Opgesloten vanwege twee eurocent

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:42

Hmm als zo iemand mijn werknemer was zou ik het wel weten... lekkere reclame dit...

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:54

Ik wil nog even duidelijk maken (als het nog niet gezegd was)
Ik sta zelf achter de kassa en mijn kassa zou écht geen 5,03 pakken. Hij neemt alleen 5,05 aan.
Als een klant er echt een hele grote heisa van gaan maken dan zou de klant echt wel voor 5,03 mogen gaan. Ik vind het sowieso belachelijk dat iemand voor die 2 cent opgesloten word Scheve mond

Ik wil er ook even bijzeggen dat wij als kassieres ook een beetje doodziek worden van het gezeik over centen. Ja, ze worden overal nog gewoon aangenomen en het is en blijft een wettelijk betaalmiddel maaaarrrr WEL op de afgeronde bedragen en niet op de normale bedragen.

Maar in geen 100 jaar zou ik een klant vasthouden over 2 eurocent Verward

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:58

Ja Soraya, dat was meteen mijn zegje die ik net wilde geven Scheve mond
ik werk in de supermarkt, en daar wilde iemand dus idd geven, 3 cent bij zijn 50 euro, want het was iets van 34.63
Ik tik dus 50.03 in, wat mijn kassa niet kent, dus het kan geeneens Scheve mond
ik heb die man wel gewoon die 40 cent gegeven, maar eigenlijk mag het niet (die man maakte nogal een heisa) van mijn baas. We ronden af, de ene keer in je voordeel, de andere keer in je nadeel. Als het 34.67 was gaf hij toch ook geen 7 cent?
Maar goed, iemand opsluiten voor 2 cent is idd erg overdreven Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:58

Afronden is niet wettelijk geregeld, derhalve mag ik als klant mijn twee cent eisen als het te betalen bedrag 5,03€ is en ik 5,05€ geef.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:22

Klopt Marreke.
Ik sta zelf ook achter de kassa en herken dit dus wel (niet dat je mensen op gaat sluiten voor 2 eurocent Clown ).
De klant mag indd precies gepast betalen, en wij mogen ook als de klant daar op staat die 2 cent (als dat dus zo uitkomt) teruggeven.
Punt is alleen dat de kassa geen onafgeronde bedragen meer accepteert..
En dan is het best lastig.
Ik vind het dan alleen raar dat als afronden niet wettelijk geregeld is, dat men zo'n regel invoert..

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 18:24

Amethyst, in de test die ik eerder noemde zeggen 2 managers van 2 verschillende ketens dat zoiets op te lossen is door gewoon het afgeronde bedrag in te toetsen als zijnde betaald.

Tancreda4

Berichten: 24062
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:26

Typisch geval van 'mierenneukerij?'

Vindhet ook echt te belachelijk voor woorden, om twee eurocent!! Sjongejonge...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:04

Sylvia schreef:
Amethyst, in de test die ik eerder noemde zeggen 2 managers van 2 verschillende ketens dat zoiets op te lossen is door gewoon het afgeronde bedrag in te toetsen als zijnde betaald.

Maar dan heb je een kasverschil dacht ik...

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:12

Als het mij had overkomen dat ik zou worden opgesloten dan was de hel werkelijk losgebroken .
Ook ik had een aanvaring in een snackbar bedrag was afgerond en ik mocht niet meer betalen met 2 centen en 1 cent.
Voor mij was het simpel dit is een betaalmiddel en als je het niet wil hebben dan stik je maar in je friet Bloos .
Ik vind dat onrechtvaardig en ja ook voor 2 cent ben ik principieel. Trouwens ik heb de friet meegekregen en met 2 x 2cent en 1x 1cent de keurig afgeronde 5 cent betaald *LOL* .

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:27

Sylvia schreef:
Poeh he Annefloor, je bent duidelijk op de hoogte... De theorie is dat je door naar boven en naar onder af te ronden per saldo op nul; als al je klanten dan gepast betalen maakt dat op zich weinig uit. En ik wil de eerste werkgever nog zien die iemand vanwege een kasverschil van misschien een euro ontslaat...


Ja mag 4 x keer zo'n kas verschil hebben en dan lig je er uit... (niet dat ik het ook niet belachenlijk vind dat mensen die gepast willen betalen dat niet meer mogen maar okey Haha! .)

