Het Nederlandse rechtsysteem

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vinden jullie van ons rechtssysteem?

goed
4 (100%)

Totaal aantal stemmen: 4


Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 22:24

joostvangestel schreef:
Jezus, we hebben hier wel een paar kleine Hitlertjes hoor..


En bedankt... dat is nogal niet een ernstige aantijging....

Zowieso wordt nederland veel te tolerant, en het 'zinloos' geweld loopt hier ook steeds meer uit de hand. Nu woon ik in een vrij rustige wijk van Den Haag, en afgelopen week ben ik drie keer bedreigd in mn auto omdat ik niet snel genoeg aan de kant zou zijn gegaan.... Waarom permiteren die mensen zich die vrijheden?? Omdat er helemaal niets tegenover staat....

Ben jij soms ook tegen luxe gevangenissen met privacy voor de gedetineerden?? Die mensen zitten daar toch niet voor niks, wat is dat nou voor tolerant gedoe??? ALs ik een inbreker de kop in sla, omdat hij me met een mes bedreigt, kan ik mooi gaan zitten. De zelfverdediging weegt niet op tegen de bedreiging noemen ze dat...
Als een fietser zich voor mijn auto werpt, moet ik betalen.. omdat ik in een auto zit... Ik moet dan met hele sterke bewijzen komen om het tegendeel te bewijzen... Dat is waar het hier om gaat, niet om het uitmoorden van etnische minderheden dmv massamoorden.. weet waar je over praat Joost.

Mn overbuurman heeft de ruiten van mn benedenbuurvrouw eruit gegooid toen hij dronken was (is hij overigens iedere dag, daar niet van). Drie keer raden wie zich moest verantwoorden... Hij niet in ieder geval. Sterker nog, de politie raade mij aan om te gaan verhuizen,toen ik vroeg of ze er nu eindelijk niet eens wat aan konden doen (ik woonde er GVD net 2 maanden... )WIE wordt er dan gestraft??? Leg mij dat es uit?? Ik zit hier zwaar pissed achter de pc. Lekker makkelijk praten als alles goed gaat, maar recht als je het nodig hebt?? Ik weet niet waar ik dat moet halen...

Weet je wat er gebeurt als ik verkeerd voorsoorteer?? Dan kan ik 180 gulden lappen.. Weet je wat er gebeurt als ik bedreigt wordt in mn eigen straat?? HELEMAAL NIKS, en dat is wat er mis is !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 00:29

joostvangestel schreef:
Ik voel me persoonlijk heel wat veiliger in Rotterdam (een van de meest criminele steden van de EU) dan in Dallas of in Houston. Dan hoef ik het nog niet eens over Washington DC te hebben..

In Dallas of Houston ben ik nooit geweest. Maar ik heb wel om 3uur 's nachts in de metro van NY gezeten en daar voelde ik me veel veiliger dan om 9 uur 's morgens in de metro in Rotterdam. Ik vind Rotterdam echt niet fijn, ik heb er al zoveel idioterie meegemaakt (een man met een bloederig mes voor mijn neus die zweerde alle negers om zeep te helpen omdat die er voor hadden gezorgd dat hij AIDS had gekregen, 2 jongens die "iets"illegaals hadden gedaan en naast mij kwamen zitten om niet op te vallen voor de politie... die naar ze op zoek was, die ik dus ook kon zien maar ik mocht niets zeggen omdat ze een mes naast me hielden later wel gemeldt bij de politie maar die konden niks met mijn "vage" beschrijving...en in Dordrecht heb ik een mes voor mijn gezicht gehad om mijn schooltas af te geven).
Ik voel me dus echt super onveilig in Rotterdam e.o. Als ik daar naar mijn Hogeschool toe moet zitten de junks al aan het bier in de metro en waag het niet om en opmerking te maken over het feit dat ze roken in de metro (wat niet mag) want dan worden ze echt link.
In Nederland moet je je kunnen verantwoorden voor het feit dat je een dief hebt geslagen...bijzonder krom vindt ik dat. Hij mot gewoon niet in mijn huis komen. Zijn handen daarvoor afkappen vind ik ook veel te ver gaan maar straf hem alsjeblieft wel zeg. Maar dat gebeurt dus hier vaak niet.
Je kan naar allebei de kanten te ver doorslaan en dat is allebei niet goed. Ik ben voor het principe: je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen maar ik ben ook voor: dat je wel moet kunnen verdedigen. Als ik die mafkees met zijn mes in Rotterdam een stomp voor zijn gezicht had geslagen had ik proces kunnen krijgen wegens mishandeling en was hij vrijuit gegegaan wegen ontoerekeningsvatbaar en dat vind ik krom.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 00:38

