CPB-plan: Afschaffing AOW

Moderators: Dani, Murthul, Muurp

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Glitch

CPB-plan: Afschaffing AOW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 15:14

Het is alweer een beetje oud nieuws, maar ik ben toch benieuwd.
Wat vinden jullie nou van de AOW-plannen van het CPB?

Ik ben het er simpelweg niet mee eens. Afschaffing van AOW betekent dus, dat iedereen die geen AOW meer krijgt, maar er wel zijn hele leven voor heeft betaald, bestolen wordt.
AOW was en is een vangnet voor diegenen die vroeger nooit de kans kregen om een aanvullend pensioen op te bouwen. Het zou ook van de gekke zijn mensen niet meer in aanmerking te laten komen voor een AOW uitkering als zij hun gehele leven een flinke pensioen premie hebben betaald terwijl anderen in gelijke of nagenoeg gelijke omstandigheden die niet deden.
De AOW moet instand gehouden worden, voor iedereen, ongeacht inkomen. Iedereen betaalt ervoor, dus ook iedereen heeft er recht op. Principe van solidariteit, samen opbrengen en samen delen.

Nu doe ik een praktisch onderzoek hierover, voor economie. En ben best benieuwd hoe jullie hier nu over denken!

Bloeme-Rose (Special D x Gribaldi)
Wieke (Ymte x Leffert)

Eline

Re: CPB-plan: Afschaffing AOW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:17

Wat is je alternatief? Als je een praktisch onderzoek erover doet heb je waarschijnlijk ook al onderzocht dat het binnen niet al te lange tijd onbetaalbaar wordt Knipoog

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 15:25

Inderdaad, dat zeker.
Een tussenoplossing als ''Alleen voor lager betaalden AOW'' kan een uitweg bieden. Het geld komt dan van de rijke gepensioneerden, de premies voor mensen onder de 65 gaan omlaag en arme ouderen worden niet de dupe van weinig/geen premie. Alleen erg jammer dat de AOW dan inkomensafhankelijk wordt, en er onderscheid gemaakt zal worden tussen arm/rijk.

Bloeme-Rose (Special D x Gribaldi)
Wieke (Ymte x Leffert)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:44

Tinkelbel schreef:
De AOW moet instand gehouden worden, voor iedereen, ongeacht inkomen. Iedereen betaalt ervoor, dus ook iedereen heeft er recht op. Principe van solidariteit, samen opbrengen en samen delen.

Nu doe ik een praktisch onderzoek hierover, voor economie. En ben best benieuwd hoe jullie hier nu over denken!

Uit oogpunt van solidariteit zouden de rijkeren dus geen aanspraak moeten maken op de aow. Niet iedereen heeft de kans gehad om een (goed) pensioen op te bouwen, voor deze mensen is de aow. Als je een goed pensioen op hebt kunnen bouwen dan heb je de aow niet nodig imo. En waarom zouden rijkere gepensioneerden niet een deel af mogen dragen voor de minder bedeelden? Dit natuurlijk wel in alle redelijkheid!
Als ik met pensioen ga en ik krijg genoeg pensioen om goed van rond te kunnen komen dan heb ik de aow niet nodig.

Onze samenleving is erop ingericht dat de 'rijkeren' de minder bedeelden helpen. Van het loon dat ik verdien gaat een groot deel ook in verschillende potten om bijvoorbeeld werklozen een uitkering te kunnen geven of om de studiefinaniering te bekostigen. Gelukkig houd ik genoeg over om goed van te kunnen leven, ik vind het dan ook niet erg om er aan bij te dragen dat anderen iig wat brood op de plank hebben! Ik heb er meer problemen mee dat mijn geld ook naar de aow gaat waarvan nu nog wel de mensen met goed pensioen meedelen!

Ben je op zoek naar de handleiding van je paard of hond? Kijk op http://www.handleidingpaard.nl of http://www.handleidinghond.nl
Op zoek naar kvv of gedroogde snacks in de omgeving van Terborg? http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Een plek op aarde waar paarden nog paard mogen zijn: http://www.pferdehof-montferland.eu

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie