Halve marathon IJsselstein wordt twee lopers fataal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 22:56

Uitgegeven: 14 mei 2005 19:25

IJSSELSTEIN - Twee hardlopers zijn zaterdag overleden tijdens de traditionele IJsselsteinloop, een amateurloopevenement in de regio Utrecht. Dat meldt een woordvoerder van de politie. De twee deelnemers zakten tijdens de loop in elkaar en overleden ter plekke.

De IJsselsteinloop bestaat uit een halve marathon voor mannen en vrouwen en diverse kortere afstanden. De plaatselijke politie is een van de belangrijkste organisatoren van de jaarlijkse wedstrijden. Wegens het ongeluk heeft de organisatie afgezien van een prijsuitreiking en huldiging van de winnaars.

Bron: www.nu.nl
--------------------------------------------------------------------------

Leuk dat hardlopen Scheve mond Ben benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren en dan vooral 2 personen Verward

SuperSmurf

Re: Halve marathon IJsselstein wordt twee lopers fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:02

misschien een natuurlijke dood? Hartaanval, beroerte, dat soort dingen? Misschien hadden beide al problemen aan het hart (zonder dat ze t wisten?) heb geen idee hoor, maar zoiets lijkt mij logisch? Wel erg...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:04

jemig 2 mensen tijdens 1 halve marathon.....

je zou verwachten dat zulke lopers gezond zijn, of naja een sporthart kan ook he, denk aan die voetballers die ineens dood neervielen Scheve mond

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:33

Lekker gezond. Vraag mij af met endurancewedstrijden met paarden worden de dieren vooraf, tijdens en achteraf de wedstrijd in de gaten gehouden qua gezondheid. Gebeurt dit ook bij marathonlopers Blond Bloos ?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 08:30

Nah ja das wel heel raar! Zou wat zijn voor Crime scene investigation... Haha!

Goh ja ik trek het ook niet vermoed ik maar voordat ik dood neerval ben ik al wel gestopt hoor. Knipoog
Van welke leeftijd waren deze 2 mensen?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 09:08

Suzanne F. schreef:
Goh ja ik trek het ook niet vermoed ik maar voordat ik dood neerval ben ik al wel gestopt hoor. Knipoog
Dat kan je bij bepaalde gevallen toch echt niet aan voelen komen, vrees ik...

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 09:18

Misschien is het omdat het een amateurloop is ofzo?
Normaliter zou je dat toch niet echt verwachten bij een (al dan niet halve) marathon... Dus toch iets te weinig getrained?
Ben wel benieuwd hoe dat zo ineens komt...

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:50

Ja, ik ook. Wat vreemd dat zoiets gebeurd. Zal toch wel iets met hartklachten te maken hebben ofzo, zoiets gebeurd toch niet zomaar..
Je hoort het idd ook vaak bij voetballers ineens neervallen en niet meer opstaan. Nog niet zo lang geleden is de vader van een ex-vriendje van me van z'n fiets gevallen en overleden. Super gezonde en sportieve man.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:56

Suzanne F. schreef:
Van welke leeftijd waren deze 2 mensen?

Durf het niet met zekerheid te zeggen, maar heb gehoord dat er 1 van 20 was, de andere weet ik niet. Edit: een man van 40, voor zover ik het gehoord heb.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:05

Jeetje, das bizar! Ik hoorde echter wel, de vriend van een collega loopt ook marathons, geloof amateurs. Maar hij staat er elke keer verbaasd van hoeveel mensen er ongetraind aan de start staan en denken het wel ff uit te lopen. Hij heeft ook al regelmatig meegemaakt dat er mensen naar het ziekenhuis moesten omdat ze in elkaar dreigden te zakken en er door de organisatie uit gehaald zijn.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:13

Denk je wat gezonds te doen, is wel heeel erg Lachen

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:25

Volgens mij hadden die 2 mensen gewoon de loop verschikkelijk onderschat. Enja, dan krijg dit soort gebeurtenissen.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:47

Je valt niet zomaar dood neer hoor. Zelfs niet als je ongetraind ben en aan wat voor drugs dan ook zit zodat je maar blijft doorgaan. Ja, of het is dan een bijwerking, veel te weinig gedronken en dus uitgedroogd.
Ik heb het al eens eerder mee gemaakt bij een hardloopwedstrijd in Alphen a/d rijn (jouja was er niet persoonlijk maar las het in het Witte Weekblad Knipoog ) dat er een getrainde jonge man zo overleed na afloop van de wedstrijd. Maar achteraf bleek dat 'ie een afwijking had in z'n hart. Dat wist die man zelf niet, niemand wist het, pas achteraf bleek het. Tja als je er nooit op getest bent..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:59

63 jarige man uit ijselstein werd na 2 km onwel bij een politiepost, medische hulp hielp niet meer

28 jarige man uit amsterdam zakte op de finish in elkaar e overleed ook terplekke

echt onvoorstelbaar, ook voor bv toeschouwers, leuk halve marathon kijken, na 2 km overlijd de eerste en naja iedereen natuurlijk onder de indruk, vervolgens overlijd er een 2e bij de finish! lijkt wel een slechte film ofzo!!