Op de manege waar ik reed, liepen ook veel jongens (minstens 99% tenminste, een enkele vrouw) rond die taakstraffen hadden. Die zijn ook echt niet in verhouding, 6 weken stallen mesten of een half jaar zitten (en dan zijn er nog idioten die niet op komen dagen en dus de bak in draaien).

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 00:51

Cer"]
[quote="joostvangestel schreef:
Jezus, we hebben hier wel een paar kleine Hitlertjes hoor..


En bedankt... dat is nogal niet een ernstige aantijging....

Zowieso wordt nederland veel te tolerant, en het 'zinloos' geweld loopt uit de hand.... Waarom permiteren die mensen zich die vrijheden?? Omdat er helemaal niets tegenover staat....

Ben jij soms ook tegen luxe gevangenissen met privacy voor de gedetineerden?? Die mensen zitten daar toch niet voor niks, wat is dat nou voor tolerant gedoe??? ALs ik een inbreker de kop in sla, omdat hij me met een mes bedreigt, kan ik mooi gaan zitten. De zelfverdediging weegt niet op tegen de bedreiging noemen ze dat...
Als een fietser zich voor mijn auto werpt, moet ik betalen.. omdat ik in een auto zit... Ik moet dan met hele sterke bewijzen komen om het tegendeel te bewijzen... Dat is waar het hier om gaat, niet om het uitmoorden van etnische minderheden dmv massamoorden.. weet waar je over praat Joost.


Weet je wat er gebeurt als ik verkeerd voorsoorteer?? Dan kan ik 180 gulden lappen.. Weet je wat er gebeurt als ik bedreigt wordt in mn eigen straat?? HELEMAAL NIKS, en dat is wat er mis is !
[/quote]
Daar kan ik verder niets meer aan toevoegen. Cer, je hebt de vinger op de wond gelegd Verdrietig !

Mer1980

Berichten: 18858
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 17:20

Volgens mij kan Joost maar beter in Finland gaan wonen want als ie terug komt zal het hem erg tegenvallen vrees ik.

Blijkbaar komt er in Finland bijna geen criminaliteit voor!

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 18:54

Sorry, maar juist Joost is een van de weinigen die een mening geeft waar ik achter kan staan. Voor de rest is het veel geschreeuw en weinig wol. Het is zo makkelijk om maar wat te bleren over "het rechtssysteem". Verbeter de wereld begin bij jezelf zou ik zeggen.
Natuurlijk klopt er een hoop niet, maar de meeste mensen kijken niet verder dan hun neus lang is. Hoe zou het volgens jullie dan allemaal WEL moeten?
Verdiep je eerst eens in het onderwerp voor je erover begint te brullen. Leuk hoor, alle drugskoeriers wegstoppen. Maarja, daar moet wel ruimte voor zijn, want al stop je ze met z'n 5en in een celletje dan nog is er ruimte te kort. Gevangenissen bijbouwen? Tuurlijk, maar dan staat er meteen een halve stad in de stress, want een gevangenis prima, maar niet in hun buurt....
Verder moeten die mensen binnen in de wet vastgestelde termijnen voorgebracht worden om bijv. hun voorlopige hechtenis te verlengen. Daar heb je veel mensen voor nodig, onder andere rechters. Maarja, die zijn er niet genoeg, onder andere omdat veel mensen na hun rechtenstudie liever kiezen voor het grote geld. Vertel eens, hoe zou het dan wel moeten? Natuurlijk zouden ze allemaal moeten worden aangehouden, en natuurlijk moet er op bepaalde vluchten extra goed worden gecontroleerd. Maarja, dan duurt het tig keer zolang voordat ook de normale reizigers er doorheen zijn, want iederee controleren dat kost tijd. En ontstaan er heel lange rijen. Gaat net zo hard over geklaagd worden. Zo kan ik nog wel een tijd doorgaan.
Natuurlijk, wat mij betreft mogen er absoluut meerdere mensen in een cel. En natuurlijk, van mij mogen ze iedereen die een ernstig zedendelict heeft gepleegd levenslang uit de bewoonde wereld weghouden. Maar van mij mogen ze OOK degene die flink te hard rijdt aanpakken. Etc etc.
Nogmaals, er kan een hoop beter, maar dat ligt lang niet alleen aan "het systeem". Er zijn zoooooveel factoren en oorzaken die in dit verband meetellen, alles heeft meerdere kanten, maar dat moet je wel willen zien.
En oja, zo'n gevangenis of HvB is minder luxe dan het lijkt hoor. Misschien in vergelijking met een hoop andere landen, maar het is echt geen vakantieparadijsje....

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 19:36

Hmm.. luxe gevangenissen hebben weinig met dit onderwerp te maken eigenlijk. Overigens is ze jaar gevangenis wel maar liefst meer dan 2000 dagen bakken.. Niet echt leuk.. Dat is dus echt veel tijd. Probeer het zelf maar eens. Misschien is de Spaanse gevangenis beter. Kans op AIDS na verlaten van de gevangenis is 100%, waarna de gezonde bevolking ook nog eens "gepakt" kan worden. Dank je feestelijk. AIDS is de doodstraf met nog heel wat meer doden daarbij.

Finland is een redelijk leuk land, bijna geen criminaliteit. Ik heb hier eens gezien hoe iemand dood geslagen werd in 1988. Sommigen mensen herinneren zich dat voorval nu nog.. Het wordt hier ook wel erger. Er zijn hier ook 30 heroine doden per jaar...

Kijk, het is dus simpel: het rechtssysteem wil dat mensen zelf iets aan de ellende doen. Het is namelijk ook vrij "eenvoudig" om een dronkelap je wijk uit te pesten. Finland zit er overigens vol van.

Over veiligheid: ik ben ooit eens met een kennis door Washington gereden. Ze sloeg een verkeerd weggetje in en kreeg bijna een zenuwtoeval. Ze zei: kijk niet het raampje uit, houd de deur op slot en ik probeer ons hier levend uit te krijgen... Heb je dat nou ook in Nederland?

Laatst maar zeker niet het minst: kijk naar de vraagstelling: Er werd gevraagd of het rechtssysteem in Nederland goed is. Dat is geen eenvoudige vraag, want je moet je eerst de vraag stellen wat de doelstelling is van dat rechtssysteem. De wereld is zelden zwart-wit, maar meestal grijs. Goed voor de ene is fout voor de andere. Wat ik in deze discussie zie is dat men het niet eens is over de strafmaat. Het zal altijd zou zijn dat de strafmaat voor de fouten van een ander te laag is en voor jezelf te hoog. Waar is de balans?

Overigens hebben wij allen de macht om het rechtssysteem te wijzigen. Nederland is een democratie.

SED
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-12-01

rechtssysteem is goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 21:55

In nederland hebben we een prima rechtssysteem. natuurlijk er gaan zaken mis, er worden fouten gemaakt, regels worden uitgevoerd door mensen die fouten maken en soms corrupt zijn. maar in de basis is er niets mis met ons systeem.
Jammer zijn de erg enge gedachten die je hier nu en dan leest.
Ik weet uit ervaring dat een groot deel van de voorbeelden die hierboven genoemd worden berusten op verdraaide verhalen en slecht geciteerde onderdelen.
probeer je mening eens te vormen op basis van feiten en niet via gehoord van...
Wat jullie willen is niet haalbaar in een vrij land.

je kunt de politie meer bevoegdheden geven zodat de pakkands groter is. Dat zorgt er dan wel voor dat jij een stuk van je persoonlijke vrijheid in moet leveren.
je kunt meer politie op straat zetten, maar zeur dan ook niet als je te snel rijdt en een bon krijgt. Ook die pakkans stijgt dan.

Je ziet ook mensen die het vreselijk vinden dat er zoveel fietsen gestolen worden maar die zelf rijden op een fiets die ze voor €25 gekocht hebben, wetende dat die wel gestolen moet zijn.
Wie heeft er hier geen illegale software in huis,... nee dat is natuurlijk anders dan die verkrachters en drugsdealers maar de norm is weer overschreden.

