wat moet ik doen: hond wegdoen of nie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

wat moet ik doen: hond wegdoen of nie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-01 20:29

mijn 7 jarige hond vorig jaar op mijn verjaardag gekregen.

heeft al een keer toen ik allen thuis was zijn tanden naar me ontblood en heel hard gegromd toen werd ik dus bang op dat moment.

dit heeft ie ook al eens gedaan bij de vriendin van mijn vader.
ook ging hij vanmorge bij mijn jongste zusje grommen toen ze hem aaide(dat zusje komt binnenkort ook bij ons wonen)

en naar die vriendin van mijn vader en naar mijn (andere)zusje luister hij al helemaal niet.

maar ik ben dus bang dat hij een keer echt uithaalt naar mijn zusje als die hier komt wonen.

wat moet ik doen??


Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 20:31

ja, kijk maar uit, als ie uithaalt!! wat voor hond is het? ZOrg dat je zusje ALTIJD hoger dan hij is. Hij is nu bezig om de baas te worden en zo te horen staat ie al aardig hoog in de rangorde, maar als hij inderdaad bijt ben je verder van huis. Moeilijke keuze hoor...

Zazoo
Berichten: 3341
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: de bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 20:48

NIET WEGDOEN! Ik begrijp dat je het eng vindt als hij tegen mensen gromt, maar ik denk dat als je hem laat merken wie de baas is dat het snel over is. Op het moment vindt hij zichzelf de baas en gaat steeds een stukje verder. Als je hem een paar dagen negeert, merkt hij dat hij afhankelijk is van jullie en zal hij blij zijn als je aandacht aan hem besteedt. Plaats ook ff een berichtje op www.hondenforum.nl . Daar kunnen ze je waarschijnlijk verder helpen.

Zazoo
Berichten: 3341
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: de bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 20:50

PS Ga niet tegen hem schreeuwen of hem in zijn nekvel pakken, want op het moment denkt hij dat hij de baas is en zou het op een gevecht kunnen uitlopen.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 20:57

als je bang bent voor je hond. kan je hem beter wegdoen. dan komt het toch niet goed. zeker als er gevaarlijke situaties ontstaan kan je beter zorgen dat je op tijd een goed baasje voor hem vindt.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Zazoo
Berichten: 3341
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: de bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:17

tuurlijk als ie een paar keer gromt moet ie meteen weg. als de rangorde weer duidelijk is zijn de problemen over.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:22

Je hebt dat dier toch voor je plezier? En zo is het niet leuk meer volgens mij! Als je er geen lol meer in hebt is voor het jullie allebei beter als hij een ander baasje krijgt dat beter met dit soort dominante gedragingen om kan gaan, de hond zal dan ook gelukkiger worden omdat hij duidelijkheid heeft over wie de baas is.

Nulla tenaci invia est via

Zazoo
Berichten: 3341
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: de bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:28

dat kan ie nog krijgen maar als jij er net zo over denkt als die mensen hier is hij beter af bij iemand anders die er wel tijd in wil steken

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:29

Ik zou um als ie nog een keer naar iemand gromt een zacht tikie op z'n muil geven en naar z'n mand sturen.
Maar als ie echt een beetje gaat bijten zou ik een een (best) harde klap op zijn muil geven, en naar z'n mand (bench, wat je ook heb) sturen, en als tie dan weer gewoon doet belonen met een kluifie of iets anders.
Maar ja als je heb echt weg wil doen, denk dat eerst goed na want ik denk dat je um dan best gaat missen Lachen .

Zazoo
Berichten: 3341
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: de bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:30

ik bedoel: je kan de rangorde weer goed krijgen

Zazoo
Berichten: 3341
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: de bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:33

ik weet niet hoe erg het al is, maar als de hond echt dnekt dat hij de baas is zal hij het niet accepteren als een ranglagere (zoals hij je dan ziet) hem wil corrigeren

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:39

Pfoeh...ik heb nou niet echt verstand van honden (weet alleen dat ik ze heel leuk vind Haha! ), maar kan je niet met hem op cursus ofzo??? Dan heb je misschien begeleiding van iemand die er meer verstand van heeft en wie weet komt het dan wel helemaal goed. Ik zou je dierenarts eens om advies vragen als ik jou was, hij of zij weet wellicht wel iemand die je met dit probleem kan helpen. Succes!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:56

Je schrijft dat je de hond van af zijn 7e hebt. Wat weet je van zijn verleden? Misschien istie wel mishandeld als pupje?

