Jonge katjes omgebracht door stalhouder, wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sphinxie

Jonge katjes omgebracht door stalhouder, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 23:08

Kom ik vandaag op stal, zie ik dat de tweede kat op stal deze week jongen heeft gekregen. Gisteren heb ik voor het eerst de 2 jongen gezien van een kat, waarvan ik niet wist dat ze zwanger/drachtig was. Vanavond was ik er weer en bleek de andere kat ook gejongd te hebben. Toen ik aan een stalgenootje vroeg hoeveel dit er waren, antwoordde ze dat het er 2 waren, maar eerst 5. Dus ik doorgevraagd, van goh, heeft de rest het niet gehaald. Nee, die hadden het niet gehaald, maar niet op de natuurlijke manier zeg maar. Wat blijkt dus, allebei de katten hebben 5 jongen gekregen, maar omdat er volgens de boer dan teveel katten komen, heeft hij er dus 6 omgebracht. Over hoe dat gebeurt is, heb ik 2 verhalen gehoord, maar dat doet er niet toe. Vorig jaar zijn er namelijk 2 jonge vrouwtjeskatten, poezen dus, bij gehaald en ze (stalhouder + vrouw) waren juist nu de ene drachtig/zwanger was eens aan het kijken of ze ze niet konden steriliseren o.i.d. Maar ja, het zijn boeren, dus het mag niet teveel kosten, het wordt eerst nog eens aangekeken, en dus ondertussen niets mee gedaan. Als de katten dan toch (teveel) jongen krijgen (er lopen gewoon katers over het erf rond), worden ze omgebracht. Ik vind het echt niet kunnen, je wilt zelf beesten, dan neem je die zorg toch ook op je? En als ze dan toch jongen krijgen (en daar ben je zelf verantwoordelijk voor), dan kun je ze toch weggeven?
Als ik het had geweten, had ik ze zo mee naar huis genomen. En misschien trek ik het me teveel aan, maar ik kan het niet rijmen, ik betaal ervoor zodat er goed voor mijn paard gezorgd wordt, en ondertussen kunnen de katten niet eens gesteriliseerd worden/de pil krijgen?

Ik heb echt de neiging naar ze toe te stappen om te zeggen dat dit niet kan, maar wat vinden jullie? Overdrijf ik? En wat kan ik hiermee?

Desiree

Re: Jonge katjes omgebracht door stalhouder, wat vinden jull

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:11

Ik vind niet dat je overdrijft. bij Beestenboel staat er een topic "tuin vol dode vogels" en daar geef ik al aan hoe men op het platteland vaakt denkt over dieren en over katten. Maar daar geloven ze mij denk ik niet zo.

Ik vind het geen stijl om dieren eerst geboren laten worden, en daarna om zeep te brengen. Het is gewoon niet ethisch. Die mensen hebben geen respect voor leven, ze verachten het. Verder kun je er niets mee vrees ik. Het heeft geen zin om op deze mensen af te stappen om te zeggen dat het niet kan. Want als je zoiets namelijk niet uit jezelf snapt, is het ook niet uit te leggen. Ze zullen je niet begrijpen. Wat je wel kunt doen, is zelf ingrijpen en zeggen dat ze in het vervolg bij jou aan kunnen kloppen, en dan los jij "hun probleem" wel op, zij het op een humanere manier. Zo red je dan de jonge katjes. Sja, het is geen manier van doen, want het asiel zit al over vol. Maar ze laten doden...

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:16

dit vind ik ook geen normale manier inderdaad. laat die katten gewoon steriliseren en je bent van het probleem af! Er zijn namelijk al teveel katten in nederland die een goed tehuis zoeken en dat kan voorkomen worden (en dan heb ik het niet over het doodmaken als ze net geboren zijn Boos!)

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 23:19

Desiree, daar heb je gelijk in. Het is precies wat je zeg, niet ethisch. Maar ja, ik was vanavond in staat om de dierenbescherming te bellen om die katten in beslag te laten nemen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:21

Ik vind zeker niet dat je overdrijft.

Je kunt een inzamelingsactie houden voor de sterilisatie van de poezen.
Allereerst help je daarmee de poezen en je geeft ook nog eens een signaal af naar de stalhouder dat je het niet eens bent met zijn handelswijze.
Dit hebben wij 10 jaar geleden ook gedaan op stal. Poesje leeft nog lang en gelukkig Lachen

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:33

Inderdaad.
Hij weet dat ze allebei nog jongen kunnen krijgen, hij weet ook dat er katers rondlopen ; wat verwacht je anders?
Al krijgt hij ongeplant jongen, hij komt er maar niet vanaf, dan kan ik er nog een héél klein beetje begrip voor hebben, maar zo?
Bij ons komen er elke jaar zeker 8 nesten met kittens, ze krijgen echt niet elke dag een hele maaltijd, en toch 'overleven' ze. 1 zo'n kattenbrokkenzak kost een 10tje en doe je een maand mee.
Maargoed, ik begrijp het ook niet hoor.. Maar wat doe je eraan? Je kunt er wat van zeggen, maar daar zal hij denk ik weinig van aantrekken. Misschien aanbieden dat jij ze de volgende keer wel mee neemt?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:36