Marjolein

Berichten: 11639
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:36

Dat is dan een fout van de supermarkt dat die kassa's heeftw aarop dat niet kan. De cent is een wettelijk betaalmiddel en gepast betalen mag, je mag gewoon je geld eisen.
De cent gaat er trouwens nog lang niet uit, ik werk op t postkantoor en omdat wij vooral een dienstverlenende instantie zijn ronden wij niet af. Anders zouden postzegels ook 40 cent moeten worden. Doordat niet heel nederland er aan meedoet blijven ze toch altijd die centen krijgen.

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:54

En dat moet natuurlijk vlak om het hoekje gebeuren...
Het is toch helemaal niet verplicht om die twee cent dan te betalen..
Beetje raar verhaal...

Machie

Berichten: 16013
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:09

laat die winkels dan hun bedragen IN de winkel zo afronden dat je nooit gemiep kan krijgen over die 1/2 centen, dus gewoon alles 10, 15, 20, 25 enz. enz. afronden! dat scheelt, nooit gemiep bij de kassa Knipoog

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 20:12

En dat mag niet ivm prijsverschillen Weet nog wel hoe dat ging, begin 2002... Vanwege de omrekening kreeg je de meest idiote bedragen, toen werd er gezegt 'rond maar af'. Ach ja, waarom dan niet meteen met 10 euro naar boven?

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:23

Als het gezin bijv. uit 4 personen bestaat en je gaat iedere dag om boodschappen dan kan het lekker oplopen.
En ja dit was niet voorgekomen als de mensen de waarde nog goed in het hoofd hadden.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:27

En zo beweerde het tutje bij de blokker dat bijv 5,07 gewoon 5,07 bleef, maar 5,08 afgerond werd naar 5,10.... Geloof je het nou zelf >;)
Lag niet aan de blokker, maar aan die brutale aap die erachter stond. Waarschijnlijk zat er bij dat tankstation net zo'n figuur achter met dezelfde gedachtegang Schijnheilig

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:03

Noujaaaa, waar slaat dat nou weer op >;)

[edit; even voor de duidelijkheid, ik bedoel dus dat ik die kassadebiel van het tankstation echt stom bezig vond zijn..]

Ik werk zelf ook achter de kassa en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet wist dat klanten ook precies mochten betalen. Mijn instructies zijn heel duidelijk afronden! Alles, behalve het pinnen. Nou zal m'n baas er heus niet mee zitten als ik een keer een kassaverschil van een paar cent heb, maar ik kan die mensen geen centen meer teruggeven, aangezien ik geen 1 en 2 centen meer in mijn kassa krijg Scheve mond
Bij ons staat wel overal aangegeven dat er afgerond wordt, maar ik vind dat het allemaal heel onduidelijk is..
Laatst bijgewerkt door MiekSpeciaal op 05-10-04 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Geest

Berichten: 122
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Kerkdriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:09

maar stel dat je dagelijk voor 100 cent negatief afgerond word, kost je een euro per dag, is tog 365 euro exclusief aftrek van zon en feestdagen Haha!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 21:11

De meeste mensen betalen hun artikelen in 1 keer en niet per artikel Knipoog

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 00:51

Oscar schreef:
Even de andere kant van het verhaal (zomaar een brainwave *LOL*).
Ik zou echt niet precies voor 5,03 durven tanken als ik geen cent extra op zak had.
Je moet maar precies op een paar centen nauwkeurig kunnen mikken *LOL*

Je hebt helemaal gelijk.

Verder denk ik dat we als consument met t afronden van de bedragen niet achteruit gaan.Ook niet vooruit.
Die keren dat je 4,02 moet betalen scheelt t je ook weer 2 cent in je voordeel.

Dat met de komst van de euro de economie in Nederland sterk achteruit is gegaan, weet ik zeker!

Over die tankstationbediende:
Als t verhaal precies klopt, spoort die niet.

Marjolein

Berichten: 11639
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 07:57

Sylvia schreef:
En dat mag niet ivm prijsverschillen


Dat hadden ze dan toch mooi kunnen doorvoeren in hun supermarkt oorlog? De prijzen zijn sidns de euro zn intree heeft gedaan al zo vaak veranderd dat ze al makkelijk op 5den hadden kunnen afronden, 5,95 staat toch net zo leuk als 5,97? en in de supermarkt is t blijkbaar evenveel waard....

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 09:39

Punt is dat ze met 5,99 nét wat meer verdienen en de consument niet meteen denkt 'verdomd, ze vragen er 6 euro voor!'.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:06

regel het gewoon wettelijk en dus gelijk voor heel het land,of laat het gewoon zoals het was!!!