Gordel roos???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 17:52

Wat is gordelroos?
Gordelroos is een virusinfectie, dat zich uit in blaasjes op de huid. De medische term voor gordelroos is herpes zoster.


Wat is de oorzaak van gordelroos?

Gordelroos wordt veroorzaakt door een virus. Een virus dat hetzelfde is als van de waterpokken.

Het virus kan ontstaan door:
een verlaagde weerstand
na een ziekte
een zware emotionele periode
Gordelroos is een zeer besmettelijke ziekte en mensen die geen waterpokken hebben gehad lopen een groot risico om gordelroos te krijgen. Al door de lucht kan gordelroos overgebracht worden en via het vocht van de blaasjes kan iemand besmet raken.


Bij wie komt gordelroos voor?
Iedereen kan gordelroos krijgen, maar het komt voornamelijk voor bij ouderen. Mensen boven de zestig zijn de grootste risicogroepen.

Wat zijn de symptomen?
Eerst ontstaat er een hevige en branderige pijn, meestal koorts of het gevoel van ziek zijn, vervolgens
ontstaan er blaasjes, waar veel jeuk bij te pas komt,
daarna
drogen de blaasjes op en kunnen er kleine littekens ontstaan.


Waar kan gordelroos voorkomen?
Gordelroos kan zich over het gehele lichaam uiten, maar voornamelijk rond de taille en de buik. Het virus is niet ernstig, maar wel erg hinderlijk. Het duurt een aantal weken voordat het virus verdwijnt. Gordelroos kan ernstig zijn wanneer het zich in of rond de ogen uit. Als dit voorkomt raadpleeg dan direct de oogarts. Bij mensen op oudere leeftijd kan het risico van zenuwpijn optreden. De zenuwpijn blijft ook aanhouden wanneer de blaasjes zijn verdwenen.


De behandeling van gordelroos.
Wanneer gordelroos optreedt dient er direct ingegrepen te worden. De huisarts kan medicijnen, zalf of poeder voorschrijven. Gordelroos verdwijnt dan na een aantal weken. Wanneer iemand te lang wacht zullen medicijnen niet meer helpen en wordt er alleen iets tegen de jeuk voorgeschreven. Gordelroos verdwijnt dan vanzelf alleen duurt het langer voordat het virus verdwijnt. Als er zenuwpijn ontstaat wordt gordelroos behandeld met behulp van een injectie, dat wordt laag in de rug gegeven, dit heet een zenuwbehandeling.

Bron: http://www.medischevraagbaak.nl/vraagbaak/gordel.htm

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 17:53

Hai,

Nou is het voor mij lang geleden dat ik ziektebeelden heb geleerd,maar ik heb nog nooit gehoord dat het ook op je arm kan zitten.
Wat ik heb geleerd is dat het in je zij begint en steeds verder door trekt..vandaar de naam 'gordel'.Het jeukt en doet zeer en je kan er ook koorst bij krijgen.En het is inderdaad besmettelijk.
Ik hoop dat je wat aan mijn beperkte info hebt:)

Groetjes
Janneke