Leuk wandelen in t Lingebos: NOT: Tekenregen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jellie

Leuk wandelen in t Lingebos: NOT: Tekenregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 20:10

Af en toe ga ik gezellig wandelen met een ex-collegaatje van me en onze honden. Altijd leuk maar als wij op pad gaan kan je er altijd van uit gaan dat er iets stoms gebeurd. Bloos Of het nu een giga onweersbui, hittegolf, orkaan is... we hebben het allemaal wel een x gehad onderweg Rolleyes
Vandaag dus lekker naar het Lingebos. Onderweg nog een klein regenbuitje gehad maar we lieten ons niet kennen en gingen dapper verder Cool
Op een gegeven moment liepen we op een mooi pad, een soort dijkje. Leek me ook leuk om eens te paard te doen. Dromen
Roept zij ineens; oh god een teek op Charro. Dus beest verwijderd en wij verder. 2 minuten later zat er een teek op mijn Lemmy. Daarna was om de haverklap een hond doelwit van teken. Niet normaal zeg. Ik kreeg er zelf jeuk van Bloos Haha! Snel naar de auto gewandeld. En op de terugweg in de auto ondekte ze weer de ene na de andere teek op haar honden. Thuis ging zij gelijk naar huis en heb ik Lemmy helemaal nagekeken. Hij had gelukkig geen teek meer. Daarna ben ik van top tot teen geinspecteerd door manlief Lips are sealed maar gelukkig geen ongedierte te vinden. Lemmy heb ik ook nog maar in bad gedaan. Hij wordt maandelijks behandeld met Frontline dus daar ben ik wel blij om.
Voorlopig ga ik daar niet meer wandelen.. Ik had die beesten zelf nog nooit zo goed gezien maar na vandaag ben ik een kenner Slim

Anoniem

Re: Leuk wandelen in t Lingebos: NOT: Tekenregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:15

whahaha ik woon vlakbij het Lingebos maar ga er echt nooit heen want je weet daar nooit wat je tegen kan komen bv zoals jij een tekenregen maar je kan ook wel aangevallen worden door een stel ganzen of zwanen en als het je even meezit kom je hier en daar nog een enge kerel tegen die zn jasje even opendoet en dan vrolijk in zn nakie rondhuppeld Haha!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:26

Getver Jellie wat smerig! Zit er ook niks in je haar???

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 00:10

Share schreef:
als het je even meezit kom je hier en daar nog een enge kerel tegen die zn jasje even opendoet en dan vrolijk in zn nakie rondhuppeld Haha!

leuk met al die teken Haha!

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 03:38

Hier in het noorden is het ook erg met de teken, bah vreselijke beesten Ja

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:08

Waar is dat lingebos?Bij tiel?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:19

Marye78 schreef:
Share schreef:
als het je even meezit kom je hier en daar nog een enge kerel tegen die zn jasje even opendoet en dan vrolijk in zn nakie rondhuppeld Haha!

Hahahahahahaha Haha! Haha!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:37

Eeeewww teken *krijgt spontaan jeuk*

Ik heb er gelukkig zelf nog nooit een gehad, maar heb wel sinds kort een eigen hond (Canadese Witte Herder) en ben er wel een beetje bang voor

Wat voor kleur hebben ze meestal en zitten ze ook in het gras?

Ik heb wel eens gehoord dat ze meestal in een bepaald soort boom zitten? Verward

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:49

Baaahhhh,, vreselijk. Nooit meer daar wandelen zou ik zeggen. (gezien de reactie van Share)

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:50

Gatver
Teken zijn zooooo vies he Lips are sealed
Mijn hond had er hele vaak last van

Wij hadden een keer een teek in de was zitten en de hele wasmachine zat onder het bloed
Laatst bijgewerkt door Bonny op 16-05-05 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:51

Marye78 schreef:
Share schreef:

Whahaha Haha!
Gelukkig dat je zelf geen teken had Misselijk

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:08

MoonChloe schreef:
Baaahhhh,, vreselijk. Nooit meer daar wandelen zou ik zeggen. (gezien de reactie van Share)

