gordelroos

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 08:42

18 jaar terug heb ik het ook gehad. ik kreeg toen van de dokter een creme die "zovirax" heette.
Gordelroos wordt veroorzaakt door het "waterpokkenvirus" dat zich in de zenuwknopen vestigd en bij verminderde weerstand de kop op steekt (herpes Zoster). Het zit meestal maar aan 1 kant van het lichaam. Ik had het vanaf mijn wervelkolom tot en met op mijn ene borst. Na 18 jaar kan ik die zenuwbaan waar ik gordelroos heb gehad nog steeds voelen. Sterker nog, ik heb af en toe nog steeds jeuk. Al is er niks te zien.

Morrie

Berichten: 22326
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 09:17

ik heb natuurlijk weer pech en heb het over mijn hele lichaam.... zelfs in m'n mond, kan nu dus echt niets meer eten, alleen nog maar drinken en ik kan de straat niet meer op zonder sluier, ik word maar Moslim....... moet wel m'n paard verzorgen vanmiddag, die zal zich het apezuur schrikken

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:22

Is gordelroos hetzelfde als zona?

Zo ja, heb je dat geen doos verschrikkelijk dure pilletjes gekregen? Weet de naam niet meer van die dingen.
Ik heb vorig jaar zona gehad in mijn gezicht vlak naast mijn oog en binnen de week waren mijn blaasjes weg.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:42

smurf schreef:
ik heb natuurlijk weer pech en heb het over mijn hele lichaam.... zelfs in m'n mond, kan nu dus echt niets meer eten, alleen nog maar drinken en ik kan de straat niet meer op zonder sluier, ik word maar Moslim....... moet wel m'n paard verzorgen vanmiddag, die zal zich het apezuur schrikken


Sorry Smurf maar ik moest zo lachen, het is niet grappig ik weet het, maar je blijft ondanks alle ellende toch humor houden Haha! .

Ik ken dat sluier gevoel, als ik weer eens flink eczeem in mijn gezicht heb dan zou ik het liefst ook moslim worden, alleen al voor de sluier. Varkensvlees eet ik al niet, dus dat kan toch niet zo moeilijk zijn toch Knipoog .

Morrie

Berichten: 22326
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 10:07

*gaat burka lenen bij de buurvrouw*

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:08

Hè Smurf, dat is goed balen.
Kan je aan je HA niet vragen om een anti-virale terapie: zeker omdat je het nu ook in je gezicht hebt?

Gordelroos is wél besmettelijk bij mensen die nog nooit de waterpokken hebben gehad, met name dus kinderen.

Tavegil is een medicijn tegen allergische! reacties en kan wat helpen tegen de jeuk, maar werkt echt effectief als de oorzaak van de jeuk door overgevoeligheid komt (en dan nog het beste via injectie).

Koude compressen kan even de pijn/jeuk verzachten.

Dit vond ik nog op internet:
Hevige en pijnlijke gordelroos kan worden bestreden met een zenuwbehandeling (via een injectie laag in de rug). Deze behandeling is erop gericht de zwelling in de zenuw te verminderen, acute pijn te bestrijden en te voorkomen dat er een blijvende zenuwontsteking ontstaat, die jarenlang klachten kan veroorzaken. De zenuwbehandeling wordt gegeven door een anesthesist. Deze behandeling heeft alleen zin als ze plaatsvindt binnen vijf weken vanaf het begin van de klachten

Ik weet niet of je daar voor in aanmerking komt/wil komen, anders 's informeren bij HA.
Soms werkt accupunctuur ook bij gordelroos, misschien is dat een idee?
Verder weet ik het ook niet zo gauw. Veel rust, gezond eten, extra vit.B complex innemen en geen stress.
Beterschap meid Ach gut

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:14

Btw, Tavegil kán sufheid en een lager concentratievermogen veroorzaken, dus voor de zekerheid extra goed oppassen in het verkeer hè.

Morrie

Berichten: 22326
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 10:16

ik heb het gezien er zitten 5 A-4tjes bijsluiter bij, maar ik heb helaas nooit zo'n last van versuffende werking van medicijnen, als dat wel zo was, zou ik misschien ook eens kunnen slapen...

ik ga nergens heen hoor, zie er echt niet uit, kan niet onder de mensen zo

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:36

Auw.....ik heb medelijden met je! Ach gut Ach gut

Heb het zelf ook gehad toen ik twaalf was en ik kan me nog goed herinneren hoe gek ik werd van de jeuk en de stekende pijn!

