Mijn dak is weggewaaid!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-02 17:58

Ahum....het huis is precies 10 jaar oud, hahaha...ook alweer pech dus.
Maar nee, het is geen constructiefout. Het huis is vorige maand uitgebreid onderzocht op bouw en constructiefouten (bouw techno keuring) in opdracht van de kopers en er was niks mis met het huis.

Het stormde trouwens zo ontzettend dat de brandweer het dak (wat er van over was) niet eens op kon. Ook de expert zei dat het echt puur stormschade is. Het is een lessenaarsdak van kunststof. Het beton zit er nog op, dus je kijkt niet het huis in vanaf de bovenkant nu. Al het isoleermateriaal en kunststof is er in 1 lap (100 m2) vanaf! Vergelijkbaar met al je dakpannen eraf, zeg maar.

Desiree, dat is mooi klote dan met jou. Schrale troost, maar ik ken dit gevoel. Het lijkt wel alsof de afgelopen anderhalf jaar bij mij van ellende aan elkaar hangt. Eindelijk kwamen we in wat rustiger vaarwater en dan krijg je dit!!!!!
Maar ja....doorzetten Desiree....je kunt niet anders, je zult wel moeten....heb ik gemerkt.

Laui...sjezus...een rietenkap door een vliegtuig?!?!? Dat geloof je nog niet als je het ziet gebeuren, wat bizar!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 18:35


Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 19:03

ALMERE - De storm heeft gisteren flink huis gehouden in Almere. Voor de eigenaren van een woning aan de Bette Davisstraat in de Filmwijk bracht de storm wel een heel bittere ervaring met zich mee. Het complete dak waaide er af en kwam terecht op de busbaan. En dat terwijl het huis nog maar kort geleden was verkocht en volgende week zou worden overgedragen aan de nieuwe bewoners.


Ik woon ook in Filmwijk maar ik heb niets voorbij zien vliegen hoor Knipoog

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 21:36

Jee Suzanne, dit is echt niet te filmen!!
Maar och, bedenk je eens hoe groot de ellende was geweest als je er nog had gewoond! Kinderen en honden helemaal van slag. Dan had je nu ergens tijdelijk bij iemand in moeten wonen en ontzettend veel troep op kunnen ruimen.....

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 23:20

Jeetje Suzanne, nou heel veel sterkte!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 10:24

ach Suzanne, ik heb weer iets nieuws te incasseren gekregen. Het incasseren van rottigheid is eigenlijk het enige wat ik moet doen de laatste tijd. Nu heeft IOnes weer 40 graden koorts. Mijn vitale en sterke iones die nooit ziek was. Ik zie het effe niet meer zitten hoor.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 11:02

Nou Desiree, dan zien we het samen niet meer zitten.....
Wat rot dat Iones ziek is, gaat het al wat beter? Wat zei de veearts?

Bij ons ook nog niet veel beter. Het blijkt dat de steen van het huis niet meer leverbaar is. Als de koper zou willen ontbinden is dat mogelijk!!!! Ik hou het geloof ik niet meer uit, ik word gek!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 11:14

Ja, dat het vliegtuig is echt te bizar. Dat er daken van huizen afwaaien hoor je nog wel eens, maar dit verhaal is echt uniek!
Het schijnt dus dat het een straaljager was met zo'n kabel vanachteren (van de parachute om mee te remmen). Die was niet helemaal naar binnen, of te vroeg uit ofzo, en toen moest hij gaan landen. Kwam iets te dicht (min. vlieghoogte is hier toch zo'n 1000 voet, want bewoonde wereld) dus een paar meter over ons huis en trok zo de kap eraf. Helemaal eraf was het niet schijnt, maar het riet stond gewoon recht overeind. Denk maar niet dat dat gedekt werd door welke verzekering dan ook....

Kan me wel voorstellen dat je super baalt, want idd, door dit soort schade mág de koper beslissen of het wel of niet doorgaat. Als het niet doorgaat is hij wel z'n bankgarantie kwijt (die is dan voor de verkoper), maar de vraag is of hij een vernield huis wil kopen. Nu is het zo dat in de meeste gevallen de koop wel doorgaat, want het huis wordt hoe dan ook weer gerepareerd, en om nou 10% vd koopsom weg te mikken voor zoiets... dat doen de meeste mensen niet.

