Pfeiffer, voor de 3e keer!! wie weet er meer over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Pfeiffer, voor de 3e keer!! wie weet er meer over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 00:01

heb ik weer hoor Lips are sealed

was al wat langer steeds beetje grieperig maar zette niet door, verder erg duf en steeds moe en afwezig, dus bloed laten prikken en jahoor Pfeiffer, al dacht ik dat ze dat niet in je bloed konden zien als je het al hebt gehad Verward

mn eigen huisarts was er niet, dus ik heb nog niet alles precies kunnen navragen hoe lang ik t al heb en of ik nog besmettelijk ben(assisitente wist dat allemala niet) maar dat zouden ze normaal toch aan je aantal antistoffen kunnen zien ofzo?

ik ben nu 22, heb op mn 17e flink pfeiffer gehad, echt compleet met koorts, hele erge keelpijn en echt alleen maar op bed kunnen en willen liggen, heb toen ook 2 mensen besmet met pfeiffer, voordat ik dus wist dat ik het had
na een half jaar ging het weer ongeveer helemaal goed en sliep ik overdag niet meer en ging weer stappen enzo
na ene halfjaartje kreeg ik ineens een terugslag, volgns de huisarts van toen(en na bloedprikken) was dat hetzelfde virus wat ik al had, alleen speelde het nu lichtjes op, werd ook niet erg ziek alleen steeds moe en soms wat keelpijn, beetje zo'n ik-ben-net-niet-echt-ziek-en-net-niet-fit gevoel had ik toen een maandje of 2-3 last van en heb in die tijd trouwens ook niemand besmet

nu, 5 jaar later dus, heb ik het weer, geen idee of dit hetzelfde virus is wat weer opspeelt, weet sowieso niet of pfeiffer altijd in je lichaam blijft en bij minder weerstand weer wat actief wordt? of dat dit dus een andere vorm van pfieffer is
rond oud&nieuw tot carnaval was ik grieperig maar werd steeds niet echt ziek, steeds een dagje of 2 wat koorts en dan ging het wel weer, na carnaval een week-2 weken echt goed ziek geweest en daarna dus weer steeds beetje keelpijn, klieren wat opgezet, moe etc en vooral als ik zaterdag ging stappen, zondag optijd eruit en heel de dag ging buitenrijden, dan was ik ma+di+wo een wrak, echt moe, chagie, duf, keelpijn en dan knapte ik weer op en ja dan was t weer weekend en begon t weer van voor af aan...

ook weet ik dus niet of ik besmettelijk ben en hoelang ik dat nog ben (en dit is belangrijk!!)
dinsdag ga ik naar mn huisarts dan is ie er pas weer, tot die tijd hoop ik hier wat wijzer te worden Lachen

weet wel dat ik vannacht 11 uur geslapen heb en vanmiddag om half 4 in een diepe slaap viel en om half 8 met moeite wakker werd en nu weer richting mn bedje ga... Slapen

Deau

Re: Pfeiffer, voor de 3e keer!! wie weet er meer over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 00:10

tjah miss chronische pfeiffer? zou wel balen zijn natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 00:15

wow wacht ff hoor dat bestaat toch niet?! hoop ik Scheve mond

achja als ik dan iig maar niet chronisch besmettelijk ben, das zo l.llig voor mn omgeving Nagelbijten / Gniffelen

kan pfeiffer net zo werken als bv een koortslip? mensen die eenmaal besmet zijn met t herpes virus wat een koortslip veroorzaakt dragen dat toch ook voor altijd bij, en bij verminderde weerstand komt die koortslip dan ineens weer te voorschijn?

als pfeiffer op die manier werkt dan hoef ik iig niet bang te zijn dat ik weer echt flink ziek wordt, maar als er meerdere pfeiffer virussen bestaan, dan is het een stuk vervelender Scheve mond

naja nu ga ik echt slapen, anders kan ik morgenochtend mn bed weer niet uit Lips are sealed

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 00:39

Chronische Pfeifer of dat niet bestaat? Geen idee, maar gronische moeheid (ME) wel.
Ik heb ook pfeifer gehad en heb daar ME aan over gehouden.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 01:28

chronische pfeiffer bestaat wel Ja tenminste heb ik gelezen in een blad geloof ik Schijnheilig

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 07:03

Chronische Pfeiffer bestaat inderdaad, maar volgens mij is dit dan weer een andere benaming ofzo van ME.

