Het Nederlandse rechtsysteem

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vinden jullie van ons rechtssysteem?

goed
4 (100%)

Totaal aantal stemmen: 4


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 16:34

Cer"]
Maar zoals jij het verteld schets je een wereld waar recht en onrecht duidelijk gescheiden zijn, met een rechtsapparaat wat zelf niet corrupt is, en waarin iedereel vrolijk fluitend snachts over straat gaat, bejaarden incluis. Waar een moordenaar naar behoren beoordeelt wordt en waar geen wijken zijn waar agenten niet meer durven komen.
[/quote]

Finland dus!

[quote="Cer"]

Mag ik bij je komen wonen?
[/quote]
Nee, dank je feestelijk, ik ben al getrouwd. Finland is deel van de EU, dus je mag in dit land komen wonen. In Helsinki is de laatste tijd het aantal verkrachtingen geloof ik verdubbeld van 20 naar 40 per jaar (stad van 1 miljoen inwoners)

[quote="Cer schreef:
Dit is trouwens zowieso een discussie waar je niet uitkomt, omdat het erg persoonsafhankelijk is hoe iemand zich voelt in zijn of haar habitat.


Dat is inderdaad heel erg waar. Ik vind me voornamelijk geroepen om beide einden van de discussie aan te zwengelen. Anders staat hier alleen maar geblaat en denken buitenstaanders misschien wel dat we hier alleen maar ongenuanceerd kunnen denken. Ik woon in een land waarbij het aantal opgeloste moorden de 100% goed benadert. Hier is de unieke situatie waar de stad veiliger is dan het platteland (minder dronkelappen in de stad).

Overigens kunnen in Californie verkrachters chemisch gekastreerd worden. Niet een heel slecht idee. In feite een medische oplossing voor een ernstige ziekte.

SED
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 02:18

Het blijft een feit dat helaas een hoop mensen hier zaken roepen die je echt niet kunt verantwoorden.
ja het gaat soms goed fout. Soms ( niet VAAK!) worden verkeerde mensen te vroeg vrijgelaten of ontsnappen op een proefverlof. Dat is natuurlijk fout maar je kunt dat soort zaken nooit helemaal voorkomen. Ik zie wel dat het hier populair is om te roepen dat je zoiets moet voorkomen maar de praktijk wijst uit dat dat NOOIT helemaal lukt. Alleen van die figuren die nu naar Leefbaar nederland trekken omdat daar ingespeeld wordt op dit soort gevoelens zonder dat ze serieuze oplossingen hebben, wekken die indruk.

Moeilijke problemen hebben geen makkelijke oplossingen en je bent vrij naief en beinvloedbaar om te denken dat het wel zo is.

Hogere straffen blijken in de praktijk geen effect te hebben op zware vergrijpen.
Voorbeeld: wanneer je de straf op moord zou verhogen moet dat eventuele daders afschrikken. In de praktijk is er echter vaak sprake van doodslag, in een opwelling dus, waarbij men niet nadenkt voordat men zoiets doet dus een preventieve werking van de straf is er niet. Moordenaars die hun moord vantevoren plannen en dus in aanmerking komen voor de hoogste straf ( ook nu al!) denken echter vaak dat zee toch niet gepakt worden en ook daar dus geen preventieve werking van de straf.
Blijft over dat iemand die vastzit geen misdaden meer kan plegen. Op zich waar maar wil je dat de staat blijft opdraaien voor dit soort figuren aangezien gevangenissen erg duur zijn? Of probeer je zo iemand te heropvoeden zodat hij/zij weer normaal kan functioneren?
Tenslotte blijkt dat juist in de gevangenis banden gelegd worden tussen criminelen die ze na hun straf gebruiken om weer in de oude fout te vervallen. Ook hier werken langere straffen niet echt aangezien de afstand tussen gestrafte en de maatschappij steeds groter lijkt te worden. gevolg ze zijn helemaal niet meer aanspreekbaar en stellen zichzelf buiten de wet.

