kun je nog een baan afzeggen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

kun je nog een baan afzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 12:38

Ik heb net een baan aangeboden gekregen.

Eindelijk, ben een half jaar werkeloos en werd er redelijk gedeprimeerd door.

MAAR: ik heb nog een sollicitatie lopen en daar klikte het van beide kanten waanzinnig goed! Ik heb goede hoop dat ze me daar evt ook iets kunnen aanbieden. Deze baan geeft mij meer uitdaging, is regelmatig en betaald beter. Kortom, die heb ik liever dan de baan waar ik vandaag een aanbod voor kreeg.

Maar er is natuurlijk nog niks zeker dat ik die andere baan evt zou kunnen krijgen.

Ik heb vanmorgen dan ook uiteraard volmondig "ja" gezegd tegen de baan. Ik moet nog de arbeidsvoorwaarden met ze regelen, dus er is een kleine kans dat we daar op stuk lopen. dat doe ik pas op 11 april ,ze willen me graag per 1 mei laten beginnen.

Vinden jullie het reëel als ik vrijdag evt die andere baan zou accepteren en de baan van vandaag zou afbellen? Daar zitten 2 dagen tussen!

Tessebes

Re: kun je nog een baan afzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:51

Ja hoor, kan best. Waarschijnlijk heb je ook nog een proeftijd van 1 of 2 maanden bij dat bedrijf, dan kun je in die periode ook zonder opgaaf van reden ermee stoppen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 12:55

Tessebes schreef:
Ja hoor, kan best. Waarschijnlijk heb je ook nog een proeftijd van 1 of 2 maanden bij dat bedrijf, dan kun je in die periode ook zonder opgaaf van reden ermee stoppen.

Voelt zo banketstaaf!

Ik heb daar eerder gesolliciteerd, ken de baas daar redelijk.
Toen heb ik de uitnodiging om te komen praten al afgezegd Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:55

Hey gefeliciteerd! OK dan!
Je hebt sowieso de eerste maand proeftijd (bij direct een vast contract voor onbepaalde tijd zelfs 2 maanden) en dan kan je elke dag zonder opgave van reden ontslag nemen of krijgen!
Maar ik zou geen 'ouwe' schoenen weggooien voordat ik nieuwe had!
Dus ik zou eerst de leukere baan helemaal geregeld hebben (je kan zelfs dus al bij de 1e baan aan de slag en in de proeftijd gewoon afzeggen bijvoorbeeld)
en dan pas zou ik de minder leuke baan afzeggen.
Stel nou dat het misloopt ergens, dan heb je wéér niks..
Enne: zolang de arbeidsovereenkomsten niet getekend zijn, heb jij ook helemaal geen verplichtingen naar hun, dus je kan ook uitstellen tot 11 april.
Maar je kan dus zelfs tussen 1 mei en 1 juni besluiten om bij nader inzien daar niet te willen werken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 12:57

Maar een mondelinge afspraak is toch ook afspraak??

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:59

gefeliciteerd, wat een luxepositie in een keer. Wel moeilijk, maar je moet doen wat je zelf het leukst vindt, dus als je die leuke baan toch krijgt aangeboden, dat altijd doen. Anders krijg je spijt.
Het is misschien een beetje banketstaaf tegenover die andere, maar dat is dan jammer.
Ik heb ook al 2 keer een baan op het laatste moment geweigerd omdat ik wat beters aangeboden kreeg, of omdat het toch niet goed voelde.
veel succes!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:05

Antheman schreef:
Maar een mondelinge afspraak is toch ook afspraak??

Je bedoelt dat hij van rechtswege aanspraak kan maken, op dat jij toch aan het werk moet gaan, op basis van mondelinge afspraken?

Ik heb even gezocht, maar het antwoord is niet duidelijk:

Pre-contractuele goede trouw
Tijdens de sollicitatiefase zijn u en de werkgever nog niet juridisch aan elkaar gebonden. Maar ook voordat een arbeidsovereenkomst is gesloten, hebben beide partijen al wel een verplichting aan elkaar. Die wordt aangeduid als de precontractuele goede trouw.

Door een arbeidsovereenkomst te sluiten, hebben beide partijen zich verplicht zich jegens elkaar te gedragen als een goede werkgever en een goede werknemer. De verplichting tot pre-contractuele goede trouw loopt daarop vooruit. Zo'n verplichting kan trouwens ook in de CAO zijn opgenomen. Daardoor is de werkgever er ook tijdens de sollicitatie al aan gebonden.

