vliegen als je minderjarig bent?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Linardsje23

vliegen als je minderjarig bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 14:13

.. mag dat? Volgens mij namelijk wel, maar iemand begint me toch weer aan het twijfelen te brengen. Of verschilt het per maatschappij?

Wmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:16

Als je als kind (ik geloof onder de 12) wilt vliegen zonder begeleiding dan moet daar iets speciaals voor geregeld worden en moet je ervoor zorgen dat er iemand is die het kind ophaalt van het vliegveld. Gewoon even navragen bij de maatschappij waarmee gevlogen gaat worden. Boven de 12 (als ik die grens goed heb) is het geen probleem.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:27

Het mag iig wel, ik zie als we op vakantie gaan regelmatig (kleine!) kinderen die begeleidt worden door een stewardess. Even navragen hoe dat precies zit dus.

Je zult iig een eigen paspoort aan moet vragen, nu sta je tot je 18e?? bij je ouders erin...

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:32

tot je 16e sta je ingeschreven bij je ouders en idd even vragen bij de vliegmaatschappijen, meestal verschilt dat nogal eens.

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:38

ik mocht vliegen toen ik 16 was maar ik moest wel een handteking van me ouders hebben bij de vlieg maatschapij in leveren waarbij hun verklaren dat ik daar heen mag.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 14:58

oke bedankt voor de reacties!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:58

Elke maatschappij heeft een ancdere regeling maar over het algemeen moet het geen probleem zijn om als minderjarige te vliegen.

Bij Transavia.com geldt het volgende:

Alleen reizende kinderen
Voor alleen reizende kinderen (zonder begeleiding van iemand van 16 jaar of ouder), geldt het volgende:
Kinderen t/m 4 jaar worden aan boord niet geaccepteerd.
Kinderen in de leeftijd 5 t/m 11 jaar kunnen alleen reizen. Zij moeten daartoe aangemeld worden bij het Transavia Call Center. Er wordt vervolgens door Transavia zorg gedragen voor begeleiding naar en van het vliegtuig. De purser ontvangt het alleen reizende kind aan boord en draagt het kind bij aankomst op de bestemming over aan de Transavia afhandelaar ter plaatse. Er dient te allen tijde een afhaler (van 16 jaar of ouder) op de luchthaven van bestemming te zijn, anders gaat het kind op de retourvlucht mee terug. Deze afhaler dient zich vooraf te melden bij de Transavia afhandelaar op desbetreffende luchthaven. De kosten voor deze service bedragen €50,00 per kind per enkele reis. Kinderen in de leeftijd van 12 tot 16 jaar mogen alleen reizen en krijgen verder geen begeleiding van Transavia personeel. Alleen passagiers van 16 jaar en ouder mogen kinderen onder de 12 jaar begeleiden.

Minderjarigen
1. Mensen met de Portugese nationaliteit en buitenlanders onder 18 jaar die Portugal verlaten of terugkomen zonder hun vader, moeder of wettelijke voogd hebben een reisvergunning nodig. Deze reisvergunning dient te voldoen aan de volgende eisen:
- ondertekend door de vader, moeder of wettelijke voogd; en
- de handtekening dient notarieel te zijn bekrachtigd als de vader, moeder of wettelijke voogd in Portugal woont; of
- de handtekening wordt voor echt erkend door een Portugese ambassade of consulaat in het land waar de vader, moeder of wettelijke voogd woont.
Deze reisvergunning is tevens vereist indien minderjarigen worden vergezeld door een persoon die niet hun vader, moeder of wettelijke voogd is. In dergelijke gevallen dient de reisvergunning duidelijk de naam van de reisgenoot te vermelden.
2. Buitenlandse minderjarigen onder 18 jaar die alleen reizen mogen worden geweigerd als er niemand in Portugal de verantwoordelijkheid draagt voor hun verblijf.

Dit schrijft de KLM:

Als uw kind alleen reist

Kinderen van 5 tot en met 14 jaar kunnen alleen reizen als zij gebruikmaken van de Unaccompanied Minor Service. Uw kind krijgt extra aandacht: gedurende de hele reis waken wij over de veiligheid van uw kind. Op Schiphol worden alleenreizende kinderen naar de Junior Jet Lounge begeleid. Uw kind kan daar genieten van frisdrank, video- en computerspelletjes, videofilms, boeken in verschillende talen en heel veel speelgoed. Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming dragen we uw kind persoonlijk over aan de door u opgegeven persoon.

