Wie lijdt er hier aan emetofobie? (Angst voor overgeven)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wie lijdt er aan een braakfobie?

ja.
6 (66%)
nee, absoluut niet.
Geen stemmen
geen idee, ben er wel huiverig van.
3 (33%)
heb er nog nooit van gehoort.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 9

Anoniem

Wie lijdt er hier aan emetofobie? (Angst voor overgeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 23:01

Izkelf ben er achte rgekomen dat ik dus heel erg lijd aan deze fobie, mn hele leven wordt erdoor bepaald.

De angst voor het braken, iemand anders te zien braken, is zó groot dat ik de hele dag allert ben op bepaalde signalen.

Ik weet nog steeds niet hoe ik er van af moet komen, heb confrontatie therapie gehad, maar dta hielp voor geen meter, alles zit in mn hersens gegrift.

Alle braak evenemenet zitten is mn hoofd, en gaan er nooit meer uit....

Ik zou het fijn vinden als ik het met iemand kon delen, alhoewel ik me kan voorstellen dat heel veel mensne niet weten wat het inhoud.

Groetjes Chiqa.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-05 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie

Re: Wie lijdt er hier aan emetofobie? (Angst voor overgeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 23:03

Ik heb er sinds een klein jaartje ook heel erg last van!
Van het geluid alleen al kan ik zelf al beginnen, of als het ergens stinkt.
Tanden poetsen is bij mij standaart om de paar seconden een braakneiging, en als ik het ergens zie dan ga ik geheid over mn nek...
Zelfs als ik een droge mond heb dan krijg ik al braakneigingen.
Heel irritant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 23:04

hoi Nathalie wat een snelle reactie! ikkan je een tip geven, gebruik een electrische borstel, dan heb je midne rlast van kokhals neigingen.
Het is idd erg vervelend als je amper je tanden kan poetsen!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 23:08

Hier nog zo iemand.Er bestaat een site over emetofobie,daar kun je heel veel aan hebben.Ikzelf krijg het Spaans benauwd als ik hoor dat er buikgriep heerst en ik zal nooit iets eten of doen als de kans bestaat dat je er misselijk van wordt.Ik heb zwanger worden jaren uitgesteld omdat ik bang was misselijk te zijn tijdens de zwangerschap(NIET EEN KEER!!!)Spugen kan ik niet.Heb jaren geleden een hele nacht over het erf gelopen met mijn eten in mijn keel,maar spugen ho maar.Krijg het koude zweet en lamme benen als ik ooit ziek ben.Gelukkig komt het sporadisch voor dat ik echt misselijk ben,maar ik weet precies wat er door jou heengaat.Trouwens als mijn dochter ziek is ga ik naar buiten de stal vegen.Ik heb daar best wel een schuldgevoel over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 23:13

Hoi Flair jij beschrijft presies wat die angst met je kan doen.....we schijnen ook in verhouding met niet emetofoben minder veeeeel minder over te geven.
Ik heb ook nooit geweten dat het een naam had, tot ik dus ook die site vond waar jij het over hebt, het is de site van Lucky he?

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 23:19

Ik weet niet of het de site van Lucky is.Het is emetofoben online.nl.Het beheerst in grote mate je leven en inderdaad is het(klopt af op onbehandeld hout)voor mij bijna 25!!!!jaar geleden dat ik voor het laatst heb overgegeven.

Paulientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 23:21

Ik heb het al mijn hele leven heel erg. Ik schijn zelfs als baby echt bijna nooit overgegeven te hebben. De laatste keer dat ik me kan herinneren was ik 5. Sindsdien nooit meer overgegeven (ben nu 17)

2 keer buikgriep gehad, ongeveer 7 dagen kotsmisselijk geweest, maar niet overgegeven, niet gegeten, amper gedronken. Eindelijk na een week kwam alles eruit via een ander gat.
Ik durf niet goed veel te drinken (alcohol) uit angst dat ik misselijk word. Als er buikgriep heerst houd ik mijn adem in bij mensen die er in mijn ogen ziek uitzien.

Als ergens overgeef ligt loop ik er zo ver mogelijk omheen en trek ik gelijk anderen schoenen aan (als ik de mogelijkheid heb)

Ik controleer al mijn voedsel erg goed op datum enzovoort. Als mijn zus de ham langer dan een kwartier buiten de koelkast laat liggen eet ik het niet meer.
Kan nog wel uren zo doorgaan.
Het beheerst echt je hele leven ja. Kan amper uit eten gaan uit angst dat het eten slecht is en de mogelijkheid bestaat dat ik misselijk zou worden.