In het kort:
natuurlijk is er veel mis en moeten er problemen opgelost worden. het beeld dat jullie hier schetsen is echter een karikatuur van nederland en past absoluut niet bij een land waar de vrijheid van het individu hoog scoort en je veel rechten hebt.

Als je al mag stemmen breng dan in het vervolg ook je stem uit en kom niet met kletsverhalen dat het te nat was of dat je geen tijd had of...
Je krijgt er vrij voor van je werkgever als je anders niet kunt stemmen, dus stem en kies op de partij die het volgens jou wel goed doet.

Zelfs al zou dat betekenen dat je op een partij als leefbaar nederland zou stemmen waar alleen maar kreten geslaakt worden hoe fout het is ( net als hier dus) zonder oplossingen aan te dragen.
Liever niet op zoiets maar breng je stem uit!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 11:58

Wie zegt er dat ik niet stem?

En om je voorbeeld van de illegale software te nemen tegen over verkrachters.
Oke ik beroof daarmee mensen in hun portomonee maar zal ze daarmee toch echt niet iemand voor levenslang beschadigen. Dus voor mij kun je zoiets niet vergelijken.
En dat b.v de pakkans groter is voor een bon kan ik persoonlijk niet mee zitten. Is immers mijn eigen schuld als ik een bon krijg. Maar wel een bekeuring geven voor 55 km waar je 50 mocht. Pff wat ben ik een gevaarlijke wegpiloot.
Van mij mogen ze dat blauw dan wel neerzetten voor echt gevaarlijke mensen, ja ook in het verkeer.

En verder heb ik voor de rest nog altijd eerlijke spullen gekocht om precies de reden die jij zegt. Ik wil niet mee helpen aan de diefstallen die daarvoor gepleegd moeten worden.

En ook al zit je opgesloten in een cel vind ik het daar toch een hotel.
Het is toch de grootste onzin dat er tv en de hele mikmak is.
Een recreatie zaal. laat staan het naaikamertje Frusty
Je zit er niet voor niets, had je maar eerder na moeten denken.

En ik denk als de straffer hoger zouden zijn. En dan niet alleen in jaren maar desnoods in casteratie (ja ik ben een beul) Of bij heel erge gevallen de doodstraf de maatschappij veiliger word.
Sorry dat ik er zo overdenk.
En jullie weten niet waarom ik zo reageer maar zeg niet dat dat komt door verdraaide feiten.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 12:13

ik heb zo ook mijn twijfels over hoe een en ander gaat in Nederland, maar voorlopig heb ik elders nog altijd slechtere ervaringen opgedaan. Ik kreeg in Ghana een aanrijding, ik wilde nl van een uitrit linksaf op een drukke weg, de eerste baan stond vol maar liet een gaatje voor me vallen. Ik rijd daar dus in, en rijd stapvoets een stukje door om wat zicht te krijgen. Op dat moment haalt iemand met volle snelheid die file in (dat mocht trouwens) en botst dus op mijn auto. Dan ben ik schuldig, dat is duidelijk. Maar om een dagvaarding te krijgen voor roekeloos autorijden en daar dus ook voor te worden veroordeeld vind ik extreem onrechtvaardig. Maar ja, in dit geval was ik een rijke westerling, en de ander een taxichauffeur.

Doe mij toch maar Nederland (althans wat het rechtssysteem betreft).