Mijn ouders hebben een soortgelijk geval gehad. We wilden het huis verkopen. En op de dag van de overdracht was er hoog water (vlakbij Tiel). Het risico op dijkdoorbraak was enorm. Als de mensen het huis kochten, was het risico voor hun, als ze het niet kochten was het risico voor mijn ouders. Iedereen zat te zweten daar. Mijn vader omdat hij zijn huis toch echt kwijt wilde. De koper omdat hij geen idee had wat hij kocht (de dijk stond op springen) en de notaris omdat ze al een uur uit het gebied hadden moeten zijn. Het huis is verkocht en toen is de koper er nog snel heengegaan om de keukenkastjes eraf te halen, de bank omhoog te zetten en daarna móest hij z'n huis uit. Uiteindelijk was het nog een geluk dat het niet onder kwam te staan. Ik hoop maar dat jullie kopers het huis desonda(n)ks graag willen hebben...

Rosanne

Berichten: 2112
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 19:17

Sjonge....wat errug zeg!!Izz echt ff schrikken!!En nou dan??zit je nou in de regen op bokt?? Haha! Sorry hoor!Maar in elk geval heel veel sterkte ermee!!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-02 10:13

He Laui?? Zijn ze ons dan de bankgarantie verschuldigd??? Dat wist ik nog niet en dat maakt de zaak ook anders......

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 22:44

In de meeste koopovereenkomsten staat een boete clausule: Als je alsnog besluit om van de aan- cq. verkoop af te zien moet je (meestal) 10% van de koopsom als boete betalen. De bankgarantie wordt alleen gevraagd om zeker te zijn dat de kopers die 10% ook op tafel kunnen en zullen leggen! Ik wil niet vervelend doen maar aangezien jullie huis niet in de staat is zoals beschreven toen ze het huis kochten weet ik niet hoe de regels dan zijn, of de boete clausule dan nog wel geldig is en zo. Sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 22:49

Dit soort vragen kun je gewoon aan je notaris stellen, die is het beste op de hoogte van de regels omtrent een overdracht. Het huis is niet in de staat waarin de kopers het wilden afnemen, dat kan een probleem opleveren, want ze kunnen daar om vragen. Het gaat er dus om hoe het koopcontract precies is opgesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 23:09

Kijk ook eens op www.notaris.nl

voorproefje:
Het verkopen van een huis is ook al minder eenvoudig dan mensen denken. Welke informatie over het huis moet de verkoper aan de koper geven? Heeft de verkoper wel duidelijk genoeg aangegeven dat de wensen van de koper ten aanzien van het huis wel erg ver gaan? Ook voor de verkoper is de 'voorlopige' koop allerminst vrijblijvend. Hij kan niet meer aan een ander, die een hogere prijs biedt, verkopen. Als het huis niet die kwaliteiten bezit die de koper mag verwachten, dan pleegt de verkoper wanprestatie. Een claim voor schadevergoeding is dan wel het minste dat de verkoper kan verwachten.

Uitsluitend wanneer u in de koopovereenkomst ontbindende voorwaarden heeft opgenomen, kunt u in principe zonder verdere kosten van de koop af. Een voorbeeld van een ontbindende voorwaarde is de afspraak dat u van uw koop af kan komen wanneer u uw financiering niet binnen een bepaalde termijn rond heeft

Verwachtingen.
De koper heeft bepaalde verwachtingen van de aankoop van een huis. Hij moet de eigendom verkrijgen van het huis met de eigenschappen die hij mag verwachten.

Kirsten

Berichten: 4509
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 21:34

Suus ik had het nog op FlevoTV gezien!

Het was maar een klein stukje, Je zag ook het dak op de busbaan liggen....

Veel sterkte!

Roxan
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: Zeeland

het stormde dan ook wel echt hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 23:54

Wat een ramp, ik had het met de schuur.

Vond het zo waaien dat ik mijn paardjes toch nog maar even binnen wilde zetten, kreeg de mendeuren haast niet open maar uiteindelijk met al mijn Rambo-krachten lukte het. Er kwam zo'n druk in de schuur dat de pannen eraf vlogen!! Een drama...... het is nu weer gemaakt en heb in ieder geval ook een sterk verhaal over "de februari-storm van 2002".

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 12:49

Klopt, het huis is niet meer in de staat waarin wij het verkochten. Het contract is ontbonden, mits wij binnen 4 weken herstellen. Vanmiddag hebben we met beide partijen een gesprek bij de notaris, over hoe verder. Ik heb het niet meer geloof ik.

Iedereen spreekt ook van 'het dak is eraf', zo staat het ook in de krant etc, maar in feite is alleen de dakbedekking eraf, we liggen heus niet de hemel in te staren nu!
Ik kan er alleen maar het beste van hopen.....*huil*

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 15:01

Ben niet zo heel erg op de hoogte. Maar ik dacht toch echt dat als de koper de boel ontbind, jij dan die 10% krijgt.
In het geval van schade waar de verkoper niets aan kan doen is er voor beide partijen een beschermende clausule. Ik dácht dat daar die 10% ook voor gold. Ze hebben immers gekocht, het feit dat de woning buiten jullie schuld beschadigd is zou daar niets aan af moeten/mogen doen. Toch maar even wat literatuur nagekeken.... Is toch bere-interessant.

