naar een derde wereldland

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

naar een derde wereldland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-01 16:15

Altijd rond die kerstdagen heb ik dat heel erg, van bahhhhhhh hier in NL wordt gewoon voor zoveel geld eten, drinken, cadeau's etc. gekocht, vooral dus rond deze tijd, terwijl er bijvoorbeeld in Afrika nauwelijks normaal gegeten kan worden. Hier in de westerse landen zijn er veel mensen met welvaartsziektes, terwijl er in de derde wereld zoveel mensen ondervoed zijn etc. Wie heeft dit ook?
Ik zou eigenlijk best heel graag later bij artsen zonder grenzen willen ofzo. Dan doe je tenminste werk dat er echt toe doet, vind ik. Wie heeft dat gedaan, lijkt dat ook tof, of kan mij er gewoon meer over vertellen? Ook als je het niet eens bent met wat ik geschreven heb, reageer dan gewoon!


Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-01 17:36

Malle Babbe schreef:
er zijn in nederland ook genoeg mensen die zich geen lekkere kerstmaaltijd kunnen permiteren en kadoo's...



Nee, maar wel een huis, genoeg te eten, warm en schoon water, verwarming, ze kunnen naar school, krijgen goede gezondheidszorg. En al die, voor ons vanzelfsprekende dingen, hebben zij niet!! En dat moeten zij ook hebben!
bah, kan me daar echt machteloos over voelen.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 17:59

waar ik me altijd zo aan erger, is dat het juist rond deze tijd zoveel in het nieuws is.
Alsof we er alleen maar aan moeten denken als het kerst is en wij onze buikjes rond eten.
Heb zelden een actie meegemaakt voor Afrika midden in de zomer.
Daarnaast moeten die landen eens aan hun volk gaan denken en niet van het geld wapens kopen om een geloof oorlog te voeren.

Die afghanen hebben het wel zo slecht nu, vaders die omkomen in de oorlog, honger enz enz.
Zijn we soms al vergeten wat er op 11 sept is gebeurd.
Dat duizenden amerikanen familie leden kwijt zijn geraakt.
Deze mensen kunnen finnacieel wel goed opgevangen worden door de regering maar ik vind dat we er maar bar weinig over horen.

Ik wil best geld storten voor de afghanen maar als ik dan l;ater hoor dat er Rode kruis posten plat gegooid worden door de amerikanen(Foutje bedankt) denk ik dat ik mijn geld beter kan besteden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 20:38

kijk dat bedoel ik nou.
Als er iets gebeurd in de westerse landen dan is het in eerste instantie mega erg, na een maand of 4/5 hoor je er niks meer van maar moeten we wel geld inzamelen voor zielig Afrika die maar wapens kopen, terwijl dat ons eigen volk nog loopt te kreperen.
Ik dacht dus dat al die mensen in Enschede al weer redelijk goed onder de pannen waren en dat er huizen in aanbouw zijn.
Bijna 2 jaar terug en nog weinig vorderingen om die mensen weer een bestaan te geven.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-01 20:44

Bij die mensen wordt wel stil gestaan!!! Er zijn toch inzamelingsacties etc. geweest, en ook al hebben zij geen eigen huis, begrijp me niet verkeerd, ik vind het voor die mensen ook heel vervelend, ze hebben toch onderdak enzo en genoeg te eten etc. De basisdingen die iedereen nodig heeft zijn hier toch vanzelfsprekend!!! Dat is echt zo, mensen in Nederland hoeven niet dakloos, arm etc. te zijn, maar dat je gewoon kansarm geboren wordt in Afrika, sorry, maar dat vind ik pas zielig! Die mensen hebben nooit een kans gehad op een 'normaal' bestaan, die kinderen zullen nooit naar school gaan om een vak te kunnen leren, die mensen krijgen superweinig betaald voor hun producten etc. en zullen dus nooit 'rijker' worden! Dat vind ik pas echt erg! Getver, hoe meer ik er aan denk ...

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-01 14:01

Malle Babbe schreef:


Iets wat je noit hebt gehad( zoals die mensen in afrika een goed inkomen) mis je niet...


Nou, sorry, maar hier kan ik dus echt niet bij!!
Ik ga hier zelf dus echt niet meer verder over in discussie, we verschillen te erg van mening.

Mijn vraag was trouwens [/b]ook[b] of er hier iemand was die er ook wel eens dacht om bij AzG te gaan ofzo? Lijkt mij heel tof!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 21:50

Er zijn dus toch, nog meer mensen die zoals mij denken
Er word zelf raar naar je gekeken als je het over de 3e werel landen heb, Ik moet je zeggen ik denk er veel over na, en word welles kwaad op mezelf, als ik denk ik wil nog wel dit en dat en dat. Terwijl zij niks hebben. Maar als je er veel over nadenkt eer je het kleine..En als alle landen hun geld aan de 3e werled landen geven inplaats van uit te geven aan wapens etc. dan heeft ieder land te eten etc. En tuurlijk heb je het in nederland ook, dat is ook heel erg. Maar er vallen elke dag doden je leest het in de krant en ziet het op tv, terwijl je het bijna niks doet, want je raakt er aan gewend. Waar gaat deze wereld heen???

Sorry voor dit lange verhaal, maar moest het ff kwijt

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 21:57

Ik ga maandag naar een derde wereld land, ik ga er een week heen. Dit nemen we allemaal mee voor de mensen daar die eigenlijk niets hebben:
- Veeel geld
- schriften
- kladblokken
- 300 pennen
- 200 potloden
- 100 kleurpotloden
- 75 speelgoedautotjes
- 25 poppetjes
- 50 armbandjes

Dit is natuurlijk vooral bedoeld voor de kinderen daar. Ze kunnen wel onderwijs volgen, voor 50 gulden per jaar, maar dat is voor de ouders daar vaak nog veel te duur. Maar voor de kinderen daar die onderwijs krijgen hebben er een paar iig een schriftje en een potloodje.
Meer kan je eigenlijk niet doen, helaas mag je maar 20 kg mee in je koffer, en wat kleding is ook wel handig!

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-01 12:31

Leuk gabbertje, welk land ga je heen?
Dit zijn toch allemaal dingen die je opnoemt die iedereen in Nederland heeft/kan hebben.
MizzLove, ik heb hetzelfde als jij! Ben blij dat jij er ook zo over denkt.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 11:18

Gabbertje schreef:
Ik ga maandag naar een derde wereld land, ik ga er een week heen. Dit nemen we allemaal mee voor de mensen daar die eigenlijk niets hebben:
*edit* een lange lijst Lachen *edit*

Dit is natuurlijk vooral bedoeld voor de kinderen daar. Ze kunnen wel onderwijs volgen, voor 50 gulden per jaar, maar dat is voor de ouders daar vaak nog veel te duur. Maar voor de kinderen daar die onderwijs krijgen hebben er een paar iig een schriftje en een potloodje.
Meer kan je eigenlijk niet doen, helaas mag je maar 20 kg mee in je koffer, en wat kleding is ook wel handig!


Ik ga ook over een paar weekjes naar Gambia, en neem zo veel mogelijk dingen mee die ik kan missen. T shirts, pennen, speeltjes etc.

Mijn broer is er al eerder geweest en vertelde dat hij met met 3 koffers heen ging, en met één terugkwam Lachen

Trouwens wel een tip: Als je een beetje fijne vakantie wil hebben moet je pas de laatste dag spullen uitdelen.. Anders word je meteen vanuit je hotel belaagd door een hele horde mensen die je niet meer met rust laten, en heb je aan het einde van de week niets meer over voor degenen aan wie je uiteindelijk het meest wil geven..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 13 bezoekers