verstandelijk gehandicapten gedwongen anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huisvrouw

verstandelijk gehandicapten gedwongen anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 14:36

Gisteravond was er in een van de vele nieuwsprogramma's een reportage over verstandelijk gehandicapten die gedwongen anticonceptie zouden moeten krijgen. Wie heeft dit ook gezien? Zelf vind ik het onacceptabel. Er zijn zoveel mensen die niet goed voor hun kinderen kunnen zorgen, waarom zouden verst. geh. wel een verbod op kinderen moeten krijgen dan? Je zou dan ook alle drugsverslaafden of agressieve mensen een gedwongen anticonceptie moeten geven vind ik. Ik denk ook dat sommige verst. geh. best heel goed voor hun kind kunnen zorgen. Je hoort natuurlijk ook vreselijke verhalen van mensen die een te heet bad maken voor hun kinderen...met alle gevolgend van dien maar ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken.

Anoniem

Re: verstandelijk gehandicapten gedwongen anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:41

Ik ben het daar wel mee eens
Maar ook bij die mensen die jij nog meer opnoemt.

er zijn al genoeg kindertjes die het niet zo goed getroffen hebben, waarom dan nog meer kinderen waarbij bijna zeker is, dat het ook niet goed kan gaan?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:59

Ik ben er helemaal voor. Mijn moeder werkt in de zorg voor verstandelijk gehandicapten en zij kent NIEMAND in die zorg die het een goed idee vind dat verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen.

Deze discussie is vaker geweest, maar het komt erop neer dat het niet redelijk is om van overwerkte onderbetaalde verzorgers te eisen dat er ook nog eens 24/7 voor een baby gezorgt word.

Een kind heeft recht op ouders die de mogelijkheden en de wil hebben om het lief te hebben, te respecteren, te verzorgen, te stimuleren en op te voeden tot een goed-functionerende volwassene.

Niet op een stel dat alleen maar graag een schattig babietje wil en niet het vermogen heeft om om te gaan met een opgroeiend en ontwikkelend kind.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 15:06

Ik werk zelf ook met verst. geh. en werk ook met verst. geh. ouders. Het is idd geen goed idee dat verstandelijk gehandicapten kinderen hebben maar ja....vanaf welk niveau dan? Je hebt ook licht verst. geh. en de ene zal er best voor kunnen zorgen, alleen zal de hulp bij bijvoorbeeld huiswerk maken wat lastig worden. Andere licht. verst. geh. zouden het weer helemaal niet kunnen. Hebben wij het recht om mensen te verbieden kinderen te krijgen dan? De kinderen hebben uiteraard rechten maar misschien dat de kinderbescherming wat beter op zou moeten letten?

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:15

wij hebben misschien niet het recht om voor anderen te bepalen of ze wel of geen kinderen mogen krijgen. Maar 'wij' hebben aan de andere kant wel de plicht om bepaalde mensen tegen zichzelf te beschermen. Uiteraard is het moeilijk, en wat je zegt, vanaf welk niveau... Maar het is toch zot als je van te voren (voordat een kind geboren wordt) al de kinderbescherming in moet schakelen om ze 'beter op te laten letten'. Dat zegt mij al genoeg over het wel of niet wenselijk zijn van veplichte anticonceptie...

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:19

NienkeMulder schreef:
wij hebben misschien niet het recht om voor anderen te bepalen of ze wel of geen kinderen mogen krijgen. Maar 'wij' hebben aan de andere kant wel de plicht om bepaalde mensen tegen zichzelf te beschermen. Uiteraard is het moeilijk, en wat je zegt, vanaf welk niveau... Maar het is toch zot als je van te voren (voordat een kind geboren wordt) al de kinderbescherming in moet schakelen om ze 'beter op te laten letten'. Dat zegt mij al genoeg over het wel of niet wenselijk zijn van veplichte anticonceptie...

hier ben ik het mee eens

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:21

Deze discussie hebben we al eens eerder gehad, alleen doet de zoekfunctie het niet dus ik kan hem zo snel niet vinden, en ik heb ook geen zin om mijn mening hier weer uitgebreid neer te zetten.

