Ik moet met t vliegtuig mee HELP!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 14:16

thanks! Slapen zal mischien geen probeelm zijn aangezien we om half 4 (snachts) vertrekken Dromen

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 14:31

Ik heb ook al een paar keer gevlogen en vind't beslist niet eng. In het vervelendste geval hobbelt 't soms even, maar dat komt omdat de lucht, net als water, een beetje golft. Het vliegtuig golft daar, net als een boot op water, op mee.
Ik vind het zelf altijd leuk om de route een beetje bij te houden en van daaruit steden te herkennen. Zo heb ik Budapest (+Donau) bij nacht van bovenaf gezien en op een terugweg gingen we een keer over de Philipsdam Verward bij Tholen (Zet ons hier maar af, dan komen we ook wel thuis Clown )

Dreamer_S
Berichten: 3603
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:53

Ik vind het ook een beetje eng,al is hety niet zo dat ik écht niet durf ofzo.. meestal kijk ik met opstijgen wel naar buiten en de rest vd tijd koop ik zo een koptelefoon en ga ik muziek luisteren of zo een film kijken.. en bij het raam zitten (ja het klinkt raar misschien) helpt ook. als ik niet bij het raam zit hoor ik opeens elk 'raar' geluidje en voel ik elke trilling..als je bij het raam zit en je kijkt naar buiten zie je dat je nog veilig in de lucht bent... wat ook helpt.. dat zei iemand ooit eens tegen me,is als je zo een angstaanval krijgt naar de stewardessen kijken,die zijn gewoon rustig dus is er niets aan de hand.. nou,succes ermee..

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:35

Menno"]
1. De grondstewardess van Transavia raadde het zelfs aan om naast de nooduitgang te gaan zitten. We hadden nadrukkelijk gezegd dat Tyrza veel last heeft van vliegangst. We hebben op een hoop plekken gezeten in een vliegtuig, maar deze plek naast de nooduitgang heeft Tyrza heel goed geholpen ?
[/quote]

Mmmm, geen goede zaak dat ze het aan jullie aanraadde. Als je een purser aan boord hebt die op haar strepen staat kan ze jullie verwijderen van de nooduitgang omdat iemand die echte vliegangst heeft over het algemeen niet in staat is een nooduitgang te openen laat staan anderen te helpen (erger zelfs vaak anderen bellemerd om door de uitgang te kunnen stappen in case of een evacuatie) In onze opleiding word er altijd nadrukkelijk op gewezen dat er vanwege vliegveiligheid geen mensen met een handicap, vliegangst valt hier ook onder, oude mensen en mensen jonger dan 12 jaar bij een nooduitgang mogen plaatsnemen dit i.v.m. evacuatie waarin deze mensen over het algemeen niet in staat zijn een deur te openen.

Vaak weet het grondpersoneel niet genoeg af van deze regels en vaak word er ook vanaf geweken omdat mensen aan de check-in veelal doorzeuren om toch deze plaats te bemachtigen (niet banketstaaf bedoelt naar jullie toe, maar heb zelf ook achter de check-in gewerkt en ik weet maar al te goed hoe het daar werkt Knipoog ) Dit heeft ook vaak tot gevolg dat het cabinepersoneel aan boord met de handen in het haar zit. Ga maar eens mensen verschuiven die eindelijk hun felbegeerde plekje bij de nooduitgang hebben gekregen terwijl wij vanuit vliegveiligheid overweging eigenlijk liever niet hebben dat zo iemand daar zit!

[quote="Menno"]
3. Tyrza zal hoe mooi het uitzicht ook is NOOIT naar buiten durven kijken. (hoogtevrees / claustrofobie ))
[/quote]
Dat snap ik volledig maar vaak wil het mensen uiteindelijk wel helpen om eens naar het mooie uitzicht te kijken aangezien je namelijk dan geen besef meer hebt van de hoogte. Dit komt misschien ooit nog wel een keer en ik weet zeker dat als Tyrza dan kijkt dat ze het geweldig vind

[quote="Menno"]
De overige punten zal je best gelijk in hebben. Ik / we hebben altijd de pech om nooit voorin te mogen zitten... Scheve mond (alhoewel ik het vreemd vind dat het in het midden kouder zou zijn dan elders in vliegtuig Lachen )?
[/quote]

Voorin word vaak "gereserveerd" voor mensen met een handicap of lange benen, je kan namelijk al bij het reisbereau kenbaar maken dat je graag een frontseat wilt hebben. Of je die krijgt is een tweede maar aangeven kan altijd. Verder is het bij de nooduitgang en in de front en aft-pantry (de keukens in de voorkant en achterkan Tong uitsteken ) vaak wat kouder dan in de rest van het toestel want daar zitten de deuren die minder geisolleerd zijn tegen de kou dan de rest van het vliegtuig. (zit altijd te vernikkelen in de achterkeuken tijdens het stijgen en dalen Boos! )

Overigens word een vliegtuig per compartiment verwarm, dat betekend in de boeing 737-700 in 2 delen en in een Boeing 737-800 in 3 delen.

