Deurwaarder, hoe steekt dat in elkaar?

Moderators: Muurp, Dani, Murthul

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

holly

Deurwaarder, hoe steekt dat in elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 15:51

Als men rekeningen niet betaald, is het logisch dat er op een bepaald moment een brief van de deurwaarder door de brievenbus valt.
Je hebt dan een aantal dagen om daarop te reageren.
Wat als dat niet gedaan word?

Ik kijk vast teveel tv, want mijn gedachten is, dan komen ze effies je huis leeghalen en dan maakt het niet uit van wie de spullen zijn.

Klopt dat ook en hoe gaat zoiets in zijn werk?

Quellian

Re: Deurwaarder, hoe steekt dat in elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:11

Gelukkig heb ik er zelf nooit mee te maken gehad (hoop ik ook zo te houden), maar een kennis van mij zit ergens in onderhuur en de rechtmatige huurder heeft dus een aantal rekeningen niet betaald, met een deurwaarder als gevolg. Stond idd in de brief dat de boel leeggehaald zou worden als er geen reactie op de brief zou komen binnen 5 dagen na dagtekening. En nu ga ik haar trouwens even bellen om te vragen hoe het is afgelopen Clown

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:27

De deurwaarder (incassobureau) zal geloof ik eerst de wanbetaler sommeren te betalen. Kan hij dit niet dan wordt er een regeling getroffen. (bv termijn betalingen) Beslaglegging op spullen en/of huis kan inderdaad ook, als ze er niet op een andere manier uitkomen.

Via mijn vaders bedrijf weet ik dat er echt veel meer mensen met een deurwaarder in aanraking komen dan je denkt!

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:38

De precieze gang van zaken ken ik niet. Ik weet alleen dat een ex-huisgenoot van mij (ik woon in een studentenhuis) met schulden naar het buitenland vertrokken is. De eerste brieven van deurwaarders kwamen ongeveer twee jaar geleden, vorig jaar maart werd er voor het eerst gesproken over ontruimen en dit jaar wordt de kamer in mei ontruimd. Mijn ervaring is dus dat ze niet met vijf dagen de hele boel leeg komen halen, al weet ik niet of dat altijd opgaat. Sterkte ermee.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:27

De deurwaarder mag niet zomaar je huis binnenkomen om te ontruimen hoor!

Als eerste moet de schuleiser een aantal aanmaningen versturen.
De schuldenaar moet in de gelegenheid zijn gesteld om te betalen.

Vervolgens kan de schuldeiser de zaak voorleggen aan een deurwaarder.

Je kunt alleen beslag leggen als je een executoriale titel hebt!!

Dit moet zijn:
* een vonnis of beschikking van een NL rechter.
* vonnis of beschikking van een buitenlandse rechter (nl rechter moet het dan nog wel goedkeuren) toetsen aan het nederlandse recht.
* een uitspraak van een arbitrale commissie
* een authentieke akte (opgemaakt door b.v. notaris)
En er zijn er nog een paar maar die komen minder voor.

De deurwaarder moet het vonnis vervolgens eerst betekenen. Hij moet het dus aan de schuldenaar bekend maken. Meestal door een brief te sturen. Na het betekenen heeft de schuldenaar nog een paar dagen de tijd om alsnog te betalen. Als hij langskomt moet hij zich legitimeren en zijn doel bekend maken.

Hij kan trouwens ook je huis in komen als jij daar geen toestemming voor hebt. Een deurwaarder is een uitzondering op de huisvredebreuk.
Pas na al deze dingen kan de deurwaarder beslag leggen (op goederen maar ook op je huis, salaris of uitkering!) en over gaan tot ontruiming.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie