(speciaal voor fitzroy: )gymnasiasten: welke taal gekozen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 22:03

ik heb Latijn gekozen om de stomme reden dat ik met de Grieks leraar niet overweg kon. Die eikel is het jaar daarop ontslagen maar heb geen spijt gehad van mijn keuze. Latijn is makkelijk als je ooit een taal als Italiaans of Spaans wilt lezen. Ook handig om de spreuken vvan Harry Potter te ontrafelen Haha! .

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 23:21

Vreemd Margreet dat bij je er bij biomedische wetenschappen niet zoveel aan hebt. Tijdens mijn jaar geneeskunde kende ik veel termen inderdaad niet, maar kon wel veel afleiden en had op de één of andere manier minder moeiten alles te onthouden, omdat ik er al mee bekend was. Voor mij dus best een voordeel!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 00:01

d
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

speciaal voor fitzroy: )gymnasiasten: welke taal gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 10:04

Ook ikh eb voor latijn gekozen vanwege het feit dat het makkelijker te lezen is. Maar ja, ben nu 20 en moet nog examen doen voor latijn ( certificaat). Huilen Als ik atheneum had gedaan was ik waarschijnlijk al klaar geweest en had ik diergeneeskunde of management & paardenhouderij gedaan. Maar helaas het is niet anders....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 20:17

ik ben een graecus: muze bezing mij t verhaal van de man van de duizend listen, etc. (ja ik kan dat ook nog steeds in het Grieks citeren Lachen )
Bij Grieks krijg je veel mythologie en filosofie, bij Latijn zijn de teksten meer gericht op de Romeinse cultuur, en krijg je via de schrijvers meer inzicht in die cultuur.

Ik heb voor Grieks gekozen omdat ik de taal op zich interessanter vond (die tekentjes enzo, net geheimschrift ontcijferen Lachen ) en omdat de Griekse cultuur de basis is geweest voor de Romeinse. Er zit heel veel overlap in de mythologie etc.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 20:37

Ik heb in de 2e grieks hebreeuws en latijn gedaan. hebreeuws in de pauze Frusty Wat was ik toen gestoord zeg.
Knipoog In de derde hield ik alleen latijn nog over (2 vreemde talen kon niet bij ons op school) maar na de derde ging ik naar de Havo (ik moest namelijk op het gym ECHT gaan werken Haha! ) Toen moest ik latijn laten vallen en dat vond ik wel jammer, ik weet er niet meer echt heel veel van. Maar wat Lielle zegt, met logica en latijn samen kom je een heel eind in de meeste andere talen.
Ik weet nog-
festina lente en nog een paar van die latijnse gezegdes.
Nog steeds heb ik een brede interesse maar ik heb er absoluut geen spijt van dat ik naar de Havo gegaan ben.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 23:37

Grieks! Vond latijn ontzettend saai en Grieks is gewoon wel lachwekkend.
We zitten met heel veel in de klas, om precies te zijn 5 mensen *LOL*
We zitten dus de meeste tijd te kletsen, maar goed

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 00:39

Quote:
Lieke, heb jij echt voor Latein gekozen?


Eh, Lielle, is dit nou expres of eh......anders ziet het er niet bijster snugger uit (en dan duik ik na deze opmerking onder m'n bureau, geloof ik Knipoog )

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 10:22

Rieja,
Als je ff verder terugkijkt zie je dat Lieke zegt dat ze latein heeft gekozen, vandaar dus Lielles vraag. Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 10:36

Rieja,

heb jij zo'n lage indruk van me Huilen Huilen ?
Ik sluit me idd helemaal bij Sjimmy aan. Overigens gebruikt Lieke het zelfs twee keer. Misschien had ik het bold moeten zetten, of een smiley moeten gebruiken. Haha!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 12:12

ik heb voor grieks gekozen, (heb uiteindelijk 2 jaar latijn en 2 jaar grieks gehad) omdat ik het leuker en makkelijker vond.

Maar kan van zowel het grieks als het latijn niet zeggen dat ik er veel aan heb gehad nadien (bioloog), maar heb er ook geen spijt van, het waren doorgaans erg leuke lessen, met veel mythologie, weinig leerlingen, gezellig, veel gebakjes gegeten etc, hahahaha!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 13:24

Ik heb het allebei gedaan. Achteraf heb ik aan Grieks echt 0,0 gehad. Ik heb vakken gedaan en daardoor in ieder geval nog 6 andere nuttige vakken gedaan naast Latijn.

Ik vind Latijn wel handig, ik heb nooit veel moeite om eenvoudige dingen in het Spaans, Italiaans te vertalen.

Maar achteraf gezien had ik beter ipv Grieks en Latijn 2 'gewone'vakkne kunnen hebben. Bijvoorbeeld Aardrijkskunde en Geschiedenis.

Maar ja mijn ouders vonden Gymnasium toch echt duidelijk beter dan Atheneum (slaat nergens op).

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-02 20:20

Manon 2 schreef:
Maar ja mijn ouders vonden Gymnasium toch echt duidelijk beter dan Atheneum (slaat nergens op).


dat idee heeft mijn vader volgens mij ook

enne denk dat het latijn wordt.

verder wil ik wel ff zeggen dat er nog best veel bokkers gym hebben gedaan en dat had ik niet verw8(niet dat jullie niet snugger overkomen ofzo iets voordat er verkeerde dingen worden ged8) maar wel cool zoveel reacties!! heb er denk ik wel iets aangehad Haha!

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 20:43

Ik heb ook Latijn gekozen, gewoon omdat ik daar beter in was. Bovendien dacht ik ook dat Latijn handig zou zijn bij Diergeneeskunde, of dat zo is Verward ??

Maar als ik jou was zou ik kiezen voor het vak waar je beter in bent. Vooral met dat gedoe van de Tweede Fase zou ik niet een te zwaar vakkenpakket kiezen.

Ook zou ik bedenken wat je aan zo'n taal zou hebben. Latijn vond ik zelf zeer handig bij t leren van mijn woordjes Duits, Engels, etc.
Succes bij t kiezen!!

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 20:21

ik dacht ook dat latijn wel makkelijk bij diergeneeskunde was

is dat dan niet zo??