Dus daarom in het kort: ik ben er voor. Om de kinderen te beschermen, en de maatschappij. Een één op één behandling zal in de meeste gevallen levenslang nodig zijn, en de kinderen zijn er altijd de dupe van, als ze een dergelijk ouderhuis al weten te overleven. En gaat het dan mis zijn altijd de officiele instanties de schuld. Gedwongen anticonceptie: ja. Gedwongen sterilisatie vind ik dan weer te ver gaan.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 15:23

En alle alcoholverslaafde ouders dan? En drugsverslaafden? Die zouden dan ook geen kinderen mogen krijgen. Of er zou een test ofzo moeten komen of je kinderen mag krijgen? Zoiets? Er zijn zoveel mensen die slecht voor hun kinderen zorgen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:31

Ik ben hier iig al een topic tegengekomen.

viewtopic.php?f=2&t=238588

Wat betreft de alcoholverslaafden, drugsverslaafden enz: zij hebben de kans op uit hun ellende te komen. Soms is het krijgen van een kind de trigger om uit de misere op te klimmen. Echter is een gebrek aan IQ met geen enkele therapie of medicatie recht te zetten. Klein verschil, denk je niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:34

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 15:38

interessante topics cassidy. Blijft een lastig onderwerp.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:44

Inmiddels zijn er hormoonimplantaten op de markt die onderhuids kunnen worden ingebracht en een anticonceptie bescherming bieden voor 5 jaar. Dus driemaandelijks aan de prikpil hoeft tegenwoordig niet meer. Een verstandelijk gehandicapte hoeft tegenwoordig niet meer zwanger te worden, als het toeziend voogd de nodige maatregelen kan nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:59

Ik ben het er wel mee eens.
Een tijd geleden wilde een verstandelijk gehandicapt koppel een kindje. Nou ok, de baby kwam er (volkomen normaal, fysiek en geestelijk) en is vervolgens door een van de 2 ouders zo hard door mekaar geschud dat het is overleden...
Deze mensen kunnen daar misschien niet veel aan doen maar geef ze dan alsjeblieft les over hoe je met een baby moet omgaan, we spreken hier wel over een mensenleven en niet over hoe houd ik een vis. Of test ze op hoe ze in sommige situaties zullen reageren. Ook weet ik niet hoe het kind erop zal reageren, jij bent volkomen normaal en je groeit op met !2! verstandelijk gehandicapte ouders!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:08

Cassidy schreef:
Inmiddels zijn er hormoonimplantaten op de markt die onderhuids kunnen worden ingebracht en een anticonceptie bescherming bieden voor 5 jaar. Dus driemaandelijks aan de prikpil hoeft tegenwoordig niet meer. Een verstandelijk gehandicapte hoeft tegenwoordig niet meer zwanger te worden, als het toeziend voogd de nodige maatregelen kan nemen.

De implanon bied bescherming voor 3 jaar, maar ik weet niet of je die bedoelt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:13

Ik vind het een goede zaak, maar iets in me vind het nogal dubbel. Die mensen kunnen ook gewoon een kinderwens hebben namelijk! Het lijkt me vreselijk als ik gedwongen aan de anticonceptie zou moeten, maarrrr, ik zou als verstandelijk gehandicaptie niet aan kinderen gaan beginnen. Dat besef hebben ze zelf niet. Ik kan nu met mijn volle verstand zeggen dat ik in die situatie geen kinderen wil, daar heb ik genoeg verstand voor Knipoog . Ik kan me vreselijk goed voorstellen hoe ontzettend frustrerend het voor die mensen is om geen kinderen te mogen te krijgen....

Moeilijke gewetenskwestie, al ben ik er toch voor...

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:25

Aan de andere kant lijkt er wel een taboe op te liggen tegenwoordig om mensen te vertellen dat ze iets niet kunnen of de mogelijkheden niet voor hebben.

Is het ook zo oneerlijk om tegen een blinde te zeggen dat hij geen taxichauffeur kan worden? Tegen een dove dat hij die carriere als radio DJ beter niet kan nastreven? Tegen mij (met wiskundedeuk) te zeggen dat ik nooi een professor in Astrophysics zal worden?