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-02 12:23

weet je waar ik goed van schrok vorig jaar. bij ons in de buurt werd een pompbediende doodgestoken door 2 jongens, nog onder de 20 jaar. wat denk je dat de buit was? geld zeker, MIS een pakje sigaretten.
ik weet niet wat voor straf ze krijgen maar ik vind dat als je iemand zomaar van het leven berooft je de hoogste en zwaarste straf mag krijgen die er bestaat.
hoeft van mij niet de doodstraf te zijn want er worden behoorlijke fouten soms gemaakt en voor dat je het weet zit er een onschuldige op de stoel.
maar zoals ik in mijn eerste bericht al aangaf, 6 jaar krijgen (en hoog vinden) voor een moord vind ik gewoon een lachtertje.
mijn vader heeft een man gekend die brak expres ergens in in de winter zodat hij dan opgepakt zou worden en dat hij dan kon brommen. niet slecht bekeken toch?
hij zit dan lekker warm, krijgt nog wat zakgeld nou beter dan op straat leven toch.
het is toch ook een beetje van de zotte om iedere krimineel of overtreder van zware zaken (moord, verkrachting etc) om die allemaal appart in een cel toe doen met de tv, pc nou noem maar op.
hup met z'n 10 erin en laten zitten. hooguit een uur per dag eruit en thats it.
klinkt mischien hart en misschien is het ook de oplossing niet (ben tenslotte geen expert) maar zoals het nu gaat wordt het alleen maar erger naar mijn idee.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 14:08

ik vindt de hele regering maar niets Misselijk
ik weet niet hoe het komt dat ik van de regering kotst,maar het is gewoon zo. Ze doen overal harstikke moeilijk over.... tis moeilijk uit te leggen

en het rechtsysteem.... Misselijk Frusty
als ik alles hier lees en dan die korte celstraffen
En als er dan een in de gevangenis komt, komt ie eerder in en hotel.
Moordenaars,verkrachters en al dat andere gespuis=>in een vochtig celletje met tralies,zodat ie geen privacy meer heeft.Zulke mensen moeten gewoon levenslang krijgen.Maar dan zeikt de regering weer over mensenrechten blablabla ofzo.Mensen die verkrachten en moorden hebben geen rechten

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Kijk, dit bedoel ik nou...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 08:52

Als dit dus waar is, dan is dit een goede illustratie wat er fout is met het Nederlandse systeem. Veel leraren kunnen tegenwoordig geen straf (en dan heb ik het heus niet over lijfstraffen) geven, want dan komen de ouders mekkeren. Vroeger durfde je niet eens thuis te vertellen dat je straf had gehad op school, dan kreeg je thuis nog wat meer. Gezag krijg je niet door meer dan een man in een cel te zetten. De meesten die in cellen zitten hebben al last van normvervaging. Ze hadden dat eerder met de paplepel ingegoten moeten krijgen.

Overigens is het inderdaad dom dat er maar een gedetineerde per cel geplaatst kan worden, terwijl je in een ziekenhuis met meerdere op een kamer ligt. Helaas zijn de zaken wat anders: in een ziekenhuis loop je niet het risico dat je verkracht wordt door je kamergenoot. In de gevangenis is dat risico er wel. Dat kan in vele gevallen dus betekenen dat je een enge ziekte van je celmaat krijgt. Dat is dus de doodstraf, en niet zomaar opsluiting....

Overigens kan ik me voorstellen dat er meer aan de hand is dan het onderstaande laat weten. In dat geval had de moeder naar de politie moeten stappen en niet een of ander duister figuur op de beheerder moeten zetten...

-----------------------------
Kleuter dreigt met pak slaag

AMSTERDAM - Een hondsbrutale kleuter heeft afgelopen weekeinde in Culemborg een 43-jarige beheerder van een sporthal met een pak slaag bedreigd.

In het complex aan de Heimanslaan was het jongetje in een kapstok geklommen. De Culemborger gaf hem een standje. Het kind was niet onder de indruk en zei dat hij klappen kon krijgen. De toezichthouder vertelde het relaas aan de moeder van de peuter. Ook ma werd duivels op de beheerder en nam zoonlief mee. Even later kwam een nog onbekende man de accommodatie binnen die de Culemborger in elkaar timmerde.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 10:14

Ik ben voor veel en veel langere celstraffen. Niet zozeer om de straf naar de crimineel toe, maar om toekomstige potentiele slachtoffers ertegen te beschermen. Want 70% vervalt toch weer in de oude fouten, dus dan kun je maar net zo goed voorkomen dat ze in de fout vervallen en opnieuw iemand de dupe wordt. Ik vind namelijk dat het recht en de vrijheid van onschuldige mensen boven het recht gaat van een of andere crimineel. Je hoort te vaak van iemand die een moord heeft begaan die van te voren al enkele jaartjes heeft gezeten voor de moord op iemand anders. Dat is toch belachelijk? We worden hier gewoon niet beschermd, we zijn vogelvrij. In dit land loont de misdaad. Waarom is een mensenleven eigenlijk maar een paar jaar waard? Eis tegen verkrachting van meerdere jonge meisjes: 4 jaar!!!!!!! En dat is nog maar de eis, dus daar gaat nog een en ander van af. En die kinderen hebben levenslang. Dat staat toch niet in verhouding! Vind jij dit normaal Joost? Vind jij dit juist?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 11:19