Wij hebben een soortgelijk probleem gehad met onze reu van 6 jaar. Deze is behoorlijk fout aangepakt in zijn puptijd en wij hadden daar de gevolgen van, hij beet, gromde en terroriseerde de boel!
Nu hebben wij een dochter van 2,5 (ik weet niet hoe oud je zusje is), maar onze dochter gaat voor alles.
Ik heb alles gebeld, asiels, dierenpsychologen, fokkers etc etc en het probleem voorgelegd.
Trainen c.q cursus is niet meer haalbaar, gezien zijn leeftijd (dit gaat in jouw geval dus ook op), deze kronkel krijg je er van zijn lang zal ie leven niet meer uit!
Na veel overleg met alle instanties hierboven en met de rasvereniging hebben we de hond (helaas, want hij was ook vaak wel lief) in laten slapen.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 22:05

Hoi Martenique, tja das een lastig probleem. Ik denk dat, wanneer je met je hond door wilt gaan, je op zoek moet naar proffesionele hulp.
Ik ben het niet eens met buitenzorg dat je gezien de leeftijd van je hond niets meer kunt. Ik heb honden zat ik de gedragsbegeleiding gehad die deze leeftijd hadden of zelfs ouder waren, waar absoluut nog wat mee te doen was. Het ligt eraan waardoor de hond gromt. Dit kan zoveel oorzaken hebben en 1 daarvan is dominatie. Maar hij kan het ook doen uit angst of uit pijn of alleen maar uit onzekerheid. Het is zaak dat uit te zoeken (met proffesionele hulp) en de problemen dan aan te pakken. In het ergste geval is er niets aan te doen en zul je je hond in moeten laten slapen.
Door heel nederland zijn proffesionele gedragsbegeleiders te vinden, dus er is altijd wel hulp in de buurt. Succes!

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 02:00

ff een tip om te laten zien dat jij de baas bent. Ga altijd eerst eten voordat je hem te eten geeft. Dan ziet ie dat hij/zij van jou afhankelijk is en dat jij eerst aan de beurt bent omdat je hoger in 'rangorde' bent. Als je dat gewoon blijft doen zal die misschien ook wel snappen dat ie niet mag grommen of eventueel bijten. Mocht het zover komen dat ie uithaalt probeer hem/haar dan zo rustig mogelijk op te sluiten zodat ie niet nog meer schade aanricht, ga een tetanusspuit halen en laat iemand naar de hond kijken.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 09:52

Monnik schreef:
....wanneer je met je hond door wilt gaan, je op zoek moet naar proffesionele hulp......
Ik ben het niet eens met buitenzorg dat je gezien de leeftijd van je hond niets meer kunt......... In het ergste geval is er niets aan te doen en zul je je hond in moeten laten slapen.


In dat geval ben ik niet duidelijk genoeg geweest denk ik, want in feite zeg jij wat wij gedaan hebben....Onze hond was -zoals er ook staat- na proffesionele hulp- niet meer om- of bij te scholen en hebben we hem dus op advies van de proffesionele begeleiding in laten slapen!
Maar dat een oudere hond die uit angst gromt of bijt niet meer goed te krijgen is is een uitspraak van idd een gedragstherapeut!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 11:04

ik denk dat als het te gevaarlijk wordt,als hij dus verder gaat dan grommen en jij hem niet meer de baas kan zijn,je hem beter weg kan doen.Natuurlijk is dat jammer,maar het is een onnodig risico.en als hij dan ook naar niemand luisterd.Honden proberen altijd hoger te komen.Die van ons ook,maar wij zijn daar heel streng in.Hij dondert en kliert en soms wordt ie te lomp,maar gemeen doet ie niet.En bij kleine kinderen is ie superlief.Maar het kan ook aan het ras liggen.Misschien kun je zelf het nog een beetje proberen op te lossen door steeds als hij gromt,hem een mep te verkopen met een krant.Maar ook iig hulp zoeken

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 11:13

Zazoo schreef:
tuurlijk als ie een paar keer gromt moet ie meteen weg. als de rangorde weer duidelijk is zijn de problemen over.