Hoe wordt eigenlijk ME vastgesteld? Zien ze dat ook in het bloed?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:44

Oh Renske, dat wordt niet kussen dan voorlopig hihi...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 09:20

Ik heb Pfeiffer gehad toen ik een jaar of 20 was. Ik ben 2 jaar ziek geweest. Ik ben nu 41 en heb er nog steeds last van als ik een paar keer te laat naar bed ga en slecht erbij eet. Ik voel me een stuk beter als ik een paar avonden vroeger naar bed ga en gezonder ga eten. Pfeiffer blijft in je lichaam en komt je weer lastig vallen als je een slechte weerstand heb.

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 09:54

Ik heb een paar jaar geleden ook Pfeiffer gehad en sindsdien ben ik nog steeds heel erg vaak echt moe, maakt niet uit hoelang of hoeveel ik slaap, ik ben en blijf gewoon moe. Heel erg vervelend.

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:18

ik heb ook eens Pfieffer gehad.. maar had het gelukkig niet zo erg.. ik dacht dat je t maar een keer in je leven kon hebben, er blijven stoffen van Pfieffer in je lichaam zodat je er eigenlijk immuun voor wordt.. dus zou je het niet meer kunne krijgen..
verder op het moment dat je Pfieffer hebt kun je wel andere mensen besmetten.. maar als het over is niet meer.. misschien kunnen ze dat aan het hoeveelheid stof van Pfeiffer in je bloed zien of je andere mensen kunt besmetten, want volgens mij moet de hoeveelheid in je bloed afnemen als je de ziekte hebt..
meer weet ik ook niet..
vind het raar dat je t nu al voor de derde keer hebt maar wel echt kl*te!
beterschap iig Knipoog

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:39

Heel veel sterkte ermee iig!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 16:15

holly schreef:
Chronische Pfeifer of dat niet bestaat? Geen idee, maar gronische moeheid (ME) wel.

ow bah, das wel echt heel klote Scheve mond
hoe kan je dat aan pfeiffer overhouden eigenlijk?

aux schreef:
ik heb ook eens Pfieffer gehad.. maar had het gelukkig niet zo erg.. ik dacht dat je t maar een keer in je leven kon hebben, er blijven stoffen van Pfieffer in je lichaam zodat je er eigenlijk immuun voor wordt.. dus zou je het niet meer kunne krijgen..

ja dat dacht ik dus ook, tot ik dus voor de 2e keer pfeiffer kreeg toen zeiden ze dat je het meerdere keren kan krijgen, maar nooit zo heel erg als ik het dus de 1e keer heb gehad, omdat je er al antistoffen voor hebt
ik dacht dus ook dat ze daarom niet in je bloed konden zien of je weer Pfeiffer hebt als je dat al eenmaal gehad hebt omdat je die antistoffen houdt.
dinsdag ga ik mn huisarts dus maar eens uitgebreid uithoren hoe het nou precies zit

PhiaBink schreef:
Ik heb Pfeiffer gehad toen ik een jaar of 20 was. Ik ben 2 jaar ziek geweest. Ik ben nu 41 en heb er nog steeds last van als ik een paar keer te laat naar bed ga en slecht erbij eet. Ik voel me een stuk beter als ik een paar avonden vroeger naar bed ga en gezonder ga eten.
Pfeiffer blijft in je lichaam en komt je weer lastig vallen als je een slechte weerstand heb.

dat betekend dat ik nu dus dezelfde pfeiffer heb als 5 jaar geleden? en dat die dus weer 'actief' is geworden omdat ik sinds oud & nieuw ongeveer echt veel te weinig slaap en idd ook nog eens erg ongezond eet Scheve mond
mn weerstand is ook nog nooit zo slecht geweest, als er 1 iemand in mn omgevingverkouden is, ben ik het binnen een paar dagen ook al.

nouja meer dan goed slapen en gezond gaan eten kan ik er dus niet aan doen, en dinsdag toch ff de huisarts vragen hoe het nou precies zit met pfeiffer.
voor t zelfde geld hebben ze bij het bloedonderzoek die antistoffen van 5 jaar geleden gevonden en daarom gedacht dat ik pfeiffer heb ofzo, laten we dat maar hopen, wordt anders een saaie tijd de komende tijd!

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:27

Winddancer schreef:
Chronische Pfeiffer bestaat inderdaad, maar volgens mij is dit dan weer een andere benaming ofzo van ME.

Hoe wordt eigenlijk ME vastgesteld? Zien ze dat ook in het bloed?

