Rokers weigeren te behandelen als ze niet stoppen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:39

seren schreef:
Volksziekte nummer 1 is: Kanker
nummer 2 is: hart en vaat ziekte
nummer 3 is: COPD

En aan raden te blijven roken vind ik echt onzin... dat wordt overal af geraden. Want COPD patienten waaronder bijna 90 % door roken moeten stoppen voor eigen leven... want je leven wordt aanzienlijk verkort, en leefwijze ontzettend moeilijk..., ivm chronische bronchitis en emfyseem...


Iets anders gezegd dan: Overgewicht zal de komende jaren uitgroeien tot volksziekte nummer één, althans in de westerse wereld.
Hart en vaat ziekten zijn daar o.a. weer het gevolg van.
Tweederde van de Nederlanders is al te dik.Moet je dan maar zeggen: 'nou, iedereen die ook maar iets te vet eet, behandelen we niet hoor '

Om maar aan te geven dat je dingen nou eenmaal niet zo zwart-wit kunt zien al veel mensen denken. De gezondheidzorg zit zo ingewikkeld in elkaar, dat is zomaar niet 1 twee drie op te lossen.
Het is zinloos om erop toe te moeten zien of mensen wel of niet hun gedrag aanpassen en het is ook onmogelijk. En waar trek je de grens? Dat kan dus niet. Bovendien heeft iedereen recht op gezondheidszorg.
Natuurlijk vind ik de roker die na een behandeling aan zijn longen doorrookt een superdom figuur, wat heet. Maar zoiets is toch niet te controleren of te begrenzen.

Het maakt ook helemaal niet uit over welke ziektes we het hebben, dingen moeten in hun geheel worden gezien.
Valt me alleen op dat de rooktopics hoogtij vieren op Bokt Haha! terwijl er nog zat andere risicofactoren in het leven zijn.

Mensen die een maagverkleining willen moeten eerst afvallen tot een bepaald gewicht voor dat gedaan kan worden. Iemand anders in dit topic vertelde ook dat een arts iemand niet wou doorbehandelen. Bij echt hopeloze gevallen gebeurt het dus wel dat behandelingen worden geweigerd Knipoog

En ik promoot het roken zeker niet, integendeel, het is superslecht. Dat weten rokers ook heus wel. En iemand met COPD moet ook zeker stoppen ja. Maar ik doelde meer op de oudere mens die nog vrolijk leeft, niet ernstig ziek is en zijn sigaretje rookt. Daar raden artsen het toch ècht af om te stoppen met roken, dat kan zo'n lichaam echt niet ineens verdragen Knipoog (het is natuurlijk maar ene hele kleine groep waar ik het nu over heb hoor)

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:20

Bealy schreef:
En ik promoot het roken zeker niet, integendeel, het is superslecht. Dat weten rokers ook heus wel. En iemand met COPD moet ook zeker stoppen ja. Maar ik doelde meer op de oudere mens die nog vrolijk leeft, niet ernstig ziek is en zijn sigaretje rookt. Daar raden artsen het toch ècht af om te stoppen met roken, dat kan zo'n lichaam echt niet ineens verdragen Knipoog (het is natuurlijk maar ene hele kleine groep waar ik het nu over heb hoor)


Toen een kennis van mij twee jaar terug in het ziekenhuis lag was er ook een hartpatient die aangeraden werd om maar weer te gaan roken.
Deze patient werd zo gestressd van het stoppen dat de stress gevaarlijker werd dan het roken zelf. En dat was een vrouw van middelbare leeftijd.
Soms is het voor de dokters kiezen uit twee kwaden.