Geurkaarsen en luchtverfrissers schadelijk !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjimmy

Geurkaarsen en luchtverfrissers schadelijk !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 10:26

Citaat:
Consumentenbond wil wetgeving voor luchtverfrissers

Uitgegeven: 23 november 2004 09:01

DEN HAAG - Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) moet zo snel mogelijk de wetgeving rondom luchtverfrissers aanpassen. Dat heeft de Consumentenbond dinsdag gezegd.

Uit onderzoek van de koepelorganisatie van consumentenbonden in Europa is gebleken dat luchtverfrissers vaak hoge concentraties kankerverwekkende stoffen bevatten. Door mazen in de huidige wetgeving hoeven fabrikanten de samenstelling van hun producten niet aan te passen en zijn ze niet strafbaar, aldus een woordvoerster van de Consumentenbond.

Ik hoorde dit vanmorgen op de radio.
Dit verbaast me nu eens echt he_le_maal niet.
Van al die 'chemische' luchtjes krijg ik altijd hoofdpijn. Nu blijkt ook wel niet voor niets.
De concentraties die aangetroffen zijn zijn ook best hoog.
In sommige kaarsen zat meer benzeen dan bij een drukke auto snelweg. Verder was er styreen en nog een aantal niet zo fijne stofjes aangetroffen.
Lekker gezond.

Ik heb 1 zo'n kaarsje in huis (niet gebrand) en een aantal luchtverfrissers (op de wc Schijnheilig ) Bij mij gaan die echt de deur uit.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:33

Goh blijft er nog iets over wat wél kan?
jeetje mina overal zit wel een kankerverwekkende stof in lijkt het wel.

Bij mij gaan ze de deur ook niet uit...

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:54

Ja ik hoorde het ook net op de radio inderdaad. Maar ja volgens mij weten wij niet half van wat we allemaal inademenen hoe slecht dat is.

Misschien komt er wel elke keer als ik op mijn toetsenbord tik een schadelijke stof vrij... Knipoog

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:56

Ja wie weet Chickey Haha!

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 10:56

De achtergrondconcentraties zijn vrij bekend chickey (heb ik met mijn werk mee te maken) Knipoog Maar vroeger als het stonk zette je het raam open, nu zetten mensen zo'n ding in huis. Vaak is dat alleen maar symtoon bestrijding. Die nog slecht blijkt te zijn ook.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:58

Jaren terug heb ik gewerkt bij een producent van luchtverfrissers.
Van de mensen die daar op de ontwikkelafdeling werkte kreeg ik al te horen dat je die dingen nooit in huis moest zetten als je kleine kinderen of huisdieren had en dat ze ze zelf ook nooit in huis zouden zetten.
Ik wist dus al wel dat ze absoluut niet onschuldig waren en heb ze dus ook nooit in huis. Ik krijg er ook hoofdpijn van en vind ze vreselijk stinken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:01

Luchtverfrissers gebruik ik niet, maar een lekker kaneelkaarsje of wierook vind ik heerlijk, vooral rond de kerstdagen..
Dat dat schadelijk is zeg... Scheve mond

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:03

Als je vogels hebt, wordt het ten strengste afgeraden (door vogelkenners) om ze in huis te hebben omdat hun luchtwegen veel gevoeliger zijn dan de onze. Troep dus! Ik heb er alleen eentje op de wc en verder nergens. Ik denk dat ik op zoek ga naar een natuurlijkere geur.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:19

Ja misschien zouden van die kruidenwinkels wel zo iets hebben. Of de tuinwinkel. Je moet denk ik meer in van die natuurwinkels (ik noem het altijd beetje zweverige winkels Haha!) zoeken...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:21

Maar daar verkopen ze ook wierook en daarvan vertellen ze ook dat het schadelijk is..???

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:33

je hebt wierook en je hebt wierook, die uit de natuurwinkels meuren lang niet zo erg als degene uit een andere winkel en mijn vriend krijgt er ook geen hoofdpijn van.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:19

Snert, ik verbrand tegenwoordig geurkaarsjes bij de vleet, daar ik studeer in het kamertje waar onze 'smelly cat' woont Boos!