Nakoming
Of u of de werkgever een schadevergoeding kunnen claimen als de wederpartij zich niet correct gedraagt, toezeggingen niet nakomt of zich niet houdt aan de sollicitatiecode, blijft de vraag. Dat moet van geval tot geval bekeken worden. Maar een afwijzing waarvoor wordt verwezen naar zwangerschap, is niet toegestaan. Als de werkgever zich daaraan bezondigt, loopt hij een reëel risico om een schadeclaim aan de broek te krijgen. De schijn is in elk geval tegen hem. Het zal hem dus niet gemakkelijk vallen om daar onderuit te komen.

Hier heb ik de sollicitatiecode:
http://www.nvp-plaza.nl/documents/sollicitatiecode.pdf
Maar ik maak hieruit op dat het vooral ter bescherming van de sollicitant is.

Ik ken iemand die heeft 1 dag voordat ze moest beginnen afgezegd en die werkgever had alle tel.nrs en adressen van de overige sollicitanten weggegooid Gestoord
Volgens mij kan dat gewoon, in NL staat het recht altijd nog aan de kant van de werknemer...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 15:08

Dank je Nicole!

Maar nogmaals;: ik moet de salarisonderhandelingen nog doen!

hoe is t met jou sollies?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:45

Ik heb op dit moment ook twee opties lopen min of meer. Eentje als analist bij een andere afdeling (katalytische emissiereductie) en eentje bij mijn eigen afdeling (risico beoordeling milieuverontreiniging) voor een promotieplaats. Hoewel die eerste meer zekerheid biedt, heb ik al aangegeven dat ik liever voor de tweede kies (ik doe veel liever iets met milieu en liever promoveren dan analistenwerk).

Tenminste dat heb ik op mijn éigen afdeling gezegd in elk geval. Mijn lieve, schattige afdelingsleider heeft wel even fijntjes verteld tegen de leider van katalytische emissiereductie dat ik liever bij milieu ga werken. Hmpf! Dat had ik liever zelf gezegd maar goed.

Ik denk dat je gewoon moet zeggen dat je nóg een sollicitatie hebt lopen. En dan hoef je nog niet eens te verklappen dat je daar líever gaat werken Extreme duivel .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 15:46

Arabesk schreef:
Ik heb op dit moment ook twee opties lopen min of meer. Eentje als analist bij een andere afdeling (katalytische emissiereductie) en eentje bij mijn eigen afdeling (risico beoordeling milieuverontreiniging) voor een promotieplaats. Hoewel die eerste meer zekerheid biedt, heb ik al aangegeven dat ik liever voor de tweede kies (ik doe veel liever iets met milieu en liever promoveren dan analistenwerk).

Tenminste dat heb ik op mijn éigen afdeling gezegd in elk geval. Mijn lieve, schattige afdelingsleider heeft wel even fijntjes verteld tegen de leider van katalytische emissiereductie dat ik liever bij milieu ga werken. Hmpf! Dat had ik liever zelf gezegd maar goed.

Ik denk dat je gewoon moet zeggen dat je nóg een sollicitatie hebt lopen. En dan hoef je nog niet eens te verklappen dat je daar líever gaat werken Extreme duivel .

Ze weten dat ik nog een sollie heb lopen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:51

en dan nog, als je ja zegt tegen baan 1 en twee dagen later krijg je baan 2 aangeboden, vind ik wel dat je baan 1 mag afzeggen hoor! Dat is toch hún probleem, jij bent gewoon goed, logisch dat meer bazen je willen hebben, pech voor hun, en geluk voor de mensen van baan 2 toch?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 15:53

Arabesk schreef:
en dan nog, als je ja zegt tegen baan 1 en twee dagen later krijg je baan 2 aangeboden, vind ik wel dat je baan 1 mag afzeggen hoor! Dat is toch hún probleem, jij bent gewoon goed, logisch dat meer bazen je willen hebben, pech voor hun, en geluk voor de mensen van baan 2 toch?

Haha! Haha! Haha!

Hopenlijk geldt voor jou hetzelfde!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:55

Antheman schreef:
Haha! Haha! Haha!
Hopenlijk geldt voor jou hetzelfde!!

Bloos
Ja alleen ben ik een beetje onzeker over dat mijn afdelingsleider de leider van KE heeft ingelicht, want stél dat het niet doorgaat bij milieu heb ik helemaal niks meer Boos! .

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:26

Antheman schreef:
Dank je Nicole!

Maar nogmaals;: ik moet de salarisonderhandelingen nog doen!

hoe is t met jou sollies?

Ik ben bezig met een uitzendburo, ze zeggen dat de banenmarkt wat aantrekt.
Als het me niet direct lukt neem ik ff een tijdje rust Dromen

Succes jij!