ME wordt niet altijd als een echte ziekte gezien omdat je zo moeilijk de grens kunt trekken wanneer iemand wel of geen ME heeft, dus da's lastig Scheve mond
Ze kunnen het niet zien aan het bloed, het is een syndroom dus ze moeten het van de verschijnselen hebben.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:10

Jeetje Renske..... wat een geluk heb jij zeg ... Schijnheilig
Ik hoop dat je dinsdag wat meer te weten komt.
Sterkte in de tussentijd Kusje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:19

Bovendien wordt ME nog teveel en te vaak als stempel opgedrukt helaas. Dat gaat ten koste van de "echte" ME patienten.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:02

Pfeiffer wordt net als herpes (koortslip) door een virus veroorzaakt die zijn eigen DNA in het DNA van een gastheer zet (dus jouw cellen in dit geval), hierdoor kom je er helaas nooit vanaf. Meestal zijn dit cellen op een bepaalde plek in je lichaam (bij herpes bv de cellen achter je oog). Ik weet niet hoe en waarom het op welke momenten geactiveerd wordt (sommige mensen hebben het een keer en hebben er daarna nooit meer last van), maar het zal waarschijnlijk iig wel met je weerstand te maken hebben.
Volgens mij ben je alleen besmettelijk als je ziek bent, dus niet constant.

Het blijft vervelend, ik hoop dat je je snel weer wat beter voelt!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:53

Jeetje, da's wel vervelden zeg ...
Het is trouwens wel verschillend aan te tonen of je nu (of iig binnen de 3 afgelopen maanden) Pfeiffer hebt (gehad) of dat je het langer geleden hebt gehad. Dan zijn er nl. verschillende soorten antistoffen in het bloed aanwezig. De dokter heeft het me net min of meer uitgelegd Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 00:47

ik heb heel even voor je gezocht en vond dit,mss heb je er wat aan...

Klopt het dat als je de ziekte van Pfeiffer eenmaal gehad hebt, dat je 't dan niet nog een keer kan krijgen?
Hierover verschillen de meningen nogal. Als je dit aan een arts vraagt, zal hij of zij waarschijnlijk zeggen dat je Pfeiffer inderdaad maar één keer kan krijgen. Maar sommige mensen hebben er andere ervaringen mee en bij hen is twee keer in hun bloed het virus aangetoond. Maar ga er over het algemeen maar vanuit dat als je één keer Pfeiffer hebt gehad, dat je het dan nooit meer krijgt.
Als je denkt dat je voor een tweede keer Pfeiffer hebt, zou het ook kunnen zijn dat je een 'broertje' of 'zusje' van de ziekte hebt gekregen. Dat was bij mij ook het geval. Ik had Pfeiffer en na een paar maanden was ik nog steeds erg moe. Toen ben ik getest op cytomegalie en dat had ik inderdaad ook.

Wat is cytomegalie eigenlijk en waarom wordt dat op deze site genoemd?
De ziekte van Pfeiffer bleef bij mij maar duren, dacht ik. Ik ben toen nog een keer naar mijn huisarts geweest en heb opnieuw bloed laten prikken. Het bleek dat ik cytomegalie had. Mijn huisarts vertelde mij dat het verwant is aan Pfeiffer en vaak dezelfde symptomen heeft. Vandaar dat ik een klein beetje informatie over cytomegalie op deze site heb opgenomen. Het is ook een best wel onbekende ziekte en er staat weinig over op internet.
Cytomegalie of CMV (cytomegalovirus) behoort tot de herpesvirussen. Een herpesvirus verstopt zich ergens in het lichaam en veroorzaakt bij verminderde weerstand opnieuw ziekte (dan wordt het virus gereactiveerd). Ook een koortslip is een voorbeeld van een herpesvirus. Na infectie zijn er wel een aantal maanden antistoffen (IgM-antistoffen) in het lichaam aanwezig. Kort na de IgM-antistoffen verschijnen er andere antistoffen (IgG-antistoffen), die levenslang aantoonbaar zijn. Maar de gevormde antistoffen beschermen niet tegen reactievatie van het cytomegalovirus.
De incubatietijd (de tijd dat je al wel besmet bent met het virus, maar er nog geen last van hebt) is drie tot twaalf weken. Soms komen de ziekteverschijnselen dus overeen met de ziekte van Pfeiffer: koorts, lymfkliervergroting, malaise, lymfocytose en leverfunctiestoornissen. Vrijwel iedereen komt in zijn leven in contact met het virus.
Het virus wordt alleen via nauw contact overgebracht en buiten het lichaam is het virus al snel onwerkzaam.
Meer informatie over dit virus kun je vinden op infectieziekten.info (dit is een pdf-bestand). Als je geen pdf-bestanden kunt openen (hier heb je Acrobat Reader voor nodig), is er ook een html-versie.

en dit vond ik ook,is ws een minder leuk bericht voor je:

Volledigheidshalve eerst maar de symptomen: koorts, ernstige keelontsteking, opgezette klieren rondom de hals, misselijkheid, slechte eetlust, vermoeidheid en in sommige gevallen huiduitslag en buikpijn. Ook wel genoemd worden hoofdpijn, spierpijn en opgezette klieren in onder andere de onderbuik, onder de armen en in de nek.

