Borstverkleining, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Borstverkleining, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 16:34

Volgens mij doet de zoekmachien het nog steeds niet, dus ik kan de link naar mijn voirge topic zo snel even niet vinden.
Ik zal het verhaal nog even kort uitleggen.

Ik twijfel al een aantal jaren over een borstoperatie, en ik heb hier een oproepje geplaats voor dames die er ervaringen mee hadden, zowel positief als negatief.
Bedankt voor al die reacties, ik heb er erg veel aan gehad.
Ik heb vervolgens een afspraak gemaakt voor een consult bij het LMC in Leeuwarden, omdat dit ziekenhuis me door meerdere mensen aangeraden werd.
Op 25 maart moet ik er naartoe.

Nou zou ik op zich opgelucht moeten zijn, maar sinds ik die afspraak heb gemaakt slaan de twijfels toe.
Moet ik het wel doorzetten?
Zijn mijn borsten wel zo erg als ik in mijn koppie heb?
Wat nou als het mis gaat?
Als ik mijn hele leven met vreselijke littekens en verminkte borsten rond moet lopen?
Moet ik het nou wel doorzetten?
En ga zo maar door.

Hadden jullie dat ook, of is dit een teken dat ik er eigenlijk nog niet aan toe ben?

Ing__

Re: Borstverkleining, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:38

Ik had dat totaal niet..
ik was juist mega blij dat ik een afspraak had, en dacht daar bijna niet over na.
Wist wel dat er bepaalde risico's aan zaten, maar die vielen bij mij in het niets bij het vooruitzicht van kleine borsten Lachen
Heb ook niet getwijfeld eigenlijk, ik wilde het zo graag..
Maar als je die twijfels hebt zou ik er nog wel eens goed over nadenken..

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 16:45

Waterkippie schreef:
Ik had dat totaal niet..
ik was juist mega blij dat ik een afspraak had, en dacht daar bijna niet over na.
Wist wel dat er bepaalde risico's aan zaten, maar die vielen bij mij in het niets bij het vooruitzicht van kleine borsten Lachen
Heb ook niet getwijfeld eigenlijk, ik wilde het zo graag..
Maar als je die twijfels hebt zou ik er nog wel eens goed over nadenken..

Ik snap het ook niet, want ik wil dit echt al jaren.
Ach, het is ook wel mijn eigen schuld, ik heb nu ineens allerlei doemscenario's in mijn hoofd over wat er allemaal mis kan gaan.
Bloos
Ik wil gewoon dat gesprek van 25 maart aangrijpen om duidelijkheid te krijgen van die chirurg.
Die heeft hier van genoeg ervaring mee.
Als ik dan nog steeds niet zeker van mijn zaak ben dan zeg ik het af, want ik moet er wel voor 100% achter staan vind ik.
Maar ik hoop dat hij mijn twijfels weg kan nemen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:46

Ik heb het nooit laten doen en bij mij is het ook niet nodig.

Maar waarom wacht je niet gewoon het gesprek af en hoor wat de arts er van zegt.
Vertel je verhaal en hoor van hem aan wat hij kan veranderen/'verbeteren'

Schrijf je vragen op zodat je die niet vergeet als je daar bent.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:50

Ik zou idd ook wel gewoon naar dat gesprek gaan.
Als het goed is kan de PC alles uitleggen.
Als je na dat gesprek nog twijfels hebt zou ik het afblazen idd. Want als je twijfels hebt is de kans op spijt best wel groot natuurlijk.
Ben benieuwd hoe je gesprek met je PC verloopt Ja

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 16:54

Cowgirl schreef:
Ik heb het nooit laten doen en bij mij is het ook niet nodig.

Maar waarom wacht je niet gewoon het gesprek af en hoor wat de arts er van zegt.
Vertel je verhaal en hoor van hem aan wat hij kan veranderen/'verbeteren'

Schrijf je vragen op zodat je die niet vergeet als je daar bent.

Ja, dat wilde ik ook doen, alles opschrijven, anders vergeet ik toch de helft van mijn vragen weer.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 16:56

Waterkippie schreef:
Ik zou idd ook wel gewoon naar dat gesprek gaan.
Als het goed is kan de PC alles uitleggen.
Als je na dat gesprek nog twijfels hebt zou ik het afblazen idd. Want als je twijfels hebt is de kans op spijt best wel groot natuurlijk.
Ben benieuwd hoe je gesprek met je PC verloopt Ja

Ja, dat is ook zo.
Ach, ik ken mezelf gewoon, ik ben best ijdel.
Als ik er dan niet 100% achter sta gaan de littekens waarschijnlijk toch tegenvallen, en dan moet ik er wel de rest van mijn leven tegenaan blijven kijken.

Er zijn ook gewoon een heleboel voordelen en maar een paar nadelen, dus ik denk dat ik mezelf gewoon opjut, maar ik zie wel wat de arts ervan zegt.