Het verschil is dat die blinde, die dove en ikzelf allemaal beslissen dat sommige dingen jammer genoeg gewoon onmogelijk zijn. Een VG persoon heeft dat besef niet, dus iemand anders zal zo verstandig moeten zijn om ze van die misstap te behoeden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:30

Iedere idioot (en dan kies ik nu met opzet voor dat woord) kan en mag een kind de wereld inzetten. Maar als ongewild kinderloos persoon/echtpaar een kind wilt gaan adopteren gaat er een hele instelling met je bemoeien of je wel in staat bent om voor dat kind te kunnen zorgen. Daar al eens over nagedacht? Beetje krom, niet?

Dus als er kinderwens is, ook bij die VG, moeten we dat dan maar honoreren? En er uiteindelijk 20 personen een dagtaak aan laten krijgen (en de komende 20 jaar laten houden?)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:39

precies, Arwen. Tegenwoordig heeft iedereen overal maar recht op, en dat stoort me.

De rechten van de mens, samengevat
1 gelijke behandeling
2 geen discriminatie
3 leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon.
4 geen slavernij
5 geen marteling
6 erkenning als persoon
7 gelijk voor de wet, gelijke bescherming door de wet.
8 daadwerkelijke rechtshulp van bevoegde nationale rechterlijke instanties tegen handelingen, welke in strijd zijn met de grondrechten hem toegekend bij Grondwet of wet.
9 verbod op willekeurige arrestatie, detentie of verbanning.
10 eerlijke en openbare behandeling van rechtszaak
11 onschuldig tot het tegendeel bewezen is
12 privacy
13 vrij reizen
14 asiel zoeken
15 nationaliteit.
16 huwelijk (tussen man en vrouw) naar vrije keuze
17 eigendom
18 vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst
19 vrijheid van mening en meningsuiting
20 vrijheid van vreedzame vereniging en vergadering.
21 deelname bestuur land
22 maatschappelijke zekerheid 23 recht op arbeid
24 rust en op eigen vrije tijd en periodieke vakanties
25 acceptabele levensstandaard Moeder en kind hebben recht op bijzondere zorg en bijstand.
26 onderwijs
27 culturele ontwikkeling
28 bestaan van een zodanige maatschappelijke en internationale orde
29 Een ieder heeft plichten jegens de gemeenschap, zonder welke de vrije en volledige ontplooiing van zijn persoonlijkheid niet mogelijk is.

Niets geen recht op kinderen Haha!
volledig
Citaat:
Artikel 1
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen.

Artikel 2
Een ieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden, in deze Verklaring opgesomd, zonder enig onderscheid van welke aard ook, zoals ras, kleur, geslacht, taal, godsdienst, politieke of andere overtuiging, nationale of maatschappelijke afkomst, eigendom, geboorte of andere status.

Verder zal geen onderscheid worden gemaakt naar de politieke, juridische of internationale status van het land of gebied, waartoe iemand behoort, onverschillig of het een onafhankelijk, trust-, of niet-zelfbesturend gebied betreft, dan wel of er een andere beperking van de soevereiniteit bestaat.

Artikel 3
Een ieder heeft het recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon.

Artikel 4
Niemand zal in slavernij of horigheid gehouden worden. Slavernij en slavenhandel in iedere vorm zijn verboden.

Artikel 5
Niemand zal onderworpen worden aan folteringen, noch aan een wrede, onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing.

Artikel 6
Een ieder heeft, waar hij zich ook bevindt, het recht als persoon erkend te worden voor de wet.

Artikel 7
Allen zijn gelijk voor de wet en hebben zonder onderscheid aanspraak op gelijke bescherming door de wet. Allen hebben aanspraak op gelijke bescherming tegen iedere achterstelling in strijd met deze Verklaring en tegen iedere ophitsing tot een dergelijke achterstelling.

Artikel 8
Een ieder heeft recht op daadwerkelijke rechtshulp van bevoegde nationale rechterlijke instanties tegen handelingen, welke in strijd zijn met de grondrechten hem toegekend bij Grondwet of wet.

Artikel 9
Niemand zal onderworpen worden aan willekeurige arrestatie, detentie of verbanning.

Artikel 10
Een ieder heeft, in volle gelijkheid, recht op een eerlijke en openbare behandeling van zijn zaak door een onafhankelijke en onpartijdige rechterlijke instantie bij het vaststellen van zijn rechten en verplichtingen en bij het bepalen van de gegrondheid van een tegen hem ingestelde strafvervolging.