[quote="Menno"]
Wat ook erg fijn is dat de stewards/essen regelmatig even een kijkje komen nemen en vragen hoe het gaat Lachen?
[/quote]

Wij zijn aan boord voor de vliegveiligheid daarnaast voor de service en daar hoort dan dus ook bij dat je het mensen naar de zin wilt maken die zich niet op hun gemak voelen Als je dat niet kan als cabinepersoneel ben je niet geschikt voor dit beroep!

[quote="Menno"]
Het is voor een buitenstaander (dus ook het personeel in het vliegtuig) erg makkelijk praten over vliegangst. Ik merk het bij mijzelf ook. Zodra ik een vliegtuig instap en ga zitten val ik haast al in slaap zo ontspannen dat ik ben.)? Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand hier bang voor is. Veel mensen denken te weten hoe het is, maar vliegangst komt niet uit een boekje, dat zit tussen je oren Knipoog?
[/quote]

Mwah dat ben ik niet met je eens. Wij worden als personeel heel goed ingelicht over diverse soorten angsten en weten heel goed wat zelfs de effecten kunnen zijn en wat voor gevolgen daaruit kunnen voortvloeien en welke acties wij dan moeten nemen. Dagelijks maken wij mensen met vliegangst mee en het is onze taak om daar goed mee om te gaan. Wel komt het misschien af en toe zo over dat we er wel erg "luchig" over doen, dit heeft een psychologisch doel. Verder valt het mij juist vaak op dat medepassagiers het onjuist aanpakken, overmate bezorgd, flauwe grapjes maken verkeerde tips geven met tot gevolg dat de mensen met vliegangst er niet minder bang van worden!

Overigens is het in slaap vallen van jou heel logisch, jij bent minder gespannen dus geef je je over aan de druk in de cabine en doordat er minder zuurstof in de cabine is (alsof de lucht ijl is zoals in de bergen) word je daar dus slaperig van. Iemand met vliegangst heeft teveel adrenaline is zijn bloed en blijft daardoor dus ook vaker wakker.

[quote="Menno schreef:
Wel overwegen we om een cursus te doen bij Valk, hier hebben we goede verhalen over gehoord. Napoleon, heb jij ervaringen gehoord over deze cursus?


Ja absoluut een aanrader OK dan! Wij hebben geregeld mensen die deze cursus volgen, er worden via stichting Valk speciale vluchten georganisseerd met o.a. Transavia toestellen. Absoluut doen als je meer van de wereld wilt zien en daarbij toch een vliegreis moet maken. 9 van de 10 ex-cursisten komen bij ons vaak aan boord en vertellen dan trots dat ze eindelijk echt durven te vliegen

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:38

Debo schreef:
Volgens mij gaan we met transavia Haha! heb sherk 2 al gezien maar hij is leuk Haha! ben jin ook in dat vliegtuig te vinden toevallig?? Tong uitsteken


Heb dan vrij maar kan, als je het vluchtnummer en je vertrek tijd weet en het aan mij doorgeeft, wel voor je kijken of ik iets kan regelen Knipoog Kan niets beloven maar wel altijd iets proberen

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:18

Vliegen is leuk! Zeker als het maar een klein stukje is zoals naar Portugal. Ik ben al een aantal keren naar Curacao en Miami gevlogen ( 10 uur) en dan wordt je het wel zat.

Vliegen is veel veiliger dan auto rijden. Je hebt veel meer kans om een auto ongeluk te krijgen dan dat er iets met het vliegtuig gebeurt. Maak daar je mantra maar van. Haha!

Ik heb verder geen concrete anti angst tips. Ik raad je wel aan om het van te voren bij de maatschappij te melden. Zij hebben vaak stewardessen die goed met mensen om kunnen gaan die het eng vinden.

Veel plezier!

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 08:27

Ik was nooit bang, tot ik alleen naar Amerika ging.. Maar meer met het idee dat als er iets zou gebeuren GJ en ik niet bij elkaar zouden zijn...

Ik heb een slaappil gekregen en heb bijna niks van de reis meegemaakt.. De landing in Amsterdam vond ik erg eng, het stormde een beetje..en daar moet je toch door heen.

Maar ik kijk altijd naar de stewardessen en die stralen rust uit, zijn lekker aan het keuvelen over wat ze die dag gaan doen.. en dan word ik ook rustig..

Het vliegen is niet eng, het kan wat lang duren, maar gewoon voldoende meenemen. Heel veel plezier!