Ik wil met dit heel lange verhaal maar aangeven dat problemen helaas niet zo makkelijk zijn op te lossen. Idioten als een Pim Fortyun zijn erg sterk in het inspelen op gevoelens van onrust onder de bevolking. Helaas kom ik hier ook heel wat potentiele LN slachtoffers tegen. Probeer je eerst eens in de materie te verdiepen voordat je met al die kreten aankomt. Frusty
Laat je niet leiden door mensen met een vlotte babbel die je beloven al jouw problemen even op te lossen.
Zero tolerance is een prima manier om bepaalde problemen aan te pakken maar werkt niet altijd even goed.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 19:32

Ik had dit topic en de reacties al eerder doorgelezen, maar had er zelf eigenlijk niet echt een mening over en reageerde daarom ook niet.

Maar vandaag hoorde ik van een vriendin dat ze door 8 jongens zonder reden in elkaar geslagen is! Ze had helemaal niets gedaan, ze begonnen tegen haar te roepen en ze gaf geen antwoord en toen hebben ze haar helemaal in elkaar geslagen!
Heeft ze aangifte gedaan, maar dat helpt niks, want ze weet geen namen!!! Duhh, die jongens gaan zich echt niet netjes voorstellen! Ze is nu hartstikke bang en heeft natuurlijk ook veel pijn en er wordt dus niets gedaan!

Toen moest ik toch gelijk denken aan dit topic en heb op de poll gereageerd met slecht ...

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 21:10

he hallo
ik weet zelf heel goed hoe het zit met de politie.
we zijn opgelicht door een auto handelaar, maar ja het is een crimineel en verdient een 2e kans
ook stond mijn scooter daar en die heeft ie gewoon verkocht naar het geld kon ik fluiten, toen ik dat ging aangeven op het politie bureau (zoiets heet toch diefstal?) werd hij gebeld en moest komen er werden 2 extra auto's gebeld omdat die man als zeer agressief in de computer stond, nou die kerel aangekomen begon te dreigen, en vertelde hun dat het een aanbetaling was op een auto bij hem (alsof je na 2x opgelicht te zijn door hetzelfde persoon daar nog een auto zou kopen Verward )
dat wil je toch gewoon niet geloven, ik klapte zowat en ben dus maar weg gegaan, hij heeft toen met de politie afgesproken dat ik het geld zou krijgen nou ja tot op de dag van vandaag niks gehad ben zo ongeveer voor bijna 20000 gulden opgelicht !!!!!
en het ergste is nog dat er meerdere zijn opgelicht
de politie doet helemaal niks, want een crimineel verdient een 2e kans
groetjes

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 14:02

Kinta schreef:
Ik had dit topic en de reacties al eerder doorgelezen, maar had er zelf eigenlijk niet echt een mening over en reageerde daarom ook niet.

Maar vandaag hoorde ik van een vriendin dat ze door 8 jongens zonder reden in elkaar geslagen is! Ze had helemaal niets gedaan, ze begonnen tegen haar te roepen en ze gaf geen antwoord en toen hebben ze haar helemaal in elkaar geslagen!
Heeft ze aangifte gedaan, maar dat helpt niks, want ze weet geen namen!!! Duhh, die jongens gaan zich echt niet netjes voorstellen! Ze is nu hartstikke bang en heeft natuurlijk ook veel pijn en er wordt dus niets gedaan!

Toen moest ik toch gelijk denken aan dit topic en heb op de poll gereageerd met slecht ...



Heel erg Kinta, maar wat heeft dit nou met het Nederlandse rechtssysteem te maken? Als je niet eens weet wie je slaat, dan wordt het natuurlijk wel heel erg moeilijk. De politie kan moeilijk gewoon maar 8 jongens at random gaan arresteren..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 14:09

Ach, ze zouden tenminste een signalement op kunnen nemen Joost! Een BEETJE moeite doen is toch niet te veel gevraagd? Of kan iedereen nu zomaar gaan doen wat hij wil omdat ze zich toch niet eerst voorstellen voordat ze een misdaad begaan?