Bedankt voor de reacties!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:06

Ik ben ook ijdel Haha!
en bij mij vallen de littekens bijna niet meer op, ze zijn echt wit aan het worden..
maargoed je blijft ze natuurlijk wel altijd een beetje zien,
maar ik vind het super mee vallen, had het veel erger verwacht.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:07

Gewoon naar die afspraak gaan, het duurt daarna toch nog ff voor dat je geholpen wordt.

Ik ga 14 maart onder het mes...als alles goed is...en het liefst was ik vandaag al aan de beurt!!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 00:06

Meys schreef:
Gewoon naar die afspraak gaan, het duurt daarna toch nog ff voor dat je geholpen wordt.

Ik ga 14 maart onder het mes...als alles goed is...en het liefst was ik vandaag al aan de beurt!!

Spannend joh!
waar ga je onder het mes?

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 01:20

Ik wordt geholpen in België, om Nederland had ik pas 30 mei mijn 1e consult..vond ik te lang duren…dus besloten om naar België te gaan

nanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:08

Het zullen misschien ook vooral spanningen zijn.
Een operatie is altijd spannend..en er gaat altijd in je hoofd rond "het kan mis gaan".
Ga gewoon naar je gesprek toe!

Ik was ook super nerveus. De dokter had mij gezegd dat het wel een half jaar zou kunnen duren voordat ik aan de beurt was, maar 1 maand later kon ik al onder het mes.

1 ding moet je je goed realiseren > Littekens zal je echt gaan krijgen. Bij de ene geneest het mooier als de ander.
ik vind het bij mezelf reuze meevallen en ben blij dat ik het toen gedaan heb.

Succes!

Groetjes Linda

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 11:15

Meys schreef:

Heel erg veel succes!
Ik vind het heel dapper van je.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 11:17

nanka schreef:
Het zullen misschien ook vooral spanningen zijn.
Een operatie is altijd spannend..en er gaat altijd in je hoofd rond "het kan mis gaan".
Ga gewoon naar je gesprek toe!

Ik was ook super nerveus. De dokter had mij gezegd dat het wel een half jaar zou kunnen duren voordat ik aan de beurt was, maar 1 maand later kon ik al onder het mes.

1 ding moet je je goed realiseren > Littekens zal je echt gaan krijgen. Bij de ene geneest het mooier als de ander.
ik vind het bij mezelf reuze meevallen en ben blij dat ik het toen gedaan heb.

Succes!

Groetjes Linda

Ja, dat weet ik.
Ik ben op zich niet bang voor littekens, de littekens die ik heb van vroegere operaties zijn prachtig weggetrokken en nog nauwelijks zichtbaar.
Ik zag alleen een paar foto's op internet van meiden die hele dikke, brede, roze glimmende littekens hadden.
Scheve mond
Maar dat soort dingen moet je denk ik niet teveel bekijken. Knipoog

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:59

Helemaal niet raar dat je twijfelt! Ik ben er ook al een tijdje mee bezig. Had 3 februari mijn 1e consult (in België). Toen ik die afspraak maakte wist ik het zeker, hoe dichter ik bij die 3 februari kwam, hoe meer ik begon te twijfelen.
Ineens dacht ik dat ze toch niet zo groot waren (75G) en dat de plastisch chirurg het de moeite niet vond. Of dat het niet genoeg in gewicht zou schelen, of mijn rugpijn verholpen zou worden etc. etc.

Vorige week donderdag was het dus zover. Ik had een vragenlijstje gemaakt en ging op gesprek. Eerst met de arts mijn klachten besproken. Toen moest hij mijn borsten opmeten (om oa goedkeuring te vragen aan de verzekering). Ik trok mijn trui en BH uit. Hij keek, meette en zei "Ja, dit is groot!" Haha! Hij schatte dat het zo'n 2 kilo zou schelen als ik van een G-cup naar een C-cup zou gaan.

Ineens waren al twijfels weg!

De operatie brengt niet erg veel risico's met zich mee. In Nederland moet je nog erg veel rust houden na de operatie, dit was voor mij ook een punt. Ik zit op school, wil niet al te veel missen op school, ik moet iemand vinden die mijn paard wil rijden en de andere verzorging op zich neemt.
Hierover heb ik dus ook met mijn arts gesproken. Hij verwachte dat ik na een aantal dagen weer naar school zou kunnen, paardrijden zou in principe na 2 weken kunnen, maar was beter om wat langer rust te houden. De stal uitmesten zou ongeveer 4 weken niet kunnen. Fietsen, autorijden, afwassen, stofzuigen etc. kon ik gewoon blijven doen.