Bij mij heeft het toen ruim drie weken geduurd..(positief vooruitzicht he!) }> }>

Ik weet niet meer wat ik er toen voor gekregen heb.. Dus ik kan je echt helemaal niet helpen... Verdrietig Verdrietig

Morrie

Berichten: 22326
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 13:04

update: heb de HA gebeld en kan vanmiddag bij de apotheek antibiotica-iets ophalen, misschien schiet het dan op

Ik heb een klein stukje ingesmeerd met hydrocoriderm, had ik nog staan van een hond, en de jeuk trekt meteen weg daar......maar dat is wel een paardenmiddel....

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:31

Beterschap Ach gut

Hopelijk is het daarna over Nagelbijten / Gniffelen

Morrie

Berichten: 22326
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 15:32

tnx tanneke, het gaat wel 3 tot 6 weken duren, dus ik zal nog wel ff jeuk hebben en er niet uitzien......heb net een foto van m'n gezicht, het minst aangedane stuk van m'n lichaam opgestuurd naar een collega, hebben ze iets om over te praten bij de thee zometeen Clown

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:55

ik heb het ook eens gehad, en ik weet nog als geen ander hoe erg het is als je in bed ligt... dat is eigenlijk bijna niet te doen!

Bij mij was de ergste pijn na een paar dagen wel over... maar ik weet natuurlijk niet meer wat voor tabletten ik hiervoor heb gehad.

Wel weet ik nog dat ik mentholgel bij de apotheek heb mee gekregen en als ik dat erop deed dan beet dat enorm. Ik moest wel eerst even gaan plassen... anders had ik t al in mijn broek gedaan.

Maar als dat dan even was ingewerkt kon ik weer redelijk zonder pijn onder de wol gaan liggen. Dus misschien dat dat kan helpen.

Succes ermee in elk geval!

Morrie

Berichten: 22326
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 15:58

goede tip, ik heb me net aangekleed om bij de apotheek wat mensen de stuipen op het lijf te gaan jagen, ik zal er eens om vragen.... *noteert*

ik lig maar niet in bed, alleen 's nachts, want daar word ik pas echt gek....

ik ga meteen door naar stal, m'n paard laat zich niet afschrikken door een paar bulten (hoop ik), ikmocht de hond uitlaten van de dokter, dus ik ga m'n paard maar even uitlaten (wandelen hoor, niet rijden)

Morrie

Berichten: 22326
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 20:16

update na 3 dagen:

het wordt eiegnlijk steeds erger met de uitslag ondanks antibiotica

http://www.mijnalbum.nl/Foto=64YNF4UK

ik plaats hem als link, want het is geen prettige foto.....

de Arbo-arts houdt vol dat het niet besmettelijk is dus dat ik gewoon aan de slag kan, ik zit in het onderwijs en vrees dat de leerlingen gillend het lokaal uit lopen als ik met deze uitslag voor de klas sta.

Zo zie ik er dus van top tot teen uit, m'n gezicht iets minder, maar in m'n mond is het deste erger, ik kan dan ook niets eten en alleen lauw water drinken, zal wel goed voor de lijn zijn.....

Ann

Berichten: 13321
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:10

Bloos! Wat een uitslag...
Kun je de Arbo-arts geen foto mailen? Eens kijken wat hij dan zegt.

Morrie

Berichten: 22326
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:17

onze arbo arts is een vrouw uit een ver land waar ze vast veel engere ziektes hebben. Ze neemt telefonisch contact met me op dan zal ik haar email adres vragen

Ann

Berichten: 13321
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:29

Ik kan me niet voorstellen dat ze jou met deze uitslag, jeuk en pijn voor de klas wil laten staan. Wat moet je dan hebben om thuis te mogen blijven? Scheve mond

Morrie

Berichten: 22326
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:42

iets besmettelijks of je moet aan de beademing liggen ofzo, alles om het ziekteverzuim laag te houden.

Collega van me had op medische indicatie haar oogleden laten corrigeren en stond de dag erop met hechtingen en blauwe ogen voor de klas hoor

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:25

Smurf, wat vervelend voor je! Ik heb het ooit op mijn rug gehad, kreeg toen ook een talkpoeder tegen de jeuk, maar werkte voor geen meter. Moest natuurlijk in bed liggen, maar dan wordt je rug warm en begint het weer. Ik mocht NIET naar school! 6 weken thuis gezeten... ik zou toch kijken of je vrij kunt krijgen... door blijven werken bevorderd niet echt het genezingsproces! Zeker als het ook in je gezicht zit!
Het is trouwens een variant van het herpes virus... draag je dus altijd bij je... dus grote kans dat het nog een keer terugkomt!