Wat eraan te doen is weet ik niet.

Ik ben inmiddels wel zo ver dat ik niet meer wegren als een hele goede vriend van mij ziek is. Dat is wel een pluspunt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 23:42

Voorheen had ik er wel heel erg last van dat als iemand ging overgeven of ik hoorde dat, dat ik automatisch zelf ook moet overgeven. Ik ben heel erg wagenziek en vaak voel ik dan al zo'n gevoel opkomen, maar wil het niet zover laten komen dat ik weer ga overgeven, ik eet ook nooit meer voor we een auto in stappen.

De laatste maanden heb ik weer heel ergens anders last van.
Als ik uit mijn bed kom 's ochtends (en met name vroeg in de ochtend) krijg ik wel de neigingen (kokhalsen).
Verder lopen naar beneden, maar eten kan ik niet, ik hoef maar aan eten te denken en ik krijg die neigingen weer om over te geven, even rondje door de kamer lopen, toch maar snel brood pakken en op het aanrecht neergooien.. weer die neigingen om over te geven. Ik kan ook niet normaal de koelkastdeur open doen...
Het is heel vervelend en ik ben hierdoor gestopt met het 's ochtends eten. wat ik zelf wel heel vervelend vind omdat ik toch echt honger heb. (nu met mijn stage vind ik het helemaal bar, 5 uur opstaan snel klein beetje drinkontbijt met moeite naar binnen werken en pas om 1 uur op mijn stage eet ik).
Tanden poetsen gaat ook heel moeizaam omdat ik telkens weer moet stoppen vanwege overgeef neigingen.
Heel af en toe heb ik het ook als ik vanaf de woonkamer hier beneden 2 trappen omhoog loop naar mijn kamer...

Ik weet niet of dit ook hoort onder braakfobie??.. maar het is wel heel vervelend.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 02:11

Cow_horse schreef:
De laatste maanden heb ik weer heel ergens anders last van.
Als ik uit mijn bed kom 's ochtends (en met name vroeg in de ochtend) krijg ik wel de neigingen (kokhalsen).
Verder lopen naar beneden, maar eten kan ik niet, ik hoef maar aan eten te denken en ik krijg die neigingen weer om over te geven, even rondje door de kamer lopen, toch maar snel brood pakken en op het aanrecht neergooien.. weer die neigingen om over te geven. Ik kan ook niet normaal de koelkastdeur open doen...

Ik wil je niet laten schrikken hoor, maar heb je al een zwangerschaps test gedaan??
Aangezien je eigenlijk een soort ochtendmisselijkheid hebt!

Ik heb zelf ook een angst gehad voor braken, maar niet zo extreem als jullie!
Ik heb een poos geleden shoarma gegeten wat blijkbaar verkeerd gevallen was!

En werd een paar uur later strond misselijk!
Ik voelde dat ik moest kotsen en hield het op.. elke x wegslikken enz..
Maar waar ik ook last van heb is heel snel flauwvallen!
Ik werd dus zo beroerd van het wegslikken dat ik bijna van mijn stokje ging en mijn angst voor flauwvallen is net iets groter!
Ik kon het dus ook niet meer ophouden en gaf me over, stopte met vechten en blurp... daar kwam alles en ik voelde me daarna zo opgelucht dat als ik nu misselijk ben blij ben als ik moet overgeven want dan ben ik ervan af en val ik in ieder geval niet flauw!

Flauw vallen vind ik nog steeds heel eng, aangezien je niks kan doen, je hebt er geen controle over, je bent over gelaten aan anderen!
Dat vind ik nog steeds een hele rare gewaarwording!

Ik laat trouwens op het moment dat ik ga en dat ik bij kom niks merken van mijn angst en ga grapjes maken.

Een poosje terug op school voelde ik me beroerd en ging ook van me stokje, een dame van administratie was bij me en was nog banger als mij!
Dat wijf schreeuwde heel hard EMIEL EMIEL... HELP!!!!!
Der gaat iets goed mis hier, bel 112....
In het begin als je gaat hoor je namelijk nog alles in een waas en dan een tijdje weet je niks en als je dan weer wakker word begin je langszaam ook weer alles te horen..

Stond Emiel daar voor me!
Daan, gaat het.. wakker worden..
Goedemorgen...

En om mijn angst niet te laten zien ga ik grapjes maken..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 02:12

BTW,, emiel is onse geweldige grappige leuke concerge..
Altijd zeer behulpzaam met handtekeningen enzo!