Of juist wel Vork Knipoog

Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:11

Nou, nog even griezel griezel
Ik heb laatst op tv een uitzending gezien over een man
die dus( bleek naderhand) door een teek was gebeten.
Die man was echt een wrak geworden, (ziekte van Lyme als ik het zo goed schrijf) werd eerst ziek dachten aan een griepje.
Maar op een gegeven moment raakte hij gewoon verlamd
aan één kant van zijn lichaam,zelf de ene kant van
zijn gezicht was verlamd. Zo veranderde een gezonde flinke kerel
in een man die hele dagen thuis zat, niet meer kon werken enz
Ze dachten eerst aan een beroerte maar na onderzoek bleek
het dus te gaan op de ziekte van lyme.
Bleek dat de goede man met de Kerst een kerstboom naar
binnen had gesleept, en toen wel een rare plek op zijn bil Rolleyes
had maar verder geen aandacht aan geschonken.
Met dit als gevolg bbbrrrr
Er was gelukkig bij de man al wel wat verbetering.
Daarom kijk ik ook altijd onze labrador goed na,en wordt zij
regelmatig behandeld.

Gelukkig zijn maar 10% van de teken in staat om dit
over te brengen, zie ook de link

http://www.iph.fgov.be/epidemio/epinl/plabnl/lyme.htm

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:43

Idd even de datum opschrijven dat je teken hebt verwijderd. Mochten er over een week of 2 vage klachten optreden bij je hond (gewrichtspijn, koortsaanvallen en dergelijke) naar de dierenarts en het bloed laten controleren op de ziekte van Lyme. Bij een vroege diagnose is behandeling nog goed mogelijk!

Gelukkig dat jullie een tekentang meehadden (neem ik aan, aangezien jullie de teken ter plekke hebben verwijderd)!

Wat betreft het voorkomen van teken. In principe kunnen teken in bomen, struiken en grassen zitten. Vaak klimmen ze wel omhoog als ze honger hebben, zodat ze zich kunnen laten vallen als er een beest (of mens) onder loopt. Daarin zuigen ze zich vast, zuigen zich vol met bloed en laten zich dan weer vallen (kunnen enkele dagen overgaan). Ze liggen dan dus op de grond, en kunnen een aantal dagen teren op het bloed dat ze opgezogen hebben.
De veroorzaker van de ziekte van Lyme, een klein parasietje dat in de maaginhoud van de teek voorkomt, kan worden overgebracht op mens of dier als de teek aan het schrikken wordt gebracht. De grootste kans daarop is door onhandig (prutserig) verwijderen van de teek (overigens kan het weinig kwaad als het kopje van de teek achterblijft, die zweert er gewoon uit, de teek groeit niet weer aan en kan ook niet in het lichaam gaan zwerven, dergelijke vragen krijgen wij vaak op de praktijk), of eerst bedwelmen met alcohol.

De frontline die je gebruikt werkt in die zin tegen teken dat het een laagje over de hond aanbrengt waardoor de teek zich niet vast kan zetten. De frontline werkt in principe zo'n 4 weken tegen teken, maar mag, als de infectiedruk groot is (warm weer, of als je veel in het bos bent), na 3 weken weer worden herhaald.
Verder zijn er ook speciale tekenbanden op de markt. Die blijken erg goed te werken, maar zijn minder vriendelijk voor de mens (denk aan kleine kinderen) en ook milieutechnisch niet echt gezond.

Het kan trouwens ook verstandig zijn om je paard na een bosrit te controleren, want ook een paard kan teken krijgen. (Heb er een tijdje geleden een bij Des af kunnen halen).

Ik ben nu weer genoeg dierenartsassistent geweest.... (en dat in mijn verlof!)

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 17:17

Share, ik ken idd wel gekkere verhalen over het Lingebos. Die parkeerplaats is ook niet voor niets met slagbomen, gezien het een gewilde ‘ontmoetingsplaats’na de schemer is Haha!

Vashti, Jan heeft mijn hele hoofd nageplozen Nerd en gelukkig geen teek aangetroffen.

Marye78 schreef:
Share schreef:

Whoosh! Hahaha, ik ziet het al helemaal voor me Haha!

SuusJa, het Lingebos is in Gorinchem/Vuren bij Spijk.

Cayenne, het zijn kleine grijsachtige spinachtige beestjes. Ze vielen wel goed op, bij de honden maar dat kwam denk ik omdat ze zich nog niet vast gezogen hadden.

v0sj, brrrr dat meen je niet.. in je was Nagelbijten / Gniffelen Ik heb gisteren gelijk al mijn kleding in de was gegooid. Haha! Kwam er gelukkig schoon en zonder bloedvlekken uit.

Ivan, eng verhaal zeg. Bedankt voor je link! OK dan!

