De eerste keer vliegen; vliegangst!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

De eerste keer vliegen; vliegangst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 21:29

Nog twee weken en dan is het zover: de eerste keer vliegen voor mij én voor mijn man. Twee onervaren reizigers alleen op stap

Nu ben ik al niet zo'n moedige en jaagt elke onbekende situatie mij wel wat angst aan, maar voor mijn man blijkt het nog veeeeel erger te zijn!
Dus euh, misschien kunnen ervaren vliegers mij wat van het verloop van zo'n reis vertellen (vertrek in Eindhoven, overstappen in London en dan nog een klein stukje naar de Isle of Man). Tips? Trucs?
En hoe zit dat bij de overstap met de bagage? Moeten we daar zelf voor zorgen?
Oh ja, we vliegen met een kleine duitse maatschappy en met Ryanair.

iwayalover

Re: De eerste keer vliegen; vliegangst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 21:59

Ryan air heb ik ook mee gevlogen vorig jaar, en ook dat was mijn eerste keer. Met opstijgen had ik zo iets van: Oh jee nou gaat het gebeuren. Ik was ook nog eens alleen en mij leek het ook doodeng. Gelukkig raakte ik aan de praat met een vrouw die al vaker gevlogen had en zij kon me wel gerust stellen. Ze zei het is net als een bus. En idd, ze had gelijk. Toen we eenmaal gestegen waren was het niet meer eng en had ik een prachtig uitzicht! We hebben een klein beetje turbilentie gehad (weet niet hoe je 't schijft) en zelfs dat was niet eng. Net een schommelende bus. Het landen vond ik wel ineens heel stijl naar beneden gaan en toen kreeg ik veel last van mijn oren. Neem flink wat snoepjes mee om op te kauwen en je hebt daar iig veel minder last van! Ik heb iig genoten van mijn eerste vliegreis naar spanje en was op de terugweg helemaal niet bang meer om te vliegen. Het is echt niet eng! Geloof me maar

Ik zelf heb niet hoeven overstappen, dus weet niet hoe dat met de bagage gaat maar als je incheckt krijgen je koffers ook een label met de bestemming en vluchtnummer dus als het goed is wordt dat automatisch over geladen naar het vliegtuig wat jou eindbestemming is.

Ik wil jullie iig heel veel plezier wensen op jullie vakantie en die begint al in het vliegtuig Ik heb het echt ervaren als leuk, mooi en zeker niet eng!

kellytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:11

Nou ik was ook echt bang hoor.
Had 3 jaar niet gevlogen en nu moest ik helemaal alleen vliegen en dan nog is 9,5 uur.
Sinds die vlucht ben ik niet meer bang eerlijk gezegd. Wel wat turbelentie gehad maar voor de rest echt gewoon een goede vlucht waardoor ik de volgende keer weer zo voor een lange reis in het vliegtuig zou stappen.

Als het goed is wordt er trouwens gezorgd dat je bagage in het andere vliegtuig komt en in het vliegtuig wordt meestal aangegeven bij welke gate je daar moet zijn. Vraag het voor de zekerheid natuurlijk wel even na.

Wees trouwens op tijd op het vliegveld. In deze tijd is het heel druk!! je moet een uur van te voren bij de gate zijn wij checken dan meestal ook altijd zeker 2 uur voordat we bij de gate moeten zijn al in zodat je nog ruim de tijd hebt.

Verder wens ik jullie natuurlijk ook erg veel plezier op vakantie!!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:27

Ik heb vorig jaar voor het eerst gevlogen en vlieg over 2weken voor de 2e keer

Voor mij is het helemaal niet eng!
Had dan ook een rustige vlucht en het was een hele uitdaging
En ik vind turbulentie helemaal niet eng maar grappig!
Verder was ik helemaal niet bang of zenuwachtig
Wel had ik tijdens het landen erg veel pijn aan mijn oren
Dus neem extra snoepjes mee en eventueel kauwgom
Waarvoor ben je precies bang?
Turbulentie?Pijn?Neerstorten?