Pfeiffer wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr virus. Volgens informatie van het New York State Department of Health, worden veel mensen vroeg of laat in hun leven besmet met het Epstein-Barr virus. Een minderheid van deze groep ontwikkelt vervolgens de symptomen van de ziekte van Pfeiffer.
Het handboek van Vera Parker vermeldt dat meer dan 90% van de volwassenen seropositief is voor het Epstein-Barr virus. Bij kinderen heeft de ziekte van Pfeiffer het karakter van een griepje. Bij jonge volwassenen kan het daarentegen erg ingrijpend zijn.

Volgens het New York Department of Health zou de ziekte 1 tot meerdere weken aanhouden en in de meeste gevallen niet fataal zijn. Na de eerste infectie gaat het virus in de slaapstand, maar het kan later weer reactiveren. Behalve rust is er in de meeste gevallen geen andere behandeling nodig .
Volgens de University Health Service, University of Chicago komt de ziekte vooral in de leeftijdsgroep van 15 tot 25 jaar voor, maar is geen enkele leeftijdsgroep immuun. De ziekte duurt meestal twee tot drie weken, de complete herstelperiode varieert en kan maanden in beslag nemen. De kans op volledig herstel is uitstekend en complicaties zijn zeldzaam. Behandeling bestaat uit bedrust tijdens de fase van koorts en zware vermoeidheid. Voor de keel- en spierpijn kunnen pijnstillers worden gebruikt.

De medische encyclopedie van CompuServe wijst op de mogelijkheid dat het virus de lever en de mild kan aantasten. Recent onderzoek suggereert dat het virus een bepaalde chronische ziekte zou kunnen veroorzaken met ongeveer dezelfde symptomen als de ziekte van Pfeiffer. De exacte relatie tot de ziekte van Pfeiffer is nog onbekend.
Dat CompuServe als enige de chronische vorm noemt, vind ik teleurstellend. Na ruim een jaar rust houden, ben ik nog amper in staat iets creatiefs te doen. Erkenning van langdurige herstelperiodes is dan het minste waar je op hoopt.

Wellicht zijn de gevolgen van extreme vermoeidheid bij veel mensen onbekend. Een jaar geleden was enkel de aanwezigheid van mensen in een andere ruimte een ware marteling. Spreken ging moeilijk omdat ik de woorden niet kon vinden en ik na een paar woorden niet meer wist wat ik wilde zeggen. Denken was lastig. Het zal duidelijk zijn dat fysieke activiteiten zoals rechtop zitten en lopen eveneens moeilijk waren.

Op dit moment kan ik voor een paar uur per dag een redelijk niveau van concentratie opbrengen. Zelfs gedurende die paar uur is mijn korte termijn geheugen slecht en soms zelfs misleidend. Het lezen van een leuke roman is nog steeds onmogelijk.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:21

Ik heb het op mijn 15de gehad en ben later, toen ik 27 was geloof ik nog eens getest. Toen ik de dokter zei 'dat kan toch helemaal niet' legde hij me iets uit over Pfeiffer Relaps. Terugkeer van de ziekte. Nu heb ik niet alles meer onthouden maar misschien kan je dat aan je arts voorleggen.

Sterkte.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 11:00

Jeetje wist ik echt niet dat het meer dan 1 maal voor kan komen. Ik heb een paar jaar terug ook een soort van pheiffer gehad (had een moeilijke naam) maar ben nog steeds erg moe omdat ik daarnaast een andere chronische ziekte heb waardoor ik voedingsstoffen tekort kom en daardoor ook weerstand. Ik ga het ook eens vragen aan de arts als ik er ben wie weet.
Sterkte 3 maal is niet mis Ach gut

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 13:07

@Kimmie261
Dat van moeilijk concentreren en een kort termijn geheugen die niet werkte, komt me bekend voor. Als ik boodschappen moest doen, dan was ik dus de helft vergeten of ik stond te janken zo wat in de winkel omdat ik niet meer wist wat ik moest halen. Je voelt je schuldig en dom.
Ik herken heel veel wat je heb opgezocht. Mijn toemalige huisarts zei altijd toen ik ziek was: Jij bent heel ziek en jij bepaald het tempo en jij bepaald wat je wel en niet kan doen. Is een ander er niet mee eens, jammer! Zij kunnen niet voelen wat jij voelt!! Je doet maar wat je kan doen en kan je het niet, jammer dan doet een ander het maar.

