met normen en waarden. Ze neemt alles als vanzelfsprekend, 3x per jaar met het vliegtuig op vakantie is niet meer dan normaal, leven zonder scooter/mobielje/elke week nieuwe kleren onmogelijk dat ik nog steeds mijn rijbewijs niet heb (kan het niet betalen) vind ze heel zielig voor me. Dat ik 12 kilometer fiets om paard te kunnen rijden vind ze absurd. Dat paard kreeg ze trouwens toen ze 12 was en net een jaar kon rijden. Toen ze een jaar of 4 vriendje kreeg was Donja niet meer interessant.

We schelen maar 6 jaar, maar dat had net zo goed 16 jaar kunnen zijn. Ik heb meer gemeen met mn stalgenootje van 31! Tegenwoordig is alles zo makkelijk te krijgen. Kinderen spelen niet meer buiten maar zitten achter de computer/playstation. Ik mocht alleen in het weekend chips/snoep en fris en de hele dag voor de tv mocht alleen als we ziek waren of het rotweer was. Een boek lezen lijkt er tegenwoordig niet meer bij. Ik heb het idee dat we met zijn allen erg materialistisch en hebzuchtig geworden zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 11:33

Ben 24, en eerlijk gezegd vind ik het wel meevallen.... Ik gebruikte in de brugklas make-up en liep in korte rokjes etc ( wel met Dc. Martens eronder natuurlijk )

Maar ik moet eerlijk toegeven dat mijn dochter van bijna 4 maanden ook goed in de watten leg hoor. Dat was bij mijn ouders ook, geen cent te makken en alles naar de kinderen (bij wijze van)
Ik ben zelf alleen en niemand die me vertelt wat ik wel of niet mag kopen

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 11:36

Wind, je hebt zojuist mijn jeugd beschreven Nou ja, in grote lijnen wel. Geen auto, geen dure vakanties en al helemaal geen paard (al stond die wel trouw elk jaar op mijn verlanglijstje voor Sinterklaas ). Gek, dat er zoveel kan veranderen in zo'n korte tijd... Ik heb echt wel het idee dat je over een generatiekloof kan spreken, al scheelt het in jaren misschien niet zoveel. Ik heb inderdaad vaak het gevoel dat ik meer gemeen heb met de 30-ers dan met de jongeren die nu tegen de 20 aanzitten.