Volgens Nederlandse artsen mag je veel langer niks doen. Waarom hier zo'n groot verschil in zit weet ik niet. Volgens mijn (Belgische) arts, waren Nederlanders gewoon te voorzichtig.
Wat wel belangrijk is, is dat je jezelf in de gaten houdt, denk je dat je iets nog niet aankunt, doe het dan ook niet.

Om een lang verhaal kort te maken: Clown Jou twijfels zijn normaal!

Kijk anders eens op www.borstenforum.nl, staan verschillende verhalen en ook foto's van voor en na de operatie.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:21

Emeraldo schreef:
Helemaal niet raar dat je twijfelt! Ik ben er ook al een tijdje mee bezig. Had 3 februari mijn 1e consult (in België). Toen ik die afspraak maakte wist ik het zeker, hoe dichter ik bij die 3 februari kwam, hoe meer ik begon te twijfelen.
Ineens dacht ik dat ze toch niet zo groot waren (75G) en dat de plastisch chirurg het de moeite niet vond. Of dat het niet genoeg in gewicht zou schelen, of mijn rugpijn verholpen zou worden etc. etc.

Vorige week donderdag was het dus zover. Ik had een vragenlijstje gemaakt en ging op gesprek. Eerst met de arts mijn klachten besproken. Toen moest hij mijn borsten opmeten (om oa goedkeuring te vragen aan de verzekering). Ik trok mijn trui en BH uit. Hij keek, meette en zei "Ja, dit is groot!" Haha! Hij schatte dat het zo'n 2 kilo zou schelen als ik van een G-cup naar een C-cup zou gaan.

Ineens waren al twijfels weg!

De operatie brengt niet erg veel risico's met zich mee. In Nederland moet je nog erg veel rust houden na de operatie, dit was voor mij ook een punt. Ik zit op school, wil niet al te veel missen op school, ik moet iemand vinden die mijn paard wil rijden en de andere verzorging op zich neemt.
Hierover heb ik dus ook met mijn arts gesproken. Hij verwachte dat ik na een aantal dagen weer naar school zou kunnen, paardrijden zou in principe na 2 weken kunnen, maar was beter om wat langer rust te houden. De stal uitmesten zou ongeveer 4 weken niet kunnen. Fietsen, autorijden, afwassen, stofzuigen etc. kon ik gewoon blijven doen.

Volgens Nederlandse artsen mag je veel langer niks doen. Waarom hier zo'n groot verschil in zit weet ik niet. Volgens mijn (Belgische) arts, waren Nederlanders gewoon te voorzichtig.
Wat wel belangrijk is, is dat je jezelf in de gaten houdt, denk je dat je iets nog niet aankunt, doe het dan ook niet.

Om een lang verhaal kort te maken: Clown Jou twijfels zijn normaal!

Kijk anders eens op www.borstenforum.nl, staan verschillende verhalen en ook foto's van voor en na de operatie.

Welk ziekenhuis ben je geweest en welke arts?
Ben heel benieuwd.
En ja inderdaad als je het verschil ziet/hoort tussen Nederland en Belgie.
Nederland was volgens mij 5 dagen opname en de pc zei tegen mij 2 dagen ziekenhuis en dan naar huis
Wat ik alleen moeilijk vond/vind...mag zelf de cup maat uit kiezen ik heb nu een (grote) F maar goed daar komen we nog wel uit wat we daar van gaan laten maken.
Moet 1 week voor de operatie bellen met de pc (vind ik ook zo raar) heb al nachtmerries dat ik niet op de wachtlijst sta enzo...maar alles zal goed komen.
Ik ben blij als ik geholpen ben..littekens of niet maakt me niks uit...ga toch nooit topless zonnen en heb meerdere littekens...hoort er gewoon bij.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:30

Mijn PC is P. vanStraelen in het ziekenhuis in Neerpelt. Inderdaad, ik moet (als alles goed gaat) 2 nachtjes in het ziekenhuis blijven.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:41

De verstrooide proffessor....zo vind ik hem ogen..
Ik heb die pc ook.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:50

Ik vind het een vriendelijke man.

Kreeg alleen een vreemde 1e indruk van hem Haha!

Ik had een envelop bij, met vragelijstje, routebeschrijving, adres ziekenhuis, papieren van de verzekering, en nog van alles. Ik leg die envelop op tafel neer, en trek mijn jas uit. Voor ik het wist had hij die envelop op z'n kop gehouden, en lagen al mijn papieren over de tafel. Hetgene wat hij niet nodig had, schoof hij terug naar mijn kant.

Beetje nieuwsgierig Clown

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:18

Emeraldo schreef:
Ik vind het een vriendelijke man.

Kreeg alleen een vreemde 1e indruk van hem Haha!