Ik moest in het begin elke week bloedtappen en later 1 x per maand. Ik had ook aan broertje of zusje van Pfeiffer. Het viel wel onder de noemer Pfeiffer.
Ik denk ook dat je er je levenslang last van zult houden. Verdrietig

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 14:29

owjee klinkt allemaal niet heel erg positief....

iig bedankt voor alle reacties!

@kimmie261 bedankt voor de info OK dan! ik ga dit zeker aan de dokter voorleggen en ook wat Faas zegt over Pfeiffer Relaps, want ik wil toch wel graag precies weten wat ik heb, en wat ze nou precies allemaal hebben onderzocht in mn bloed(iig gingen ze op pfeiffer testen en iets met de witte bloedcellen oid Verward )

@ PhiaBink, dat slechte geheugen heb ik ook, alleen wordt dat op mn whiplash gegooid al moet ik wel zeggen dat het heel 2005 slechter gaat dan het jaar hiervoor(waarin ik de whiplash heb opgelopen bij een auto ongelukje) ik vergeet bijna alles, gisteren wel 3x aan bjorn gevraagd of ie vandaag mee naar de paarden ging, terwijl hij toch echt steeds antwoordde dat hij heel de dag in eindhoven zit ivm PSV feest, en toen ik het gisteraaf weer vroeg keek ie me echt zo aan van hallo weet je het nu nog niet, tsja dan voel je je idd erg dom Scheve mond
ben ook erg vaak woorden kwijt, of begin aan een zin maar weet niet meer wat ik wilde zeggen, ook dit wordt op die whiplash afgeschoven
eigenlijk werd heel 2004 de vermoeidheid die ik had, ook op de whiplash gegooid, nu ik er over nadenk, in 2004 ben ik zeker niet ieder weekend op stap gegaan, en toch was ik echt zo ontzettend moe... eind 2004 ben ik weer fanatiek gaan stappen en daarom dacht ik dat mn vermoeidheid daar vandaan kwam
heel de week hard werken, zaterdag stappen, weinig slapen want zondagochtend om 10.00 op mn paard zitten en ja ook vrij ongezend gegeten altijd enzo, dus dacht dat t daardoor kwam, maar nu ik meer op mn nachtrust+gezond eten let en het niet beter ging toch maar langs HA gegaan, en tsja dan krijg je dit als uitslag Scheve mond

heb vannacht ook weer 12 uur aan 1 stuk geslapen en voel me nu redelijk duf en nogsteeds moe, maarja dat kan ook van het vele slapen zijn dus ga zo lekker naar de paarden, beetje rijden enzo Lachen en dan daarna zie ik wel hoe het gaat

iig heel erg bedankt voor alle reacties Lachen

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:15

Ik moet wel oppassen dat ik gezond eet en op tijd naar bed ga. Mijn kort termijngeheugen is weer normaal. Af en toe, als ik te laat naar bed ben gegeaan, ongezond eet en het druk is, dan voel ik mijn klieren weer. Het is nu zo wat 20 jaar geleden dat ik Pfeiffer heb gehad. Al die tijd voel je het op een 1 of andere manier toch weer. Dus eigenlijk heb je levenslang!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:42

Renske20 schreef:
holly schreef:

ow bah, das wel echt heel stinkmodder Scheve mond
hoe kan je dat aan pfeiffer overhouden eigenlijk?

Nou das heel makkelijk, je luisterd lekker toch niet naar de dokter en zegt tegen je moeheid, je kan de pot op, ik slaap pas als het bedtijd is.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:46

Ik heb het ook gehad, en kreeg toen van de dokter de uitleg dat er op dat moment 5 varianten van de ziekte bekend waren en dat het een virus is, dus dat je iedere variant maar 1x kan krijgen. Van die 5 varianten zijn 2 aantoonbaar door bloedonderzoek en die andere 3 dus niet.. hoe het dan wel aan te tonen is heb ik niet gevraagd (was toen 13 ofzo)