Ik hou echt heel veel van honden. En als het aan mij lag, werd er een jaar lang geen een puppie meer bijgefokt. Niet omdat ik niet wil dat er meer honden komen. Maar omdat ik wil dat voor alle honden een goed adres komt. En dat is er niet, er zijn meer honden dan goede adressen.

als je ECHT van katten houdt, wil je om dezelfde redenen dat er geen jonge katjes meer bijkomen. Eerst dat asiel maar eens een stuk leger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:38

Tja, vind het heel lastig.
Want het is niet netjes, maar ik snap de boer ook wel..Hij kan er gewoon niet meer gebruiken. En ja de kittens laten leven en bijv. naar het asiel, tja die zitten ook al overvol.
Maar ja, het had ook anders gekund..Inderdaad door de katers te castreren bijvoorbeeld.

Maar aan de andere kant, zo gaat het ( vaak) op de boerderij..
Ik zou me er persoonlijk niet echt druk over maken.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:40

Ik vind dat echt niet kunnen Boos!
Als die boer een beetje z'n best doet dan hadden die jonge kittens echt wel een goed tehuis gekregen hoor.
Je moet voor de gein eens kijken bij marktplaats, 70 euro voor een huis-tuin-en-keuken-kat is normaal geworden.
Daarbij komt die boer weet toch dat ze jongen kunnen krijgen -zeker als er katers lopen- als hij er niks aan doet.
Ik vind dat je groot gelijk hebt Knipoog
En je overdrijft naar mijn mening zeker niet.

Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:44

Zo ben ik aan mijn katten gekomen, toen ze 2 weken oud waren heb ik ze mee naar huis genomen omdat ze anders LEVEND BEGRAVEN zouden worden Stoom uit je oren

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 23:45

superlenie schreef:
Want het is niet netjes, maar ik snap de boer ook wel..Hij kan er gewoon niet meer gebruiken. En ja de kittens laten leven en bijv. naar het asiel, tja die zitten ook al overvol.
Maar ja, het had ook anders gekund..Inderdaad door de katers te castreren bijvoorbeeld.

Nou, mijn ervaring vorig jaar was anders. De stal waar ik toen stond, heeft een kat voor op de hooizolder ergens afgehaald. De kat bleek drachtig/zwanger, en kreeg dus jongen. De boer heeft toen heel netjes op marktplaats een advertentie gezet en was ze binnen een week kwijt. En als je er dan niet meer kan gebruiken, dan breng je haar toch weg voor een sterilisatie? Je wilde zelf een kat. Overigens, ze worden gevoerd door mijn stalgenootje, omdat ze eigenlijk hun eigen eten bij elkaar moeten scharrelen. Dat kost dus ook niets.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:47

Paradise schreef:
Zo ben ik aan mijn katten gekomen, toen ze 2 weken oud waren heb ik ze mee naar huis genomen omdat ze anders LEVEND BEGRAVEN zouden worden Stoom uit je oren

Dat is werkelijk te WALGELIJK voor woorden! JE moet het maar kunnen hoor! Ik zou het nooit op kunnen brengen. En ik houd niet eens bijzonder van katten.
Dit is barbaars. WAt dat voor mensen zijn......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:53

@ Sphinxie, daarom staat er ook ( vaak) Ik zeg niet dat overal zo is.
En tja, boeren hebben katten nou eenmaal om andere redenen dan dat ze in een gezin gehouden worden.
Dat je stalgenootje eten voor ze koopt is eigenlijk ook overbodig, ze zijn er om muizen te vangen..hun eigen kostje bij elkaar scharrelen kunnen ze heel goed.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 00:07

ja okee eens ze zijn niet als knuffel dier aangeschaft maar als muizen vanger (kan je beter een paar kippen los laten lopen die vanger actiever muizen dan katten maar ok)
maar een gesterriliseerde poes vangt er echt niet minder dan voor haar sterrilisatie

nou kost dat veel geld , begrijp ik ook , maar neem dan KATERS en laat die helpen is goed koper en vangen ook muisjes

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 00:09

koop gewoon een katje anders bij het asiel. Die zijn gesteriliseerd of gecastreerd. Dat is nog goedkoper dan zelf laten behandelen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 00:16

kat kopen bij het asiel is DUURDER dan een jonge kater later castereren ,.....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 00:19

En muizen vangen doen ze instinctief, dus ook als ze volle buikjes hebben Knipoog

Ik heb ooit ergens gestaan waar er ook 5 nesten kwamen in het voorjaar en dan nog een stel in het najaar. De hele familie is voorzien van katten, meestal te vroeg weg, maar het was een kwestie van overleven. 2 poezen zijn doodgereden, 1 met een schep vermoord door een andere boer en nog 1 vergifitgd. Diegene die over was heeft een stalgenootje van mij toen laten steriliseren op eigen kosten (kreeg wel korting Tong uitsteken) en zij voert de kat dagelijks.