Artikel 11
Een ieder, die wegens een strafbaar feit wordt vervolgd, heeft er recht op voor onschuldig gehouden te worden, totdat zijn schuld krachtens de wet bewezen wordt in een openbare rechtszitting, waarbij hem alle waarborgen, nodig voor zijn verdediging, zijn toegekend.
Niemand zal voor schuldig gehouden worden aan enig strafrechtelijk vergrijp op grond van enige handeling of enig verzuim, welke naar nationaal of internationaal recht geen strafrechtelijk vergrijp betekenden op het tijdstip, waarop de handeling of het verzuim begaan werd. Evenmin zal een zwaardere straf worden opgelegd dan die, welke ten tijde van het begaan van het strafbare feit van toepassing was.
Artikel 12
Niemand zal onderworpen worden aan willekeurige inmenging in zijn persoonlijke aangelegenheden, in zijn gezin, zijn tehuis of zijn briefwisseling, noch aan enige aantasting van zijn eer of goede naam. Tegen een dergelijke inmenging of aantasting heeft een ieder recht op bescherming door de wet.

Artikel 13
Een ieder heeft het recht zich vrijelijk te verplaatsen en te vertoeven binnen de grenzen van elke Staat.
Een ieder heeft het recht welk land ook, met inbegrip van het zijne, te verlaten en naar zijn land terug te keren.
Artikel 14
Een ieder heeft het recht om in andere landen asiel te zoeken en te genieten tegen vervolging.
Op dit recht kan geen beroep worden gedaan ingeval van strafvervolgingen wegens misdrijven van niet-politieke aard of handelingen in strijd met de doeleinden en beginselen van de Verenigde Naties.
Artikel 15
Een ieder heeft het recht op een nationaliteit.
Aan niemand mag willekeurig zijn nationaliteit worden ontnomen, noch het recht worden ontzegd om van nationaliteit te veranderen.
Artikel 16
Zonder enige beperking op grond van ras, nationaliteit of godsdienst, hebben mannen en vrouwen van huwbare leeftijd het recht om te huwen en een gezin te stichten. Zij hebben gelijke rechten wat het huwelijk betreft, tijdens het huwelijk en bij de ontbinding ervan.
Een huwelijk kan slechts worden gesloten met de vrije en volledige toestemming van de aanstaande echtgenoten.
Het gezin is de natuurlijke en fundamentele groepseenheid van de maatschappij en heeft recht op bescherming door de maatschappij en de Staat.
Artikel 17
Een ieder heeft recht op eigendom, hetzij alleen, hetzij tezamen met anderen.
Niemand mag willekeurig van zijn eigendom worden beroofd.
Artikel 18
Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst;dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen zowel in het openbaar als in zijn particuliere leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden door het onderwijzen ervan, door de praktische toepassing, door eredienst en de inachtneming van de geboden en voorschriften.

Artikel 19
Een ieder heeft recht op vrijheid van mening en meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid om zonder inmenging een mening te koesteren en om door alle middelen en ongeacht grenzen inlichtingen en denkbeelden op te sporen, te ontvangen en door te geven.

Artikel 20
Een ieder heeft recht op vrijheid van vreedzame vereniging en vergadering.
Niemand mag worden gedwongen om tot een vereniging te behoren.
Artikel 21
Een ieder heeft het recht om deel te nemen aan het bestuur van zijn land, rechtstreeks of door middel van vrij gekozen vertegenwoordigers.
Een ieder heeft het recht om op voet van gelijkheid te worden toegelaten tot de overheidsdiensten van zijn land.
De wil van het volk zal de grondslag zijn van het gezag van de Regering; deze wil zal tot uiting komen in periodieke en eerlijke verkiezingen, die gehouden zullen worden krachtens algemeen en gelijkwaardig kiesrecht en bij geheime stemmingen of volgens een procedure, die evenzeer de vrijheid van de stemmen verzekert.
Artikel 22
Een ieder heeft als lid van de gemeenschap recht op maatschappelijke zekerheid en heeft er aanspraak op, dat door middel van nationale inspanning en internationale samenwerking, en overeenkomstig de organisatie en de hulpbronnen van de betreffende Staat, de economische, sociale en culturele rechten, die onmisbaar zijn voor zijn waardigheid en voor de vrije ontplooiing van zijn persoonlijkheid, verwezenlijkt worden.

