Advies gevraagd over school niveau keuze...

Moderators: Dani, Murthul, Muurp

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Glenurtje

Advies gevraagd over school niveau keuze...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 12:32

Ik zit even helemaal in de put omdat ik geen idee heb wat ik moet gaan doen met school...Misschien dat jullie me kunnen helpen met mijn keuze.

Ik ben nu 17 jaar oud en heb de eerst 4 jaar Havo gedaan na de basisschool, helaas zou ik in 4-Havo blijven zitten ivm privé redenen en de laatste 2 maanden kreeg ik de ziekte van Pfeiffer Verdrietig

Het werd me toen allemaal even teveel dus heb ik besloten om naar het MBO te gaan, Spw 4. Nu zit ik daar dus in het eerste jaar en zou ik helaas weer blijven zitten omdat de ziekte van Pfeiffer toch nog niet voorbij was. Ook vind ik de opleiding toch niet echt wat ik zou willen...

Nu zit er dus overna te denken om mijn HAVO af te gaan maken, ipv er 4 jaar over te doen om mijn MBO diploma te halen. Want uiteindelijk wil ik daarna toch HBO gaan doen en dan is de weg via HAVO veel korter.

Nu had ik ook iets gehoord over 4-5 Havo in 1 jaar doen, Vavo..
Heeft iemand daar ervaring mee?

En wat zouden jullie in mijn geval doen? Of wat raad je mij aan?
Het zit me toch wel erg dwars dat ik nu helemaal geen diploma heb...:/

Ijslanders zijn anders...
Kijk voor leuke Sieraden met parels en Swarovski op:
www.kralenensieraden.tk

jubeltje

Re: Advies gevraagd over school niveau keuze...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:37

Ik doe zelf ook VAVO. Ik zou het zeker doen. Als jij HBo wil gaan doen, zou ik het wel doen. 4-5 Havo in 1 jaar kan alleen, als je in 4 Havo al wat vakken heb afgesloten, als je dit niet heb gedaan moet je m in 2 jaar doen.

Glenurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 12:41

Ja ik heb volgens mij wel wat vakken afgesloten Lachen
Is het heel erg zwaar als je het in 1 jaar doet?

Ijslanders zijn anders...
Kijk voor leuke Sieraden met parels en Swarovski op:
www.kralenensieraden.tk

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:43

Het is pittig, leerwerk is vrij simpel(vind ik tenminste), maar het maakwerk is echt heeeeeeeeeeeeeel veel. Je moet bijvb. maatschappijleer en Anw of wiskunde A1 hebben afgesloten, dan mag je hem in 1 jaar doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:45

Ik zou terug gaan naar de HAVO, helemaal als het tijd scheelt. En wat vind je veel maakwerk? Een uur huiswerk per dag, twee, drie?

Je suis Charlie.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:48

Dit zou ik niet weten per dag, ik maak namelijk niet elke dag huiswerk, meestal was ik er wel elke zondag heel de dag zoet mee. En soms ook nog 1 of 2 avondjes in de week. Leerwerk was ik 2-3 uur per maand meebezeig, met goed resultaten.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 17:40

Gaat het nu beter met je?
Anders is het toch niet haalbaar als je het juist zwaarder maakt voor jezelf?

Trouwens op een Luzac college hoef je niet al vakken te hebben afgerond om 4-5havo in 1jaar te doen, wel particulier.

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:58

Als jij denkt dat je het aankunt om de laatste 2 jaren Havo in 1 jaar te doen moet je er gewoon voor gaan! Je moet alleen wel goed uitzoeken of je ziekte echt over is en of je er wel zin in hebt. Het zou zonde zijn als je dat haar niet haalt.

Maar waarom zou je stoppen met SPW? Het is toch ook prettig dat je alvast een MBO opleiding op zak hebt in een branche waar je werk in kunt vinden? Stel nou dat je over een jaar helemaal geen zin meer hebt in school, dan heb je een Havo diploma, en kun je alleen ongeschoold werk doen...

Denk er maar goed over na, dit is wel je toekomst!!

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:00

Ik zou altijd weer de Havo gaan doen en MBO.
Ik ben ooit van school gegaan 5 atheneum en gaan werken. Ik kreeg rotbaantjes waar ik me rot verveelde. Uiteindelijk ben ik mijn school gaan afmaken, naar de universiteit gegaan en heb nu de baan die ik wilde. Het kost je wat tijd, maar het levert altijd op.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:24

QuijoSavan schreef:
Gaat het nu beter met je?
Anders is het toch niet haalbaar als je het juist zwaarder maakt voor jezelf?

Trouwens op een Luzac college hoef je niet al vakken te hebben afgerond om 4-5havo in 1jaar te doen, wel particulier.

dat is waar voor de mensen met een luzac- portemenee, is dat een optie.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:50

Meestal zijn die VAVO opleidingen heel erg duur!

Is er geen mogelijkheid om terug te gaan naar je oude school? Misschien kan je na de zomer wel weer instromen in 4 havo en dan ben je ook in 2 jaar klaar! Voordeel is dat je dan tussen mensen van ongeveer je eigen leeftijd zit.

In veel regio's kan je trouwens ook volwassenen onderwijs volgen.
Bij ons in de buurt is er een afdeling VAVO aan het Roc. Je kunt daar dan je HAVO of VWO diploma halen in 1 of 2 jaar. Dit is een gewone school dus niet duur particulier. Misschien is dat bij jou ook wel?

sl0wm0ti0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:52

Investeer nu in je toekomst Haha! Ik zou gewoon de havo afmaken, of vavo (heb ik geen ervaring mee echter) Als je het nu laat afweten dan heb je daar later echt spijt van. Ik spreek uit ervaring.

"What we call human nature, is actually human habit.."

Tindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:17

Ik doe ook VAVO Lachen. Ik ben vorig jaar maart ingestroomd in 4 Havo, en zit nu dus in 5 havo (bij ons zit trouwens 5 havo, en 4/5 havo gewoon bij elkaar in de klas).
Bevalt enorm goed, en ik hoop dus binnenkort mijn diploma te halen.
Wat ik erg fijn vind, is dat het hier niet meer zo 'schools' is. Als je de lessen volgt is het prima, maar als je niet komt (maar wel voldoendes haalt voor de toetsen), is het ook goed. Je kan in principe gewoon je eigen gang gaan.

flowerxxx schreef:
Meestal zijn die VAVO opleidingen heel erg duur!

Ik betaal gewoon 900 euro (of iets meer... weet het niet meer precies) per jaar. Net als op een normale middelbare school.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 12:20

www.mon3aan.nl staat een heleboel over Vavo, dat is dan wel hier in de buurt.

In principe krijg je van de gemeente subsidie om deze opleiding te volgen, het is per gemeente verschillend hoeveel dat is. Je moet wel minimaal 18 jaar zijn, anders moet je dispensatie aanvragen bij je gemeente. Omdat het in principe volwassenen onderwijs is. Een vriendin van mij wil dit misschien ook gaan doen, dus we hadden bij onze decaan wat info erover gevraagt, hoe dat zat enzo.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:59

Bij een ROC(doe ik ook) betaal je lesgeld wat wettelijk verplicht is ikg eloof 976 euro en je boekengeld(ongeveer 500 euro). Bij Luzac betaal je per vak geloof ik, 2000 euro (weet ik niet zeker, heb het nog ergens staan). En ej krijgt als je voltijd gaat en boven de 18 ben een toelage die ongeveer gelijk is aan studiefinanciering MBO.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie