Help! Mijn hond eet paardenpoep!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Help! Mijn hond eet paardenpoep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-01 10:29

Waarschijnlijk met de mijne vele andere honden, alleen gaat mijn hond standaard vreselijk aan de dunne daarna, met het gevolg dat ze alles (keuken, woonkamer, gang, etc) helemaal volsch*t!
Haar weghalen, op der kop geven, etc het helpt niet. Ze blijft stront eten! Nu is mijn hond van nature gevoeliger op der darmen (Shar-Pei), maar wie herkent dit probleem en hoe opgelost?
Niet meer mee naar stal is geen optie, want ze kan niet (lang) alleen blijven, en gaat vaak mee met buitenritten!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 11:00

Neem een buitenkennel thuis, dan schijt ze niet meer binnen. Knipoog
Het feit dat ze niet alleen thuis kan zitten, kan getraind worden denk ik. Elke hond moet denk ik wel drie uur alleen thuis kunnen zijn?

Ik heb echt geen serieuze oplossing. Het enige wat ik me kan bedenken is een muilkorf als je haar meeneemt naar stal.

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 13:33

Hier was laatst ook een topic over. Iemand zei dat haar/zijn hond mest ging eten tijdens een buitenrit. Toen zeiden anderen dat honden dat doen als ze een tekort hebben aan iets (wat weet ik niet meer). Volgens mij was het eiwitten ofzo, nou ja ik weet het niet meer zeker, maar misschien is dat bij jou ook wel!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 13:46

Felice, het gaat om mineralen. Dat geldt zeker voor paarden, die eten ook poep als ze een tekort hebben maar bij honden krijg ik meer de indruk dat ze het doen omdat ze het lekker vinden.
Alle honden die ik tot nu toe gehad heb (verschillende rassen) hebben het gedaan en ooit heb ik bij eentje zo'n beetje alles aan voedingssupplementen geprobeerd, hielp niks. Mijn hond (labrador) vreet helemaal alles en krijgt voer wat ik bij de veearts koop!

Als jou hondje zo geveolig op zijn darmen is dan kun je er misschien beter voor zorgen dat je hem uit de buurt van paardenpoep houdt Verward
Succes Haha!

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 14:13

Poep eten is inderdaad een gedragsprobleem. Het is wat wij noemen een 'zelfbelonend gedrag'. Hoe je je hond ook zult corrigeren......zolang hij/zij een paardenvijg naar binnenkrijgt heeft ie zijn/haar zin. De beloning is de poep en daar kan vaak geen correctie tegenop.
Soortgelijk gedrag is bv. het opspringen tegen wandelaars in het bos, 9 van de 10 keer wordt de hond in kwestie door de wandelaar geaaid, hoe jij op een afstandje ook roept dat er niet gesprongen mag worden.
Corrigeren op het juiste moment, dus het moment dat ze de poep wil pakken (en niet het snuffelen of erheen lopen), is bij de meeste honden dus heel essentieel en vaak de enige correctie die effect kan hebben. Dan is de zwaarte van de correctie weer hond afhankelijk.....Shar Pei (meestal standaard eigenwijs) flinke verbale correctie.

Er loopt op dit moment trouwens een onderzoek naar het eten van poep bij honden. Maar er wordt niet gedacht aan een tekort in het voer. Honden kopieëren elkaars gedrag erg makkelijk en daar moet het probleem waarschijnlijk meer gezocht worden. Mams eet in het nest immers, in het begin en sommige totdat de pups weggaan, alle ontlasting van de pups op. Er zijn dus pups die het gedrag van hun moeder al snel overnemen en in het nest hun eigen ontlasting, of dat van broertjes of zusjes, opeten.
Erg lastig probleem, want door het eten van ontlasting krijgen ze vrijwel alleen maar afvalstoffen binnen, waar een hond erg makkelijk van aan de diarree gaat. Daarnaast krijgen ze allerlei andere dingen binnen, zoals bv. een wormenkuur als het dier wat de ontlasting geproduceerd heeft net ontwormd is. In het geval van een paard is dat erg slecht voor honden en in extreme gevallen kunnen honden zelfs overlijden na het eten van een paardenvijg waar een wormenmiddel inzit.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 17:06

Hmmm.... dat poep eten (vooral paardenpoep) kan duiden op het feit dat de darmflora van de hond niet optimaal is. Dit betekent dat er niet genoeg bacteriën zitten in de dikke darm. Deze heeft een hond nodig voor een optimale vertering van het voer. Het zou kunnen dat de hond dit 'aanvoelt' en de tekorten uit zichzelf probeert aan te vullen door paardenvijgen te eten. In deze vijgen zitten dikke-darm bacteriën van het paard waar de hond op zijn beurt weer wat aan heeft. Op zich geen verkeerd gedrag zou ik zo zeggen, maar echt smakelijk is het niet nee! Vork *LOL* Je zou eens kunnen proberen om elke twee weken een komplete vers-vleesmaaltijd aan je hond te geven. In deze vers-vleesmaaltijd zitten bacteriën die in droogvoer niet voorkomen. Deze bacteriën dragen dus weer bij aan de juiste samenstelling van de darmflora van je hond.

Pb me anders maar even wat een geschikt merk zou zijn voor vers-vlees. Ik heb namelijk geen zin om hier reclame te gaan maken. Btw... het bedrijf van mijn vader (een diervoederbedrijf) heeft zelf geen vers-vleesvoeding dus ik ben niet commercieel bezig. *LOL*

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 17:13

Als dat werkt dan is dat ook wel wat voor mijn veelvraat. Dino is er namelijk van overtuigd dat paardenmest onweerstaanbaar lekker is.