Artikel 23
Een ieder heeft recht op arbeid, op vrije keuze van beroep, op rechtmatige en gunstige arbeidsvoorwaarden en op bescherming tegen werkloosheid.
Een ieder, zonder enige achterstelling, heeft recht op gelijk loon voor gelijke arbeid.
Een ieder, die arbeid verricht, heeft recht op een rechtvaardige en gunstige beloning, welke hem en zijn gezin een menswaardig bestaan verzekert, welke beloning zo nodig met andere middelen van sociale bescherming zal worden aangevuld.
Een ieder heeft het recht om vakverenigingen op te richten en zich daarbij aan te sluiten ter bescherming van zijn belangen.
Artikel 24
Een ieder heeft recht op rust en op eigen vrije tijd, met inbegrip van een redelijke beperking van de arbeidstijd, en op periodieke vakanties met behoud van loon.

Artikel 25
Een ieder heeft recht op een levensstandaard, die hoog genoeg is voor de gezondheid en het welzijn van zichzelf en zijn gezin, waaronder inbegrepen voeding, kleding, huisvesting en geneeskundige verzorging en de noodzakelijke sociale diensten, alsmede het recht op voorziening in geval van werkloosheid, ziekte, invaliditeit, overlijden van de echtgenoot, ouderdom of een ander gemis aan bestaansmiddelen, ontstaan ten gevolge van omstandigheden onafhankelijk van zijn wil.
Moeder en kind hebben recht op bijzondere zorg en bijstand. Alle kinderen, al dan niet wettig, zullen dezelfde sociale bescherming genieten.
Artikel 26
Een ieder heeft recht op onderwijs; het onderwijs zal kosteloos zijn, althans wat het lager en basisonderwijs betreft. Het lager onderwijs zal verplicht zijn. Ambachtsonderwijs en beroepsopleiding zullen algemeen beschikbaar worden gesteld. Hoger onderwijs zal openstaan voor een ieder, die daartoe de begaafdheid bezit.
Het onderwijs zal gericht zijn op de volle ontwikkeling van de menselijke persoonlijkheid en op de versterking van de eerbied voor de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden. Het zal het begrip, de verdraagzaamheid en de vriendschap onder alle naties, rassen of godsdienstige groepen bevorderen en het zal de werkzaamheden van de Verenigde Naties voor de handhaving van de vrede steunen.
Aan de ouders komt in de eerste plaats het recht toe om de soort van opvoeding en onderwijs te kiezen, welke aan hun kinderen zal worden gegeven.
Artikel 27
Een ieder heeft het recht om vrijelijk deel te nemen aan het culturele leven van de gemeenschap, om te genieten van kunst en om deel te hebben aan wetenschappelijke vooruitgang en de vruchten daarvan.
Een ieder heeft het recht op de bescherming van de geestelijke en materiële belangen, voortspruitende uit een wetenschappelijk, letterkundig of artistiek werk, dat hij heeft voortgebracht.
Artikel 28
Een ieder heeft recht op het bestaan van een zodanige maatschappelijke en internationale orde, dat de rechten en vrijheden, in deze Verklaring genoemd, daarin ten volle kunnen worden verwezenlijkt.

Artikel 29
Een ieder heeft plichten jegens de gemeenschap, zonder welke de vrije en volledige ontplooiing van zijn persoonlijkheid niet mogelijk is.
In de uitoefening van zijn rechten en vrijheden zal een ieder slechts onderworpen zijn aan die beperkingen, welke bij de wet zijn vastgesteld en wel uitsluitend ter verzekering van de onmisbare erkenning en eerbiediging van de rechten en vrijheden van anderen en om te voldoen aan de gerechtvaardigde eisen van de moraliteit, de openbare orde en het algemeen welzijn in een democratische gemeenschap.
Deze rechten en vrijheden mogen in geen geval worden uitgeoefend in strijd met de doeleinden en beginselen van de Verenigde Naties.
Artikel 30
Geen bepaling in deze Verklaring zal zodanig mogen worden uitgelegd, dat welke Staat, groep of persoon dan ook, daaraan enig recht kan ontlenen om iets te ondernemen of handelingen van welke aard ook te verrichten, die vernietiging van een van de rechten en vrijheden, in deze Verkaring genoemd, ten doel hebben.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:44

Cassidy schreef:
Iedere idioot (en dan kies ik nu met opzet voor dat woord) kan en mag een kind de wereld inzetten. Maar als ongewild kinderloos persoon/echtpaar een kind wilt gaan adopteren gaat er een hele instelling met je bemoeien of je wel in staat bent om voor dat kind te kunnen zorgen.

