Hoe gaat het dobbelstenenspel met Sinterklaas?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Galupy

Hoe gaat het dobbelstenenspel met Sinterklaas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 11:46

Ik heb veel gehoord over een een of ander dobbelstenenspel wat je met sinterklaas speelt.
Het gaat ongeveer als volgt, iedereen heeft een aantal kleine cadeautjes en dan wordt er gegooid met dobbelstenen en vervolgens moet je de cadeautjes dan ruilen of weggeven enz.

kan iemand mij precies uitleggen hoe dit spel moet???
wij willen het graag gaan doen op 5 december Lachen

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 15:07

Niemand kent het..........??? Scheve mond

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:10

Wij hebben dat ooit met een groep meiden op stal gedaan. Je koopt allemaal neutrale kadootjes allemaal van ongeveer gelijke waarde.

De kadootjes leg je bij elkaar op een grote hoop. Wij hadden een hele grote dobbelsteen van schuimrubber. Ieder gooit om de beurt met de dobbelsteen en degene die 6 gooit mag een pakje pakken en openmaken.

Zo ga je door tot alle pakjes geopend zijn. Vervolgens zet je een eierwekkertje op bijvoorbeeld 10 of 15 minuten en ga je weer met de dobbelsteen gooien. Degene die nu 6 gooit mag bij een ander een kadootje pikken. Als er mensen zijn die veel meer kadootjes hebben dan een ander, moet diegene bij het gooien van een 6 een kadootje afgeven aan iemand die minder of geen kadootjes heeft.

Zo hebben wij het gedaan, vond het toendertijd erg leuk!! Veel plezier.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:36

Wij deden het iets anders...

Ook een stapel neutrale kadootjes van niet te veel waarde.

Als je een 6 gooit mag je een kadootje pakken, maar nog niet uitpakken, en pas als je nog een keer 6 gooit, mag je kiezen tussen NOG een kadootje pakken OF je eerste kadootje uitpakken.

Wat ook mag is als je 6 gooit, niet een kadootje van de stapel pakken, maar een ongeopend kadootje van iemand "afpakken". Dus voordat diegene het uit heeft kunnen pakken is hij het misschien al weer kwijt...

Wat het lollige daarvan was, is dat sommige kadootjes onbedoeld heel populair kunnen worden, en constant van elkaar afgepakt kunnen worden, zonder dat iemand weet wat erin zit! Dat kan erg leuke situaties opleveren (als het eenmaal uitgepakt is, en een heel lu llig ding blijkt te zijn waar iedereen om "gevochten" heeft...)

*edit* oja, als je het eenmaal uitgepakt hebt mag je het houden...

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:41

Wij hadden ook nog een stapel kaartjes, met "opdrachten".
Eerst mag iemand bij het gooien van een 6 een kadootje van de stapel pakken. Als de stapel verdeeld is, dan mag je de pakjes die je hebt uitpakken.
Dan komen de kaartjes in het spel, bij het gooien van een 6 mag je een kaartje pakken. Waar dan opstaat wat je moet doen.
Bijv. pak een pakje bij je linkerbuurman/vrouw. Of iedereen schuift 1 of meerdere plaatsen op, maar laat de pakjes liggen.
Ook zitten er kaartjes bij waar opstaat dat je 1 pakje bij jezelf of bij iemand anders weg mag pakken en houden mag.
Of ruil jouw pakjes met dat van een ander of 1 pakje.
Na een tijdje spelen zetten we ook een kookwekker, op 10 min. of een kwartiertje, als die afgaat is het spel afgelopen en mag je de kadootjes die je op dat moment hebt houden.
Er zijn nog veel meer opdrachten, maar die kun jezelf ook wel verzinnen.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:46

O ja, een bepaald familielid had de kaartjes geschreven. Die had er 1 tussen gestopt met: pak een kadootje bij iemand anders en geef het aan .... (haar man). Hilarisch.
En er was een vrijgezelle man die met een potje nagellak bleef zitten.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:16

Wij hebben dat vorig jaar gedaan en dan gingen we eerst een stuk of 15 cadeautjes kopen en ingepakt en nummers op gezet! En dan gingen we dobbelen met 2 dobbelstenen en als je 13 had dan mocht je cadeautje 13 pakken en bij je neer leggen! En dan na 20 minuten moest je proberen 6 te gooien en dan kon je cadeautjes bij andere afpakken! En daarna weer na 20 minuten waren de cadeau's die voor je lagen voor jou en mocht je ze uitpakken! Haha!