SED
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 15:43

Desiree, waarom ga jij ervan uit dat de politie dat niet gedaan heeft?
UIk lees daar niets over in de posting. Natuurlijk kun je ook met het beste rechtssysteem dat voor jou wel acceptable is zoiets niet voorkomen.
Ook de oplichter hierboven is inderdaad vaak moeilijk aan te pakken. Soms durven mensen geen aangifte te doen en dan reageert men het af op de politie.
En natuurlijk verdient een oplichter een tweede kans, niet op oplichting maar op een nieuw leven. Wilde jij ze dan allemaal maar ter dood brengen.
grow up!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 15:59

doe es effe kalm he! heb je al die vorige berichten niet gelezen? De politie is gewoon laks. Ik heb al zovaak mensen horen klagen dat ze belden dat ze moesten komen voor echt pittige vergrijpen en dat ze gewoon doodleuk verteld werd dat ze geen tijd hadden! Ook gelezen in de krant, stil alarm op je huis heeft in veel gevallen geen zin, de politie komt gewoon niet!

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 16:44

Ik heb gezegd dat ik er niets meer over zou zeggen Lips are sealed
wordt wel heel lastig als je naief en onvolwassen wordt genoemd hoor....

over die signalementen.. ik kan je vertellen dat een excollega, die meerdere malen is bedreigd, achtervolgt en betast door dezelfde 'taxi-chauffeur', daar ook meerdere malen aangifte voor gedaan heeft, PLUS hem heeft herkend in een line-up.. oftewel confrontatie achter spiegelglas.., geen poot heeft om op te staan om dat tussen de incidenten langer dan een maand tijd zit. Ook hebben ze niet genoeg bewijs materiaal (hij schreeuwde tegen haar in het politiebureau 'ik maak je dood') zeggen ze.... Met als gevolg dat ze nu met een maagzweer thuiszit omdat ze te bang is om dr huis uit te gaan..

DUS ALS JE NOG ES EEN KEER ZO BIJDEHAND BENT om anderen naief te noemen... denk dan nog een keer na, want je kan mensen er behoorlijk mee kwetsen...

Ik hoop dat je justitie nooit nodig hebt....

Nu zeg ik er echt niets meer over Lips are sealed

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 17:18

DAt mag je niet zeggen Cer! De waarheid mag namelijk niet gezegd worden! DAn ben je namelijk naief en kortzichtig en ik weet niet wat nog meer!

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 18:07

Desiree schreef:
Ach, ze zouden tenminste een signalement op kunnen nemen Joost! Een BEETJE moeite doen is toch niet te veel gevraagd?


ja, dat bedoelde ik ook!! Ze doen helemaal geen moeite en hebben inderdaad NIET om het signalement gevraagd.
Gewoon het idee dat de politie het niet gelijk naast zich neer legt was voor haar al fijner geweest, maar nee ...

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 19:12

Ik vind het slecht, ze zijn hier veel te aardig voor, ze pakken de criminelen echt niet hard aan.
Bijvoorbeeld iemand die een ernstige moord heeft gepleegt krijgt maar 5-10 jaar gevangenisstraf. Ik vind dat je dan een erge straf verdiend.
Hier in Nederland zijn ze tegen de doodstraf, maar waarom laat je ze dan niet naar amerika overvliegen.
Ik zelf ben ook wel tegen de doodstraf, ik vind dat je ook al heb je een hele ernstige moord gepleegd, dat je dan toch geen doodstraf krijgt.
Dan zou ik levenslang geven, maar niet 5 jaar ofzo, want daarna doen ze het weer.
Ik zeg niet dat iedereen het weer doet, maar ik denk van wel.
Misschien als je een erge straf krijgt dat je dan een nieuw leven begint.

Maar ik ben dus tegen de doodstraf, levenslang mogen ze wel krijgen en ik vind het rechtssysteem hartstikke slecht.