Tegen die wonden in je mond, kan je pyralfex gebruiken, aanstippen, prikt wel even, maar verdoofd het tijdelijk. Of spoelen met bocasan, zit ook wel wat mint in, dus kan ook even vervelend zijn.

Verder veel worteltjesap drinken... ik weet het, is niet om te drinken... maar toen ik pfeiffer had (wat heeft dat er in gods name mee te maken) hielp dat echt fantastisch! Gewoon een wondermiddel!

Sterkte

Morrie

Berichten: 22326
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 22:42

tnx voor de tip! g ik ff noteren.... ik heb nu lidocaine voor de blaren in m'n mond, verdoofd ook even.....

de Arbo dienst wordt ervoor betaald om het ziekteverzuim zo laag mogelijk te houden, dus als je niet besmettelijk bent en niet aan apparaten ligt, mag je weer aan het werk......

Ik kreeg net een kuur paardenmelk aangeboden van het bedrijf waar ik gewerkt heb (paardenmelkerij dus) maar ik denk dat ik het stadium waarin dat werkzaam is wel ver voorbij ben Clown

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 23:07

smurf schreef:
tnx voor de tip! g ik ff noteren.... ik heb nu lidocaine voor de blaren in m'n mond, verdoofd ook even.....

de Arbo dienst wordt ervoor betaald om het ziekteverzuim zo laag mogelijk te houden, dus als je niet besmettelijk bent en niet aan apparaten ligt, mag je weer aan het werk......

Ik kreeg net een kuur paardenmelk aangeboden van het bedrijf waar ik gewerkt heb (paardenmelkerij dus) maar ik denk dat ik het stadium waarin dat werkzaam is wel ver voorbij ben Clown


Lidocaine is inderdaad een verdovingsvloeistof die wij gebruiken om iemand te verdoven, dus zal wel helpen, heb je dat in zalfvorm ofzo?

Over paardenmelk hoor ik alleen maar dat het super gezond is... maar wel erg duur, maar als je het aangeboden krijgt Tong uitsteken

Morrie

Berichten: 22326
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 23:13

die licodaine is vloeibaar en er zit een soort penseeltje in het dopje en ik mag het zo vaak gebruiken als ik wil, het is alleen smerig. (vind ik)

Ik heb net het hele pijnlijke ritueel van tandenpoetsen, spoelen met bocasan en listerine weer gehad, de tranen liepen weer over m'n wangen, ik heb van die mond meer last dan van al die duizenden bulten............ Boos!

De apotheker gaf me een soort enorme wattenstaafjes mee die gedrenkt zijn in iets, die haal ik over m'n lippen en dan heb ik niet zo'n droge mond, geweldige uitvinding!

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:22

smurf schreef:
Ik heb net het hele pijnlijke ritueel van tandenpoetsen, spoelen met bocasan en listerine weer gehad, de tranen liepen weer over m'n wangen, ik heb van die mond meer last dan van al die duizenden bulten............ Boos!

De apotheker gaf me een soort enorme wattenstaafjes mee die gedrenkt zijn in iets, die haal ik over m'n lippen en dan heb ik niet zo'n droge mond, geweldige uitvinding!


Je kan beter niet spoelen met listerine, omdat het namelijk meer schade aanbrengt dan goed doet! Er zit een erg hoog percentage alcohol in listerine die op den duur je speekselklieruitgangen aantasten... daar zou ik dus maar mee stoppen. Bovendien is het enorm duur en maskeerd het ook nog de situatie in de mond! De ontstekingen worden onderdrukt.

Die apotheker, weet je nog wat hij gebruikte? Chloorhexidine misschien?

Hoe is het er nu mee? Is de jeuk al wat minder?

Obi
Berichten: 465
Geregistreerd: 12-11-03

Re: gordelroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:53

Toen ik een jaar of 12 was heb ik gordelroos in m'n gezicht en oog gehad (komt gelukkig niet zo vaak voor), heb toen voor +/- fl. 1000 medicijnen (in 2 weken tijd) gehad om te voorkomen dat ik blind werd aan 1 oog. Tegen de jeuk had ik een ander zalfje van de HA gehad, de naam weet ik alleen niet meer.

Het is absoluut besmettelijk!! ik had zelfs een apart glas, bestek e.d.
Krab er absoluut niet aan, ik heb nu nog steeds littekens in m'n gezicht.

Veel beterschap!! Ik hoop dat het al iets minder is.