Letterlijk uit mijn boek:
Ernstige beschadiging:
Zo kan het zich voordoen dat in de periode tussen het tekenen van het koopcontract en de datum van transport de woning een ernstige beschadiging oploopt door brand, storm of anderszins. Een koper die bij het tekenen van de koopakte een fraai huis denkt te kopen, kan door brand of storm een ruïne overhouden. De koper laat in de koopakte opnemen dat in zo'n geval de overeenkomst ontbonden kan worden.


Herstel: Letterlijk de clausule overgenomen uit een concept akte:
Artikel 9.3: Indien de onroerende zaak door overmacht voor het tijdstip van risico overgang wordt beschadigd dan wel geheel of gedeeltelijk verloren gaat, is deze overeenkomst van rechtswege ontbonden, tenzij binnen vier weken na het onheil, maar in ieder geval vóór de overeengekomen dag van eigendomsoverdracht:
a. Koper uitvoering van deze overeenkomst verlangt, in welk gevalk verkoper -zonder enige bijzondere tegenprestatie naast de vastgestelde koopprijs- aan koper op de overeengekomen dag van eigendomsoverdracht de onroerende zaak aflevert in de staat waarin het zich dan bevindt, met alle rechten welke verkoper ter zake van het onheil -hetzij uit hoofde van verzekering, hetzij uit andere hoofde- jegens derden toekomen, dan wel
b. Verkoper verklaart de schade voor zijn rekening te zullen herstellen voor de overeengekomen dag van eigendomsoverdracht of als dat later is binnen vier weken na het onheil. in het laatste geval verschuift een eerder overeengekomen dag van eigendomsoverdracht naar de dag volgend op die waarop die vierweken zijn verstreken. vindt herstel niet ten genoegen van koper plaats, dan is deze overeenkomst alsnog ontbonden, tenzij koper binnen veertien dagen nadat op basis van dit artikel herstel plaatsgevonden behoort te hebben, verklaart alsnog gebruik te willen maken van het hem sub a. toegekende recht, in welk geval de eigendoms overdracht plaatsvind op de overeengekomen datum of, als dat later is, uiterlijk zes weken na het onheil.

Ook een belangrijke ontbindende voorwaarde is die van wanprestatie (erg banketstaaf om ernaar te zoeken, maar wie weet kun je zo je boete wel lospeuteren).
Er is nog een algemene ontbindende voorwaarde. Dat is ontbinding wegens wanprestatie. Van wanprestatie is bijvoorbeeld sprake wanneer de koper niet wil betalen of de verkoper het eigendom niet wil overdragen. Mocht één van de partijen haar verplichtingen niet nakomen en dus een wanprestatie leveren, dan kan de andere partij zonder tussenkomst van de rechter ontbinding van de overeenkomst eisen. in de koopakte wordt vaak een bedrag afgesproken dat in zo'n geval door de nalatige partij moet worden voldaan.
Ik weet het niet, maar die bankgarantie niet op tijd stellen etc... Lijkt mij toch een wanprestatie.

Je hebt dus wel degelijk rechten, hetzij gelimiteerd. Ik vind het een beetje magertjes (je hebt immers dubbele kosten, buiten jouw schuld om), maar toch. Moet eerlijk toegeven dat ik er meer van verwacht had. De koper is pas aansprakelijk ná het ondertekenen van de transportakte (notaris).

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 21:27

Hoi!

Nou, het valt weer mee. Het gesprek bij de notaris ging erg goed, de kopers bleken erg aardig te zijn. Ze willen het huis hoe dan ook heel graag hebben. We gaan dus nu gezamelijk proberen zo snel en goed mogelijk het huis in oude staat terug te krijgen.
Het huis is onder architectuur gebouwd, dus je mag nog geen deurknop aan de buitenkant zelfstandig gaan veranderen, dan heb je toestemming nodig van de architect.
Daardoor kan het wat langer duren, maar hij heeft vandaag twee mogelijkheden gefaxt tot reparatie waar hij zijn handtekening voor zet. Dus nou moet de verzekering beslissen welke oplossing en dan kan het gemaakt worden. Als het dan netjes en goed is gemaakt en de keuring is positief kan de overdracht plaatsvinden.
Het ziet er naar uit dat het zich nog goed gaat oplossen. Al kost het ons natuurlijk nog altijd bergen geld en een hoop stress....

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 21:57

Fiew, scheelt iig een beetje stress.

Heel veel sterkte ermee iig, want ik kan me voorstellen dat je ondanks dit gesprek nog wel in spanning zit. Ik duim voor je!