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 11:23

dressagelady schreef:
En dan gingen we dobbelen met 2 dobbelstenen en als je 13 had dan mocht je cadeautje 13 pakken en bij je neer leggen!

grappig is mij nog nooit gelukt 13 gooien met 2 dobbelstenen Haha!

Lijkt me wel een super leuk spel zeg, alleen ik merk dat er veel varianten op zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:56

Ha, ik wilde hier net een topic over openen, maar er is er al eentje. Haha!

Mijn zusje en ik hebben net vanavond besloten dat we dit met kerst gaan doen (niet met sinterklaas, dat vieren we nooit, we doen altijd cadeautjes met kerst). Mijn andere zusje en haar vriendje zijn er dit jaar niet bij, die zitten ver weg in het buitenland, dus we zijn maar met zijn zessen. En we wilden eens wat anders dan ieder jaar 'lootjes trekken met een gedicht', maar we kennen dus allebei de regels niet. Ik heb het wel twee keer eerder gespeeld, maar dat is alweer zo lang geleden...

Wel weet ik dat ieder getal toen stond voor een bepaalde opdracht. Iets als 2 = een cadeautje doorschuiven naar je rechter buurman, 4 = een cadeautje terugleggen op de stapel etc.

Ben wel benieuwd hoe iedereen het speelt, voor zover ik weet zijn er verschillende varianten. Dan maken we daar wel een combinatie van. Haha!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:59

Bij ons:
hele grote groep, cadoos in het midden.
Dan moest je dobbelen.. je zat dus tegenover elkaar, en als er 1 van die 2 een 6 had dan Moest je ene opdracht uitvoeren, de winnaar mocht dan een cado uitkiezen Haha! was erugg leuk!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:02

Wij deden het op school vorig jaar.
Iedereen koopt 2 kleine kado'tjes. Kado'tjes op een hoop. Dan om de beurt met de dobbelsteen gooien.

1=kado pakken
2=iedereen een plaats naar links schuiven (kado'tjes die al bij iemand liggen blijven wel liggen, zo zit je ineens bij een ander kado'tje of zonder kado)
3= iedereen plaats naar rechts (zelfde als hierboven)
4= opdracht die op een kaartje staat
5= kado'tje (als je die hebt) aan iemand anders geven
6= weet ik niet meer, dus verzin iets leuks.

Het maakt natuurlijk niet uit wat je bij welk getal doet.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:02

Wij doen dit ook al de laatste 5 jaar met sinterklaas !
Het gevolg is dat er zelfs vrienden uit het buitenland komen om met ons sinterklaas te vieren. Wij doen er meestal ook iets schunnigs tussen, een tanga slipje ofzo.

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 03:57

Wij spelen het ook al een aantal jaar op deze manier... Maar wij doen twee kadootjes van ongeveer 5 euro per stuk... en iets verschrikkelijks uit je huis.. Dit ook inpakken.

1= iedereen zijn kadootjes naar links doorgeven
2= een kadootje bij iemand uitzoeken
3= al je kadootjes ruilen met iemand
4= een kadootje weggeven aan iemand anders
5= iemand anders zijn kadootjes om laten ruilen met iemand anders....
6= verzin nog maar zoiets....

De wekker zette wij zeker op ander half uur. je heb dan eerst de lol van het 6 gooien... Kun je ook een aardige tijd mee bezig zijn.. en daarna nog de tijd om het spel te spelen.... zorg dat je niet afspreek hoe laat het stopt... maar ongeveer een tijd neemt... De laatste minuten zijn dan het spannends... iedereen weet ongeveer wanneer de tijd om is maar niemand precies wanneer....