Het antwoord is TBS: geef ze een onbepaalde straf, tot dat duidelijk is dat ze niet in dezelfde straf vervallen. Vervolgens is follow-up ook heel belangrijk: ze moeten zich maar regelmatig melden. Als ze zich dus niet zo fris gedragen, moet je ze weer op kunnen sluiten. M.a.w. voorwaardelijke straf moet misschien langer zijn. Wel erg moeilijk... Lees de rechten van de mens er maar op na.

Overigens vind ik 4 jaar ook veel te kort.. geen verhouding. Die meisjes hebben levenslang..

Nog een ding: statistieken zijn erg zuur.. Als je een van die 30% bent die niet terugvallen in hun oude "gewoontes", dan moet er een reden zijn dat je op het rechte pad blijft. Als het niet uitmaakt, dan stimuleer je ex-criminelen op crimineel te blijven.

Overigens ook een heel moeilijk feit is het eens een dief, altijd een dief concept. Ik ken iemand die zijn auto heeft geparkeerd tegen een boom met teveel drank op (geen vriend). Hij is weggelopen, en heeft het pas gemeld toen hij weer nuchter was. Hij vertelde toen, dat als hij een strafblad zou krijgen hij maar op het slechte pad zou gaan, aangezien hij toch niet zou geaccepteerd worden door de maatschappij.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 11:44

"Overigens vind ik 4 jaar ook veel te kort.. geen verhouding. Die meisjes hebben levenslang.. "

Precies Joost, en dat gebeurt hier nu aan de lopende band. En dat is nu wat de mensen bedoelen. Snap je nu die gevoelens van mensen hier die jij omschrijft als "hitler" achtig?

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 11:51

hm, ik krijg het idee dat joost een beetje bijdraait....Knipoog

Dat berichtje wat je zelf aanhaalt, is een goed voorbeeld (over die kleuter). Ik kan me herinneren dat een tijdje geleden een lerares ten overstaan van haar leerlingen werd mishandeld door ouders die het niet eens waren met een straf die het kind had gekregen. De straf die de ouders daarvoor gekregen hebben zal ongetwijfeld niet in verhouding staan tot wat ze gedaan hebben, anders hadden ze het niet gedaan.

Hier wordt ook heel vaak gezegd (na een verkeersoverdreding o.i.d.) je kan beter iemand vermoorden, dan kom je er genadiger vanaf. Een kennis van mij (hoe kom je aan die kennissen kan je je afvragen) heeft gezeten voor moord (op klaarlichte dag etc.) Hoe lang? nou de eis was 9 jaar, hij kreeg er uiteindelijk 6. Dus een mensenleven is 6 jaar waard. Hij zei:'ik zou het zo weer doen'... Geeft me geen goed gevoel hoor.

Overigens, ik lees net in de krant dat 30% van de meldingen inzaken onveiligheid bij de NS, meldingen zijn wat betreft sociale onveiligheid. Dus wat hierboven gezegd werd (met je raampje dicht door een buurt rijden en hopen dat je het overleeft) ja.. dat zou kunnen gaan gebeuren hier. Mensen voelen zich onveilig. Ik ook. En dat geweldige geklets over 'je doet er zelf niks aan etc' daar koop ik niks voor. Ik betaal toch belastigen? Waar doe ik dat dan voor?

Over die TBS-ers.. in nederland duiken regelmatig berichten op over tbs-ers die vervroegd vrij gelaten zijn (of vrij rondlopen o.i.d.) terwijl gewaarschuwd was voor herhaling. De hulpverlenende instanties zijn dan zo hulpverlenend ten opzichte van de dader, dat er weeer slachtoffers vallen.. Hebben die mensen geen rechten dan?? Hebben gewone mensen niet het recht in vrijheid rond te lopen zonder het risico van een ex-moordenaar cq verkrachter tegen te komen? blijkbaar niet.