Riëtte, ook bedankt voor je reactie! OK dan! We hadden geen tekentang bij ons. Gestoord Maar we konden ze zo met onze handen eraf halen. (mijn vriendin heeft dat gedaan) Dit hadden we ook nooit verwacht of meegemaakt, maar ik denk dat ik zo’n ding ook maar voor onderweg aanschaf. Pling Thuis heb ik er wel. Zelf ben ik erg tevreden over de Frontline dus daar houden we het bij. Ik het ook een x iets van exvil (oid) gehad ook tegen teken en vlooien maar dat vond ik toch niet zo fijn Verward Miss een rare vraag maar kan je Frontline ook op je paard gebruiken?

Ik had zojuist nog een mailtje gekregen van mijn vriendin en zij had op de ene hond nog 5 a 6 Bloos! teken en op de andere 1. Haar 3e hond had niets. Ik blijf Lem heel de week extra in de gaten houden.. je weet nooit...

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:40

In principe zou je Frontline miscien wel voor je paard kunnen gebruiken, maar dat zou een vrij kostbare geschiedenis worden denk ik. De ampullen voor in de nek zou ik dan niet aanraden, maar de spray. Je bent wel bijna een hele bus spray kwijt denk ik voor 1 behandeling....
Ik weet eigenlijk niet of paarden ook Lyme kunnen krijgen? Dan zou je echt je VA moeten bellen (wij behandelen alleen kleine huisdieren). (Van katten is zo goed als zeker dat die het niet kunnen krijgen, honden en mensen dus wel).

net als bij muggen hebben ook teken een voorkeur. Dat ligt ook mede aan de vacht van het gastdier, honden met een heel dikke vacht zijn moeilijker te pakken als dunbehaarde honden. Idd even je eigen hond in de gaten houden!
Excil (rose-groene verpakking) levert idd wat oudere middelen tegen vlooien en teken, waardoor die meestal wat minder goed werken. Frontline werkt tot nog toe erg goed!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:40

mijn ouders zijn zondag ook wezen wandelen in Oranjewoud maar daar was het ook dramatisch met de teken ...

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 18:21

Riëtte bedankt! Voor de hond heb ik altijd de spray, dat vind ik o.e.a. manier altijd wat betouwbaarder lijken dan zo'n ampul Verward Haha!

Een stalgenootje zei tegen me dat ze toen ze in Friesland was de tip kreeg om veerust te gebruiken op t paard en dat het daarna over was met de teken op t paard. Ik heb wel eens gehoord dat paarden er ook ziek van kunnen worden.

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:51

hoera Tong uitsteken een topic van buurtgenoten.

en nog een kleine toevoeging: hoe vaak hebben ze dr een lijk gevonden?
en over die teken, onze kat komt uit t lingebos *lange leve de zomervakantie en waar laat je je pas geboren kittens zonder moeder, precies die dump je in een bos* maar goed, die zat ook helemaal onder de teken, arm beest

denk dat ik m´n buitenritjes in t lingebos maar even achterwege laat...

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 10:35

Haha, Nog een Lingeboskenner Haha! Zelfs een eigen Lingeboskat! Triest wat er allemaal gebeurd daar...
_Lauwtje_ schreef:
en nog een kleine toevoeging: hoe vaak hebben ze dr een lijk gevonden?

Niet te vaak hoop ik Nagelbijten / Gniffelen
Ik vertoon me er voorlopig ook niet in het bos. Dit was echt extreem...
Moet er niet aandenken hoe veel van die beesten er dan op je paard blijven zitten.
Wij gaan er in de zomer ook regelmatig zwemmen...

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:11

blugh, neej ik vind t echt vies daar, ik plons altijd in de wiel in dalem
je hebt in het bos wel een meertje waar je met je paard in kan, gnagna die kunnen maar weinig mensen vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:34

He het lingebos ken ik ook wel. HEb er vrij dichtbij gewoond ( Leerdam ) en inderdaad er gebeurde daar altijd wel wat Haha!

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:15

pas geleden was r toch weer een vrouw gevonden?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:34

brrrr lekkere bossen hebben jullie daar zeg Nagelbijten / Gniffelen

ik zou me er in m'n eentje niet lekker voelen Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:49

gatsiedarrie, lijken in het lingebos? heb het wel eens gehoord maar dacht dat het maar "praatjes"waren!! nou ik ga daar ook echt niet meer naartoe! mijn paardje staat in herwijnen en daar kan je ook wel spetter plezier hebben met je paard gelukkig!