Nou ja, liever ten onder aan een lekker geurtje, dan constant de chronische oorontsteking van onze bejaarde kat te moeten ruiken.. Knipoog

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:45

Wij hebben enkel een luchtverfrisser in de WC maar overdrijven is ook een kunst vind ik. Net alsof mensen elke dag en uren aan een stuk zo'n kaarsen branden. Scheve mond Vis is ook niet zo gezond als ze laten uitschijnen.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 13:49

Dat over de vis dat klopt.
Als de vis in schoon water heeft gezwommen is het wel gezond.
Maar wat denk je waar de meeste vis vandaan komt. Uit de smerige noordzee en in vis hopen de zware metalen lekker op hoor..........
maar ach ik lus toch geen vis Knipoog

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:09

ik hoorde het vannochtend ook van mijn ma en slaakte een zucht Haha!
Voorm ij was het oud nieuws want na een studie aan de Silverlinde hoor je wel meer. In America is dit al veel langer gelden onderzocht en Nederland moet het nu ook zonodig eens ontdekken. Ik heb wel de ideale luchtverfrisser gevonden voor de plee die ook eens niet stinkt (zoal die chemische). Neem een pompje waar je mee kunt sproeien, doe daar wat water in en een paar druppeltjes etherische olie naar keuze. Goedkoop en lekker ook, gaat veel langer mee dan die pleespray uit de winkel.
Maar met dit soort dingen vind ik net zoals met alle:gebruik met mate.
Ware zooi zoals aspartaam, fluor en witte suiker daar mag niets over gezegd worden en wordt lekker gepromoot en nu moet zonodig iedereen zijn kaarsjes weg gaan gooien. De media moet eens niet selectief wakker worden maar allebei de ogen open gaan doen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:22

Oeppss.... ik gebruik altijd van die "smoke-away" dingen die je in het stopcontact moet doen. ....mmmmm, eerst maar eens achter dat onderzoek aan gaan of het echt allemaal zo erg is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:34

Of het kankerverwekkend is weet ik niet, daar lig ik ook niet echt wakker van. Maar dat het niet gezond is weet ik wel, ze zeggen niet voor niets dat je het niet bij kleine kinderen en huisdieren moet gebruiken.
En ik word er niet voor niets onpasselijk van.
Ik snap toch al niet wat al die mensen aan die onnatuurlijke geurtjes vinden. Een raam openzetten is inderdaad een veel beter idee.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:05

Nou lekker dan weer........... gelukkig heb ik altijd maar weinig van dat soort dingen in huis maar mijn ex-schoonmoeder die zweerde bij dat soort luchtjes en dingetjes. Het hele huis stond er altijd mee vol inclusief dat er ook altijd wel wierook gebrand werd! Dat schijnt ook niet helemaal geweldig voor ons lichaam te zijn toch?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:26

Als het echt zo verschrikkelijk slecht was geweest, dan lag ik nu dood in de plee.

Geurkaarsje, potpourie, spuitbussen enz enz.

Ik ga er niet wakker van liggen, ik heb er geen last van. Als ik bij al dit soort onderzoekjes dingen uit mijn huis moet gaan doen, dan zit ik eerdaags op een teakhoutensinasappelkistje want de rest is schadelijk voor me.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:28

Sorane schreef:
Als het echt zo verschrikkelijk slecht was geweest, dan lag ik nu dood in de plee.

Oh, maar dan is roken dus ook niet zo verschrikkelijk slecht want ik lig ook nog niet dood in de plee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:30

ThePast03 schreef:
Oh, maar dan is roken dus ook niet zo verschrikkelijk slecht want ik lig ook nog niet dood in de plee

Hmm mijn overgroot opa is toch bijna 100 geworden met 2 pakjes zware shag op een dag en dat vanaf zijn 15e. En hij is gestorven door ouderdom.

Ik denk dat als je er aanleg voor hebt dat je sneller kans op iets hebt. Maar iets gebruiken wil niet zeggen dat je er dood aan gaat.

Dus ik snuffel gewoon weer even verder aan mijn geurbende in de plee Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:31

Van geur kaarsen en andere luchtverfrissers krijg ik ook hoofdpijn

Maar van wierook niet (mother finest)
dus die laatste blijf ik lekker branden
want dood gaan doen we toch wel Tong uitsteken

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:32

Voor huisdieren is het ook erg slecht (ook de etherische oliën) en die kiezen er niet voor om een lekker geurtje in huis te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:33

Craignethan schreef:
Voor huisdieren is het ook erg slecht (ook de etherische oliën) en die kiezen er niet voor om een lekker geurtje in huis te hebben.

Maar dan zou je ook geen parfum op mogen spuiten want je huisdier vraagt daar niet om.

Ook die gaan er niet meteen aan onder door.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:38

Nee, niet meteen Scheve mond