In mijn ogen verliest een misdadiger (moordenaar, verkrachter, drugskoerier) zn rechten op het moment dat hij/zij zn misdaad begaat. Niemand wordt gedwongen daartoe, althans in nederland niet... Daar zijn de leefomstandigheden zo, dat je niet hoeft te dealen om te kunnen leven. Dus dat is een eigen keus, en daar ben je dan verantwoordelijk voor. Trouwens, hetzelfde geld een beetje voor drugskoeriers die met 20 kilo coke opgepakt worden in Thailand en dan een potje gaan zitten janken dat ze het zo slecht hebben daar... Ja h a l l o o o.. moet je die poeder maar niet meenemen...

Ik ben het wel met Joost eens (of niet, ik weet eigenlijk niet wat je daarvan vind Lachen ) dat het bepalen van de grens tussen zware en minder zware overtredingen, en de daarbij behorendende straffen, heel moeilijk te bepalen zijn.. Met alle straffen heb je het risico dat onschuldigen daar ernstig de de dupe van worden (denk aan doodstraf).. Dus een kant en klare oplossing heb ik ook niet, maar heee, ik zit ook niet in de politiek. Maar deze situatie kan het ook niet zijn.. Hoe moet het dan? Dat weet ik zo 1,2,3 ook niet, maar er zijn mensen die een heleboel geld verdienen om daar over na te denken.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Kijk, dit bedoel ik nou...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:26

joostvangestel schreef:

Overigens is het inderdaad dom dat er maar een gedetineerde per cel geplaatst kan worden, terwijl je in een ziekenhuis met meerdere op een kamer ligt. Helaas zijn de zaken wat anders: in een ziekenhuis loop je niet het risico dat je verkracht wordt door je kamergenoot....




Nou ja.... ik denk dat dat een kwestie van afwachten is Boos! sinds de meer-bedkamers nu ook gemengd worden! Dát is dus ook te gek voor woorden!!!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Kijk, dit bedoel ik nou...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 14:54

Sterre schreef:
Nou ja.... ik denk dat dat een kwestie van afwachten is Boos! sinds de meer-bedkamers nu ook gemengd worden! Dát is dus ook te gek voor woorden!!!


Dat is al zo, in ieder geval in Den Bosch. Ik vind er persoonlijk niets mis mee, maar goed.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 15:17

Sorry voor dit korte antwoord, maar het langer opsluiten van criminelen geeft hooguit een vals gevoel van veiligheid. Ik geloof niet dat ze ooit alle criminelen kunnen opsluiten, dus het gevaar is er toch altijd..

Overigens, toegegeven, mensen vergelijken met Hitler is een beetje overdreven, maar die 20% Duitsers waren ook maar mensen die een beetje meer orde wilden hebben. Ook in Nederland stemde 10% op de NSB. Als we de mensenrechten aan de kant schuiven, geven we meer kans aan idioten ala Hitler om hun minder nette zaken uit te voeren.

het is namelijk zo: ook criminelen zijn mensen. Het rechtssysteem heeft fouten. Wat hebben jullie liever, dat alle criminelen zwaar gestraft worden en hier en daar een enkele onschuldige de bak in draait of dat alle onschuldigen vrij blijven en hier en daar een crimineel de dans ontspringt?

Overigens, ook een crimineel heeft levenslang: eenmaal een strafblad is altijd een strafblad. Iemand die in de bak gezeten heeft voor verkrachting van een minderjarige, zal vaak in elkaar worden getimmerd in de gevangenis en als hij terugkomt hoeft ook niemand hem meer...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 15:30

Goh Joost, ik hoop dat je gelijk hebt, dat van die verkrachters die in elkaar getrimd worden in de gevangenis. Dat beantwoord toch een beetje aan mijn gevoel van gerechtigheid. Laat ze maar lijden. Dat doen ze bij anderen ook, en daar geven ze helemaal niets om. En een vals gevoel van veiligheid? Iemand die ooit iemand verkracht of vermoord heeft, daarbij is bewezen dat hij ertoe in staat is. liefst voor altijd vastzetten is geen onterecht gevoel van veiligheid. Deze persoon zal immers niet in de herhaling kunnen vervallen, en dat is er al 1 minder. En alle kleine beetjes helpen.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 15:34

Sorry voor dit korte antwoord, maar het langer opsluiten van criminelen geeft hooguit een vals gevoel van veiligheid. Ik geloof niet dat ze ooit alle criminelen kunnen opsluiten

Ze kunnen het allicht proberen lijkt mij??

dus het gevaar is er toch altijd..