Ik heb toen ook met Ryanair gevlogen en dit jaar doe ik het weer
Hoelang moet je vliegen??

Bij vliegen binnen Europa moet je minstens een uur op voorhand op de luchthaven zijn
En buiten Europa 2uur
En geloof me,je heb je tijd echt nodig!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:27

Er loopt gewoonlijk overal herkenbaar personeel rond die je van alles kunt vragen. Verder zijn vliegvelden zo in gericht dat alles zichzelf wijst, tenslotte moeten onervaren mensen en buitenlanders er ook hun weg moeten kunnen vinden. Eerst moet je inchecken. Daar geef je je bagage af(en daar willen ze je ticket zien en soms ook je paspoort). Daar kun je meteen vragen of je bagage automatisch overgaat naar het ander vliegtuig. Dit is alleen het geval als alle passagiers in beide vliegtuigen dezelfde eindbestemming hebben.
Dan wordt je naar de gate verwezen. Die hebben een nummer of letter of beide. Makkelijk te vinden. Je gaat om daar te komen, door de douane die je paspoort wil zien en je moet door een metaal detector. Je handbagage gaat door een röntgen apparaat. Bij de gate is een wachtruimte. Daar wacht je tot het personeel aangeeft dat je het vliegtuig in kunt. Er vormt dan een rij en daar ga je gewoon in staan. Soms moet je dan nog een keer je paspoort en ticket laten zien (die moet je altijd bij de hand hebben op het vliegveld).
In het vliegtuig hebben alle stoelen nummers. Die staat op je ticket. Er is ook personeel wat je kan helpen je stoel vinden. Je handbagage kan onder de stoel voor je of in het afgesloten vak boven je hoofd.
Er wordt gevraagd je gordel vast te maken. Dit kun je ook zien aan het lampje boven je hoofd (of hij vast moet of los mag). Je kunt de gordel eenvouding op maat trekken. als je eenmaal vliegt mag hij los. als er turbulentie op komst is, meot hij weer vast. Er gaat een dingdong en het lampje van roemen vast gaat dan aan.
Als het vliegtuig vol is, gaat de stewardess instructisch geven voor noodsituaties, terwijl het vleigtuig naar de startbaan rijdt.
Dan is het dus opstijgen, vliegen en landen, allemaal reuze leuk (bedenk dat een vliegtuig niet zomaar naar beneden valt, ook niet als er turbulentie is. Soms zakt het wat meters, maar op een gegeven moment vangt de luchtstroom hem weer op).
Dan ga je meestal met een busje dat klaar staat naar het gebouw op het vliegveld van aankomst. Daar moet je dus je nieuwe gate zoeken waar het volgende vliegtuig vertrekt en eventueel dus je bagage halen. Symbolen geven duidelijk aan waar je de bagage kunt halen.
Dan heb je dus weer hetzelfde, bij de gate wachten tot personeel aangeeft dat je het vliegtuig in kan, paspoort en tocket controle, vliegtuig is, opstijgen vliegen landen. Dan weer je bagage halen en de uitgang zoeken, er wordt gevraagd of je iets heb aan te geven. (Er zijn ook twee uitgangen, als je niks invoert, ga je door "nothing to declare"). Bij een georganiseerde reis staan dan buiten bussen die je naar het hotel brengen. Er is duidelijk herkenbaar personeel van het reisbureau aanwezig.

Kortom, je hoeft je niet druk te amken, alles wijst zichzelf. Als je iets niet weet of in paniek raakt, klamp je iemand in uniform aan en die helpt je dan verder.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 18:40

@Lusitana: bedankt, dat is precies wat ik wilde weten

Waar we precies bang voor zijn? Ik vooral voor het onbekende en om iets fout te doen en eventueel een vliegtuig te missen of zoiets. Daar heeft de uitleg van Lusitana dus al enorm bij geholpen.
Mijn man? Geen idee. Vooral controleverlies.

Bedankt voor jullie antwoorden!