Jongeren van 15 tot 18 jaar mogen onbegeleid reizen, maar kunnen ook gebruikmaken van de Unaccompanied Minor Service.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 15:14

oke bedankt weer Lachen hier heb ik wat aan.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:45

Ik was 15 toen ik alleen naar Canada ging, omdat mijn vader daar woonde. Ik moest op Heathrow overstappen en zou daar begeleid worden van het ene naar het andere vliegtuig, omdat het daar heel moeilijk zou zijn om iets te vinden. Blijkbaar is de persoon die mij zou moeten begeleiden zelf de weg kwijt geraakt, want niemand stond daar op me te wachten, terwijl dat de afspraak was.
Ik ben toen maar ergens in een bus gestapt, kwam toen op de andere teminal en voor ik het wist stond ik bij het vliegtuig waar ik moest zijn. Haha!

Terugweg was nog erger. Eerste vlucht van Ottawa naar Toronto ging goed. Maar omdat toen Air France staakte, waar ik van Toronto naar Amsterdam mee vloog, moest ik naar Boston. Daar zou ik met de KLM naar Amsterdam vliegen, maar de KLM staakte ook ineens Verward Kon ik 2 uur in de rij staan bij Air France, omdat zij mij op Boston hadden 'afgeleverd'. Eenmaal geholpen te worden, werd mij verteld dat ik weer naar de KLM moest gaan, omdat zij de vervolgreis deden. Heb toen jankend gezegd dat ik dat niet ging doen, omdat ik anders weer van voor af aan kon beginnen en dat ik nu een oplossing wil hebben. Air France heeft me uiteindelijk omgeboekt met Lufthansa naar Frankfurt en vanuit daaruit ging ik naar Amsterdam. Mocht toen ook even mijn moeder bellen en kreeg etensbonnen, omdat mevrouw er van uit ging dat ik geen geld bij me had Schijnheilig Vanuit Boston naar Frankfurt met Lufthansa zat ik dus Business Class. Kon niets vinden, wou niet eten (ik snapte de menukaart niet omdat alles in duits was) en zat alleen maar tussen zakenmensen.
Eenmaal in Frankfurt aangekomen had ik mijn oma gebeld met een Duitse telefoonkaart die ik een keer van me oma had gehad.
Toen mijn laatste vlucht genomen naar Amsterdam.

Al met al dus goed aangekomen, maar ik was zwaar vermoeid door alle stress. De enige die maar een poot naar me heeft uitgestoken was de vrouw op Boston die mij overboekte en waarvan ik me ma mocht bellen en etensbonnen kreeg.
Alles zou geregeld worden en ik zou op Heathrow begeleid worden, maar niets klopte! Ik stond er helemaal alleen voor als 15 jarig meisje en dit had nooit mogen gebeuren!
Ook al was ik 15, het reisbureau had gezegd dat ik begeleid zou worden op Heathrow. Aan de rest kunnen ze niets doen, maar ik vind dat de leeftijd verhoogd moet worden voor de Unaccompanied Minor Service. Zoiets wat ik meegemaakt heb, wil ik niemand toewensen.

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:21

Wmijn schreef:
Als je als kind (ik geloof onder de 12) wilt vliegen zonder begeleiding dan moet daar iets speciaals voor geregeld worden en moet je ervoor zorgen dat er iemand is die het kind ophaalt van het vliegveld. Gewoon even navragen bij de maatschappij waarmee gevlogen gaat worden. Boven de 12 (als ik die grens goed heb) is het geen probleem.

Dit klopt helemaal Ik heb in mijn leven al zeker 25 keer gevlogen en vanaf mijn 13e een aantal keer alleen. De eerste keer alleen vloog ik naar Atlanta (US) en toen werd er wel wat begeleiding geregeld maar dat was niet verplicht en voor mij ook niet écht nodig (had al veel vliegervaring). De voornaamste reden om het tóch te doen was voor de hulp bij de immigratiedienst van de US.