Ach ja dat is waar dus wat maakt het uit, waar maken we ons toch druk om, laat gaan die zooi.....


het is namelijk zo: ook criminelen zijn mensen.
Oh?

Het rechtssysteem heeft fouten. Wat hebben jullie liever, dat alle criminelen zwaar gestraft worden en hier en daar een enkele onschuldige de bak in draait of dat alle onschuldigen vrij blijven en hier en daar een crimineel de dans ontspringt?

Ik denk dat je nu zwaar bagataliseerd... Hier en daar een crimineel??? Sja het is maar wat je onder hier en daar verstaat....

Overigens, ook een crimineel heeft levenslang: eenmaal een strafblad is altijd een strafblad. Iemand die in de bak gezeten heeft voor verkrachting van een minderjarige, zal vaak in elkaar worden getimmerd in de gevangenis en als hij terugkomt hoeft ook niemand hem meer...

Overigens, voor ex-criminelen zijn veel voorzieningen om te reintegreren in de de maatschappij hoor. Nog meer dan voor mensen die 'gewoon' gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn of wat dan ook.
Als iemand in de bak gezeten heeft voor verkrachting van een minderjarige VERDIENT diegene het niet om geaccepteerd te worden door de maatschappij... Net als het slachtoffer horen ze levenslang te krijgen. Of heb jij sympathie voor kinderverkrachters?

Maar zoals jij het verteld schets je een wereld waar recht en onrecht duidelijk gescheiden zijn, met een rechtsapparaat wat zelf niet corrupt is, en waarin iedereel vrolijk fluitend snachts over straat gaat, bejaarden incluis. Waar een moordenaar naar behoren beoordeelt wordt en waar geen wijken zijn waar agenten niet meer durven komen.
Mag ik bij je komen wonen?

Dit is trouwens zowieso een discussie waar je niet uitkomt, omdat het erg persoonsafhankelijk is hoe iemand zich voelt in zijn of haar habitat. En aangezien mijn standpunt ondertussen wel duidelijk is Lachen laat ik de rest maar aan anderen over, ik word er toch alleen maar driftig van.... Frusty

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 15:37

Cer, met jou kan ik praten! Jij verwoord precies wat ik voel.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 16:16

Lielle, in Utrecht is dat ook al zo Boos! ! Ik vind het een schandaal! Een paar vriendinnen van mij zijn -in Ned.- verpleegster en ook zij zijn daar helemaal niet blij mee! Het geeft toch vaak onaangename situaties.(okay, nu kunnen we het weer over vooroordelen gaan hebben, maar veel van deze vooroordelen komen in dit geval wel uit Verdrietig !, gehoord van diezelfde vriendinnen!)
In ieder openbaar gebouw zijn gescheiden Dames/Heren toiletten Verward , maar in het ziekenhuis zou ik een kamer met een paar mannen moeten delen ??? Ík moet er echt niet aan denken!

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 16:20

Desiree schreef:
Cer, met jou kan ik praten! Jij verwoord precies wat ik voel.


Hm... ja en ergens is dat heel triest.. vind je niet?
Ik hoop binnenkort van de grote stad te verhuizen naar een dorp in Drenthe.. misschien kan ik dan iets ontlopen van de toenemende intolerantie en agresiviteit.. Als de politie me niet kan beschermen, ga ik maar weg... T is toch te gek voor woorden eigenlijk, dat je niet kan wonen waar je wil, vanwege je gevoel voor veiligheid. Nu vraag ik me af of ik in dat dorpje wel op mn gemak kan wonen, want inbraken, vermissingen, grafschendingen noem het maar op, zijn een landelijk probleem.... brrrr

Zullen we op een eiland gaan zitten Dees ? Haha! Een soort omgekeerd alcatraz... *LOL* (geintje)