Altijd moeilijk om te bepalen of het een gewoonte is of een tekort ergens aan.

Het spreekt me niet echt aan, die versmaaltijden. Ik gruwel van vlees, maar het is het proberen waard. Misschien kun je het hier neerzetten Maarten, ik denk dat een heleboel paarden en hondeneigenaren dit probleem hebben.
Ik ben namelijk nog maar weinig honden tegengekomen die geen paardenmest eten. Net als stukjes hoef trouwens, nadat de hoefsmid is geweest. Vinden ze ook onweerstaanbaar. Maar dat probeer ik altijd te voorkomen omdat ze het binnen no-time weer uitbraken.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 17:19

Tja... Marja, jij gruwelt misschien van vlees, maar voor een hond is het absoluut noodzakelijk dat hij zijn portie bacteriën binnnenkrijgt! *LOL* Dat is in principe alleen mogelijk met behulp van vers-vleesvoeding (uit de diepvries). Tegenwoordig worden bijna alle honden gevoerd met droge brokken en deze worden zo sterk verhit dat geen enkele bacterie een kans van overleven heeft. Misschien komt het daardoor dat zoveel honden last hebben van darmproblemen.

Maar goed... ik zal even wat merken hier neer planten van vers-vleesmaaltijden. Vergeef mij deze commerciële actie, maar ik doe alles voor gezonde honden!

Rodi Kompleet (verkrijgbaar bij de meeste dierenspeciaalzaken)
AHV Kompleet (te bestellen of via de dierenspeciaalzaak, vraag me alleen niet naar het adres)
Duck
Verder zijn er nog wat 'kleinere' merken. Op zich is elke versvleesmaaltijd goed zolang deze maar kompleet is!

Good luck!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-01 19:08

Maarten, thanx voor de tip. Ik ga het in ieder geval proberen of dit werkt, ik hou je (jullie) op de hoogte -is idd ook handig voor alle bokkers met poepetende honden!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:18

het klinkt heel raar maar bij mijn hond heeft het gehopen geef hem twee eierkoeken per dag en het gaat over

bij mijn hond heeft het echt super geholpen hij eet het niet meer vraag niet aan mij hoe het komt ik heb het ook maar van mijn trainer gehoord

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:27

Yep... die tip heb ik ook vaker gehoord. Ik zal eens op gaan zoeken in mijn boekjes waarom het dmv eierkoeken opgelost kan worden. Ben eigenlijk wel heel benieuwd waarom het hiermee werkt!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-01 20:59

samantha5 schreef:
het klinkt heel raar maar bij mijn hond heeft het gehopen geef hem twee eierkoeken per dag en het gaat over

bij mijn hond heeft het echt super geholpen hij eet het niet meer vraag niet aan mij hoe het komt ik heb het ook maar van mijn trainer gehoord


Alles is het proberen waard, maarre hoe lang moet ik dat volhouden met die eierkoeken? Anders ben ik een fortuin aan eierkoeken kwijt straks......... Haha!

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 10:20

Ook op het 'verse' vlees blijven heel veel honden poep eten. Er wordt driftig onderzoek gedaan naar de redenen daarvan en inmiddels is er al wel heel duidelijk aangetoond dat het geen gemis is van koolhydraten, vitamines, mineralen en bacteriën.
Bij mijn vorige werkgever aten de honden alleen maar vers vlees van 1 van de genoemde merken en ik heb nog nooit honden gezien die meer poep aten dan deze honden. Niet per ongeluk eentje, maar alle 400.
Honden vinden poep gewoon lekker. Wie weet is dat ook wel zo.....ik heb het nog nooit geprobeerd.
Het eierkoeken verhaal dat heb ik heel vaak gehoord. Ook dat verse eierkoeken van de warme bakker beter zouden werken dan de eierkoeken uit de supermarkt. Helaas bij mijn honden geen effect.
Sinds mijn honden eten krijgen met vis (zalm) als hoofdingredieënt, lijkt het verminderd, maar of dat blijvend zo is....?? Wijt het meer aan de veranderde smaak.

Het blijft een lastig probleem!!

AHV komt uit Alphen aan de Rijn, adres staat in veel honden- of dierentijdschriften.
In sommige delen van het land is Rodi compleet beter bekend als Displeza compleet.

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 11:24

ik ken ook een hond die dat doet, Sandy, de hond van Lippo. die is ook nog eens vet sterk dus dat is al helemaal geweldig, je wordt door de hele stal gesleurt.

Rushwood

Berichten: 124
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 16:50

kijk alsjeblieft uit met het laten eten van paardepoep door je hond, buiten de darm problemen om is het voorgekomen dat hondjes er in stikken, honden eten het inderdaad om de eiwitten, om die zelfde rede eten ze ook gras, dus inderdaad het geven van eiwitrijk voedsel moet die drang af laten nemen.

greetz pepper

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 23:47


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 00:11

Hihi, ik ken nog zo'n schat van een hond.... die heeft al eens voor straf bovenop de mesthoop vastgezet gezeten... Toen vond ie de mesthoop al lang zo leuk meer gnagna... gekke Chavez! Die hond is echt een attractie als het gaat om mest eten of wat ie dan ook maar voor eetbaars kan vinden in de stal... Hij heeft het zelfs eens gepresteerd om in een hooghangende voerbak paardenbrok te jatten.