Een dier is geen lantaarnpaal!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Een dier is geen lantaarnpaal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-02 15:00

Dierenmishandeling valt binnen de Nederlandse wetgeving momenteel onder 'materiële schade', hetgeen zoveel wil zeggen dat dezelfde straffen gelden voor het mishandelen van een hond als voor het bewust toebrengen van schade aan bijvoorbeeld een lantaarnpaal.

Dat dit te gek is voor woorden, staat buiten kijf. De Ombudsman Dieren wil hier dan ook iets tegen doen. Wij gaan ons inzetten om een verandering in het Nederlandse rechtssysteem door te voeren. Dierenmishandeling moet niet meer onder 'materiële schade' vallen, maar voortaan gezien worden als 'immateriële schade'. Hiervoor moeten wij eerst bewijzen dat dieren een gevoelsleven hebben. En hierbij doen wij een beroep op jullie!

Als jullie wetenschappelijke artikelen hebben omtrent het gevoelsleven van zoogdieren, dan willen wij dat graag van jullie weten. Alle relevante informatie wordt gebundeld en zal in de rechtszaak gebruikt worden. Je kunt je artikel sturen naar ZinloosgeweldDieren (email), of naar de Oliemolensingel 58, 7511 BC te Enschede. Mocht je nadere informatie willen hebben, dan kun je bellen met 06-53456640 Jullie hulp is hard nodig!

Bron: Nieuwsbrief ZinloosgeweldDieren

Website: www.zinloosgewelddieren.nl E-mail: info@zinloosgewelddieren.nl

ZinloosgeweldDieren
DN 02/02/2002


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 15:58

Niet helemaal een aansluitend antwoord, maar jouw bericht doet me denken aan een artikel dat ik gisteren las in het blad van de Dierenbescherming. Het artikel gaat over het afhandelen van verwaarlozings- en mishandelingszaken.

"Een kleine boete, maar een belangrijke veroordeling in een zaak waar het ging om zes verwaarloosde rottweilers. De dieren hadden geen droge ligplaats en lagen aan te korte kettingen, waardoor ze ernstig in hun bewegingsvrijheid werden belemmerd. De rechter kwam tot een veroordeling op grond van artikel 36 lid 1 (welzijn). De geldboete was laag: 250 gulden, waarvan de helft voorwaardelijk. De veroordeling voor art. 36, lid 1 daarentegen is veel belangrijker. Het is immers de eerste keer dat een rechter het benadelen van het dierenwelzijn als grond voor zijn uitspraak heeft genomen. Normaliter wordt alleen opgetreden wegens 'het onthouden van de nodige verzorging', wat veel gemakkelijker te bewijzen valt.'

(Bron: 'Dier', officieel orgaan van de Dierenbescherming, nr. 1/02)

Ik hoop op navolging...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 23:15

Ik vind dat die kl********* van dierenmishandelaars een hele strenge boete moeten krijgen!!! Ik hoop dat mensen hier massaal op reageren we zijn toch allemaal dierenvrienden, hier!!! En...dat vreselijke dierenmishandelen moet een keer gestopt worden!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Peony en 115 bezoekers