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:35

Ik heb er pas een keer wat over op tv gezien, lijkt me moeilijk te doorbreken. Ik kan me er zelf helemaal niets bij voorstellen. Ik kokhals ook best heel snel en haat overgeven (iets waarvan ik me de laatste keer al niet meer kan herinneren), maar ik ben niet bang voor overgeven, want als je logisch nadenkt weet je zelf ook wel dat er eigenlijk niets 'raars' aan is. Ik hou dus ook nergens rekening mee om het te voorkomen.
Dat meisje op tv wel, die lette heel extreem op wat ze at, rook overal eerst aan, lette erg op de houdsbaarheidsdatum, ik weet niet wat ze allemaal deed, maar een niet-emetofoom zou er panisch van worden. Ik denk dat het toch een kwestie is van doorbreken van enkele nare gewoonten. Ik zie het als iets wat je jezelf zo wijs hebt gemaakt dat je er nu in gelooft. Je gelooft als het ware dat er iets naars gebeurt (overgeven) als je iets niet of juist wel doet. En dat doorbreken is heel moeilijk. Dat is een kwestie van tegen jezelf terugvechten en jezelf een nieuw 'idee' wijsmaken. Sterkte allemaal!

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:37

heeft dat dan een naam Verward Clown

Ik ben dus ook zo iemand: al ben ik NOG zo misselijk en heb ik zo'n vreselijke kotsneigingen en al voel ik nog het eten zo op mijn maag liggen en weet ik dat ik me een stuk beter zou voelen als ik zou overgeven (en er gewoon zou aan toegeven dus), dan nog blijf ik er echt tegen vechten (en met mijn mond wagenwijd openzitten etc *met je mond open kan je niet slikken en je moet eerst slikken vooraleer je kan braken* )
En als ik het dan echt niet meer kan tegenhouden zit ik vreselijk te janken en te beven.

Ik kan het geluid ook echt niet horen of ik kan het niet zien of ruiken als iemand anders moet braken (echt een probleem als je bijv. op een ziek kindje moet babysitten, dan loop ik dus de hele tijd zelf te kokhalsen etc, verschrikkelijk)

Ik let er idd ook wel een beetje op dat ik zeker niets bedorven eet (liever voor alle veiligheid toch maar weggooien) of niks waar ik zo misselijk kan van worden, en mensen met buikgriep moeten echt uit mijn buurt blijven Bloos!

En ik krijg meestal nachtmerries van thrillers en horrorfilms enzo, maar om een of andere reden ben ik toch the sixth sense gaan kijken en het vreselijkste aan die film (zat echt met mn handen voor mn ogen weggedoken) vond ik toch wel dat meisje dat moest overgeven Rolleyes

Maar om nu te zeggen dat ik er therapie voor zou willen, nee. Het lijkt me vrij normaal dat je niet "dol" bent op zelf overgeven of iemand zien overgeven, ok ik beschouw het bij mezelf dan als "iets erger", maar toch. Als het moet (bijv. kindje waar je op aan het passen bent wordt ziek) kan ik het echt wel zo ver verdringen als nodig is (dus zij het met een hoop gekokhals opruimen, kind troosten, wassen, in de schone kleren steken...)
Als ik ziek ben zit ik het wel nog altijd panisch tegen te houden etc maar goed da's enkel mijn probleem, heeft niemand anders last van.

Ohja wb wagenziek: ik ben een enorme boekenwurm en vroeger kon ik uren na elkaar lezen in de auto. Nu moet ik nog maar een smsje willen llezen of even op de kaart kijken en ik ben kotsmisselijk. Denk echter niet dat het hier iets mee te maken heeft, aangezien ik echt zo "verslaafd" ben aan lezen dat ik het toch altijd weer wil proberen en mn boek of wat dan ook pas wegleg wanneer ik misselijk begin te worden Frusty

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:14

ik ben dan heel erg blij dat ik het niet heb, of heb opgelopen door vroeger. Tot ik een jaar of zes was gaf ik elke dag meerdere keren over, niemand wist waardoor, maar ik was er gewoon aan gewend, ik ging altijd met mijn kots-emmertje (ik weet nog precies hoe hij er uit zag, een heel lief zandbakemmertje *LOL* naar school.
Natuurlijk is overgeven niet zo goed voor je slokdarm enzo, maargoed, het was nu eenmaal zo. Na een hele tijd kwamen ze er pas achter dat ik allergisch was voor fluor, en dat ik dus daardoor altijd overgaf, want ik kreeg van die kleine fluortabletjes. Nu vind ik overgeven wel vervelend, maar ik heb er niet echt een hekel aan. Alleen als het echt in grote hoeveelheden komt en dus ook door je neus, dan blijft die geur, hoe hard je ook spoelt enzo, wel een dag hangen... bah!