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:55

Ik denk dat het bij de 28-jarige inderdaad met het ongetraind zijn te maken heeft. Als 28-jarige denk je misschien dat je dat als 'gezonde vent' wel uitloopt, maar 21 km is dan wel een héél eind. Ik weet toevallig wat verschillende halve marathonlopers trainen en die trainen niet veel minder dan professionele marathonlopers. Hierbij is discipline héél belangrijk. Het heeft geen zin om de ene week 1x te trainen, en de andere 3x. Er moet een heel erg strak schema achter zitten, dan red je het makkelijk. Zonder zo'n strakke training wordt het echt een lastige zaak. Ben benieuwd wat de officiele reden is.
Die 63-jarige man kan best goed getraind zijn, maar door zijn leeftijd iets anders mankeren en als je je dan gaat inspannen kan je dat dus letterlijk opbreken.

Pfff, ik zou er toch niet aan moeten denken dat een bekende zoiets overkomt, maar zelfs met heel goede begeleiding heb je geen zekerheid...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:41

oww.. wat eng dit!

Ik heb wel vaak gehoord over ongelukken tijdens marathons maar een direct overlijden is volgens mij vrij uniek, helemaal 2 in 1!!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:08

Het hoeft helemaal niet te maken hebben gehad met slecht voorbereid zijn, ze kunnen wel goed getraind en voorbereid aan de start zijn verschenen.
Het hart is een onvoorspelbaar iets, dat zie je niet altijd van te voren aankomen.

Het verschil met profs is dat zij vaak een medische keuring hebben waar zo iets al sneller aan het licht komt en er rekening mee gehouden kan worden tot in zoverre dat mogelijk is, dit in tegenstelling bij amateurs.

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:56

Ja ik hoorde het van me vader. Wij hadden ook meteen zoiets van HUH!?!

Vind het wel raar idee hoor, hun lekker sportief meedoen, en dan wordt het je fataal.. Bah.. Eng idee.

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:33

Dat gebeurd wel vaker bij hardlopers hoor. Maakt het natuurlijk niet minder erg hoor.

Maargoed, er is niet voor niets een gezegde voor: Hardlopers zijn doodlopers..

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:38

Ik had het inderdaad ook op de radio gehoord.... (m'n ouders wonen in IJsselstein, vandaar dat ik radio Utrecht ook luister af en toe Knipoog ) Ik vind het wel heel luguber allemaal... 2 mensen!

ik hoorde dat ze de prijsuitreiking ook hebben laten vervallen uit respect voor die mensen...

Ik heb het ook ooit meegemaakt op een korfbaltoernooi (lang lang geleden Knipoog ), daar was een man van 20-nogwat ook spontaan neergevallen en overleden... Daar is het evenement wel direct gestopt....

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:00

plagom schreef:
Dat gebeurd wel vaker bij hardlopers hoor. Maakt het natuurlijk niet minder erg hoor.

Maargoed, er is niet voor niets een gezegde voor: Hardlopers zijn doodlopers..

het meest voorkomende probleem bij hardlopers is vochtverlies. Vele onderschatten het aantal liter (!) vocht wat ze verliezen bij het verbranden en zweten. Bij een vocht tekort van 4% krijg je al misselijkheid, braken, hoofdpijn, consentratie verlies en braken. Bij 8 tot 10% vocht te kort raak je in coma.

joyce_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:48

ja.. ik weet het.. ik deed ook mee (aan de jeugloop dan..)
een 28 jarige man bij de finish..
en een 64 jarige man na 2 km ofzo..
het is echt erg..

ik MOEST met school meedoen.. (sportklas) en na de 2 km die we moesten lopen.. had ik erge hoofdpijn.. mijn mentor (gym, die weet er dus veel van af) zei heeeel veel drinken.. en na dat drinken en na een tijdje was het wel weg..

en ik schrok wel even toen ik het hoorde van de 2 mannen..

Paulientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:53

Het barstte hier ook van de ambulances en zo. Ik moest erdoorheen fietsen om naar Tarzan te komen. De mensen die er liepen zagen er ook best amateuristisch uit eigelijk.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:21

wanneer zie je er nou weer amateuristisch uit!?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:28

plien4tarzan schreef:
Het barstte hier ook van de ambulances en zo. Ik moest erdoorheen fietsen om naar Tarzan te komen. De mensen die er liepen zagen er ook best amateuristisch uit eigelijk.

Ik denk niet dat je aan het zien iemand kan beoordelen. Dit vind ik dus ook een belachelijke opmerking...

En je kunt zo als je het verhaal leest niet zeggen of ze nou slecht getraind hebben, misschien een kwestie van ongeluk...Een hartafwijking die ze nooit opgemerkt hebben? Dat kunnen wij niet zeggen, alleen een deskundige..

Familie van deze mensen,,heel veel sterkte!