Zoals al eerder gezegd hier ook over paarden. De meeste mensen hebben een dier voor un plezier en als het niet meer leuk is gaat ie er uit. Daarom zitten de asiels zo vol en daarom staan er zoveel paarden te koop. De meeste hebben dan ook niet van verantwoordelijkheid gehoord, helaas. Gelukkig kan ik mezelf in de spiegel aankijken en weten dat ik NOOIT een van mijn dieren weg zou doen om dat het niet meer leuk is. Ik heb voor ze gekoezen en dus blijven ze. Ook als ik er geld en energie en tijd in moet steken om problemen op te lossen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 13:00

Een tip: als een hond gaat grommen omdat hij denk de baas over je te zijn, kijk hem dan heel diep in de ogen en WACHT met wegkijken tot hij zijn blik afwendt. Degene die de blik het eerste afwendt toont daarmee aan dat hij onderdaniger is, dus niet wegkijken! Niet schreeuwen, niet slaan, alleen kijken.

Hier moet je inzoverre mee uitkijken dat als je een echt bazige hond hebt, hij je wel eens kon aanvallen.

Ook bij honden die grommen uit angst kun je daarmee wel eens een tegengestelde actie uitlokken, dus dat hij gaat bijten. En angstbijters kun je bijna niet helpen...

Voor de rest: mag je aan zijn etensbak zitten? Als hij aan het eten is, mag je zijn eten weghalen? Bewaakt hij zijn legen voerbak? Allemaal uitingen van dominantie, en daar moet je mee beginnen.

Voor de rest zou ik inderdaad beginnen met cursus, neem contact op met Martin Gaus of aanverwandte hondentrainers, en doe hem vanwege een of twee akkefietjes niet meteen weg.
Nog een kleine vraag, om wat voor hond gaat het hier?

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 13:05

eerst nog een tijdje houden!
het kan namenlijk zijn dat ie vroeger mishandeld is!
is bij onze hond ook zo geweest!
hij beet jasen kapot en zo maar nu is ie echt de grootste schat op de hele wereld!
hij word soms nog welles helemaal gek op bepaalde plaatsen maar dan pak ik hem en begin ik eerst rustig tegen hem te praten!
echt je moet eerst zien of je hem tot bedaren krijgt!
wij zouden onze hond eerst niet nemen omdat ie er zo slecht uitzag maar we vonden het zielig omdat ie in een dicht kistje was gepropt echt gepropt hij was blij dat wij kwamen en toen hebben we hem meegenomen en echt wij willen hem NOOIT meer kwijt!
dus kijk eerst of ie nog veraanderd!als dat niet het geval is dan maar weer eens kijken!
marije

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 13:07

Damn... eerst MAG een hond onder geen voorwaarde weg als deze een kat gekilled heeft, en nu MOET een hond weg omdat er wat probleempjes zijn?! Wat bezield jullie? Volgensmij zijn jullie er zelf nog niet zo goed uit wat je nou wel en niet vind en loop je lekker met de meeste reacties mee. BAH KINDJES Misselijk
(diegene weten vast wel tegen wie ik het heb)


Als het echt niet meer gaat kun je niet veel anders natuurlijk, maar ik zou net als zazoo zei eerst proberen of het niet ff uittesten is. Een hond overhaast weg doen is ook niet de beste oplossing...
Succes ermee!!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

moet het effe kwijt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 14:03

Jongens jongens....iedereen heeft het er over dat de hond van Martenique gromt omdat hij de baas is. Dat weet je helemaal niet!!!! Dus al die tips om te zorgen dat ze de baas kan worden zijn leuk bedacht, maar kunnen ook een averechts effect hebben! Ik word er zoals gewoonlijk weer eens behoorlijk moe van dat iedereen weet hoe hij/zij een probleemhond aan moet pakken. Is het wel eens in jullie opgekomen dat het geven van verkeerde adviezen ook heel gevaarlijk kan zijn...... Zoals Cassidy al schrijft kan het diep in de ogen kijken van een hond verschillende reakties oproepen, ligt eraan wat voor hond je voor je hebt. De hoeveelheid keren dat ik een hond in de gedragsbegeleiding krijg en de baas mij al verteld waar de problemen vandaan komen zijn ongeveer 100%, de hoeveelheid keren dat de baas inderdaad gelijk heeft is ongeveer 2%.
Martenique zoek a.u.b. proffesionel hulp en weet wel dat wanneer je je hond in een asiel stopt je een ander hiermee opzadelt en of dat wel zo reeël is..... Uiteindelijk heeft een ander jou hier ook mee opgezadeld, want bij een hond van 7 waarvan je pas een jaar de eigenaar bent, ben je in ieder geval niet de eerste eigenaar. Arme hond, wat zal hij allemaal al wel niet meegemaakt hebben....... Wanneer er niets aan te doen is, is het misschien beter voor de hond om hem in te laten slapen dan hem weer te herplaatsen.