Echt heel erg dat 'mensen' (zo durf ik ze bijna niet te noemen) met dieren omgaan!! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 00:25

Tuurlijk Quellian, ook met volle buikjes doen ze dat.
Maar bijvoeren is gewoon overbodig, ze redden zich heus wel.
Maar goed, daar ging het topic niet over Knipoog

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 00:43

Belachelijk, dat het boeren zijn hoeft het niet eens aan te liggen. Op mijn vorige pensionstal was de dochter van de stalhouder dierenarts en woonde boven de stal in een appartement. Daar liep een kat met niesziekte en werd gewoon niks aan gedaan! Haar eigen paard (waar ze overigens zelf bang van was) was dampig, en ze dachten erover hem naar de slacht te brengen. Ik had gehoord van iemand dat er een homeopatisch middel was ( á 10€ 'n potje) wat bij haar paard geholpen had. Proberen? nee homeopathie das niks, allemaal niet bewezen. En dan sta je bij een dierenarts!

Nu sta ik wel bij "boeren", naast de paardenstal is er nog een heus melkvee bedrijf. Kat word keurig ontwormt etc. Met paarden word veel netter omgesprongen, gewoon alles goed.
Maargoed even on-topic: wat jou stalhouder doet is natuurlijk ronduit belachelijk. Hij had op zijn minst even kunnen informeren of op stal niemand interresse had in een kitten, of een bordje aan de weg kunnen zetten. Ik vind dat je er best iets van kunt zeggen. Alleen vaak worden zulke mensen dan alleen maar kwaad. Ik weet niet of de dierenbescherming hier echt iets aan kan doen. Inzamelactie is misschien een idee. Zijn vast nog meer stalgenoten die zo denken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 01:08

De katers op een boerderij gaat niet helpen om het aantal kittens terug te dringen, dat lukt echt alleen als de poezen worden gesteriliseerd. Want als een krolse poes een kater in de buurt weet (en dat kan best een eind verderop zijn) komt ze evengoed zwanger thuis...

Ik vind het persoonlijk niet kunnen om jonge aanfok meteen maar te verzuipen....ik zou er voor zorgen dat de poes wordt gesterilseerd, desnoods uit eigen zak.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:37

Verplaatst van AM naar BB.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:46

Ik ben het helemaal met de TS eens, alleen kun je gewoon niet oordelen over wat een ander met zijn dieren doet. Hij mishandelt niets als hij de kittens DIRECT bij de moeder vandaan haalt. Doet hij het later (na paar dagen, weken) dan moet de moederpoes haar melk weer aanpassen (ooit verteld). Helaas gebeurt dit en zal dit altijd blijven gebeuren. Ik kom zelf van een boerderij en ik zou nooit een kitten de nek om kunnen draaien, maar toen wij vroeger 15 "wilde" katten hadden lopen die elk jaar kittens kregen, dan waren mijn vader en opa ook degene die direct de kittens uit het nest haalde. Teveel katten veroorzaken ziektes, en dan kun je wel zeggen dat ze dan daarna weggaan, maar de eerste 8/9 weken lopen er wel 40 katten over je erf, die ziektes meenemen. Tja, zo is het leven, nu zeg ik niet dat ik het ermee eens ben, maar totaal oneens ben ik zeker niet. Je kunt hier ook discussies blijven voeren en de boeren erop aanspreken, maar daar doe je niets aan. Je bent voor of tegenstander en ik vind persoonlijk dat mensen eens wat verder dan hun neus moeten kijken (niet over dit topic!!) en niet direct de dierenbescherming moeten bellen. Er wordt niets mishandeld of tekortgedaan, die kittens lijden niet op dat moment, dit doen ze echter wel als het later wordt gedaan!! Heel erg sneu inderdaad dat dit moet gebeuren, maar de vergelijking met kittens fokken en asiel vind ik nog steeds niet toepasselijk... en al helemaal niet om een algeheel fokverbod op te leggen!! Want mij zie je niet met een hond uit het asiel, puur omdat ik liever een hond bij een particulier weghaal...omdat die vaak nog zieliger zijn als ze achtergesteld zijn...!!

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:03

superlenie schreef:

Als hij er niet meer kan gebruiken, laat die beesten dan castreren of sterilliseren, ik vind die beesten afmaken gewoon dierenmishandeling, dat kan echt niet.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:34

Ik vind het ook niet kunnen, en dat die diertjes niet lijden, elk dier voelt pijn, hoe jong het ook is, alleen kunnen ze ze nog niet bijten of krabben om het te tonen. Daar ben ik van overtuigd, en bovendien moet je gewoon de inspanning doen om te laten sterilliseren, ofwel neem je maar geen kat als je daar te lui voor bent. Mijn mening.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:29

Paradise schreef:

Erg he! Een vriendin is wel eens opgebeld, dat ze ergens katten op moest komen worden omdat ze anders werden verzopen.
Ze hadden gewoon uit nummer geprikt uit het telefoonboek ; misselijk toch?
(Maar aan de andere kant ; hij had ze ook gelijk kunnen verzuipen)