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:40

Ik heb hier gelukkig niet zo erg last van, maar als ik ziek ben of ben geweest, ben ik wel altijd bang te moeten overgeven. Als ik misselijk ben durf ik nergens heen, omdat ik bang ben dat ik ineens moet overgeven, en er dan geen zakje of bakje oid bij de hand is. Ik zou me echt zo schamen als ik op school ineens zou moeten overgeven ofzo, daarom heb ik vaak een plastic zakje in m'n zak of schooltas, voor de zekerheid. Tenminste als ik 's ochtends een beetje buikpijn heb gehad ofzo. En als ik het voel aankomen vind ik dat altijd eng, dan ga ik trillen, en krijg tranen in m'n ogen. We hadden een hele tijd terug een keer praktijklessen op school, een groot abces leegknijpen bij een konijn. Normaal heb ik nooit last van dat soort dingen, maar ik werd toen heel bleek en licht in m'n hoofd, en voelde de bloedvaatjes in m'n lichaam gewoon dichttrekken. Toen ik wegliep, richting de wc's werd ik ook heel erg misselijk, ik wist zeker dat ik ging overgeven, en toen werd ik echt bang. Gelukkig kon ik het tegenhouden. Ik kan er ook niet tegen om andere mensen te horen braken, laatst nog een wagenziek iemand achterin de auto gehad, dat vind ik echt verschrikkelijk. En natuurlijk vooral vervelend voor diegene zelf. Bij dieren heb ik daar trouwens geen last van, op de praktijk zit je vaak bij brakende dieren, omdat die meestal misselijk worden van narcosemiddelen, en die kokhalzen dan ook luidruchtig, maar daar ga ik rustig met een bakje bij staan om de kots op te vangen. De laatste keer dat ik echt misselijk was, was nadat we bami gegeten hadden, daar had vast iets verkeerds in gezeten, want ik was echt hondsberoerd. En elke keer als ik het voelde opkomen raakte ik lichtelijk in paniek, en riep m'n moeder als een klein kind, en de maanden daarna durfde ik geen bami meer te eten, uit angst dat ik een allergie voor iets uit bami had ontwikkeld ofzo. Zolang ik me goed voel heb ik er niet zoveel last van, maar als ik me iets minder voel, ga ik nergens heen zonder zakje, en als mensen ziek zijn blijf ik zoveel mogelijk uit hun buurt. En als ik niet zeker weet of het eten nog goed is, eet ik het niet.
Maar een fobie heb ik er zeker niet voor, ik heb er gewoon een hekel aan.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:42

Goh wist niet eens es dat daar een naam voor was uitgevonden Verward

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:05

Wist ik ook niet, vreselijk als je hierdoor je zo moet aanpassen aan alles. Ik heb er zelf geen last van, als ik misselijk ben steek ik gewoon ijn vinger in mijn keel en dan ben ik ervanaf. Maar tandenpoetsen en dan braakneiginingen krijgen....brr dat lijkt me eng

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:08

oh wat erg! ik heb het zelf niet. Het klinkt erg akelig...
Ik ken wel iemand die zegt dat ze t ook heeft, maar die eet nog gewoon en op een feestje zei iemand dat ze misselijk was en toen bleef degene die beweert t ook te hebben, gewoon heel rustig zitten enz. Verward dan heb je t toch niet..?
Uit jullie verhalen hoor ik allemaal wel dat het heel erg is om het te hebben... sterkte!
X

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:12

Ik heb het zelf ook Scheve mond
Het is zelfs zo dat ik ook ga kokhalzen (of braken) als ik iemand anders zie braken. Verder doe ik er ook echt alles aan om als ik misselijk ben maar niet over te hoeven geven, tsja wat doe je eraan?

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:15

Vanillia schreef:
Ik heb het zelf ook Scheve mond
Het is zelfs zo dat ik ook ga kokhalzen (of braken) als ik iemand anders zie braken. Verder doe ik er ook echt alles aan om als ik misselijk ben maar niet over te hoeven geven, tsja wat doe je eraan?

Ik heb eerder het tegenovergestelde; als ik misselijk ben wil ik er zo snel mogelijk vanaf. En als ik dan overgegeven heb ben ik opgelucht, want dan is vaak ook de misselijkheid verdwenen.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:16

Ik heb er wel eens vaker van gehoord, maar pas toen het op Kopspijkers kwam drong het door hoe ingrijpend het eigenlijk is in iemands leven.
Het lijkt me zó vreselijk lastig! Zelf sta ik vrij positief tegenover overgeven. Ik beschouw het als iets dat je lichaam zelf regelt, omdat er iets in je zit wat er nou eenmaal uit moet dat blijkbaar niet op de "normale" manier eruit kan. Voel het zelf ook altijd aankomen, dus ben altijd op tijd met een wc zoeken.