Buitenzorg klopt, een verwarring, begreep je anders. Ben het niet eens met de stelling van de gedragsbegeleider in kwestie dat een oudere hond die uit angst gromt of bijt niet meer te helpen is, ook dat ligt weer aan de situatie en zal per hond verschillend zijn. Maar het is wel mijn mening en vaak ook mijn advies om niet eindeloos door te blijven gaan met een hond, wanneer dit gevaar voor de omgeving oplevert.

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

moet het effe kwijt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 01:28

Monnik schreef:
Ben het niet eens met de stelling van de gedragsbegeleider in kwestie dat een oudere hond die uit angst gromt of bijt niet meer te helpen is, ook dat ligt weer aan de situatie en zal per hond verschillend zijn.


Daar heb je zeker gelijk in. Bij onze hond bleek ook nog eens dat zowel in zijn moeder-, als in zijn vaderlijn een dekreu voorkomt die in het verleden voor heel veel problemen heeft gezorgd qua gedrag bij de reu-puppies.

Dit ter aanvulling, is verder eigenlijk off-topic.

Martinque, ik raad je aan eerst voor jezelf te bepalen wat je wil, wil je de hond houden? Ja? Ga dan idd proffessionele hulp zoeken! En bepaal samen met deze de oplossing en aanpak.

Wat Monnik al zegt, goedbedoelde adviezen kunnen verkeerd uitpakken!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-01 09:34

toen vorig jaar op mijn verjaardag(april) heb ik snowy gekeregen een 7 jarige west highland white terrier. hij was van een collega van mijn vader die had hem al van puppy af aan maar moest weg met de reden: hij vroeg te veel aandacht.

we gingen kijken en uitlaten ging goed(hij heeft vroeger veel cursussen gehad kan dus ook gewoon los lopen etc.)

toen hij bij ons(mijn vader zusje 13 en ik 14) woonde, luisterde hij niet of nauwlijks naar mijn zusje. maar dat werd steeds beter.

mijn vader kreeg een vriendin en daar luisterde die ook niet naar.

nu komen mijn zusjes 7 en 9 ook bij ons wonen(wonen nu bij mijn moeder) hij luistert dus ook nauwlijks naar mijn zusjes.

nu was ik dus een keer alleen thuis zat beneden te bokken. hond zat een beetje ruig met de andere hond te spelen. dus ik stuur hem in zijn mand maar hij gaat tegenover me staan en gaat heel hard grommen en ontbloot zijn tanden. toen ben ik dus maar weer verder gaan met bokken want op dat moment was ik bang. ik durfde niet te straffen omdatr ik bang was dat hij me zou grijpen. ik heb dat dus tyoen tegen me vader gezegd.

nog geen maand later doet hij precies het zelfde bij de vriiendin van mijn vader ook grommen en tanden ontbloten.

toen zaterdag ochtend zaten mij zusjes(7 en 9) bij zijn mand hem te aaien en toen deed hij weer het zelfde dus toen had me vader hem gestrafd.

die middag was ik op stal met de staleigenareesse aan het praten (ze was laatst door hun jack russel aangevallen ineens hij had haar armen benen en rug gepakt) en toen had ik het dus over dit alles met snowy en toen zei zij wat vind je vader hiervan?

nou toen heb ik dus de hele middag er overnagedacht en heb ook tegen me vader gezegd wat ik nou dacht of hij niet misschien weg moest. gaf hij het antwoord als jij dat denkt dan doen we het(vond ik nie zo leuk)

toen die avond heb ik het op bokt gezet en nu ja....


maar ik voel me nu heel poedersuiker tegen over die hond. maar als hij iemand goed bijt vergeef ik het me ook nie.

maar als hij weggaat gaat hij weer terug naar zijn oude baas.

en de hondne krijgen a+tijd om 5 uur eten en wij eten om 17.15/17.30 mar die etensbak weg pakken dat kan allemaal wel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, Andreeaa, AnnetteFlame, Anoukjuuuhh, Daphne1402, DieL_Zor, ellen05, janneke_S, Jossie, Nientsje, TessaxQuincy, Tine1987, Varekaj, xPabloBokt, YandexBot en 73 bezoekers