GZ info over Cijferblindheid - Discalculatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 12:37

Klokkijken is wel een gigantisch probleem bij mij. Heb we een aantal keren om 6 uur beneden gezeten om naar school te gaan.... Terwijl ik normaal gesproken om 7 uur vertrek. Ook voor afspraken ben ik wel eens, of veel te laat, of veeeel te vroeg.....

Moet ook alles echt inplannen....

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 12:46

Ik ben al vanaf de lagere school ellendig geweest met rekenen. Tafels opzeggen gingen prima, gewoon omdat dat stampwerk was en dus automatisme geworden. Ik ben blind voor de cijfers, hoofdrekenen is drama en getallen van elkaar afhalen ook. Soms gaat het beter als anders, soms heb ik wat muntjes in mn jaszak voor een pakje sigaretten, moet ik wel 3 keer tellen om te zien of ik idd die 3,90 heb. Krijg dan een soort van black out oid, heel irritant. Of ik discalculie heb weet ik niet, bij mij hangt het af van mn bui, moe etc. Het zal altijd wel een probleem zijn, dat rekenen, hoewel boekhouding op school echt perfect ging, maar dat was dan ook het enige, haha.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:34

Zo herkenbaar. Ik heb het ook. Moet zo goed opletten dat ik niet de cijfers omdraai. Op de basisschool was dit trouwens al opgevallen. En nu heb ik het nog steeds.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:47

Zit net trouwens die website een beetje door te lezen... Gebrek aan ruimtelijk inzicht, da's idd bij mij zwaar onvoldoende. Gebrek aan inzicht, vraag ik me af waarin, maar wiskundig inzicht heb 'k iig niet Knipoog

M'n ruimtelijke oriëntatie is daarentegen weer heel goed.

Ach ja Lachen Wat maakt 't ook allemaal uit.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:57

Ik ben er nooit op getest oid maar hoorde een paar geleden wat over discalculie en dat kwam me zoo bekend voor. Net als alles wat in dit topic wordt genoemd. Ik ben verschrikkelijk met getallen, draai sowieso getallen boven de 20 altijd om (34 wordt 43 ed). telefoonnummers, adressen/postcodes of andere genoemde getallen opschrijven is dus ook geen groot succes Clown . Evenals nummers intoetsen, moet standaard een telefoonnummer 2/3 x opnieuw doen Bloos .

Ik heb er verder nooit veel problemen mee gehad omdat ik wel wist van mezelf dat ik slecht met getallen was en bij tentamens dingen 100x controleer.

Ruimtelijk inzicht heb ik ook totaaal niet . Opzich maakt het verder natuurlijk geen zak uit hoe het heet, je weet het toch wel van jezelf (ik weet ook niet of ik ' echte' discalculie heb of gewoon ietsje stommer met getallen ben). Maar wel grappig om te lezen dat meer mensen het hebben en dat ik dus niet heel dom ben Haha!.

Green
Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:51

hier nog een die de zelfde ervaringen heeft Lachen
Bij mij is het vroeger ook nooit getest, denk dat het toen op de basisschool nog niet echt bestond ofzo, dat er nog geen naam voor was.
Ben wel getest op dyslectie of hoe je dat schrijft maar dat had ik niet.

Ik heb dus ook grote moeite met cijfers onthouden, tafeltjes opzeggen, vraag me niet hoeveel 6+ 7 is want dan ga ik dat op me vingers natellen Bloos Bloos schaam schaam
Ik heb ook op de basisschool altijd onvoldoedes gehad met rekenen, bijlessen enz.
Op middelbare school werd het nog een grotere ramp Boos! nog meer onvoldoedes, en kon nergens iemand vinden die mij bijles wilden geven Boos! Boos!, heb in 3 jaar tijd op de mavo 4x een voldoende voor een pw gehaald Bloos
Ik heb het 3de jaar van de mavo afgesloten met een 3 op m'n raport (en dát had ik niet eens verdiend want stond een 2,4 gemiddeld maar goed Haha!) en gelukkig had ik een pakket gekozen voor t 4de jaar ZONDER wiskunde Haha! Haha! haha, ben dus toch nog geslaagd Tong uitsteken zonder wiskunde.
Gelukkig nu in m'n vervolg opleiding (spw) heb ik helemaal geen wiskunde nodig, dus ook verder geen gestress meer mee.
Wel werk ik nu sinds een maandje bij een schoenenzaak achter de kassa :S, volgens mijn vader kon ik dat makkelijk omdat de kassa toch aangeeft wat je moet terug geven enz.
Dat klopt ook wel, maar toch heb ik soms nog moeite met het terug rekenen van geld, of als ik allemaal kleingeld toegeschoven krijg :S

