Groepsverkrachtingen tussen tieners van 14, 15 jaar oud, jongens die msn-adressen van 'makkelijke' meisjes uitwisselen...
Een agent vroeg aan een jongen: 'Hoe heet het als een meisje gen**kt wordt terwijl ze niet wil?' De jongen: 'Dat weet ik niet, er zal wel een naam voor zijn maar ik heb geen idee'...
Een van de jongens die geïnterviewd werd zei: 'Ja, als jij eerst mijn broek losmaakt en ik dan de jouwe, en je wil dan ineens niet meer, ja dan heb je pech hoor'...
Veel van de geïnterviewde meisjes vonden dat meisjes die het slachtoffer worden van dit soort verkrachtingen het zelf hebben uitgelokt.
Uiteindelijk zei een van de (13- en 15-jarige) jongens die veroordeeld was voor een groepsverkrachting van een meisje: 'Ik denk nu wel dat we *** verkracht hebben. Ik dacht dat verkrachten betekende dat je iemand sloeg en meesleepte, ik wist niet dat wat wij deden ook zo heette'.
In het programma pleitte een mevrouw voor een andere vorm van seksuele voorlichting op scholen, waarbij niet alleen het lichamelijke aspect aan bod zou komen, maar er ook aandacht besteed zou worden aan het emotionele aspect van seksualiteit, respect voor je eigen en andermans lichaam, enzovoorts. Ik kan niet anders dan het met haar eens zijn.
Hoe denken jullie hierover? Zijn er jongere bokkers die hier (direkt of indirekt) ervaring mee hebben?
Ik voel me ineens heel oud