Denk trouwens dat het vrij logisch is dat je zelf gaat kokhalzen als je iemand anders ziet overgeven, het ruikt nou niet bepaald naar bloemetjes Knipoog

Hoe komt het eigenlijk dat jullie er zo bang van zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:23

Kan de poll niet invullen, maar ik had hier nog nooit eerder van gehoord, en ben niet bang om over te geven. Het lucht soms zelfs op.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:44

nooit geweten dat er een naam voor is Haha!
Ik heb het al jaren, maak me er niet druk meer om, kan er mee leven, soms is het wel lastig hoor Haha! Vooral met tandenpoetsen en de tandarts, een gruwel is het Ach gut

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:49

Maya1990 schreef:
oh wat erg! ik heb het zelf niet. Het klinkt erg akelig...
Ik ken wel iemand die zegt dat ze t ook heeft, maar die eet nog gewoon en op een feestje zei iemand dat ze misselijk was en toen bleef degene die beweert t ook te hebben, gewoon heel rustig zitten enz. Verward dan heb je t toch niet..?
Uit jullie verhalen hoor ik allemaal wel dat het heel erg is om het te hebben... sterkte!
X

Jouw reactie lijkt me een beetje overdreven, als je helemaal niet meer zou eten uit angst om te overgeven zou het wel heel erg zijn, dat houd je ook niet lang vol hoor. Knipoog
En als iemand gewoon zegt misselijk te zijn hoeft zo iemand ook niet direct gillend de deur uit te rennen.

Paulientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:52

_Scarlet_ schreef:
Hoe komt het eigenlijk dat jullie er zo bang van zijn?

Een therapeut bij mij dacht dat het door een nare ervaring van vroeger kwam.

Maar mijn filosofie erachter is gewoon dat ik sinds mijn 5e niet meer heb overgegeven en het dus niet "gewend" ben en niet goed weet wat ik ermee aanmoet.

Mijn vader word wel erg gek van mijn weggooi gebeuren als ik van mening ben dat de vleeswaren niet goed meer ruiken.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:27

Ik ken het wel, ik wil niet zeggen dat ik het heb gehad, maar ik ben er wel flink bang voor geweest. Mijn zusje was vroeger allergisch voor melk en heeft ook heel erg veel overgegeven. Dat heeft ze jarenlang vol gehouden (niet door de melk overigens). We sliepen op een gegeven moment ook op 1 kamer. Als zij dan zei dat ze misselijk was dan was ik opeens de bijzonder behulpzame zus: ik rende als een idioot naar beneden, zei tegen m'n moeder dat ze ging kotsen en wachtte dan rustig af. Als 't me te lang ging duren riep ik naar boven: "is het al over?". Ja echt! Ik heb het zelfs een keer gepresteerd om te zeggen: kots maar in je handdoek, ik ga mama halen. Ik voelde me er toen al schuldig over, maar ik was doodsbang dat ik ook ging nekken en maakte me dus uit de voeten. ik geloof dat mijn zusje er overigens niet haatdragend over is, maar het zelfs lief vond Haha! ik ging tenminste hulp halen.
Ik heb het nog steeds een beetje hoor, als iemand moet kotsen wil ik dat niet horen/ruiken/zien, maar soms ontkom je er niet aan. Ik ben inmiddels wel iets minder fobisch ervoor. Ik denk dat dat komt omdat ik een keer het doorgeslikt heb. Dat was zo ongelofelijk ranzig dat ik vanaf dat moment het ook uitspuug ook.
Het blijft erg naar vind ik, maar ik kan er wel beter tegen, en als ik zelf misselijk ben hoop ik dat ik niet opeens naar de wc moet rennen, is ook al tijden niet gebeurd gelukkig, maar wat moet, dat moet. Overigens had ik met tandenpoetsen ook kokhalsneigingen, vooral bij de achterste tanden, volgens mij komt het omdat je dan erg gespannen bent en je tong niet aan de andere kant van je mond legt. Ik heb er nu bijna nooit last meer van, ik probeer heel bewust m'n mond te ontspannen, dan kom je ook niet in de buurt van je huig (en de rest waardoor je gaat kokhalzen).

Waar ik nog steeds niet tegenkan zijn kotsende honden, dat vind ik zo godsgruwelijk vies, dan moet ik echt even een blokje omlopen!