Weet iemand trouwens hoe je daarop getest kan worden en waar?
Mijn ouders willen me toch wel eens graag daarop testen.
Dan weet ik tenminste dat het een naam heeft en niet dat k gewoon dom ben Haha! haha

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:09

Ik ook min of meer. Heb altijd problemen met economie en natuurkunde bij berekeningen. Snap het nooit, draai altijd in de stress. Heb nog wel als 8ste vak wiskunde gehad op het VWO. Toch naar de havo gegaan maar heeft irritant. Economie zal ook nooist snappen. Doe er al jaren over. Heel moeilijk Boos!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 03:42

Ik heb vanavond met mijn pa nog gesproken over dit onderwerp. Hij zei dat ik geen discalculie heb omdat dat echt veel 'erger' is dan in mijn geval. Mensen met Dyscalculie zijn heel moeilijk aan te wijzen.

Citaat:
De term ‘dyscalculie’ wordt door velen niet makkelijk in de mond genomen. Terecht. Deze term duidt aan dat het om een disfunctie gaat, een stoornis. Je zult dus eerst moeten vaststellen of een kind een rekenprobleem of een rekenstoornis heeft...


Citaat:
Hoewel er geen algemeen geaccepteerde criteria zijn die scherp afgrenzen wat wel en wat geen rekenstoornis mag worden genoemd, is er over de mate waarin het voorkomt wel een redelijke overeenstemming. In internationaal onderzoek worden percentages rond de 6% genoemd. Rekenstoornissen zouden daarmee ongeveer net zo vaak voorkomen als leesstoornissen.
Een belangrijk verschil met dyslexie is dat rekenstoornissen zelden alleen lijken voor te komen. Vaak is er ook sprake van bijvoorbeeld een taalstoornis, een geheugenstoornis, een rijpingsstoornis, een aandachtsstoornis of een visueel-ruimtelijke stoornis. Een ander verschil is dat bij dyslexie doorgaans een duidelijke plaats in de hersenen aan te wijzen is (m.n. het planum temporale van de linker hersenhelft). Terwijl dat bij rekenstoornissen nog veel ongewisser is...


http://www.tbraams.nl/dyscalculie.htm


Kortom; misschien heb ik wel wat verschijselen. Ik kan me er ook in vinden. Maar meteen spreken over dyscalculie is vaak veel te vlug gezegd.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:43

Wat een leuk topic, vandaag bij de kerstmaaltijd opperde mijn moeder dit ineens, ze had al langer haar twijfels over mijn "vorm van dyslexie" om het zo maar te noemen.

Ik heb van jongs af aan problemen gehad met klok kijken, vooral digitale klokken, als ik zie 14.30uur dan denk ik altijd dat het half 2 is. Vooral met halve en kwart tijden vergis ik mij steevast.

Op mijn werk was ik veel bezig met cijfers (ik zat op factureringen waar ik dagelijks honderden nota`s deed van grote bedrijven), maar doordat ik hiermee veel bezig was wist ik mijzelf (na 2 a 3x lezen)altijd goed te corrigeren. Het is wel gebeurd dat ik bedragen moest crediteren waarbij ik de punt, comma`s verkeerd plaatsten Bloos mensen kregen veelal teveel terug Haha!

Verder heb ik die problemen ook wel met overboeken van geld. Bedragen als 500 5.000 en 50.000 kan ik moeilijk uit elkaar houden (net zo als bij 10 100 1.000 10.000 etc) en ook het omdraaien van getallen, bv. € 19, 95 zie ik vaak aan voor € 95,19 of € 19,59 etc.

In die periode dat ik veel met facturen bezig was moest ik mij extra goed inspannen omdat ik ook vaak getallen verkeerd opnoemden, wij waren vooral bezig met getallen in duizend, tienduizend en honderdduizend tallen, erg vermoeiend. Vooral als je dat naar klanten moet communiceren en je noemt meerdere bedragen, dan moest ik het allemaal duidelijk opschrijven en met mijn vinger erbij oplezen.

En ik heb het ook in de handel, na t verkopen van een paard tien keer alles natellen en ik kom 10x verschillend uit, erg irri

Erg irri. Nu mijn moeder (en mijn vader) hiermee kwamen, bevestigde mijn man het. mede omdat ik laatst een bedrag moest overboeken van 500 euro terwijl mijn man even later dus 5.000 bij geschreven zag staan op onze gezamelijke rekening. Dus erg leuk dat ik op dit topic stuit, ik ben dus niet de enige.