Helemaal mee eens.

Ik zou er ook wel vóór zijn, om zwangeren (en bijbehorende mannen Knipoog ) verplicht een ouderschapscursus te laten volgen. Opvoeden voor dummies, of zo.
Een test om te kijken of ze uberhaupt geschikt zijn als ouder (vóór de zwangerschap nog) gaat me dan net wat te ver, maar als ik zo eens om me heen kijk, zou ik het geen slecht idee vinden...

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:00

Huisvrouw schreef:
En alle alcoholverslaafde ouders dan? En drugsverslaafden? Die zouden dan ook geen kinderen mogen krijgen.

Wat mij betreft zit er ook nog een flink verschil in het feit dat verstandelijk gehandicapten, als het een erfelijke variant is (bijvoorbeeld Down) een (veel?) grotere kans hebben op een verstandelijk gehandicapt kind.

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:18

Ik heb hierover een keer een gesprek gehad met een goede vriendin die een verstandelijke beperking heeft. In haar geval houd dat in dat ze een ontwikkelingsachterstand heeft, dat ze heel veel moeite heeft veranderingen (hoe klein dan ook) en dat ze het overzicht over dingen heel snel verliest. Met veel begeleiding (begeleid kamerwonen) gaat 't over 't algemeen goed met haar.
Ze is zélf van mening dat zolang mensen niet goed voor zichzelf kunnen zorgen, dat ze dan niet aan een kind moeten beginnen. En ja, hier valt ze zelf ook onder.
En ik moet zeggen dat ik 't wel met haar eens ben. Er kan nog zo vaak hulp zijn bij 't opvoeden van een kind, maar er kan héél veel mis gaan om het moment dat er even niemand bij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:45

En jou vriendin verdient een grote pluim

Die is verstandiger, dan andere met zogenaamd alle verstand Haha!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:04

Ik ben het er mee eens, met gedwongen anticonceptie. Al lijkt het me wel heel erg triest voor die mensen die toch een kinderwens hebben (want dat is een gevoel lijkt me, dat iedereen kan krijgen en best sterk kan zijn..)

Het klinkt misschien niet zo aardig. Maar ik vind als wij de zorg moeten dragen voor mensen met een geestelijke handicap (wat natuurlijk prima is, je kan er niets aan doen dat je zo geboren wordt) dan wij ook enkele rechten van hun mogen overnemen. Als wij niet voor ze zouden zorgen zouden ze waarschijnlijk overlijden (ik neem nu even het voorbeeld van de evolutie, recht van de sterkste). Wij nemen die zorg op ons, mogen we dan niet eisen voor ons zelf en voor die eventuele baby's dat kinderen krijgen geen goede optie is?

Ik heb eens een programma gezien waar in overleg met de ouders en het kind (een gehandicapte jongen van 17 die nogal handtastelijk werd maar niet snapte dat dit niet door de beugel kon) besloten werd hem te sterriliseren voor het een keer fout zou gaan. Hem werd uitgelegd dat hij nooit een kindje zou krijgen, maar dat hij bijv. regelmatig (niet in zijn eentje hoor) mocht oppassen op zijn neefje...

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 18:07

ArwenLune schreef:
Aan de andere kant lijkt er wel een taboe op te liggen tegenwoordig om mensen te vertellen dat ze iets niet kunnen of de mogelijkheden niet voor hebben.

Ik ben het er niet mee eens dat we mensen niet vertellen dat ze iets niet kunnen. De begeleiding zal uiteraard proberen alles te doen om de VG mensen die ws niet voor hun evt. aanstaande kind, van het idee af te brengen om kinderen te krijgen. Natuurlijk zeggen we dan dat ze er niet voor kunnen zorgen alleen als begeleider kun je iemand niet dwingen. Vaak stel je ze behoorlijk confronterende vragen....hopend dat het tot ze doordringt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:12

En als je niet tot ze doordringt? Niet all VG zijn voor rede vatbaar. De gevolgen zijn dan niet te overzien.. In mijn ogen moet het voogd dan de beslissing nemen om tot anticonceptie over te gaan.