Ik had een envelop bij, met vragelijstje, routebeschrijving, adres ziekenhuis, papieren van de verzekering, en nog van alles. Ik leg die envelop op tafel neer, en trek mijn jas uit. Voor ik het wist had hij die envelop op z'n kop gehouden, en lagen al mijn papieren over de tafel. Hetgene wat hij niet nodig had, schoof hij terug naar mijn kant.

Beetje nieuwsgierig Clown

Haha ja dat deed ie ook bij mij.
Ik zei hem ik weet niet wat ik allemaal moet geven hoor...hup enveloppe om gekeerd en ik kreeg een stapeltje papier terug.
Heb je de goed keuring al?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:31

Ik ben in augustus 1999 geopereerd in MCL Zuid te Leeuwarden aan een...borstverkleining.

Zelf heb ik er jaren tegen aan gehikt, mijn borst omvang vergeleken met mijn gewicht en lengte stond niet in verhouding en gaf veel klachten. Paardrijden kon ik steeds minder, mijn rug en nek zijn ook grotendeels versleten.

Ik ben panisch voor ziekenhuizen, maar in MCL Zuid hebben ze mij goed gerust gesteld (voor mijn doen dan, scheelde niet veel of ik was nog eerder thuis dan mijn ouders...die hadden mij de dag voor de operatie nl weg gebracht Bloos ). De volgende morgen kwam de arts een tekening maken, opweg naar de operatie kamer hebben ze mij uitstekend gerust gesteld (mijn laatste woorden waren iets van "schrijf allemaal jullie namen maar op, als er wat mis gaat dan...." Haha! )

De operatie is goed verlopen, ik was na die tijd bijna 2,5kg lichter Haha! helaas heb ik door de operatie een ziekenhuisbacterie opgelopen waardoor ik 8maanden 3x per week naar MCL Zuid moest voor behandeling en zware medicatie moest slikken (waar ik in no time 25kilo van aangekomen ben). De begeleiding is al die tijd prima geweest.

Zelf vond ik het erg dat ik in een gezond lichaam moest laten snijden, dat idee heeft mij erg tegen gestaan. Ik heb 1 1.2 jaar op de wachtlijst gestaan (die was indertijd 3,5-4 jaar maar ik ben na 1 1/2 jaar met voorrang naar voren geplaatst omdat mijn rug achteruit ging). En heb geen moment naar die operatie uit gekeken.

Nu, 6 jaar later ben ik er nog steeds blij mee. Het enige wat mij stoort is mijn (over-) gewicht. Dat heb ik er zo snel nooit af kunnen krijgen maar ben er nu wel serieus mee bezig. De lidtekens zijn mooi genezen op een paar na (nalv die ontsteking). Ze hebben een corrigerende operatie nog aangeboden om het geheel van 1 borst iets mooier te maken, maar ik durf dat gewoon niet aan. Mijn angst van ziekenhuizen is nooit afgenomen, ondanks dat ze daar vreselijk aardig waren.

Veel succes, mocht je meer willen weten kun je me altijd pb-en of mailen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:40

Meys schreef:
En ja inderdaad als je het verschil ziet/hoort tussen Nederland en Belgie.
Nederland was volgens mij 5 dagen opname en de pc zei tegen mij 2 dagen ziekenhuis en dan naar huis

Hmm, hangt denk ik af van arts, methode en ziekenhuis. Zelf ben ik begin '94 geopereerd (dus alweer ruim 10 jaar geleden) en ik was precies 48 uur na de operatie weer thuis. Woensdagmiddag naar het ziekenhuis (bloed prikken enzo), donderdagochtend geopereerd, vrijdag aan het eind van de middag de drains eruit en zaterdagochtend naar huis gestuurd met de woorden 'thuis kun je ook in bed liggen en daar is het vast een stuk gezelliger dan hier'. Haha!

Ik ben ook panisch voor ziekenhuizen, maar ik heb het allemaal prima doorstaan. Behalve dat ik de hele donderdag kotsmisselijk ben geweest van de narcose Haha!. En nu ruim 10 jaar later nog steeds geen seconde spijt gehad van die hele operatie. Lachen

Wat goed dat je tegenwoordig ook heel makkelijk in Belgie geopereerd kan worden. Wordt dat ook allemaal vergoed door de diverse verzekeringen?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 01:06

ik heb toen echt 5dagen in het ziekenhuis gelegen was blij dat ik weer thuis was...

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 02:13

Ik heb er ook maar drie dagen ingelegen (twee nachten)
zodra de drains eruit mochten werd ik naar huis geschopt met idd de medeling dat ik thuis ook in bed kon liggen Haha!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:56

De goedkeuring is telefonisch al wel gegeven, de brief verwacht ik maandag.

Als je in België wordt geopereerd wordt het gewoon vergoed net als in Nederland. Mijn verzekering vergelijkt de kosten tussen mijn arts, en de Nederlandse kosten. Als het in België duurder is, dan moet ik dan zelf bijleggen.